Indie-pelintekijältä vietiin 30 000 latauskoodia
Kotaku kertoo epäonnisesta Dave Gilbertistä, jonka käsialaa ovat monet indieseikkailupelit, viimeisimpänä Blackwell Deception.
Keskiviikkona mies päätti mainostaa uutta peliään jakamalla sitä hieman ilmaiseksi, mutta suunnitelmissa ei ollut jakaa 30 000 latauskoodia. Niin kuitenkin kävi. Ensin Gilbert huomasi, että jotkut haalivat röykkiöittäin koodeja - ilmeisesti myydäkseen niitä sitten, kun peli ei ole enää ilmainen. Tämän estääkseen Gilbert pyysi myynnistä vastaavaa tekemään jonkinlaisen IP-osoitevarmistuksen, jotta koodeja saisi vain yhden per IP-osoite. Tämä pystyttiin kuitenkin kiertämään ja taas koodeja lähti liikkeelle suurissa määrin.
Sitten Gilbert pyysi, että kampanja perutaan ja linkki sinne poistetaan. Niin tehtiinkin, mutta koodigeneraattoria ei poistettu ja linkitystä sinne alkoi ilmestyä ympäri internetiä. Kaiken kaikkiaan haalittiin siis noin 30 000 Steam-latauskoodia.
"Tämä on saanut minut todella surulliseksi", twiittasi Gilbert. Steam on perunut kaikki 30 000 perjantai-keskiyön jälkeen jaettua koodia, mutta kaikki muut ovat käytettävissä. Ketään niiden käyttäjää ei tulla bannaamaan.
Keskustelut (13 viestiä)
02.11.2013 klo 18.57 6
Saisivat pelintekijät meinaan vähän miettiä, kun kampanjoivat pelejään jossain ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi. Esim. Humble Bundlessa "myytyjä" pelejä on haalittu ja jälleenmyyty, ja vaikka palvelu itse tätä saattaa väittääkin väärinkäytöksi, niin se olisi vähän kuin sanoisi normaalia pörssikauppaa väärinkäytökseksi. Pörsseissä meininki on vain vieläkin armottomampi, kun käydään mikroaikavälin kauppaa.
Sanonta "Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa." toimii molemmin päin.
02.11.2013 klo 18.57 27
02.11.2013 klo 19.23 12
Tälläistä se on PC-maailmassa, ryöstetään ja waretetaan jopa köyhiltä ja sairailta indie-kehittäjiltä.
Pistäppä kuukleen huvin vuoks semmonen ko "halo 3.torrent".
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.11.2013 klo 19.47 1
Sen jälkeen kun kampanja peruttiin, niin koodien haalimisen laillisuutta voi pitää hieman kyseenalaisena, mutta noin muuten ilmaisten koodien jälleenmyyminen on täysin laillista, vaikka ehkä hieman moraalisesti kyseenalaista.
Saisivat pelintekijät meinaan vähän miettiä, kun kampanjoivat pelejään jossain ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi. Esim. Humble Bundlessa "myytyjä" pelejä on haalittu ja jälleenmyyty, ja vaikka palvelu itse tätä saattaa väittääkin väärinkäytöksi, niin se olisi vähän kuin sanoisi normaalia pörssikauppaa väärinkäytökseksi. Pörsseissä meininki on vain vieläkin armottomampi, kun käydään mikroaikavälin kauppaa.
Sanonta "Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa." toimii molemmin päin.
02.11.2013 klo 20.15 20
Tälläistä se on PC-maailmassa, ryöstetään ja waretetaan jopa köyhiltä ja sairailta indie-kehittäjiltä.
Pistäppä kuukleen huvin vuoks semmonen ko "halo 3.torrent".
Onko Bungie köyhä ja sairas indie-kehittäjä?
02.11.2013 klo 22.17 2
Sen jälkeen kun kampanja peruttiin, niin koodien haalimisen laillisuutta voi pitää hieman kyseenalaisena, mutta noin muuten ilmaisten koodien jälleenmyyminen on täysin laillista, vaikka ehkä hieman moraalisesti kyseenalaista.
Saisivat pelintekijät meinaan vähän miettiä, kun kampanjoivat pelejään jossain ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi. Esim. Humble Bundlessa "myytyjä" pelejä on haalittu ja jälleenmyyty, ja vaikka palvelu itse tätä saattaa väittääkin väärinkäytöksi, niin se olisi vähän kuin sanoisi normaalia pörssikauppaa väärinkäytökseksi. Pörsseissä meininki on vain vieläkin armottomampi, kun käydään mikroaikavälin kauppaa.
Sanonta "Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa." toimii molemmin päin.
Tuossa vaan on kaksi ongelmaa
1.Osa asiakkaista (kuten minä) ei osta pelejä, koska pakollinen steam-drm
2. Pelien jälleenmyynnin rajoittaminen on laitonta eu-alueella.
02.11.2013 klo 22.19
02.11.2013 klo 23.13
Sen jälkeen kun kampanja peruttiin, niin koodien haalimisen laillisuutta voi pitää hieman kyseenalaisena, mutta noin muuten ilmaisten koodien jälleenmyyminen on täysin laillista, vaikka ehkä hieman moraalisesti kyseenalaista.
Saisivat pelintekijät meinaan vähän miettiä, kun kampanjoivat pelejään jossain ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi. Esim. Humble Bundlessa "myytyjä" pelejä on haalittu ja jälleenmyyty, ja vaikka palvelu itse tätä saattaa väittääkin väärinkäytöksi, niin se olisi vähän kuin sanoisi normaalia pörssikauppaa väärinkäytökseksi. Pörsseissä meininki on vain vieläkin armottomampi, kun käydään mikroaikavälin kauppaa.
Sanonta "Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa." toimii molemmin päin.
Tuossa vaan on kaksi ongelmaa
1.Osa asiakkaista (kuten minä) ei osta pelejä, koska pakollinen steam-drm
2. Pelien jälleenmyynnin rajoittaminen on laitonta eu-alueella.
GOG.com?
02.11.2013 klo 23.18 1
GOG.com?
Mites tää tähän liittyy? Kyllä niitä Gogista ostettuja pelejä saa lain mukaan myydä.
02.11.2013 klo 23.24 1
aa "rahastamaan" kun pelintekijät yrittävät promoa peliinsä. Itse en ainakaan menisi ottamaan "kymmeniä" tunnuksia, vaan antaa jokaikiselle joka haluaa peliä pelata niin mahdollisuus.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
03.11.2013 klo 01.21 1
]Nyt tuli vasta Humble Bundleen tämä steam accounttiin sitominen. Eli siis kerran ku lisäät pelin steam accounttiin nii kaikki siihen samaan humble accounttiin sidotut pelit myös menevät steam accountille jos sitä nappia painaa. Eivät enää jakele noita koodeja. Ja veikkaisimpa että myös jatkossa tää ominaisuus tulee käyttöön muuallakin, ettei käy näin.
Tuossa vaan on kaksi ongelmaa
1.Osa asiakkaista (kuten minä) ei osta pelejä, koska pakollinen steam-drm
2. Pelien jälleenmyynnin rajoittaminen on laitonta eu-alueella.
1. What now? Mikään ei muuttunut muuta kuin redeemaus-systeemi jos haluaa pelinsä Steamiin. Jos ei halua, voi niitä pelejä pelata edelleen ilman Steamia, mitä olis voinu ennen tätä muutostakin. Nyt vaan et voi jaella koodeja kavereille ja myydä ylijääneitä koodeja, mut silti mahollistaa sen ettei oo kaikkea kuraa pakko ottaa siihen accountille paketin muodossa.
2. Sen päivän ku näkis et tolla lailla olis oikeesti jotain käytännön merkitystä. Veikkaisin tosin et pitemmän päälle siitä olis itelle ainakin haittaa.
03.11.2013 klo 14.22
1. What now? Mikään ei muuttunut muuta kuin redeemaus-systeemi jos haluaa pelinsä Steamiin. Jos ei halua, voi niitä pelejä pelata edelleen ilman Steamia, mitä olis voinu ennen tätä muutostakin. Nyt vaan et voi jaella koodeja kavereille ja myydä ylijääneitä koodeja, mut silti mahollistaa sen ettei oo kaikkea kuraa pakko ottaa siihen accountille paketin muodossa.
2. Sen päivän ku näkis et tolla lailla olis oikeesti jotain käytännön merkitystä. Veikkaisin tosin et pitemmän päälle siitä olis itelle ainakin haittaa.
En ymmärrä mitä tarkoitat yllä kohdassa 1. Miten niitä sitten on rajoitettu? En ole viimeisimpiä bundleja ostanut. Joka tapauksessa, jos on jollakin tavalla rajoitettu, niin se on laitonta.
Johan tuolla lailla on ollut merkitystä yritykselle, joka siitä oikeustaistelua kävi.
Lailla kuuluu olla merkitys, kun sellainen on kirjoitettu ja johan sillä on ollut merkitystä yritykselle, joka siitä oikeustaistelua kävi. Se, ettei lakihaasteita lentele enempää, ja syyttävää keskustelua synny, kertoo vain siitä, että "päättäjät" eivät pidä pelejä tärkeinä. Ei siitä mitään haittaa kenellekkään ole, paitsi ahneille julkaisijoille. Kun tietoturva on kunnossa ja järjestelmä looginen, niin digitaalisen tavaran myynti toimii siinä, kuin fyysisenkin. Bitcoinit ovat tästä todiste.
Alennusmyynnit eivät katoa minnekkään, julkaisijat/tekijät haluavat markkinoida pelejä. Mahdollisesti vain alimmat hinnat vähän nousevat, mutta saa vapaasti päättää, että ostaako pelin käytettynä halvemmalla vai jostain kaupasta, niin kuin fyysisenkin median kanssa. Jokataupauksessa minusta on paljon suurempi arvo sillä, että kuluttaja saa päättää peleistään ja pelata niitä miten haluaa, eikä kukaan voi ottaa niitä häneltä (varastamatta) pois.
Koko ajatus, että kuluttajalla voisi olla jotain omaisuutta mitä hän ei saisi myydä/luovuttaa jollekkin toiselle, on minusta täysin absurdi. Silloin kun steami tuli ja ihmiset valittivat, niin jos oltaisiin pysytti kovina, eikä luovutettu viihteen edessä, niin kuin lammas kuluttaja melkein aina tekee, niin tässä ongelmasssa ei edes oltaisi.
Ps. Onko gog.com tuhonnut osaltaan pelitalouden? Ei ole. Puuttuuko sieltä alennusmyynnit? Ei puutu.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
03.11.2013 klo 22.08
1. What now? Mikään ei muuttunut muuta kuin redeemaus-systeemi jos haluaa pelinsä Steamiin. Jos ei halua, voi niitä pelejä pelata edelleen ilman Steamia, mitä olis voinu ennen tätä muutostakin. Nyt vaan et voi jaella koodeja kavereille ja myydä ylijääneitä koodeja, mut silti mahollistaa sen ettei oo kaikkea kuraa pakko ottaa siihen accountille paketin muodossa.
2. Sen päivän ku näkis et tolla lailla olis oikeesti jotain käytännön merkitystä. Veikkaisin tosin et pitemmän päälle siitä olis itelle ainakin haittaa.
En ymmärrä mitä tarkoitat yllä kohdassa 1. Miten niitä sitten on rajoitettu? En ole viimeisimpiä bundleja ostanut. Joka tapauksessa, jos on jollakin tavalla rajoitettu, niin se on laitonta.
Ja nyt siis jos on se HumbleBundle account, johon nuo kaikki bundlet on "sidottu", et ne löytää helposti(eikä tartte tallennella niitä linkkejä), niin jatkossa kaikki pelit menee sille Steam accountille mihin ne on ensimmäiseksi laittanut, paitsi jos sen tietenkin muuttaa myöhemmin.
Pelejä voi edelleen redeemata myös muualle ja ladata humblebundlen omalta sivulta jos näin on ilmoitettu kyseisen bundlen kohdalla.
Kutsu sitä sitten vaikka vuokraukseksi, samapa tuolla. Saa kait siitä valittaa. Minua ei oikeasti kiinnosta. Ei ole oikeasti mulle mitään merkitystä jos se homma on laitonta mutta hyväksyttyä. Sitten on, mun boikotointi ei sitä muuta. Koska tää tilanne on ihan puhasta voittoa mulle koko ajan, nii ei mulla ole myöskään syytä tätä tilannetta alkaa muuttamaan.
Gogin ja steamin vertaaminen on ontuvaa, kyse on kirpparista ja marketista. Eri tuotteet, eri kohdeyleisö.
Kirjoita kommentti