Tampereella aletaan tutkia ilmaispelejä
Suomalainen peliteollisuus on menestynyt viime aikoina mukavasti myös free2play/freemium-pelien saralla. Tampereen yliopisto on nyt käynnistänyt uuden tutkimushankeen, joka pyrkii selvittämään aiempaa perusteellisemmin kyseisen maksumallin toimintaa. Free2Play-tutkimusprojektissa analysoidaan pelikokemusta, kuluttajakäyttäytymistä ja palvelusuunnittelua ilmaispeleissä sekä rahapeleissä.
”Pelejä kehitetään ja julkaistaan fyysisesti jaeltavan tuotteen sijaan suoraan verkosta ladattavina sovelluksina, jotka päivittyvät palvelujen tapaan, mikä merkitsee uudentyyppistä tilannetta niin pelaajille kuin pelin kehittäjille”, kertoo professori Frans Mäyrä, tutkimushankkeen johtaja.
”Pelisuunnittelua ja pelin ansaintalogiikkaa ei voi enää erottaa toisistaan”, korostaa Mäyrä: ”Pelin fantasia, virtuaalivaluutat ja oikea raha ovat alkaneet yhdistyä aivan uusilla tavoilla.”
Hanke käynnistyy lähiaikoina ja kestää kaksi vuotta. Sen rahoittajana toimii Tekes ja yritysyhteistyökumppaneina Grand Cru, Housemarque, Moido Games, Raha-automaattiyhdistys, Remedy Entertainment sekä Supercell.
Keskustelut (20 viestiä)
06.05.2013 klo 17.06 13
Rekisteröitynyt 11.04.2007
06.05.2013 klo 17.16 9
Tutkimusta ja tutkimusta ja tutkimusta... Menisivät töihin.
06.05.2013 klo 17.21 5
Mihin ovat hyvät ja laadukkaat indiepelit ovat menneet? Pelit, joista maksetaan se kymppi tai pari ja sen jälkeen voi nauttia kokonaisuudesta ilman jatkuvia muistutuksia kuinka maksamalla voisi pelata paremmin.
Toivon koko sydämestäni, että tämä free2play olisi vain ohimenevä trendi, mutta AppStoren parhaiten tuottavien pelien listalla on nykyään pelkästään näitä rakenna-oma-imperiumisi rahalla pelejä. Nämä pelit siis tuottavat paremmin kuin muun tyyppiset.
Tulevaisuus näyttää, saammeko enää nauttia peleistä ilman rahanhimoista pelisuunnittelua.
T: Suomalainen indiepelikehittäjä
06.05.2013 klo 17.30 4
Tutkimusta ja tutkimusta ja tutkimusta... Menisivät töihin.
On tärkeitä asioita, kuten geenitutkimusta. Ja sitten on näitä... näitä.
06.05.2013 klo 18.00 4
Free2Playn voi tehdä okein tai väärin. Trendi on kuitenkin niin uusi, että vaikea sitä on saada oikein. Jaa mutta kas! Joku tutkii asiaa että mitenhän sen voisi tehdä oikein, how nice! Oikein tehty F2P peli on parempi sekä kehittäjälle, että pelaajalle.
Miettikää asiaa siltä kantilta, kun nauratte niille kukkahattutädeille ja konservatiiveille jotka mesoavat kuinka ennen oli asiat paremmin. Te olette ne pelialan konservatiivit, ja on aika aukaista silmät sekä miettiä asiaa vähän laajemmin kuin Farmville-traumojen kantilta.
Kehittäjänä haluan tehdä F2P pelejä että mahdollisimman moni voi kokeilla pelejäni. Pelaajana haluan F2P pelejä, että voin pelata kavereideni kanssa ilman, että Matin opintotukirahat juotiin perjantaina.
06.05.2013 klo 18.03 6
Free2Play on parasta mitä peliteollisuudelle on pitkää aikaan tapahtunut. En tiedä missä maailmassa te elätte, mutta äänestäkää lompakolla ja älkääkä ostako mitään peleissä, missä se tuntuu väärältä. Esim. League of Legends ja Dota2 ovat erinomaisia pelejä, jotka on täysin ilmaisia eivätkä tunnu väärältä ilmaisena. Paitsi että nyt voit pyytää kaverin testaamaan minimikynnyksellä.
Free2Playn voi tehdä okein tai väärin. Trendi on kuitenkin niin uusi, että vaikea sitä on saada oikein. Jaa mutta kas! Joku tutkii asiaa että mitenhän sen voisi tehdä oikein, how nice! Oikein tehty F2P peli on parempi sekä kehittäjälle, että pelaajalle.
Miettikää asiaa siltä kantilta, kun nauratte niille kukkahattutädeille ja konservatiiveille jotka mesoavat kuinka ennen oli asiat paremmin. Te olette ne pelialan konservatiivit, ja on aika aukaista silmät sekä miettiä asiaa vähän laajemmin kuin Farmville-traumojen kantilta.
Kehittäjänä haluan tehdä F2P pelejä että mahdollisimman moni voi kokeilla pelejäni. Pelaajana haluan F2P pelejä, että voin pelata kavereideni kanssa ilman, että Matin opintotukirahat juotiin perjantaina.
Free to Playna ei pysty tekemään tarinavetoista Alan Wakea tai tasapainoista Tekkeniä joten kommenttisi on invalidi.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
06.05.2013 klo 18.06 1
Tutkimusta ja tutkimusta ja tutkimusta... Menisivät töihin.
On tärkeitä asioita, kuten geenitutkimusta. Ja sitten on näitä... näitä.
06.05.2013 klo 18.13 1
-snip-
Free to Playna ei pysty tekemään tarinavetoista Alan Wakea tai tasapainoista Tekkeniä joten kommenttisi on invalidi.
Kuka niin sanoo? Sinäkö? Otetaan esimerkki vaikka Alan Wakesta, ensimmäinen chapter on ilmainen, sen jälkeen chapterit maksaisi vaikka 5e ja niitä on se 10kpl yhteensä. Näin pelille tulee hintaa 45e kokonaan, jos pelaat sen läpi. Jos jaksat vaan kolmanteen niin peli maksoi sinulle kympin. Tässä oli esimerkki jonka heitin päästäni. Voidaan kyllä tapella siitä mikä määrittää free2playn, mutta sekään ei ole se pointti, koska ei kaikkien pelien edes tarvitse olla F2P. Se on toisiin peleihin vaikeampi sovittaa, enkä välttämättä haluaisi nähdä Skyrimin F2P sovitusta, mutta onneksi ei tarvikkaan. Älä siis dissaa kaikkia F2P pelejä koska se ei nyt sovi peligenreen X.
Mitä tulee Tekkeniin, niin mietitkö edes mitä kirjoitit? How about ilmainen tappelupeli missä myydään vaan kosmetiikkaa? Suoraan Dota2 mallilla. Tai edes LoL mallilla missä hahmoja myydään erikseen, aika hyvin LoL puksuttaa esports rintamalla.
Tai hei, ehkä mä oon vaan pölhö ja mun argumentit on invalid.
Rekisteröitynyt 04.07.2007
06.05.2013 klo 18.22
Rekisteröitynyt 28.06.2008
06.05.2013 klo 18.28 8
-snip-
Free to Playna ei pysty tekemään tarinavetoista Alan Wakea tai tasapainoista Tekkeniä joten kommenttisi on invalidi.
Kuka niin sanoo? Sinäkö? Otetaan esimerkki vaikka Alan Wakesta, ensimmäinen chapter on ilmainen, sen jälkeen chapterit maksaisi vaikka 5e ja niitä on se 10kpl yhteensä. Näin pelille tulee hintaa 45e kokonaan, jos pelaat sen läpi. Jos jaksat vaan kolmanteen niin peli maksoi sinulle kympin. Tässä oli esimerkki jonka heitin päästäni.
Selitit just DLC:n konseptin.
06.05.2013 klo 19.21
-snip-
Free to Playna ei pysty tekemään tarinavetoista Alan Wakea tai tasapainoista Tekkeniä joten kommenttisi on invalidi.
Kuka niin sanoo? Sinäkö? Otetaan esimerkki vaikka Alan Wakesta, ensimmäinen chapter on ilmainen, sen jälkeen chapterit maksaisi vaikka 5e ja niitä on se 10kpl yhteensä. Näin pelille tulee hintaa 45e kokonaan, jos pelaat sen läpi. Jos jaksat vaan kolmanteen niin peli maksoi sinulle kympin. Tässä oli esimerkki jonka heitin päästäni.
Selitit just DLC:n konseptin.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
06.05.2013 klo 19.55 1
-snip-
Free to Playna ei pysty tekemään tarinavetoista Alan Wakea tai tasapainoista Tekkeniä joten kommenttisi on invalidi.
Kuka niin sanoo? Sinäkö? Otetaan esimerkki vaikka Alan Wakesta, ensimmäinen chapter on ilmainen, sen jälkeen chapterit maksaisi vaikka 5e ja niitä on se 10kpl yhteensä. Näin pelille tulee hintaa 45e kokonaan, jos pelaat sen läpi. Jos jaksat vaan kolmanteen niin peli maksoi sinulle kympin. Tässä oli esimerkki jonka heitin päästäni.
Selitit just DLC:n konseptin.
Rekisteröitynyt 24.02.2011
06.05.2013 klo 20.05
-snip-
Free to Playna ei pysty tekemään tarinavetoista Alan Wakea tai tasapainoista Tekkeniä joten kommenttisi on invalidi.
Kuka niin sanoo? Sinäkö? Otetaan esimerkki vaikka Alan Wakesta, ensimmäinen chapter on ilmainen, sen jälkeen chapterit maksaisi vaikka 5e ja niitä on se 10kpl yhteensä. Näin pelille tulee hintaa 45e kokonaan, jos pelaat sen läpi. --
06.05.2013 klo 20.11 1
Ja on aivan äärettömän vituttavaa maksaa episodimaisista peleistä. Jos jaksoin yhden läpi niin todennäköisesti haluan sen toisenkin, eli joudun latailemaan ja keskeyttämään pelin, tai sitten odottamaan viikkotolkulla sitä seuraavaa muutaman tunnin pätkää.
Kaikki, ainakin menestyvät F2P pelit perustuvat loputtomaan grindaukseen. Eli maksat rahaa siitä että skippaat sen "pelin" pelattavuutta...
06.05.2013 klo 20.32
Se rahankäyttö pitäisi ujuttaa sinne peliin huomaamattomasti. Esim GTA Vssä linkki pelaajan pankkitiliin jolloin kaikki aseet ja autot sun muut maksetaan saumattomasti omalta tililtä ilman mitään "Press X to buy this with MS points" popupeja. Samaa systeemiä voisi käyttää Forzaan ja Borderlandsiin ja kaikkeen muuhun missä käytetään rahaa.
Everyone vs Everyone on toinen taattu F2P menestys. Peli julkaistaan ainoana hahmona jokin geneerinen pelin oma sankari. Sitten aletaan luoda maksullisia hahmoja: Spiderman, Batman, Homer Simpson, Alien, Terminator, Kimi Räikkönen, Sidney Crosby, Jim Carrey, Master Chief, Kratos, Crash Bandicoot, Mick Jagger, Kermit, Barbra Streisand, Eric Cartman, Heihachi, Lara Croft, Jill Valentine, Väiski Vemmelsääri, Aku Ankka, Alan Grant, Indiana Jones, James Bond, Darth Vader, Sephiroth, Lasse Kukkonen, Bob Hope, Elvis Presley, Donald Trump, Barack Obama, Saddam Hussein, Aladdin, Tarzan, Van Persie, Kim Yong Un, Korpikoski, Bono, Pamela Anderson, Alexis Texas, Sarah Jessica Parker, Jennifer Aniston, Will Smith, Optimus Prime, Kelsey Grammer ja Gordon Freeman.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
06.05.2013 klo 22.08 1
Tappelupeli jossa luotetaan vaan vaatteiden myyntiin? Saa muuten olla melkoisia vaatteita, tai todella halpa 1 napin budjettimätkintä.
Kaikki, ainakin menestyvät F2P pelit perustuvat loputtomaan grindaukseen. Eli maksat rahaa siitä että skippaat sen "pelin" pelattavuutta...
06.05.2013 klo 22.47 3
Tappelupeli jossa luotetaan vaan vaatteiden myyntiin? Saa muuten olla melkoisia vaatteita, tai todella halpa 1 napin budjettimätkintä.
Kaikki, ainakin menestyvät F2P pelit perustuvat loputtomaan grindaukseen. Eli maksat rahaa siitä että skippaat sen "pelin" pelattavuutta...
Mitä sä naurat?
07.05.2013 klo 10.48
07.05.2013 klo 17.07
-snip-
Free to Playna ei pysty tekemään tarinavetoista Alan Wakea tai tasapainoista Tekkeniä joten kommenttisi on invalidi.
Kuka niin sanoo? Sinäkö? Otetaan esimerkki vaikka Alan Wakesta, ensimmäinen chapter on ilmainen, sen jälkeen chapterit maksaisi vaikka 5e ja niitä on se 10kpl yhteensä. Näin pelille tulee hintaa 45e kokonaan, jos pelaat sen läpi. Jos jaksat vaan kolmanteen niin peli maksoi sinulle kympin. Tässä oli esimerkki jonka heitin päästäni.
Selitit just DLC:n konseptin.
Kyseessä on episodipohjainen malli, joka käsitetään edelleenkin premiumpelien malleihin kuin freemiumpelien malliin. Kyseessä on kuitenkin "Osta ja katso mitä ostit" kuin "katso, mitä voit ostaa", joku neroperseempi osaa kai selittää tuon eron paremmilla sanoilla. Alunperin Walking Dead oli maksullinen ensimmäisestä osasta lähtien, mutta ajan myötä se ensimmäinen osa oli helpompi ja kannattavampaakin heivata demoksi. Hyvä malli, ei sitä kieltäminen.
Ei ne tarinat sen "suojemmassa" ole F2P-malleilta, mutta sen sijaan, että rahastus keskittyy pelimekaniikkaan, tarinapohjaisissa se pitää keskittyä kerrontaan. Keskeinen pelikokemus pitänee pystyä esittelemään ilmaisena (mitä ei tehty Walking Deadin osalta), mutta kerronnallisuuskin tarjoaa yllättäviä ominaisuuksia, jos aletaan oikein rahastamaan asioita.
Lisäksi F2P-mallien tutkiminen hyödyttää eniten juuri premiumpelejä, kun niihinkin halutaan ämpätä enemmän ja enemmän materiaalia rahastamaan eri maksukyvyllä varustettuja pelaajia. Siitäkös nämä norsunluutornissa rapistuvat jääräthän riemastuvat, kun heidän rakkaimpansa on täynnä DLC:tä...!
07.05.2013 klo 19.16
Siksi en varmaan muutenkaan välitä nickle 'n dime-mallista. Demossa voi kokeilla peliä ja sitten päätän haluanko sen koko pelin vai en. Puolikkaiden pelien ostamisessa ei ole mitään järkeä.
Kirjoita kommentti