Sony aikoo loikata virtuaalitodellisuuteen PS4:n kanssa
Oculus Rift VR -virtuaalilasit ovat olleet yksi pelimaailman isoimpia puheenaiheita tänä vuonna ja Sony aikoo hypätä Playstation 4:n kanssa isommin samaan kelkkaan, kertoo Eurogamer.
Sony on kehitellyt Oculus Riftille kilpailijaa, ja se aiotaan esitellä ensi vuonna. Monien Eurogamerin lähteiden mukaan Sonyn lasit toimivat samaan tapaan kuin Oculuksenkin ja niitä on testailtu muun muassa DriveClub-autopelin kanssa.
Sonyllä on kokemusta päässä pidettävistä 3D-näytöistä, joten kunnolliset virtuaalilasit ovat melko looginen seuraava askel. Eurogamerin mukaan Sony oli aikeissa esitellä laseja jo Gamescom-tapahtumassa, mutta esittely on nyt siirtynyt ensi vuoden puolelle.
Yläkuvassa Sonyn HMZ-T2 -3D-videolasit.
Keskustelut (15 viestiä)
03.09.2013 klo 19.29 2
03.09.2013 klo 19.38 4
03.09.2013 klo 19.41 5
03.09.2013 klo 19.45 1
En siis usko että sony rupeaa Oculusta oikeasti haastamaan, elleivät sitten saa jotain 200-300egen luokkaan pudotettua hintaa.
03.09.2013 klo 19.49 1
03.09.2013 klo 19.53 2
03.09.2013 klo 20.04
03.09.2013 klo 20.15 1
Onhan se kiva että on kilpailua Oculukselle, mutta hieman epäilen tämän pystyvän samaan kun oculus, ainakin niin kauan kun toimii konsolin kanssa. Ei taida konsolit pystyä tarpeeksi hyvään ruudunpäivitysnopeuteen ja resoluutioon. Mikään vajaa 30FPS sub720p ei kovinkaan houkuttele, varsinkaan jos se on tarkoitus tunkea suoraan naamalle
Eikö oculucsessakin ollut aika aika huonoresoiset ne näytöt silmille? Jotain 480p tms, joka tapauksessa ei lähellekään HD-laatua. Ruudunpäivitys myös mietityttää. Sen pitäisi olla luultavasti jotain 120fps, että kuvan liike näyttäisi riittävän sulavalta verrattuna siihen että oikeasti kääntäisit päätä ja katsoisit ympäristöä.
Mielenkiintoinen ja oikeasti innovatiivinen juttu tämä "virtuaalitodellisuus" mutta ideana aika lastenkengissä vaan. Viiden vuoden päästä voi tilanne olla jo ihan toinen :)
03.09.2013 klo 20.27
Rekisteröitynyt 28.06.2008
03.09.2013 klo 20.43 4
Onhan se kiva että on kilpailua Oculukselle, mutta hieman epäilen tämän pystyvän samaan kun oculus, ainakin niin kauan kun toimii konsolin kanssa. Ei taida konsolit pystyä tarpeeksi hyvään ruudunpäivitysnopeuteen ja resoluutioon. Mikään vajaa 30FPS sub720p ei kovinkaan houkuttele, varsinkaan jos se on tarkoitus tunkea suoraan naamalle
Eikö oculucsessakin ollut aika aika huonoresoiset ne näytöt silmille? Jotain 480p tms, joka tapauksessa ei lähellekään HD-laatua. Ruudunpäivitys myös mietityttää. Sen pitäisi olla luultavasti jotain 120fps, että kuvan liike näyttäisi riittävän sulavalta verrattuna siihen että oikeasti kääntäisit päätä ja katsoisit ympäristöä.
Mielenkiintoinen ja oikeasti innovatiivinen juttu tämä "virtuaalitodellisuus" mutta ideana aika lastenkengissä vaan. Viiden vuoden päästä voi tilanne olla jo ihan toinen :)
Prototyyppi/devkit-versioiossa oli mainitsemasi alhainen resoluutio, mutta kuluttajaversio tulee sisältämään full HD:n (1920x1080).
03.09.2013 klo 22.29 1
Rekisteröitynyt 04.11.2007
03.09.2013 klo 23.21 3
Ja kuten RC2 totesi, tarvii siihen realistiseen immersioon helkutin hyvät graffat ja FPSt, ja siinä PS4 kompastelee.
Yhdessäkään näkemässäni Oculus Rift demossa ei ole ollut huipputason graffoja, vaan graffat on ollut enemmänkin PS3-tasoa. Ja ei edes PC:llä vielä päästä vähään aikaan siihen pisteeseen, että saataisiin luotua täysin realistinen immersio. Kyllähän VR-lasit tuo syvyyttä vaikka Minecraftiin, ei siinä huippugraffoja tarvita.
04.09.2013 klo 08.30
Onhan se kiva että on kilpailua Oculukselle, mutta hieman epäilen tämän pystyvän samaan kun oculus, ainakin niin kauan kun toimii konsolin kanssa. Ei taida konsolit pystyä tarpeeksi hyvään ruudunpäivitysnopeuteen ja resoluutioon. Mikään vajaa 30FPS sub720p ei kovinkaan houkuttele, varsinkaan jos se on tarkoitus tunkea suoraan naamalle
Eikö oculucsessakin ollut aika aika huonoresoiset ne näytöt silmille? Jotain 480p tms, joka tapauksessa ei lähellekään HD-laatua. Ruudunpäivitys myös mietityttää. Sen pitäisi olla luultavasti jotain 120fps, että kuvan liike näyttäisi riittävän sulavalta verrattuna siihen että oikeasti kääntäisit päätä ja katsoisit ympäristöä.
Mielenkiintoinen ja oikeasti innovatiivinen juttu tämä "virtuaalitodellisuus" mutta ideana aika lastenkengissä vaan. Viiden vuoden päästä voi tilanne olla jo ihan toinen :)
PAXissa oli jo esillä Oculus Riftin uudistettu 1080p devikitti jolla pelejä pyöritettiin sulavasti (60FPS+). Sai erittäin paljon positiivista palautetta, "screen door" -efektiä kuulemma ole enää lainkaan ja vasteaikakin on saatu tarpeeksi pieneksi.
Kehittäjät höpisivät vielä korkeammasta resoluutiosta kuluttajaversiossa, joten joku 2560x1440 vastaava saattaisi tulla.
Next-gen konsoleissa ei otettu edes 1080p@60fps alarajaksi, vaan monet pelit pyörivät edelleen 720p resolla ja/tai 30fps ruudunpäivityksellä. En näkisi että siitä tyydyttävää VR-kokemusta saisi aikaiseksi, joten tuskinpa Sonylta todellista kilpailua Riftille tulee.
Elleivät jostain syystä julkaisi omaa laitettaan PC:lle, mutta en näe mitään motiivia, kun eivät ole edes gamepadeilleen antaneet ajureita.
04.09.2013 klo 09.45 2
No, PS4:llä kaikkien pelien pitäisi tukea 1080p:ä ja suurimman osan peleistä varmasti myös 60fps:ää.
Oikeastaan suurin osa tulee olemaan se 30fps. 1080p yritetään, mutta sekin voi jäädä vajaaksi ja loput hoidetaan skaalaamalla. Näin ainakin BF4 tapauksessa, mutta sitä tosin ei ole vielä lukkoon lyöty. Tosin vielä hieman aikaista sanoa miten pelit rullaa, sillä asiat voi muuttua, mutta Next-Gen ei ainakaan tässä asiassa vakuuta. Meinaan luulin, että se 1080pja60fps olisi normi vuonna 2013 ja etiä.
05.09.2013 klo 08.44
Kirjoita kommentti