Minecraft-Notch närkästyi EA:n indiepaketista
![]() |
Toissapäivänä kerroimme, että EA on julkistanut Steamissa 'Indie Bundle' -tarjouspaketin ja ison firman julkaisemana sanan indie käyttö särähti heti monien korvaan. Oikein kovasti se särähti Minecraftin isän Notchin korvaan.
Miehen Twitter-viesteistä sai lukea mm. seuraavaa:
"EA julkaisee 'indie bundlen'? Ei se niin toimi, EA."
"Lakatkaa pilaamasta kaikkea, senkin kyyniset p**kiaiset."
"En sano edes Mojangia indieksi enää."
"Vlambeer on indie. Polytron on indie. Stephen, Ed, Terry, Derek, Tommy ja Chris ovat indietä."
"Indiet ovat pelastamassa pelaamisen. EA tuhoaa sitä järjestelmäälisestä."
Notch ei myöskään pidä siitä, että hänen twiittauksistaan on tehty uutisaihe. Sori.
Keskustelut (24 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.04.2008
05.05.2012 klo 11.11 1
Rekisteröitynyt 27.09.2010
05.05.2012 klo 11.16 21
Rekisteröitynyt 17.09.2007
05.05.2012 klo 11.27 16
Notch vois mun puolesta herätä oikeaan maailmaan.
Mun puolesta EA vois herätä oikeaan maailmaan
Rekisteröitynyt 17.03.2009
05.05.2012 klo 11.51 5
Notch vois mun puolesta herätä oikeaan maailmaan.
Eikö sun pitäisi olla suomi24:ssa itkemässä veroista?
Notch taas kyllä rakastaa huomiota. Ja saakin sitä vähän turhan paljon yhden epäoriginaalin, keskinvertoisen pelin tekemisestä.
Rekisteröitynyt 16.04.2012
05.05.2012 klo 12.11 3
Rekisteröitynyt 20.12.2010
05.05.2012 klo 12.22 5
05.05.2012 klo 12.32 1
Notch taas kyllä rakastaa huomiota. Ja saakin sitä vähän turhan paljon yhden epäoriginaalin, keskinvertoisen pelin tekemisestä.
Mieshän valittaa jatkuvasti sitä, että media tekee jutun suunnilleen jokaisesta tweetistä. Alle tunti noistakin, niin gamespotissa oli jo "Minecraft creator: 'EA is destoying gaming'".
Pelimedia menee sinne seiskan tasolle, kun tartutaan julkkisten jokaiseen sanaan ja uutisoidaan niistä.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
05.05.2012 klo 12.48 3
Mieshän valittaa jatkuvasti sitä, että media tekee jutun suunnilleen jokaisesta tweetistä. Alle tunti noistakin, niin gamespotissa oli jo "Minecraft creator: 'EA is destoying gaming'".
Pelimedia menee sinne seiskan tasolle, kun tartutaan julkkisten jokaiseen sanaan ja uutisoidaan niistä.
Niinnoh... Ehkä se on rehellisesti tuskastunut huomiosta. Mutta tekee mieli pitää mielessä sekin vaihtoehto että Notch nyt vain leikkii vaatimatonta. Kuitenkaan esmes se Schaeferille tweetattu "let's make psychonauts 2" ei todellakaan ollut mikään vaatimaton julkinen ilmaisu.
Notchia ja EA:ta sinänsä yhdistää se, että projekteissa mennään siitä missä aita on matalin. Minecraftissa on ihan kiva rakentaa ja tutkia, mutta onko se rakentaminen merkityksellistä, ja onko se tutkiminen loppujenlopuksi kovinkaan hauskaa? Betan ostaessa kuvittelin, että peli tulisi oikeasti olemaan paljon lähempänä esmes Dwarf Fortressin dynaamisuutta. Nyt minulla on valmis peli, joka on lähinnä lego-palikkasimulaattori. Ja ärsyttävintä on se, ettei tästä voi syyttää ketään muuta kuin itseäni, joka typeryyksissään meni ostamaan keskeneräisen pelin.
Virheist oppii ja kokemus karttuu.
05.05.2012 klo 13.32 2
Notch ei myöskään pidä siitä, että hänen twiittauksistaan on tehty uutisaihe"
No pitäisi sitten turpansa tukossa jos ei halua että sanomisista tulee uutisia.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
05.05.2012 klo 13.33 2
05.05.2012 klo 13.37 6
[quote nick="Fdsa"]
...
Virheist oppii ja kokemus karttuu.
Tämä mieshän puhuu ihan viisai...
"Pikku Geen lainaus"
Ei näin
05.05.2012 klo 18.11 1
Rekisteröitynyt 17.03.2009
05.05.2012 klo 18.34
[quote nick="Fdsa"]
...
Virheist oppii ja kokemus karttuu.
Tämä mieshän puhuu ihan viisai...
"Pikku Geen lainaus"
Ei näin
Pohjaan hyvän osan itsekatsomuksestani jungilaiseen tuho-uudelleensyntymis -egonmuokkaukseen.
Jokaisen psykologisen itsetuhon jälkeen herään henkiin uutena parempana ihmisenä. Jokainen kadotus karsii turhuutta, ja kuljettaa identiteettiäni, mieltäni lähemmäksi kohti jumaluutta.
05.05.2012 klo 19.28 2
Mun puolesta EAn voisi bannata, tuhoaa koko pelaamisen
Ai tuhoaa pelaamisen, kun rahottaa sen tekemistä. Juuh, tämä selvä.
05.05.2012 klo 19.44 4
Mun puolesta EAn voisi bannata, tuhoaa koko pelaamisen
Ai tuhoaa pelaamisen, kun rahottaa sen tekemistä. Juuh, tämä selvä.
Pelejä ei tehdä pelkällä rahalla.
"Tässä on teille minimibudjetti. Nyt teette tällaisen pelin 12 kuukaudessa. Tarkastamme aina välillä ettei peli ole liian monimutkainen massoille. Jos homma ei toimi niin lähtöpassit tulee teistä jokaiselle"
Rekisteröitynyt 17.03.2009
05.05.2012 klo 22.00
Mun puolesta EAn voisi bannata, tuhoaa koko pelaamisen
Ai tuhoaa pelaamisen, kun rahottaa sen tekemistä. Juuh, tämä selvä.
Pelejä ei tehdä pelkällä rahalla.
"Tässä on teille minimibudjetti. Nyt teette tällaisen pelin 12 kuukaudessa. Tarkastamme aina välillä ettei peli ole liian monimutkainen massoille. Jos homma ei toimi niin lähtöpassit tulee teistä jokaiselle"
"Markkinointitiimiltä tullu pari tämmöstä korjausehdotusta: Mitä jos olis silleen enemmän värejä, vähän niinku WoWissa? Ja mitä jos tää juoni vois päättyä eeppiseen avaruustaisteluun amerikan yllä? Meillä on kans kasa valmiita mainoslauseita, katsokaa pliis että tää mekaniikka ja taide mukautuu niihin."
Rekisteröitynyt 09.04.2012
06.05.2012 klo 00.04
Itse pidän EA:n peleistä todella paljon ainakin paljon enemmän kuin Activiosionin rahastus paskasta vaikka niitäkin pelailen mutta paljon vähemmän.
Rekisteröitynyt 15.11.2011
06.05.2012 klo 01.00 4
En tajua miksi täällä on näin paljon ihmisiä jotka vihaavat EA:ta noin paljon no okei ehkä siten että ne ostavat jokaisen pienen firman joka tekee hyvän pelin ja seuraava peli EA:n kanssa on perseestä ja sitten se peli firma jo suljetaan. se on voi voi.
Itse pidän EA:n peleistä todella paljon ainakin paljon enemmän kuin Activiosionin rahastus paskasta vaikka niitäkin pelailen mutta paljon vähemmän.
Tämä poika ansaitsee vuoden ääliö -palkinnon.
06.05.2012 klo 01.27 2
Notchia ja EA:ta sinänsä yhdistää se, että projekteissa mennään siitä missä aita on matalin. Minecraftissa on ihan kiva rakentaa ja tutkia, mutta onko se rakentaminen merkityksellistä, ja onko se tutkiminen loppujenlopuksi kovinkaan hauskaa? Betan ostaessa kuvittelin, että peli tulisi oikeasti olemaan paljon lähempänä esmes Dwarf Fortressin dynaamisuutta. Nyt minulla on valmis peli, joka on lähinnä lego-palikkasimulaattori. Ja ärsyttävintä on se, ettei tästä voi syyttää ketään muuta kuin itseäni, joka typeryyksissään meni ostamaan keskeneräisen pelin.
Virheist oppii ja kokemus karttuu.
Notch ja EA ovat kyllä hyvin kaukana toisistaan.
EA parhaansa mukaan tuhoaa modi- ja laniskeneä, puskee peleihin kuluttajia rankaisevaa DRM:ää, tuottaa pelejä kymmenien miljoonien budjetilla ja muuntaa pelejä parhaansa mukaan pelkiksi pohjiksi, joihin sisältö myydään erikseen.
Notch taistelee kaikkea tuota vastaan ja teki yksin mahtavan pelin, josta on riittänyt iloa miljoonille ihmisille jo pitkään.
"Legopalikkasimulaattori" on kyllä naurettava yksinkertaistus pelistä, joka generoi upean pelimaaiman proseduraalisesti, sisältää todella monipuolisen crafting-systeemin ja antaa pelaajan rakentaa vaikka tietokoneen pelin sisällä.
Modien ansioista peliin on tarjolla niin käsittämätön määrä sisältöä ja uusia pelimekaniikkoja, että tekemistä riittää lähes rajattomasti.
Jos pelaat pelin "läpi" tehokkuus-orientoituneesti, niin onhan se aika tylsä, mutta eipä kyseessä olekkaan mikään täysiverinen RPG, vaan sandbox, joka antaa pelaajalle työkalut, joilla luoda itselleen tekemistä.
Ei Minecraftistä tarvitse edes tykätä ymmärtääkseen sen, miten suuri positiivinen vaikutus pelillä oli indie-skeneen ja siten PC-pelaamiseen.
06.05.2012 klo 12.53 2
teki yksin
PS. Ei tehnyt todellakaan yksin, vaikka niin epäsuorasti tykkää vihjaillakkin.
06.05.2012 klo 16.56
[quote nick="Fdsa"]
...
Virheist oppii ja kokemus karttuu.
Tämä mieshän puhuu ihan viisai...
"Pikku Geen lainaus"
Ei näin
Me ollaan nuoriso me ollaan tulevaisuus mä oon sitä mieltä että pikku gee on kova mää tykkään siitä
06.05.2012 klo 21.05
Rekisteröitynyt 11.04.2007
06.05.2012 klo 21.28
teki yksin
PS. Ei tehnyt todellakaan yksin, vaikka niin epäsuorasti tykkää vihjaillakkin.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
06.05.2012 klo 21.34
Kirjoita kommentti