Ubisoft luopui PC-pelien kopiosuojauksestaan
Usein kiroiltu ja usein otsikoissa ollut Ubisoftin PC-pelien DRM (Digital Rights Management kopioinnin estämiseksi) on nyt historiaa, kertoo Rock Paper Shotgun. Ubisoftin edustaja oli kertonut sivustolle, että tätä 'aina päällä olevaa DRM:ää' ei enää käytetä. Itse asiassa siitä luovuttiin kauan sitten, mutta asiasta kerrotaan vasta nyt.
"Olemme kuunnelleet palautetta ja viime vuoden kesäkuusta lähtien käytäntömme kaikille PC-peleille on ollut, että vaadimme verkkoaktivoinnin vain kerran, pelin asennuksen yhteydessä, ja siitä eteenpäin peliä voi vapaasti pelata offline-tilassa", kertoi Ubisoftin Perotti.
Yksittäisten pelin kohdalla moisesta DRM:stä luopumisesta on kyllä tiedetty, mutta sitä, että kyseessä on jatkuva käytäntö, ei ole ennen virallisesti kerrottu.
Keskustelut (42 viestiä)
Rekisteröitynyt 26.10.2010
05.09.2012 klo 12.43 11
05.09.2012 klo 12.48 4
Itsehän olisin vain kiristänyt DRMää ja tappanut PC-pelaamisen.
Ei taida onneton Ubi yksinään onnistua pc-pelaamisen tappamisessa.
Ihan kiva että jakavat tietoa.
Rekisteröitynyt 29.07.2008
05.09.2012 klo 12.48 11
05.09.2012 klo 12.51 4
Rekisteröitynyt 26.10.2010
05.09.2012 klo 12.51 2
Itsehän olisin vain kiristänyt DRMää ja tappanut PC-pelaamisen.
Ei taida onneton Ubi yksinään onnistua pc-pelaamisen tappamisessa.
Ihan kiva että jakavat tietoa.
No ei. Kaiken lisäksi Ubisoftin pelit ovat kertakaikkiaan nii paskoja, etten ymmärrä, kuka niitä oikeasti edes ostaa.
05.09.2012 klo 13.01 10
Itsehän olisin vain kiristänyt DRMää ja tappanut PC-pelaamisen.
Ei taida onneton Ubi yksinään onnistua pc-pelaamisen tappamisessa.
Ihan kiva että jakavat tietoa.
No ei. Kaiken lisäksi Ubisoftin pelit ovat kertakaikkiaan nii paskoja, etten ymmärrä, kuka niitä oikeasti edes ostaa.
05.09.2012 klo 13.07 8
Mene sinä konsolijonne pelaamaan tanssipelejäsi :D
Uskomatonta...
05.09.2012 klo 13.21 1
Rekisteröitynyt 22.03.2012
05.09.2012 klo 13.21 2
05.09.2012 klo 13.38 2
tuleeko tuo nyt yllätyksenä kun tarkoitus on puucee puolel painottaa näihin online peleihin tulevaisuudessa..
05.09.2012 klo 15.58 1
05.09.2012 klo 16.40 2
Rekisteröitynyt 03.09.2007
05.09.2012 klo 17.11 2
05.09.2012 klo 18.36
05.09.2012 klo 19.15 3
Hauska aina lukea noita vikinöitä "drm-paskasta" jne. Sitä saisi vaan ennen vikinää miettiä että miksi ne niin tekee. pc:llä se waretus vaan on niin järkyttävän suurta että itse kiristäisin entisestään. Tämän takia loistavat yksinpelit vaan vähentyvät koko ajan ja kaikkia myydään moninpelillä johon sitä aikaa kulutetaan. Sitten kohta tulee argumentti "mutta tekis parempia pelejä. sejasepeli myi tosi hyvin" Joo mutta siinä on VAIN pari esimerkkiä ja ne ovatkin sitä lähes kympin kategoriaa tai fanikunnan omaavia pelejä. Ja sitten voikin miettiä että kuinka paljon ne olisivat sitten myyneet ilman piratismia
Totta, että pc:llä waretus on ongelma, mutta tuskin se waretus ainakaan vähenee tälläisillä paskaisilla rehellisiä asiakkaita piinavilla kopionsuojaus härpäkkeillä. Luulisi jo ihan maailaisjärjen sanovan, että jos aidossa versiossa on käyttöä häiritsevä suojaus ja ware-versiossa ei, niin tämä vain lisäisi waretusta.
Rekisteröitynyt 26.10.2010
05.09.2012 klo 19.47 1
Harmiksesi en pelaa konsoleilla... Noh, SNESllä :)
Rekisteröitynyt 07.03.2012
05.09.2012 klo 22.03 2
Hauska aina lukea noita vikinöitä "drm-paskasta" jne. Sitä saisi vaan ennen vikinää miettiä että miksi ne niin tekee. pc:llä se waretus vaan on niin järkyttävän suurta että itse kiristäisin entisestään. Tämän takia loistavat yksinpelit vaan vähentyvät koko ajan ja kaikkia myydään moninpelillä johon sitä aikaa kulutetaan. Sitten kohta tulee argumentti "mutta tekis parempia pelejä. sejasepeli myi tosi hyvin" Joo mutta siinä on VAIN pari esimerkkiä ja ne ovatkin sitä lähes kympin kategoriaa tai fanikunnan omaavia pelejä. Ja sitten voikin miettiä että kuinka paljon ne olisivat sitten myyneet ilman piratismia
Taas joku konsolijonne joka ei tiedä mistään mitään. Always online-paskat eivät hillitse waretusta, päinvastoin.
06.09.2012 klo 00.52
06.09.2012 klo 10.54
joku steamiin tai originiin sidottu "always online" systeemi ja kokonaan kun vielä päästäisiin eroon fyysisistä levyistä niin voisi jotenkin hallita piratismia, niin kauan kun levyjä on saatavilla niin sieltä ainakin uskon että ne tulee waretettaviksi
Pah, jos joku ottaa vain mallia PS3:sta niin ehkä tajuavat kuinka helppoa se on. Joku tulee varmasti itkemään jotain JailBreakia, mutta eipä sekään auttanut tai toiminut pidemmän päälle.
Ja sille, joka vinkuu että PC-pelaajien pitäisi katsoa peiliin isojen waretusmäärien kanssa. Jos PC:itä on joidenkin arvioiden mukaan noin miljardi konetta, niin waretus on kohtuu ymmärrettävästi suurempaa kuin konsoleiden joita myydään "vain" kymmeniä miljoonia.
06.09.2012 klo 13.53
06.09.2012 klo 14.04 1
Rekisteröitynyt 07.03.2012
06.09.2012 klo 19.07 2
Ja kun nuo pc:n piraattilukemat heiluvat siellä 50-80% tienoilla ja jotkut ihmettelevät että miksi tuollaista drm-shittiä käytetään.
Näytähän minulle jonkinlainen lähde tuolle prosenttilukemallesi
Alwaysonline systeemit on se ratkaisu(pienillä parannuksilla)
Näytä minulle yksikin peli jossa alwaysonline-paska olisi hillinnyt warettamista. Maksavia asiakkaita selvästi häritsevä DRM ei ole ratkaisu, paremman palvelun ja toimintojen tarjoaminen maksaville asiakkaille on.
Muuten, ubi vähän aikaa sitten arvioi että 93-95 prosenttia PC-peleistä on waretettuja. Aika ironista sinänsä, ubihan tuossa tavallaan myönsi että DRM ei toimi.
06.09.2012 klo 23.21 1
Similarly when searching torrents, I found more popular games have far more individual torrent listings than less popular games. This clearly contradicts the claim that 'good games get pirated less' - we see more evidence of the fallacy of this claim throughout this article.
Finally, on the contentious topic of DRM, aside from Spore whose audience may well have fallen victim to DRM-induced hysteria, the presence of intrusive DRM appears not to increase piracy of a game.
06.09.2012 klo 23.48
Rekisteröitynyt 07.03.2012
07.09.2012 klo 09.41
siinä niitä lukuja
Finally, on the contentious topic of DRM, aside from Spore whose audience may well have fallen victim to DRM-induced hysteria, the presence of intrusive DRM appears not to increase piracy of a game.
Et vastannut kysymykseeni: Näytä minulle yksikin peli jossa DRM:stä olisi ollut jotain HYÖTYÄ (elikkä estänyt tehokkaasti piratismia).
07.09.2012 klo 13.16
Ja sitten esimerkkejä tuosta samasta artikkelista jonka jo pastesin
Splinter Cell: Chaos Theory, released on 28 March 2005, utilizes the StarForce protection method. As unpopular as this protection method was, it worked to protect the game from any piracy for over a year (422 days) before a working crack was released.
More recently, the online activation methods of Mass Effect and GTA IV have similarly prevented fully working pirated versions of these games from being available until at least several days after their official release, and definitely not before release. What most users don't consider is that 'day-one' or 'day-zero' piracy as it's called is disproportionately more damaging to a game's sales than at any other time, as this article explains:
In short, copy protection and DRM often do work to achieve what they specifically set out to do - to prevent casual piracy and protect games against piracy in the initial sales period. Shortly I discuss an even more concrete example of one particular form of DRM which is wildly successful: Steam.
Ja näin on sanoneet mm. juurikin noiden drm kehittäjät.
Sivulla kahdeksan tuosta aikasemmasta linkistäni.
ps. olisko nyt hyvä hetki sanoa touche
07.09.2012 klo 13.19
Rekisteröitynyt 07.03.2012
07.09.2012 klo 17.52
But strangely absent from the list are several popular games which do use more intrusive DRM: BioShock, Crysis Warhead, and Mass Effect. This indicates quite clearly that intrusive DRM is not the main reason why some games are pirated more heavily than others. We examine this issue in more detail in the Copy Protection & DRM section.
Ja sitten esimerkkejä tuosta samasta artikkelista jonka jo pastesin
Splinter Cell: Chaos Theory, released on 28 March 2005, utilizes the StarForce protection method. As unpopular as this protection method was, it worked to protect the game from any piracy for over a year (422 days) before a working crack was released.
More recently, the online activation methods of Mass Effect and GTA IV have similarly prevented fully working pirated versions of these games from being available until at least several days after their official release, and definitely not before release. What most users don't consider is that 'day-one' or 'day-zero' piracy as it's called is disproportionately more damaging to a game's sales than at any other time, as this article explains:
In short, copy protection and DRM often do work to achieve what they specifically set out to do - to prevent casual piracy and protect games against piracy in the initial sales period. Shortly I discuss an even more concrete example of one particular form of DRM which is wildly successful: Steam.
Ja näin on sanoneet mm. juurikin noiden drm kehittäjät.
Sivulla kahdeksan tuosta aikasemmasta linkistäni.
ps. olisko nyt hyvä hetki sanoa touche
Aloitetaanpa noista ensiksi mainituista peleistä: Waretuslukemiin ei varmaankaan millään tavalla vaikuttanut se että nuo kaikki olivat aika paljon hypetettyjä pelejä?
Mitä starforceen tulee, se on epäilemättä vittumaisuudessaan tehokas, mutta varjopuolena se aiheutti monille pahoja ongelmia, minulle mukaan lukien: Ostin aikoinani TrackMania Unitedin, joka käytti juurkin starforcea. Starforcen käyttämä levyn verifiointisysteemi ei toiminut, vaan jäätyi joka kerta. Lähetin asiasta monta kertaa tikettiä tukipalveluun, ja en saanut mitään järkevää vastausta. Peli jäi hyllyyn pölyttymään, parin kuukauden päästä kokeilin uudelleen ja patchien jälkeen peli jopa toimi... välillä. Onnistuneen käynnistyksen todennäköisyys oli tyyliin 50/50. Onko oikein, että maksava asiakas ei voi pelata ostamaansa peliä kunnolla DRM:n takia?
Sitten noihin ME kolmoseen ja GTA:han. Oliko maksavia asiakkaita häiritsevä DRM parin päivän arvoista?
Kuten mainitsitkin, nämä ovat DRM kehittäjien kertomia. Kuvitteletko että he välittävät siitä, että systeemit aiheuttavat harmia lähinnä maksaville asiakkaille?
Rekisteröitynyt 07.03.2012
07.09.2012 klo 17.53
elikkä jos ei lontoo taivu. Sellaista lukkoa tai suojausta ei ole mitä ei joku keksisi miten se murretaan. Eli drm on vaan hätäinen yritys saada vähän rahaa pc-markkinoilta.
Ihan kuin vaikkapa steam tahkoaisi rahaa kuin painokoneesta. Waretus ei ole lähellekkään niin suuri uhka PC-peleille kuin asiakkaiden turhautuminen silmäänkusemiseen.
07.09.2012 klo 18.59
Ja juurikin tuo online verifikaatio on se ainoa tapa joka varmasti toimisi (jos se varmasti toimisi)
07.09.2012 klo 19.18
Mutta se on tosiasia että drm ei tällä hetkellä juuri vaikuta mihinkään, ellei kohta ala parempia tapoja suojata löytyä ja jos tulevalta konsolisukupolvelta on vaikeampi siirtää pelejä pc:lle niin monet pelit jäävät pois pc:ltä ja laatu heikkenee niissä mitä tulee. PC varsinkin ykkös kehitysalustana on kohta taakse jäänyttä aikaa ja suuret ja loistavat yksinpelattavat pelit pc:llä vain vähenevät vähenemistään.
Esimerkkinä vaikka mietippä witcherin duunannutta firmaa, miljoona myytyä ja mitä viisi miljoonaa waretettua. Ja Tuota pidetään menestyneenä, varmasti kelpaisi noi luvut toisinpäin ja konsoleille tuplahinnalla myytynä(tiedän että tuli 360:lle kakkososa ja sitä on jotaan about 600k myyty)
Rekisteröitynyt 07.03.2012
07.09.2012 klo 21.03
Mutta, minäkin waretan silloin kun haluan kokeilla ennen ostopäätöstä peliä josta ei ole saatavilla demoa. Nämäkin olisi jäänyt ostamatta, jos en olisi voinut kokeilla epävirallista "demoa" ensin. Toki aina kokeilen mieluummin oikealla demolla, jos sellainen sattuu olemaan saatavilla:
- Garrys modia kokeilin ensimmäisen kerran wareversiona. Ostin sen viikkoa myöhemmin
- Kaveri suositteli Company of Heroesia. Warettelin sen, pelasin yhden skirmish matsin botteja vastaan ja ostin sitten heti steamista
- Portal kakkosen waretin koska en ollut varma jaksaisiko vanha nuhapumppumasiinani pyörittää sitä. Jaksoihan tuo, ostin sen pakettiversiona seuraavan kerran kun kävin sopivassa kaupassa
- Skyrimissä sama juttu: Halusin varmistaa toimivuuden. Ostin saman tien steamista kun totesin toimivaksi
- Supreme Commanderin waretin koska halusin varmistua että peli olisi rahan arvoinen. Ostin steamista vähän aikaa sitten.
07.09.2012 klo 22.27
kymmeniä miljoonia pelikoneita ja nykypeleihin kykeneviä pelikoneitahan on kuinka paljon? Ja kuinka suuri prosentti niistä koneista on toisessa käytössä? eli tuosta sun miljardista voidaan heti poistaa yksi tai kaksi nollaakin aika nopeasti
Niin, paha mennä sanomaan. Tai kuinka monta konetta on itse kasattu, jotka ei myynneissä mitenkään näy tai kuinka monta konetta on kasattu vanhojen koneiden osista, jotka on ollut esim. työkoneina. Kuinka monta vanhaa työpaikan konetta on pelikäytössä, kuinka monta työkäytössä olevaa konetta käytetään myös kotona. Totta kai voit ottaa pari nollaa pois, ota vaikka kaikki. Ja tuo yhden miljardin arvio oli vuonna 2008, nyt ollaan varmaan puolessatoista.
Ja ihan miten vain haluat pyöritellä, on tosiasiallisesti PC-pelaajia useimpien arvioiden mukaan yhteensä enemmän kuin kaikkien uusimpien konsoleiden.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
08.09.2012 klo 00.07
08.09.2012 klo 00.21
Ja kyllä ihan rahan perässä epic gameskin siirtyi konsoleille. Kyllä se kannattaa panostaa niille alustoille joilta saa sen 50-60e per peli ja piraatteja on murto osa kun taas pc:llä saat sen puolet vähemmän ja aina kun myyt yhden niin neljä-viisi ihmistä on varastanut sen pelin
Ja drm voitte ajatella nyt tv:stä tulevan flight 93:n innoittamana että warettajat on terroristeja ja pelifirmat on matkustajat, tilanne on toivoton mutta jotain sitä pitää yrittää kun tietylle alustalle tehdyistä peleistä melkein kaikki varastetaan. Mahdollisesti pommin kanssa varustautuneita terroristeja vastaan lähdetään vaikka kertakäyttöveitsillä jos ei muuta ole tehtävissä.
08.09.2012 klo 00.28
Jos piratismia ei aleta kaitsemaan niin hyvät yksinpelit kärsivät ensimmäisenä (ovat jo alkaneet) kun kaikkeen pitää lisätä se moninpeli. Entäs sittenkun ilmaisesti jaeltavat moninpelit alkavat yleistymään ja nykyisten unlock-systeemien xp:n keräämisen tilalle tulisi aina rahallinen korvaus. Aina online oleva peli jossa maksetaan minuutilta tai tunnilta-
Parasta pc-pelaamiselle olisi juurikin toimiva ja jykevä drm.
Rekisteröitynyt 07.03.2012
08.09.2012 klo 09.42 1
08.09.2012 klo 19.53
08.09.2012 klo 23.26
09.09.2012 klo 10.58
Rekisteröitynyt 07.03.2012
09.09.2012 klo 11.03
09.09.2012 klo 13.23
Kirjoita kommentti