Peliala mukaan peruskoulun matematiikan opetukseen
Iltalehti kertoo opetusministeri Krista Kiurun haluavan pelialan osaajat mukaan kehittämään matematiikan opetusta peruskoulussa. Opetusministeri Kiuru toivoo, että pelialan ideoiden mukaan tuonti lisäisi opetuksen kiinnostavuutta ja hauskuutta.
Matematiikan opetuksen kehittämiseksi perustetaan työryhmä, johon kutsutaan mukaan Suomen pelialan huiput. Opetushallituksen tutkimuksen mukaan oppilaiden kiinnostus matematiikkaa kohtaan laskee kouluvuosien myötä.
Keskustelut (17 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.09.2013 klo 17.18
Ei nyt heti tule toki mieleen miten vanhempien opiskelijoiden, varsinkaan lukiolaisten ja tyttöjen opiskelumotivaatiota näillä onnistuttaisiin parantamaan. Lukiotason matikka alkaa olleen kuitenki vähän semmosta, et kovin hepposesti sitä ei voi soveltaa, ilman et se on nimenomaan sitä itseään. Kiva nähä mitä sieltä tulee, tuleeko etes pelejä vai sit jotain muuta? Ideoistahan tässä oli puhe.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
02.09.2013 klo 17.28 15
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.09.2013 klo 17.37 7
...mikäli joskus näin käy, on usein lapsille mielenkiintoisinta seurattavaa, kun tämä opetus saataisiin kytkettyä jotenkin peleihin tai tehtäisiin suoraan peliohjelmointina.
02.09.2013 klo 17.46 13
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.09.2013 klo 17.59 3
Peruskoulusta tässä kaiketi olikin kysymys eikä lukiosta.
Yllättäen tuota mainittua tutkimusta ei Iltalehden artikkelista löytynyt, et olis voinu tarkistaa et miten se motivaatio oli mitattu ja millon se laskee rajuiten. Nyt jää käteen tämä, joka ei sinällään kerro yhtään mitään:
"Opetushallituksen tutkimuksen mukaan oppilaiden kiinnostus matematiikkaa kohtaan laskee kouluvuosien myötä."
Yllättäen ihmisten kiinnostukset vähenee määrällisesti vanhemmiten kun ne toiset asiat vaatii yhä enemmän ja enemmän.
Onhan tuota ehdotettu myös, että matematiikan opetusta vähennettäisiin huomattavasti ala-asteella ja kasvatettaisiin kieltenopetusta. Tämä sen takia, että kielet oppii helpommin nuorena ja matematiikka taas vaatii loogisen päättelyn kehittymistä, joka tapahtuu usein iän myötä.
02.09.2013 klo 18.20 3
Yllättäen tuota mainittua tutkimusta ei Iltalehden artikkelista löytynyt, et olis voinu tarkistaa et miten se motivaatio oli mitattu ja millon se laskee rajuiten. Nyt jää käteen tämä, joka ei sinällään kerro yhtään mitään:
"Opetushallituksen tutkimuksen mukaan oppilaiden kiinnostus matematiikkaa kohtaan laskee kouluvuosien myötä."
http://www.oph.fi/
Voit ladata vaikka koko raportin 341 sivua pdf:nä ja alkaa tutustua..
02.09.2013 klo 18.53 1
tämän aloitteen lopputulos on varmaan joku bejeweled numeroilla ja symboleilla.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
02.09.2013 klo 19.19 1
Nimimerkki: oppinut matematiikkaa kunnolla vasta vuosia peruskoulun loppumisen jälkeen.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
02.09.2013 klo 19.58 6
02.09.2013 klo 20.26 1
On vaikeeks menny jos ei koulussakaan enää viihdytä ellei ole kivaa/hauskaa. Nykymuksut. Piloille hemmoteltu.
Joo ennen motivaatioks riitti se että jos ei opi niin saa selkäänsä tai ainakin joutuu paskahommiin joilla rahat riittää hädin tuskin puuroon.
Mutta siitä huolimatta nykymatematiikka on sata kertaa monimutkaisempaa kuin tuohon yksinkertaisempaan aikaan.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
02.09.2013 klo 20.45 3
02.09.2013 klo 21.46 8
Joo joo bf3 vaan koulussa ei mitään opiskelua!
Niin, kyllähän K/D ration laskemisessa on tarpeeksi matikkaa....
02.09.2013 klo 21.47 5
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.09.2013 klo 23.23 5
Mutta siitä huolimatta nykymatematiikka on sata kertaa monimutkaisempaa kuin tuohon yksinkertaisempaan aikaan.
Eipä niinkään. Ei lukiossakaan voi oikein opettaa "oikeaa matematiikkaa", koska se olisi liian vaativaa. Yliopistossakin muut kuin pääaineopiskelijat vähän vain raapaisevat pintaa 1800-luvun tietämyksestä.
03.09.2013 klo 00.52
Rekisteröitynyt 17.03.2009
03.09.2013 klo 10.54
Mitä varten tähän pitää matematiikkaa sotkea. Ohjelmointi on ihan asia erikseen, eikä siinä ihan oikeasti juurikaan mitään kummallista matematiikkaa tarvita. Riittää, että tajuaa hiukan geometriaa, piste- ja ristitulon vektoreilla ja yleisemmän matriisien kertomisen, että tajuaa jonkun rotaatiomatriisin toiminnan. Eikä sitäkään välttämättä. Näillä matematiikan taidoilla on jo pelien tekemisessä kova ässä, jos osaa OHJELMOIDA eli ymmärtää ja osaa käyttää hyväkseen sellaisia asioita kuin ohjelman tila, peräkkäisyys, rinnakkaisuus, yksin- ja moninkertainen epäsuora osoitus, rekursio, invariantit, kapselointi ja polymorfisuus, sivuvaikutukset vs. funktionaalinen sivuvaikutukseton ohjelmointi. Ja jos ei ole ihmisenä täysi mulkku eli jos pitää sen mitä luvataan, ei turhaan snobbaile ja uskaltaa käydä ratkaisemaan ongelmia ja opettelemaan uusia juttuja (=osaa KVG).
"Mitä varten pitää matematiikkaa sotkea matematiikan opetukseen?"
Jep, jep. Kysehän siis ei ole pelkästään koodauksesta, vaan siitä, että pelit tarjoavat laajan kaartin helposti lähestyttäviä käytännön esimerkkejä erilaisiin matemaattisiin kaavoihin.
03.09.2013 klo 18.09
Mutta siitä huolimatta nykymatematiikka on sata kertaa monimutkaisempaa kuin tuohon yksinkertaisempaan aikaan.
Eipä niinkään. Ei lukiossakaan voi oikein opettaa "oikeaa matematiikkaa", koska se olisi liian vaativaa. Yliopistossakin muut kuin pääaineopiskelijat vähän vain raapaisevat pintaa 1800-luvun tietämyksestä.
Olisko tässä ihan kuitenkin kyse peruskoulusta. Eli siinä missä ennen päntättiin kertotaulu ulkoa nyt ainakin käsitellään Xää ja Ytä
Kirjoita kommentti