Square Enixin pelimyynti laski 99,7 %, saattaa lähteä länsimarkkinoilta
Edge kertoo Square Enixin viime vuoden tuloksesta, eikä se ole kovin somaa luettavaa. Yhtiöllä on ollut erityisiä vaikeuksia Pohjois-Amerikan ja Euroopan markkinoilla, ja koko konsernin tulos painui pakkaselle käytännössä ainoastaan siksi, etteivät isot konsolijulkaisut käyneet kaupaksi toivotusti (olemme aiemmin uutisoineetkin esim. Tomb Raiderin myyntipettymyksistä). Pelimyynnin tulot putosivat liki sata prosenttia viimevuotisesta.
SE:n mukaan länsimaiset pelimarkkinat ovat niin kilpaillut ja täynnä, että yhtiö "etsii muita tulovirtoja". Käytännössä tämä tarkoittaa, että uuden Tomb Raiderin ja Hitmanin odotus voi venyä pitkäksi. Mobiili- ja selainpelit kun tuovat edelleen kassaan rahaa.
SE:n mukaan länsimaiset pelimarkkinat ovat niin kilpaillut ja täynnä, että yhtiö "etsii muita tulovirtoja". Käytännössä tämä tarkoittaa, että uuden Tomb Raiderin ja Hitmanin odotus voi venyä pitkäksi. Mobiili- ja selainpelit kun tuovat edelleen kassaan rahaa.
Keskustelut (30 viestiä)
Rekisteröitynyt 15.09.2008
13.05.2013 klo 15.09 27
13.05.2013 klo 15.14 28
Hitman ja Tomb raider ovat myyneet yhteensä hieman yli 6 miljoonaa?
Vastaavasti Sonyn Heavy Rain raapi kasaan vajaan 50 miljoonan dollarin voitot kahden miljoonan myynneillä (100 miljoonan myynnit - 16 miljoonaa kehitys - 40 miljoonaa markkinointi).
Miten on mahdollista, että 6 miljoonaa myytyä peliä ei tuota voittoa. Tuo tekee alustavasti 200-300 miljoonan dollarin myyntitulot? Mitä vittua ne ovat taloushallinnossa tehneet, sillä minkään pelin tekeminen (ei edes GTA:V:n) tekeminen maksa 50 miljoonaa dollaria.
Siat, vihaksi pistää että kaatavat huonon talousjohtamisensa pelintekijöiden niskaan.
13.05.2013 klo 15.22 7
13.05.2013 klo 15.25
Mitä vittua ne ovat taloushallinnossa tehneet, sillä minkään pelin tekeminen (ei edes GTA:V:n) tekeminen maksa 50 miljoonaa dollaria.
Siat, vihaksi pistää että kaatavat huonon talousjohtamisensa pelintekijöiden niskaan.
SC2 kehitys maksoi yli 100 miljoonaa.
Rekisteröitynyt 13.08.2007
13.05.2013 klo 15.25 3
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
13.05.2013 klo 15.25
Tulos ei ole sama kuin myynti. Lähteessä puhutaan incomesta (liiketulos), ei revenuesta (liikevaihto eli myynti). Myynti kasvoi 72 miljardista jenistä 89 miljardiin.
Juu, ja näin kirjoitankin uutisessa - tulot laskivat. "Tulos pelimyynnistä" vain olisi tehnyt otsikosta vielä pitemmän, joten jätin sen nyt näin. Tärkeämpi pointti on kuitenkin se, että myynti ei vastannut (korkeita) odotuksia.
13.05.2013 klo 15.39 2
13.05.2013 klo 16.18 3
Rekisteröitynyt 14.12.2011
13.05.2013 klo 16.19 6
Hitman ja Tomb raider ovat myyneet yhteensä hieman yli 6 miljoonaa?
No jos 6 miljoonaa on 0,3% niin edellisenä vuonna sitten taidettiin myydä 2 000 000 000 peliä. oujea
Rekisteröitynyt 04.11.2007
13.05.2013 klo 16.26 6
13.05.2013 klo 16.32 2
On myös aivan posketonta syyttää markkinoita jos ei 6 miljoonan pelin myynnillä saa voittoa. Vika löytyy silloin kulupuolelta.
Lisäksi voidaan syyttää vanhaa konsolisukupolvea johon moni on jo menettänyt täysin kiinnostuksen.
PC puolellakaan pelejä ei enää voida myydä samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten. Lisäksi ei auta yhtään jos peli tehdään konsolin ehdoilla ja porttaus on tehty vasemmalla kädellä.
Digitaalinen myynti Steamin ja muiden kautta on tänäpäivänä avainsana ja hinnan asettaminen riittävän alas. Turha pyytää 50 euroa Steamissä sillä silloin se jää virtuaaliseen hyllyyn. Laittakaa hinta 25 euroa niin peliä myydään aivan varmasti yli tuplasti sen mitä myytäisiin 50 euron hinnalla.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
13.05.2013 klo 16.49 9
13.05.2013 klo 16.56 1
Mutta joo jos 6 miljoonan myynnit ja onnistuvat menevään tappiolla niin vielä vähemmän syytä sääliä. Joku vetää rajusti välistä tai pelien budjetit ovat kymmenkertaiset muihin samanlaisia pelejä tekeviin firmoihin.
"Mutta kyllä nää FFXIII-2-II-3:n CGI välivideot ovat niin näyttäviä että näistä kannattaa maksaa 10 miljoonaa, per sekunti. Pelaajat rakastavat niitä"
13.05.2013 klo 17.00
minkään pelin tekeminen (ei edes GTA:V:n) tekeminen maksa 50 miljoonaa dollaria.
GTA IV ~$100 miljoonaa + markkinointi
Gran Turismo 5 ~$80 miljoonaa + markkinointi
Markkinointiin taas uppooa pelin kehitykseen käytetty raha moninkertaisesti.
13.05.2013 klo 17.13 7
Aika harvaa peliä oikeasti markkinoidaan mitenkään. Joku GTAkin myy ihan omalla painollaan. Pelimediat haluavat klikkejä ja paljon on ilmaista markkinointia kun nörttien puskaradio ja youtubet laulavat. Ja vaikka vetoavat että pelejä pitää markkinoilla muillekin kuin niille HC-pelaajille niin se yksi mahdollinen tv-mainos ja joku banneri kaupassa on aika mitätöntä
Rekisteröitynyt 29.10.2007
13.05.2013 klo 17.20
13.05.2013 klo 17.34 4
Markkinointi on vaan hienoa slangia johon kuuluu kaikki rahakirjeet, studion sisäiset voitelut ja omat kulut, pelimedioille maksetut uutiset sun muut.
Aika harvaa peliä oikeasti markkinoidaan mitenkään. Joku GTAkin myy ihan omalla painollaan. Pelimediat haluavat klikkejä ja paljon on ilmaista markkinointia kun nörttien puskaradio ja youtubet laulavat. Ja vaikka vetoavat että pelejä pitää markkinoilla muillekin kuin niille HC-pelaajille niin se yksi mahdollinen tv-mainos ja joku banneri kaupassa on aika mitätöntä
Selvästi asiantuntija äänessä. Eihän GTA:takaan ole yhtään mainostettu vielä. Ei ole yhtään trailereita, teasereita, screenshotteja yms. tullut verkkoon. Ja se tv-mainonta on niin halpaa kun niitä mainostettavia länsimaita ja kanavia on niin vähän. Mainontahanon melkein ilmaista
13.05.2013 klo 17.59 3
Markkinointi on vaan hienoa slangia johon kuuluu kaikki rahakirjeet, studion sisäiset voitelut ja omat kulut, pelimedioille maksetut uutiset sun muut.
Aika harvaa peliä oikeasti markkinoidaan mitenkään. Joku GTAkin myy ihan omalla painollaan. Pelimediat haluavat klikkejä ja paljon on ilmaista markkinointia kun nörttien puskaradio ja youtubet laulavat. Ja vaikka vetoavat että pelejä pitää markkinoilla muillekin kuin niille HC-pelaajille niin se yksi mahdollinen tv-mainos ja joku banneri kaupassa on aika mitätöntä
Selvästi asiantuntija äänessä. Eihän GTA:takaan ole yhtään mainostettu vielä. Ei ole yhtään trailereita, teasereita, screenshotteja yms. tullut verkkoon. Ja se tv-mainonta on niin halpaa kun niitä mainostettavia länsimaita ja kanavia on niin vähän. Mainontahanon melkein ilmaista
Kysymys kuuluukin kuinka moni noista on tarpeellinen ja mihin hintaan. Saahan sitä pelibudjetilla ostaa vaikka avoautot koko staffille. Jos muutaman lyhyen videon ja parin kuvakaappauksen ottaminen maksaa enemmän kuin itse pelin tekeminen niin ihan itse saavat hävetä.
GTA on silti paska esimerkki koska se myy. Tomb Raideria mainostettiin paljon aggressiivisemmin eikä myynyt paskaakaan, ainakaan pomojen toiveisiin nähden.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
13.05.2013 klo 18.34 4
Vielä kun huomioi, että stuodiolta tuli 90-luvulla kuolleen hevosen väkipakko henkinherätys ja Hitman sarjan suurin pettymys + koko sarjan totaalinen raiskaaminen ja SILTI repivät reilun 6 miljoonan myynnit ja metsään mentiin niin ehkä jossain on rahaa saattanut vähän vuotaa väärään paikkaan.
13.05.2013 klo 19.42
13.05.2013 klo 21.13 1
13.05.2013 klo 21.22
Rekisteröitynyt 04.11.2007
13.05.2013 klo 22.24
Squaren alamäki alko siitä kun fuusioituivat roska-Enixin kanssa. Sääli että tähän on tultu.
Enix oli yksi parhaista pelitaloista. Siitä ei seuraa ikinä mitään hyvää kun pelitalot yhdistyy ja muuttuu megapelitaloksi.
14.05.2013 klo 02.08 2
Squaren alamäki alko siitä kun fuusioituivat roska-Enixin kanssa. Sääli että tähän on tultu.
Enix oli yksi parhaista pelitaloista. Siitä ei seuraa ikinä mitään hyvää kun pelitalot yhdistyy ja muuttuu megapelitaloksi.
Miten niin? Esim EA:lta tulee laatupelejä jatkuvalla syötöllä.
14.05.2013 klo 08.11 7
Squaren alamäki alko siitä kun fuusioituivat roska-Enixin kanssa. Sääli että tähän on tultu.
Enix oli yksi parhaista pelitaloista. Siitä ei seuraa ikinä mitään hyvää kun pelitalot yhdistyy ja muuttuu megapelitaloksi.
Miten niin? Esim EA:lta tulee laatupelejä jatkuvalla syötöllä.
LOL! Mitä vittua?
EA on ihan paska ja kaikkihan sen tietää? :P
14.05.2013 klo 12.58
14.05.2013 klo 14.13
Kehittäisivät vaikka Legacy of Kainista kunnon nettiFPSn niin vois tullakin jotain. Vampyyriprinssit ja prinsessat räiskimässä toisiaan Reavereilla joihin löydetään mapista erityyppisiä ammuksia. Mukana vampyyrivoimia telekineesistä lepakkomuotoon ja sumuhahmosta kuolleiden maailmaan harppaamiseen.
Rekisteröitynyt 24.01.2013
14.05.2013 klo 14.56 2
14.05.2013 klo 20.02 1
Tekisivät pienempiä pelejä jotka vetoaisivat omaan kohdeyleisöönsä. Miksi yrittää tehdä AAA pelejä suurilla rahoilla jos lopputulos yrittää mielyttää kaikkia, mutta ei liikuta ketään?
Tomb Raider vs Cut the Rope? -.-
Rekisteröitynyt 24.01.2013
15.05.2013 klo 13.10
Tekisivät pienempiä pelejä jotka vetoaisivat omaan kohdeyleisöönsä. Miksi yrittää tehdä AAA pelejä suurilla rahoilla jos lopputulos yrittää mielyttää kaikkia, mutta ei liikuta ketään?
Tomb Raider vs Cut the Rope? -.-
Nuo nyt on aika huonoja vertailukohtia keskenään. Pieni ei tarkoita automaattisesti mobiilipeliä. Pienellä budjetilla saa myös aikaiseksi näyttäviä 3D pelejä jos on fiksu.
Esim. uusi Tomb Raider olisi mielestäni voinut menestyä paremmin jos olisivat jatkaneet alkuperäisellä linjalla ja tehneet enemmän survival tyylisen kokemuksen.
Nyt saatiin hieman brutaalimpi Uncharted Lara Croftilla.
Kirjoita kommentti