Näin nykypelaajia hemmotellaan
Viime aikoina paljonkin peliuutisissa pyörinyt OMGlists listaa tällä kertaa nykypelien ominaisuuksia, joista sai vain haaveilla videopelien alkuaikoina. Toki monia niistä on aiemminkin yritetty, mutta vasta nykykoneilla todellinen potentiaali alkaa löytyä. Tässä lista käänteisessä järjestyksessä:
7. Avoimet maailmat
6. Verkkopelien peliseuran etsiminen (matchmaking)
5. Webbiselaus konsoleilla
4. Urheilujoukkueiden päivitykset
3. Helppo tallentaminen
2. Ladattavat pelit
1. Langattomat ohjaimet
Onko joululomailevilla V2.fi:n lukijoilla listaan lisättävää?
Keskustelut (14 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.12.2007 klo 13.51
Itse lisäisin listaan ehkäpä selkeän ääniyhteyden nettipeleissä. Eli lähinnä esimerkiksi Xbox Liven kommunikointi + vaikkapa TeamSpeak. Näillähän tuntuu nykyään kuin puhelimessa puhuisi. Sekä tuskin niistä massiivimoninpeleistäkään osattiin joskus kauan sitten vielä todellisesti unelmoida?
28.12.2007 klo 14.17
Aika hiljaista edelleen, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Rekisteröitynyt 11.10.2007
28.12.2007 klo 15.02
Mutta jos oikeasti verrataan tosiaan videopelien alkuaikoihin, niin lasketaan mukaan nyt vielä kaikenmaailman kallistusvääntelyohjaimet, tanssimatot ja tärinävempulat ja yleensäkin vaikka grafiikka puolen parannukset. Fysiikkamallinnus, 3D, kunnolliset äänet... ja mikään helppo tallennus, kun eipä niissä ensimmäisissä mitään voinu tallentaa. Eipä oikeastaan voi edes verrata keskenään kyseisiä laitteita näihin uusiin, lähes ainoa yhdistävä asia on että ovat edelleen rumassa laatikossa ja niillä pelataan yleensä jonkinlaisella ohjaimella pelejä. :P
Rekisteröitynyt 18.04.2007
28.12.2007 klo 15.47
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.12.2007 klo 19.07
Avoimista maailmoista saa kyllä nykypelaajakin vielä aika paljon unelmoida, kun suurin osa peleistä on aikamoisia putkia.
28.12.2007 klo 19.21
28.12.2007 klo 19.57
Rekisteröitynyt 13.10.2007
29.12.2007 klo 06.13
Rekisteröitynyt 10.04.2007
29.12.2007 klo 10.26
Ei noi ole mitään herkkua vanhan kunnon pilliin verrattuna. Ei tarvitse liikuttaa kättään tai päätään juodakseen. Mikä taivas :)
Itse asiassa tietääkseni avoimet maailmat tulivat jo vuonna 1980. Tuolloin ultima 1 maailma oli vapaasti liikuttavissa ilman mitään pahempia esteitä. Sitä ennen myös rogue-like-pelit varmaan voisi laskea, mutta tietääkseni ultima 1 oli ensimmäinen graafinen peli, jossa oli hiukan avoimempia maailmoja.
http://www.rpgclassics.com/shrines/pc/ultima1/overworld.s
Tuon jälkeen ultiman maailma laajeni entisestään, kunnes sitä tuottava yritys joutui EA:n käsiin ja loput ultimat rupesivat floppaamaan ja rajusti.
Kaunistahan se ei ollut nykypeleihin verrattuna, mutta maailma oli vapaampi kuin näissä nykyisissä putkissä. Tosin myöhemmässä vaiheessa sarjaan tuli myös ominaisuus, joka antoi kerätä suurinpiirtein kaiken, joka ei ollut pultattu kiinni ja näkyi ruudulla, mukaan. Kuinka monessa nykyisessä pelissä on edes se ominaisuus?
http://www.youtube.com/watch?v=NOpHUzG8OnU
http://www.youtube.com/watch?v=SpFqCu3MqsI
29.12.2007 klo 17.42
Rekisteröitynyt 29.10.2007
29.12.2007 klo 17.54
Itseasiassa ensimmäisessä Zeldassa on kaikista avoin pelimaailma mitä olen nähnyt. En tosin oli paljoa roolipelejä pelaillut, mutta kun vertaa vaikka HL2 ja The Legend of Zeldan pelimaailmojen avoimuutta ja vapautta on Zelda aivan eri luokkaa kuin HL2. Muistan vielä kun pelasin ekoja kaertoja kyseistä Zeldaa, niin läpäisin ensiksi kolmannen temppelin. Edes nyky-Zeldoissa se ei ole mahdollista.
Zelda ja HL2 ovat muutenkin aivan eri tyyppisiä pelejä. Eipä ensimmäisen persoonan räiskintää oikein voi seikkailupeliin verrata tuossa mielessä. Tai voi, mutta se on tyhmää.
Rekisteröitynyt 19.04.2007
29.12.2007 klo 18.22
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.12.2007 klo 15.28
Rekisteröitynyt 27.05.2007
31.12.2007 klo 14.13
Zelda1 on vapaa, HL2 putki. Miksei räiskintäpelissä voisi muka olla vapaata maailmaa?
kummatkin putkia. zeldassa ei vaan edetä suoraa
Kirjoita kommentti