Metakriitikot aiheuttivat potkuja Obsidianilla?
Eilen maailmalla uutisoitiin, että Obsidianilta on pistetty kilometritehtaalle osa työvoimasta. Uhreiksi joutui suunniteltu next-gen-projekti sekä osittain myös tulossa oleva South Park -roolipeli. Asiaa on ihmetelty internetin kommenteissa, sillä Fallout: New Vegas menestyi hyvin.
Nyt on käynyt ilmi, että Obsidian ei saanut pelin menestyksestä bonusrahaa, koska sopimus oli sidottu myös Metacriticin keskiarvosanaan. Jos se olisi ollut 85 tai yli, Obsidian olisi saanut lisää rahaa Bethesdalta. Se oli 84.
Keskustelut (57 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
15.03.2012 klo 13.19
15.03.2012 klo 13.32
Metacritic on persiistä. Ei niinkään omasta syystään, vaan juuri esim. tässä ilmi käyneestä. Ei riitä että peli tuomitaan hyväksi tai huonoksi keskiarvoäänestyksellä, vaan sitä käytetään jopa bonusten määrittelyyn.
Vielä suurempi sääli että kyseessä on Obsidian.
15.03.2012 klo 13.33
Rekisteröitynyt 17.03.2009
15.03.2012 klo 13.33
btw, olisi mielenkiintoista nähdä tämän möläytyksen seuraamukset.
Avellone ei ole mies joka vain potkaistaan ulos, mutta ei sitä totuuttakaan saisi noin yrityselämässä huudella.
15.03.2012 klo 13.38
Rekisteröitynyt 17.03.2009
15.03.2012 klo 13.44
Onhan se väärin jos bonuksia maksetaan siitä että peli on kriitikoiden mielestä hyvä :(
Pointti on siinä, että ihmiset menettävät työpaikkojaan, koska metacritikin arpanopat sattuivat menemään tällä kertaa tällä tavalla. Metacritic on niin moneen otteeseen olevansa melko epäluotettava lähde. Esmes 98 pisteen GTA neljä, jonka ohjaajat eivät ansaitsisi oikeudenmukaisessa maailmassa mitään muuta kuin niskalaukauksella suoritetun armomurhan ja nimettömän haudan.
Rekisteröitynyt 12.01.2011
15.03.2012 klo 13.49
Voi elämys, tuonnehan voi lähes kuka tahansa vääntää oman sivustonsa nimissä arvostelun. Naurettavaa puuhaa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
15.03.2012 klo 13.49
Esmes 98 pisteen GTA neljä, jonka ohjaajat eivät ansaitsisi oikeudenmukaisessa maailmassa mitään muuta kuin niskalaukauksella suoritetun armomurhan ja nimettömän haudan.
Voi plz sun kanssasi :D Et saanut tätä sentään ENSIMMÄISEEN vastaukseesi.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2012 klo 13.52
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2012 klo 13.56
Esmes 98 pisteen GTA neljä, jonka ohjaajat eivät ansaitsisi oikeudenmukaisessa maailmassa mitään muuta kuin niskalaukauksella suoritetun armomurhan ja nimettömän haudan.
Tässä oiva esimerkki sellaisesta henkilöstä, jonka mielipide on eri kuin suurella enemmistöllä, mutta kirjoittaa mielipiteensä faktana.
Ja näitä sitä metalla riittää.
...
Kerrankin joku tajuaa tämän! Metacritic ja muut kertoo (ainakin jonkinlaista) osviittaa ihmisten mielipiteestä tiettyyn peliin. Otanta on GTA:nkin kohdalla muistaakseni noin 90 arvostelua, kyllä sieltä se keskiarvo saadaan helposti. Jos otantaan otettaisiin mukaan koko maailman GTA IV -pelaajat, ei arvosana tuosta muuttuisi kuin korkeintaan +-2:lla. Sitten Mirr5:n kaltaiset erilaisen mielipiteen tiettyyn peliin omaavat tulee huutelemaan omia mielipiteitään faktoina.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
15.03.2012 klo 13.56
15.03.2012 klo 13.58
Metacritic on suolesta. Yhdellä yrityksellä voi olla suuri vaikutus keskiarvoon, koska puljun kaikkien eri maiden lehtien arvosanat otetaan huomioon. 5 tähden muuttaminen 100 pisteeksi on myöskin erittäin kyseenalaista.
Ei sillä, että pisteitä tai tähtiä kannattaisi muutenkaan katsoa, saisivat jättää kokonaan pois moiset ja kirjoittaa vain hyvän tiivistelmän niille, joilla ei ole aikaa koko arvostelua lukea.
15.03.2012 klo 14.04
ADHD sukupolvi.
15.03.2012 klo 14.08
20 vuoden päästä liikumme jo valonnopeudessa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
15.03.2012 klo 14.13
Vanha musiikkikin on tylsää, koska se ei ole niin nopeata.
Pöh. 90-luvulla tuli Saksa-ravea MTV:ltä päiväsaikaankin. Skrillex on siihen verrattuna tempoltaan humppaa.
15.03.2012 klo 14.24
Pelituottajat ovat kyllä sen tasoisia hirviöitä, että pistävät musa- ja leffabisneksenkin punastumaan. Taidanpa mennä antamaan Wasteland kakkosen kickstarterille rahani, koska yksikään pukumies ei niitä tunnu ansaitsevan.
Nyt iskit ja osuit arkaan kohtaan, pisti myös vituttamaan sen verran kovin nämä pelialan pukumiehet että pakko kuitenkin pistää tukea Wasteland2:lle
15.03.2012 klo 14.26
Jos otantaan otettaisiin mukaan koko maailman GTA IV -pelaajat, ei arvosana tuosta muuttuisi kuin korkeintaan +-2:lla.
Sitten Mirr5:n kaltaiset erilaisen mielipiteen tiettyyn peliin omaavat tulee huutelemaan omia mielipiteitään faktoina.
Ristiriita. Esität mielipiteesi faktana. Perään naljailet niille, jotka tekevät niin.
15.03.2012 klo 14.35
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2012 klo 14.45
Jos otantaan otettaisiin mukaan koko maailman GTA IV -pelaajat, ei arvosana tuosta muuttuisi kuin korkeintaan +-2:lla.
Sitten Mirr5:n kaltaiset erilaisen mielipiteen tiettyyn peliin omaavat tulee huutelemaan omia mielipiteitään faktoina.
Ristiriita. Esität mielipiteesi faktana. Perään naljailet niille, jotka tekevät niin.
Minkä ihmeen mielipiteen? Onko tuo mielipide, minkä lainasit? Se on matemaattista päättelyä. Miten luulet, että vaikkapa tv-ohjelmien katsojalukuja mitataan? Kyllä se pieni otanta vastaa yleisesti koko väestöä. Arvioin eroksi odotusarvosta noin +-2, se ei ole mielipide, vaan oma arvioni.
15.03.2012 klo 14.50
Jos otantaan otettaisiin mukaan koko maailman GTA IV -pelaajat, ei arvosana tuosta muuttuisi kuin korkeintaan +-2:lla.
Sitten Mirr5:n kaltaiset erilaisen mielipiteen tiettyyn peliin omaavat tulee huutelemaan omia mielipiteitään faktoina.
Ristiriita. Esität mielipiteesi faktana. Perään naljailet niille, jotka tekevät niin.
Minkä ihmeen mielipiteen? Onko tuo mielipide, minkä lainasit? Se on matemaattista päättelyä. Miten luulet, että vaikkapa tv-ohjelmien katsojalukuja mitataan? Kyllä se pieni otanta vastaa yleisesti koko väestöä. Arvioin eroksi odotusarvosta noin +-2, se ei ole mielipide, vaan oma arvioni.
Mutta, GTA 4:sen critic ja user mielipiteet eroavat toisistaan aika paljon. Eli et tehny omaa arviota vaan vedit randomilla numeroita perseestäsi ja väität käyttäneesi matemaattista arviota.
15.03.2012 klo 15.11
15.03.2012 klo 15.29
Muodostan itse oman käsitykseni pelistä ja teen ostopäätöksen sen perusteella. Toisaalta luotan arvostelujen keskiarvoon kuitenkin sen verran, että jos peli on kymmenien ammattilaisten mielestä huono niin tuskinpa viitsin haaskata kallista aikaani sellaisiin.
Rekisteröitynyt 17.12.2009
15.03.2012 klo 15.45
Tässä voivat sopimuksen solmineet onnitella itseään.
Obsidianilla ei todennäköisesti ollut vaihtoehtoja neuvotteluissa. Zenimaxilla (Bethesdan emofirma) on vitusti fyffeä, Obsidianilla ei. Ja varmaan enemmän painanut vaa'assa se, että pääsivät edes peliä ylipäätään tekemään, kun sitä varmasti moni alkuperäisen Fallout 3:n (Van Burenin) tekijä halusi ja pääsivät hyödyntämään siihen suunniteltuja juttuja.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2012 klo 16.06
Jos otantaan otettaisiin mukaan koko maailman GTA IV -pelaajat, ei arvosana tuosta muuttuisi kuin korkeintaan +-2:lla.
Sitten Mirr5:n kaltaiset erilaisen mielipiteen tiettyyn peliin omaavat tulee huutelemaan omia mielipiteitään faktoina.
Ristiriita. Esität mielipiteesi faktana. Perään naljailet niille, jotka tekevät niin.
Minkä ihmeen mielipiteen? Onko tuo mielipide, minkä lainasit? Se on matemaattista päättelyä. Miten luulet, että vaikkapa tv-ohjelmien katsojalukuja mitataan? Kyllä se pieni otanta vastaa yleisesti koko väestöä. Arvioin eroksi odotusarvosta noin +-2, se ei ole mielipide, vaan oma arvioni.
Mutta, GTA 4:sen critic ja user mielipiteet eroavat toisistaan aika paljon. Eli et tehny omaa arviota vaan vedit randomilla numeroita perseestäsi ja väität käyttäneesi matemaattista arviota.
Miten GTA IV:n "user-mielipiteet" liittyi tuohon mun arvioon? Katso vaikka Mass Effectin tai minkä tahansa X360- tai PS3-yksinoikeuden arvosanoja. Onko ME3 tosiaan 3.6/10 pisteen arvoinen peli (en jaksa tarkistaa onko tuo luku tuosta nyt muuttunut)? Noita Metacriticin user-arvosanoja ei kannata edes noteerata. Fanipojat käy purkamassa pahaa mieltään kilpailevan konsolin peleihin ja nyt vaikkapa ME3:n tapauksessa annetaan 0 pistettä pelille, jossa vain sattui olemaan mielipiteitä jakava lopetus. Tekeekö se koko pelistä 0:n pisteen arvoisen? Ei - idiootit vain käyvät antamassa 0 tai 10, jotta saavat vaikutettua keskiarvoon mahdollisimman paljon.
EDIT: Varmasti GTA IV:nkin tapauksessa on näitä: "Tehtävät on itseääntoistavia, 0/10", jotka laskee keskiarvoa radikaalisti.
15.03.2012 klo 16.13
Nykyään pelejä saa niin helposti kokeiltua demona ja halvalla käytettynä tai uutena ulkomailla, että ei haittaa jos tulee hutiostoksen muodossa menetettyä se 10 euroo. Tuo metacritickin tuntuu olevan vain trollien ja lasten temmellyskenttä.
15.03.2012 klo 16.31
Miten GTA IV:n "user-mielipiteet" liittyi tuohon mun arvioon? Katso vaikka Mass Effectin tai minkä tahansa X360- tai PS3-yksinoikeuden arvosanoja. Onko ME3 tosiaan 3.6/10 pisteen arvoinen peli (en jaksa tarkistaa onko tuo luku tuosta nyt muuttunut)? Noita Metacriticin user-arvosanoja ei kannata edes noteerata. Fanipojat käy purkamassa pahaa mieltään kilpailevan konsolin peleihin ja nyt vaikkapa ME3:n tapauksessa annetaan 0 pistettä pelille, jossa vain sattui olemaan mielipiteitä jakava lopetus. Tekeekö se koko pelistä 0:n pisteen arvoisen? Ei - idiootit vain käyvät antamassa 0 tai 10, jotta saavat vaikutettua keskiarvoon mahdollisimman paljon.
EDIT: Varmasti GTA IV:nkin tapauksessa on näitä: "Tehtävät on itseääntoistavia, 0/10", jotka laskee keskiarvoa radikaalisti.
Eli kun sinä ehdotat, että kysytään jokaiselta, joka on pelannut peliä, että oliko peli hyvä niin se on ok. Mutta jos käytetään metacriticin user scorea, jossa on sama periaate entä sinun esimerkissäsi, niin se ei ole noteerattava?
En sano, että mikään peli ansaitsisi 0/10, mutta itselleni ei ole koskaan tullut vastaan peliä jolle voisin antaa 10/10 ( tai ehkä ensimmäinen portal). Fanipojat tekevät yhtä paljon vahinkoa antamalla pelille 10/10 yhtä paljon, entä he tekevät toiselle pelille antamalla sille 0/10. Toisesta ei saa tietoa mitä kannattaisi parantaa ja toinen ignoretaan täysin.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2012 klo 16.38
Miten GTA IV:n "user-mielipiteet" liittyi tuohon mun arvioon? Katso vaikka Mass Effectin tai minkä tahansa X360- tai PS3-yksinoikeuden arvosanoja. Onko ME3 tosiaan 3.6/10 pisteen arvoinen peli (en jaksa tarkistaa onko tuo luku tuosta nyt muuttunut)? Noita Metacriticin user-arvosanoja ei kannata edes noteerata. Fanipojat käy purkamassa pahaa mieltään kilpailevan konsolin peleihin ja nyt vaikkapa ME3:n tapauksessa annetaan 0 pistettä pelille, jossa vain sattui olemaan mielipiteitä jakava lopetus. Tekeekö se koko pelistä 0:n pisteen arvoisen? Ei - idiootit vain käyvät antamassa 0 tai 10, jotta saavat vaikutettua keskiarvoon mahdollisimman paljon.
EDIT: Varmasti GTA IV:nkin tapauksessa on näitä: "Tehtävät on itseääntoistavia, 0/10", jotka laskee keskiarvoa radikaalisti.
Eli kun sinä ehdotat, että kysytään jokaiselta, joka on pelannut peliä, että oliko peli hyvä niin se on ok. Mutta jos käytetään metacriticin user scorea, jossa on sama periaate entä sinun esimerkissäsi, niin se ei ole noteerattava?
En sano, että mikään peli ansaitsisi 0/10, mutta itselleni ei ole koskaan tullut vastaan peliä jolle voisin antaa 10/10 ( tai ehkä ensimmäinen portal). Fanipojat tekevät yhtä paljon vahinkoa antamalla pelille 10/10 yhtä paljon, entä he tekevät toiselle pelille antamalla sille 0/10. Toisesta ei saa tietoa mitä kannattaisi parantaa ja toinen ignoretaan täysin.
Oot käsittäny kyllä kouluarvosana-asteikon ihan väärin. 10 ei tarkota välttämättä täydellistä. Jos menetät pari pistettä kokeessa, voit silti saada 10:n. Vaikka pelissä olis muutama ärsyttävä piirre tai virhe, mutta muuten peli on kuin Jeesuksen toinen tuleminen, putoaisiko arvosana 9:ään vain niiden pikkuvirheiden takia? Mikään peli tai mikään maailmankaikkeuden asia ei ole ikinä täydellinen, joten pitäisikö 10 poistaa kokonaan tuosta arvosana-asteikosta? Ei. Kun verrataan kahta 10:n saanutta peliä, ei tiedetä kumpi on parempi, pelkkien arvosanojen perusteella. Tämän takia on olemassa myös ne arvostelut, joissa on tekstiä. Lisäksi 40-99 -asteikko on paljon parempi vaihtoehto.
Luin GTA IV:n user-arvostelua:
"-- Driving in this game is impossible, you always crash into something. --"
Ei jumalauta, repesin. Arcade-GTA:ta kaipaavat voi siirtyä Saints Row'n puolelle. Realistinen GTA iskee paljon lujempaa kuin ne PS2:n vastaavat. Tämän takia GTA IV jakoi mielipiteet. Toiset ei tykkää realistisemmista peleistä. Ajomallikin oli todella hyvä, lähes täydellinen, paitsi moottoripyörien osalta. Hermannit ei vaan osaa ajaa, niin haukutaan ajomalli sitten paskaksi.
EDIT: Annat Portalille 10/10, vaikka siinäkin oli yksi suuri miinus: peli oli todella lyhyt.
Rekisteröitynyt 20.12.2010
15.03.2012 klo 16.50
Rekisteröitynyt 11.04.2007
15.03.2012 klo 16.58
Faal NV oli muutenki vain FO3 reskin, että oli ansaittua
Paitsi että FO3 oli kehno peli ja luokattoman surkea Fallout, mutta New Vegas oli ihan pirun hyvä ja joka osa-alueella ihan älyttömän paljon parempi kuin äpäräedeltäjänsä.
Rekisteröitynyt 17.09.2007
15.03.2012 klo 17.02
Faal NV oli muutenki vain FO3 reskin, että oli ansaittua
Reskin? Kyseessä on kyllä V2:n ikioma trolli Talmunen, mutta on pakko sanoa, että olet melko lailla väärässä. Peleissä on toki sama Gamebryo-moottori, mutta mielestäni NV on paljon enemmän viilatumpi kuin Bethesdan glitchfest FO3. Myös tehtäviä on rutkasti enemmän ja maailmakin on kummasti kiinnostavampi.
Obsidian on mainio tekemään nykyajan standardeilla hyviä RPG-mättöjä, mutta harmiksi niin pieni firma väkisinkin joutuu isojen julkaisijoiden pompulteltavaksi, ja heillä ei ole ollut mahdollisuutta keksiä mitään uutta (paitsi Alpha Protocol, jossa oli hyvää dialogia, mutta peli kaatuikin sitten äärettömään huonoon pelattavuuteen) pitempään aikaan. Enimmäkseen heidät pestataan tekemään jatko-osia tai spin-offeja pelisarjoihin, mihin he eivät ole ennen koskeneet.
Peliteollisuus on erittäin pohjamudissa tällä hetkellä, arvostelijoille maksetaan, että he antavat suuria pistemääriä ja jättävät huomiotta täysin ilmiselvät puutteet pelissä. Täysiä pisteitä heitetään huoletta kaikille uusille AAA-julkaisuille sen enempää miettimättä, vaikka täydet pisteet kuuluisivat täydelliselle pelille, jota ei kylläkään ole. Ja tämäkin vielä, pisteillä on niin paljon merkitystä, että sopimuksessa bonuksia määritellään pisteiden mukaan, ja tämä meni ohi yhden pisteen. YHDEN pisteen, joka evää kaikki bonukset. Miksi pisteillä edes olisi niin väliä, jos peli kuitenkin myy? No, tietysti se, että nyt säästää rahaa, kun ei tarvitse työntekijöille maksaa minkäänlaista bonusta kovasta työstä.
Toivotaan, että Wasteland 2 tulee olemaan hyvä peli, ja Obsidian yrittäisi Kickstarteria. Mainio tapa riuhtaista välimies eli julkaisija, joka rahaa rohmuaa, pois.
PS. Mass Effect 3 on hyvä esimerkki mikä on pielessä nykyajan peleissä. Tehdäänpä DLC:tä, joka on heti julkaisussa mukana, ja sopivasti vielä tarinan kannalta suurikin hahmo. Loppu oli perseestä, eli tehdäänpä DLC, jossa on oikea loppu. Ihan kuin se olisi alusta asti suunniteltu. Ihmiset ostavat, sama meno jatkuu, kunnes meillä on Battlefieldejä ja CoDeja joissa on 15€ kuukausimaksut. Noita suunnitellaan ihan oikeasti toteutettavaksi. Surullista, että FPS-peleihin aiotaan iskeä kuukausimaksut.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
15.03.2012 klo 17.12
Mutta, GTA 4:sen critic ja user mielipiteet eroavat toisistaan aika paljon. Eli et tehny omaa arviota vaan vedit randomilla numeroita perseestäsi ja väität käyttäneesi matemaattista arviota.
Ei näihin saisi tarttua, mutta jos joku tosissaan väittää, että MetaCriticissä mieluummin kannattaa katsoa käyttäjäarvion keskiarvoa, kuin arvosteluiden, niin huhhuh. Koska jos pelissä on yksi asia mistä joku ei tykkää, se saa nollan. Tai pääsankarin nenä oli väärän mallinen = 0 pistettä.
Rekisteröitynyt 07.03.2012
15.03.2012 klo 17.55
Yhtä kaikki, aika naurettavaa jättää bonukset antamatta yhden pisteen takia.
15.03.2012 klo 18.06
Oot käsittäny kyllä kouluarvosana-asteikon ihan väärin. 10 ei tarkota välttämättä täydellistä. Jos menetät pari pistettä kokeessa, voit silti saada 10:n. Vaikka pelissä olis muutama ärsyttävä piirre tai virhe, mutta muuten peli on kuin Jeesuksen toinen tuleminen, putoaisiko arvosana 9:ään vain niiden pikkuvirheiden takia? Mikään peli tai mikään maailmankaikkeuden asia ei ole ikinä täydellinen, joten pitäisikö 10 poistaa kokonaan tuosta arvosana-asteikosta? Ei. Kun verrataan kahta 10:n saanutta peliä, ei tiedetä kumpi on parempi, pelkkien arvosanojen perusteella. Tämän takia on olemassa myös ne arvostelut, joissa on tekstiä. Lisäksi 40-99 -asteikko on paljon parempi vaihtoehto.
Luin GTA IV:n user-arvostelua:
"-- Driving in this game is impossible, you always crash into something. --"
Ei jumalauta, repesin. Arcade-GTA:ta kaipaavat voi siirtyä Saints Row'n puolelle. Realistinen GTA iskee paljon lujempaa kuin ne PS2:n vastaavat. Tämän takia GTA IV jakoi mielipiteet. Toiset ei tykkää realistisemmista peleistä. Ajomallikin oli todella hyvä, lähes täydellinen, paitsi moottoripyörien osalta. Hermannit ei vaan osaa ajaa, niin haukutaan ajomalli sitten paskaksi.
EDIT: Annat Portalille 10/10, vaikka siinäkin oli yksi suuri miinus: peli oli todella lyhyt.
10/10 pitäisi antaa pelille joka todella siirtää kyseistä genreä eteenpäin ja tekee sen vielä erittäin hyvin ja josta ei löydy ehkä ollenkaan kritisoitavaa ( mutta olen samaa mieltä, kaksi pientä virhettä, jotka eivät vaikuta kokemukseen eivät minun kirjoissani tiputtaisi peliä 10/10 -> 9/10). Olen myös samaa mieltä, että teksti ei yleensä täsmää annetun arvosanan kanssa ( joita tuskin kukaan edes lukee vaan hyppäävät suoraan arvosanaan), jos sitä nyt tarkoitit. Mutta 40-99 asteikko ei todellakaan ratkaise ongelmaa.
Eli otit yhden gta 4:sen user arvostelun sadoista, jossa henkilöllä x oli erittäin jakava mielipide fanien keskuudessa ja väität, että tämä todistaa user scorejen/arvostelujen olevan humpuukia ( koska se ei ole sinun mielipiteesi pelistä)?
Portaalin tapauksessa sen pituus oli täydellinen. Se ei tuntunut pitkältä eikä kovin lyhyeltäkään. Itse kun pelasin sen läpi en miettinyt "oliko se sitten tässä?!?", vaan "aaaaaa haluan lisää". Voit tiete olla toista mieltä asiasta, mutta se ei minun portal kokemukseeni vaikuta, niin kuin ei toisenkaan kokemus gta 4:sta pitäisi vaikuttaa sinuun.
15.03.2012 klo 18.11
Ei näihin saisi tarttua, mutta jos joku tosissaan väittää, että MetaCriticissä mieluummin kannattaa katsoa käyttäjäarvion keskiarvoa, kuin arvosteluiden, niin huhhuh. Koska jos pelissä on yksi asia mistä joku ei tykkää, se saa nollan. Tai pääsankarin nenä oli väärän mallinen = 0 pistettä.
En tietenkään väitä, että joka pelissä kannattaisi mieluummin katsoa user scorea mieluummin kuin critic scorea. Jos pelissä on yleensä huomattavasti suurempi user score on peli pelaamisen arvoinen tai ainakin kokeilun.
Koko systeemi on melko kehno ( tässä esimerkki paremmasta http://www.multiplayerreviews.com/ ).
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2012 klo 19.38
...
Eli otit yhden gta 4:sen user arvostelun sadoista, jossa henkilöllä x oli erittäin jakava mielipide fanien keskuudessa ja väität, että tämä todistaa user scorejen/arvostelujen olevan humpuukia ( koska se ei ole sinun mielipiteesi pelistä)?
...
Tuo repeämiseni ei nyt liittynyt aiheeseen oikein mitenkään. Huomasin sen vain tuossa ohimennen, kun tarkastelin GTA IV:n arvosanoja ja tuo pisti naurattamaan. Sama kuin sanoisi, että FPS-pelissä tähtäys on huono, jos ei itse vain osu mihinkään (ja samalla muut kuitenkin osuvat aivan mainiosti).
Käytin tuota pätkää user-arvostelusta vain aasinsiltana tuohon, miksi osa ei pidä GTA IV:stä ja osa taas pitää; se realismi. Toiset ei vaan tykkää siitä, silloin suosittelen siirtymistä Saints Row'n pariin, joka varmasti vastaa heidän odotuksiaan.
Rekisteröitynyt 17.01.2012
15.03.2012 klo 19.44
Kerrankin joku tajuaa tämän! Metacritic ja muut kertoo (ainakin jonkinlaista) osviittaa ihmisten mielipiteestä tiettyyn peliin. Otanta on GTA:nkin kohdalla muistaakseni noin 90 arvostelua, kyllä sieltä se keskiarvo saadaan helposti. Jos otantaan otettaisiin mukaan koko maailman GTA IV -pelaajat, ei arvosana tuosta muuttuisi kuin korkeintaan +-2:lla. Sitten Mirr5:n kaltaiset erilaisen mielipiteen tiettyyn peliin omaavat tulee huutelemaan omia mielipiteitään faktoina.
Heh, eikö sulla käy ikinä mielessä, että noi 100:n pinnan arvostelut ovat silkkaa paskaa? Tai että niistä on mahdollisesti maksettu arvostelijalle? Yhtä hyvin niihin vois pastettaa Lorem Ipsumin ilman että lukijat tajuaisivat arvostelun olevan silkkaa paskaa. Siis, jumalauta. Voiko yksikään 100 pisteen arvostelu olla mitenkään objektiviisesti kirjoitettu? Ei.
Ylipäätään en ymmärrä tota logiikkaa perustaa ostopäätös _numeron_ perusteella. Mua ainakin kiinnostaa se arvostelu enemmän kuin numero.
Rekisteröitynyt 28.12.2007
15.03.2012 klo 20.34
Itse luen aika paljon ennemmin oikeita roolipelejäkin joskus pelanneen arvostelua, kuin katselen aiemmin mainuttujen tapaisten ihmisten suuren määrän säätelemiä keskiarvoja.
Tällaiset uutiset tuo aina mieleen muutaman linkin, kuten alla olevan, ja silti niitä keskiarvoja palvotaan.
http://www.computerandvideogames.com/326413/features710-t
Rekisteröitynyt 15.09.2008
15.03.2012 klo 21.06
Ei näihin saisi tarttua, mutta jos joku tosissaan väittää, että MetaCriticissä mieluummin kannattaa katsoa käyttäjäarvion keskiarvoa, kuin arvosteluiden, niin huhhuh. Koska jos pelissä on yksi asia mistä joku ei tykkää, se saa nollan. Tai pääsankarin nenä oli väärän mallinen = 0 pistettä.
En tietenkään väitä, että joka pelissä kannattaisi mieluummin katsoa user scorea mieluummin kuin critic scorea. Jos pelissä on yleensä huomattavasti suurempi user score on peli pelaamisen arvoinen tai ainakin kokeilun.
Koko systeemi on melko kehno ( tässä esimerkki paremmasta http://www.multiplayerreviews.com/ ).
"This site displays the real opinions of other real gamers like you."
Jep, tuota lausetta pitemmälle ei tota sivua tarvinnu tutkia.
15.03.2012 klo 22.05
Ei näihin saisi tarttua, mutta jos joku tosissaan väittää, että MetaCriticissä mieluummin kannattaa katsoa käyttäjäarvion keskiarvoa, kuin arvosteluiden, niin huhhuh.
Ammatti-arvostelijat eivät ole Hypelle taikka painostukselle immuuneja. Arvostelut tulevat useimmiten heti pelin tultua, ja liian pikaisen tutustumisen jälkeen. Selvimmin tämä näkyy esim. siitä GTA IV:n arvosanasta. Peli ei ole huono, mutta ei se nyt niin loistavakaan ole. Kehykset vain olivat niin hienot, että monelta arvostelijalta tuntui jääneen huomaamatta että pelillisestihän sillä ei ollut juuri uutta tarjottavaa edeltäjiinsä. Sen lisäksi mukaan otettiin kaikkea jonninjoutavaa rytmityksen rikkojaa, kuten niitä frendien jatkuvia yhteydenottoja. Missä tahansa muussa pelissä moisesta olisi rokotettu.
Käyttäjäarvosteluissa toki on hateboy-arvosanoja, mutta suurin osa antanee arvostelunsa pienemmän paineen alla kuin ammattiarvostelijat, pidemmällä aikavälillä, ja vähemmällä kiireellä. Totuus löytynee jostain käyttäjäarvosanojen ja ammattiarvioiden välistä.
15.03.2012 klo 22.11
Käytin tuota pätkää user-arvostelusta vain aasinsiltana tuohon, miksi osa ei pidä GTA IV:stä ja osa taas pitää; se realismi. Toiset ei vaan tykkää siitä, silloin suosittelen siirtymistä Saints Row'n pariin, joka varmasti vastaa heidän odotuksiaan.
Jos väität että GTA IV on realistinen, olet pelle. Siinä on peli, jossa voit varastaa autoja kadulta tai liikkeistä, ampua poliiseja, ajaa sadan jalankulkijan päälle, ja ainoa mitä sinun tarvitsee tehdä, on ajaa poliisien etsintäsäteen ulkopuolella, ja olet turvassa. Ei mitään ajojahtia, ei mitään jälkiseuraamuksia. Se että muutama asia on tehty vähemmän karnevaalihenkisesti kun edeltävissä osissa, ei tee GTA IV:stä sen enempää realistista peliä kuin mitä CoDit ovat realistisia sotilassimulaatioita.
15.03.2012 klo 22.14
Pöh. 90-luvulla tuli Saksa-ravea MTV:ltä päiväsaikaankin. Skrillex on siihen verrattuna tempoltaan humppaa.
Onko joku C-Tank sitten olevinaan musiikkia? ;-)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.03.2012 klo 23.55
Käytin tuota pätkää user-arvostelusta vain aasinsiltana tuohon, miksi osa ei pidä GTA IV:stä ja osa taas pitää; se realismi. Toiset ei vaan tykkää siitä, silloin suosittelen siirtymistä Saints Row'n pariin, joka varmasti vastaa heidän odotuksiaan.
Jos väität että GTA IV on realistinen, olet pelle. Siinä on peli, jossa voit varastaa autoja kadulta tai liikkeistä, ampua poliiseja, ajaa sadan jalankulkijan päälle, ja ainoa mitä sinun tarvitsee tehdä, on ajaa poliisien etsintäsäteen ulkopuolella, ja olet turvassa. Ei mitään ajojahtia, ei mitään jälkiseuraamuksia. Se että muutama asia on tehty vähemmän karnevaalihenkisesti kun edeltävissä osissa, ei tee GTA IV:stä sen enempää realistista peliä kuin mitä CoDit ovat realistisia sotilassimulaatioita.
Onneksi olkoon, voitit juuri Vuoden idiootti -tittelin. En kehtaa edes sanoa tähän mitään. Yritä lukea viestini vielä uudestaan ja mieti, mikä meni vikaan.
16.03.2012 klo 09.41
Käytin tuota pätkää user-arvostelusta vain aasinsiltana tuohon, miksi osa ei pidä GTA IV:stä ja osa taas pitää; se realismi. Toiset ei vaan tykkää siitä, silloin suosittelen siirtymistä Saints Row'n pariin, joka varmasti vastaa heidän odotuksiaan.
Jos väität että GTA IV on realistinen, olet pelle. Siinä on peli, jossa voit varastaa autoja kadulta tai liikkeistä, ampua poliiseja, ajaa sadan jalankulkijan päälle, ja ainoa mitä sinun tarvitsee tehdä, on ajaa poliisien etsintäsäteen ulkopuolella, ja olet turvassa. Ei mitään ajojahtia, ei mitään jälkiseuraamuksia. Se että muutama asia on tehty vähemmän karnevaalihenkisesti kun edeltävissä osissa, ei tee GTA IV:stä sen enempää realistista peliä kuin mitä CoDit ovat realistisia sotilassimulaatioita.
Tämä on niin veen väsynyttä logiikkaa. Alkuperäiset Splinter Cellit "eivät ole realistisia" vaikka ovat miljoona kertaa todenmukaisempia kuin Conviction parilla puutteella. Forza tai GT ei ole realistinen koska autosta ei saa kävellä pihalle, Operation Flashpoint ei ole realistinen koska vaatteet eivät kastu kurassa...
Realistisen realistista peliä ei olekaan mutta GTA4 on oikeastaan niin realistista kuin mihin pelissä pääsee. Edellisiä GTAita realismi ei kiinnostanut veen vertaa
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.03.2012 klo 10.50
...
Realistisen realistista peliä ei olekaan mutta GTA4 on oikeastaan niin realistista kuin mihin pelissä pääsee. Edellisiä GTAita realismi ei kiinnostanut veen vertaa
Ei ehkä ihan näinkään, kyllä GTA IV:stäkin päästäisiin vielä paljon realistisemmaksi, tottakai, ja tätä nimimerkki Weteraani haki takaa. Sanoin, että GTA IV jakoi mielipiteitä sen realisminsa kanssa. Edelliset GTA:t oli täyttä arcadea, kun vertaa GTA IV:ään. Vaikka käytin sanaa realismi, en tarkoittanut että GTA IV olisi über-realistinen rikos-simulaattori. Ei sanaa "realistinen" voisi käyttää mistään pelistä, jos aina voisi vain sanoa, että "mut ku siinä pelissä ei oo sitä ja tätä, nii se ei oo realistinen, nii älä sinä puhu realismista, hölmö!". Mikään peli ei ikinä tule olemaan täysin realistinen ja hyvä niin, pelit on pelejä, eikä niitä olis välttämättä yhtään hauskaa pelata täysin realistisilla asetuksilla. Vai miltä kuullostaa GTA, jossa törmäät autolla katulamppuun ja kuolet, peli loppuu siihen ja peli ei enää ikinä käynnisty, koska olet kuollut. Ei oikeassakaan elämässä ole toista elämää (tai ehkä on, ken tietää? ;)).
16.03.2012 klo 13.34
16.03.2012 klo 15.34
Rekisteröitynyt 17.03.2009
16.03.2012 klo 17.28
Peleillä ja niiden laadulla ei enää ole merkitystä, vaan arvosanoilla.
Niinnoh, mistä muusta sitä tietää, mistä voi tykätä.
Btw, se GTA4-heitto oli trolli. Mutta edelleen on hyvä määrä ihmisiä, ketkä pitävät ideologian motivoimaa järjestelmällistä tappamista vakavasti otettavana vaihtoehtona. En tiedä, onko tämä huono vai hyvä asia. Toisaalta tuli taas todistettua, miksi olen paljon älykkäämpi kuin keskiverto v2:n selaaja. :)
16.03.2012 klo 17.31
Metacriticin luotettavuuden näkee juuri tuosta GTA IV:n arvosanasta. Harvinaisen tylsä peli saa maailman korkeimmat pisteet. En keksi yhtään syytä, miksi GTA IV ansaitsee paremmat pisteet kuin vaikka FNV.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
16.03.2012 klo 17.56
Toisaalta tuli taas todistettua, miksi olen paljon älykkäämpi kuin keskiverto v2:n selaaja. :)
Ihmiset jotka sanovat itseään älykkääksi harvoin ovat sitä.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
16.03.2012 klo 18.05
Toisaalta tuli taas todistettua, miksi olen paljon älykkäämpi kuin keskiverto v2:n selaaja. :)
Ihmiset jotka sanovat itseään älykkääksi harvoin ovat sitä.
http://www.youtube.com/watch?v=b7l6jg4Hlog&t=24s
Rekisteröitynyt 15.11.2011
16.03.2012 klo 18.46
Peleillä ja niiden laadulla ei enää ole merkitystä, vaan arvosanoilla.
Niinnoh, mistä muusta sitä tietää, mistä voi tykätä.
Btw, se GTA4-heitto oli trolli. Mutta edelleen on hyvä määrä ihmisiä, ketkä pitävät ideologian motivoimaa järjestelmällistä tappamista vakavasti otettavana vaihtoehtona. En tiedä, onko tämä huono vai hyvä asia. Toisaalta tuli taas todistettua, miksi olen paljon älykkäämpi kuin keskiverto v2:n selaaja. :)
Kukaan älykäs ei kutsu itseään älykkääksi, koska nöyryys on viisasta.
16.03.2012 klo 20.30
Toisaalta tuli taas todistettua, miksi olen paljon älykkäämpi kuin keskiverto v2:n selaaja. :)
Taisit ihan itse todistaa, että et.
16.03.2012 klo 21.27
Peleillä ja niiden laadulla ei enää ole merkitystä, vaan arvosanoilla.
Ai että pitäisi unohtaa arvosanat ja tulla sitten sinulta kysymään onko peli laadukas vaiko ei? Höpön löpön. Sinun näkemyksesi pelin laadukkuudesta ei ole yhtään sen kummempi kuin peliarvostelijankaan näkemys.
16.03.2012 klo 21.30
Metacriticin luotettavuuden näkee juuri tuosta GTA IV:n arvosanasta. Harvinaisen tylsä peli saa maailman korkeimmat pisteet.
Kaikki muut ovat väärässä, paitsi sinä. Eikö niin?
Rekisteröitynyt 15.11.2011
17.03.2012 klo 11.04
Metacriticin luotettavuuden näkee juuri tuosta GTA IV:n arvosanasta. Harvinaisen tylsä peli saa maailman korkeimmat pisteet.
Kaikki muut ovat väärässä, paitsi sinä. Eikö niin?
Muistakaa, että kyseinen peli on vuodelta 2008. GTA IV oli aikaansa edellä, ainakin omasta mielestäni. En nähnyt mitään vastaavaa siihen aikaan.
17.03.2012 klo 17.03
Minä yksinkertaisesti tiedän mistä pidän ja mistä en. Välttelen tietoja peleistä ja hankin ne sokeana. Koska tiedän että pidän niistä.
Ihmiset ei vain nykyään osaa ajatella itsensä puolesta.
Rekisteröitynyt 15.11.2011
17.03.2012 klo 18.16
Itseasiassa joo. Unohtakaa arvosanat. Olen sanonut siitä ties kuinka monta kertaa ihmisille mutta kukaan ei usko. Minua ei kiinnosta pätkääkään mitä arvosanoja peli saa mistä paikasta tahansa.
Minä yksinkertaisesti tiedän mistä pidän ja mistä en. Välttelen tietoja peleistä ja hankin ne sokeana. Koska tiedän että pidän niistä.
Ihmiset ei vain nykyään osaa ajatella itsensä puolesta.
Et ole yksin, vaikka luulisit, komppaan.
Kirjoita kommentti