Valve ja Blizzard taistelevat sittenkin Dota-nimestä
Hetken aikaa rinnakkaiselo näytti jossain määrin sopuisalta, mutta nyt Blizzard ja Valve lähtevät vääntämään DOTA-nimen käytöstä kättä oikeudessa, kertoo Kotaku. Alunperinhän Dota (Defense of the Ancients) oli modi Blizzardin Warfcraft III:een, sitten Valve alkoi tehdä peliä nimeltä DOTA 2 ja Blizzardilla itsellään on projektina Blizzard DOTA.
Asia on viety nyt oikeuteen Blizzardin toimesta.
Keskustelut (15 viestiä)
Rekisteröitynyt 17.09.2007
10.02.2012 klo 11.49
10.02.2012 klo 12.01
Rekisteröitynyt 17.09.2007
10.02.2012 klo 12.24
Korjatkaa jos oon väärässä mutta eikös oikeudet Defense of the Ancients nimeen ole alkuperäisen modin tekijöillä, mutta valven pelin nimi on pelkkä dota ja valvella on mukana alkuperäisessä modi projektissa mukana ollut heppu. Ja valvella on nyt oletettavasti oikeudet nimeen dota 2.
DotAn kehitti 3 ihmistä: Aluksi Eul, joka kehitti koko idean, mutta jätti sen kesken, josta IceFrog ja Guinsoo sitten jatkoivat. Eul työskentelee nyt Valvelle. Sen jälkeen Guinsoo työsti DotAa jonkin aikaa kun IceFrog oli tauolla, kunnes irtosi kehityksestä ja muodosti Riot Gamesin, jonka tekosia League of Legends on. Kuitenkin, Guinsoo muodosti DotA Allstarsin yhdistäen monia eri DotA muunnoksia, joka teki DotAsta tunnetumman, mutta Guinsoo ei hallinnut tätä oikein, ja versio oli erittäin epätasainen ja epävakaa. IceFrog sitten paranteli sitä, jolloin suosio pompahti pilviin. kunnes siirtyi Valvelle töihin.. työstämään Dota 2.
Eli kaksi kolmesta alkuperäisistä DotAn kehittäjistä työskentelee Valvelle, ja yksi kehitti oman MOBA-pelinsä.
Myös DotAn kehityksen aikana IceFrog yritti myydä ideaansa Blizzardille, mutta Blizzard torjui tämän "ei toimivana kaupallisena ideana". Nyt kun Valve palkkasi heidät tekemään DotA 2:en, näkevät he, että se on melko toimiva konsepti, josta nettoa rahaa. Nyt he koittavat estää Valvea käyttämästä DotA 2-nimeä pelilleen.
Jotkut argumentoivat, että DotA on Blizzardin omaisuuttaa, sillä modi kehitettiin heidän työkaluillaan. Tästä on vaikea sanoa kuka on oikeassa, sillä Dota 2 on kehitetty eri moottorilla, vaikkakin se kopioi sankarit suoraan alkuperäisestä, jossa käytettiin WCIII:n modeleja.
Mielenkiintoinen kiista kaikkiaan, mutta sitoudun Valven puolelle, sillä jos Blizzard tämän voittaa, siitä ei ole muuta kuin haittaa kaikille osapuolille.
Valve on kautta aikojen palkannut onnistuneita indie-tekijöitä ja modaajia, ja rahoittanut heidät tarpeeksi, että saisivat projektistaan entistä isomman. Esimerkkejä ovat Portal ja Counter-Strike.
P.S Näin minä sen käsitin, korjatkaa toki jos jokin on väärässä.
"Let's see... IceFrog took over DOTA and continued working on the mod within Warcraft 3. Blizzard never offered him a full time job... Valve offered him a job to come work at Valve and develop DOTA 2 without having to worry about shitty 2002 Warcraft 3 graphic constraints holding him back. Icefrog accepts this offer and takes HIS GAME to Valve and starts’ working on what now is known as Dota 2 (A STANDAALONE GAME ON A STAND ALONE ENGINE, IT IS NOT CLEAR YET IF IT WILL COST MONEY, LOOK AT TF2 F2P) set to release this year. Valve hosted a million dollar grand prize tournament before the beta was officially released.
To conclude, Blizzard is butt hurt they didn't tap into a underground game that is now a massively played game through DOTA, League of Legends, Heroes of Newerth, and DOTA 2. Now they want to create their own DOTA through World of Warcraft possibly or a standalone game and they want "their" name back. Blizzard never came up with the name DOTA, it was by a community player that was never bought by Blizzard."
"The brief history of DotA, as I believe, is as follows
1)Euls created Dota. (Currently working for Valve)
2)He got bored of it and went to play WoW, in the meantime, many different versions of DotA were created, all with different content.
3)Then came Guinsoo, the guy who is currently working on LoL.He took all of the versions and their content e.g Tom's DotA, Harry's DotA, Dick's DotA and merged them into one, creating Dota-allstars(This version was an unplayable, horribly imbalanced one, Rikimaru has deathwards and faceless void can omnislash, there was even a tank to be used as hero) .He then went to work on LoL, and IceFrog took over.
4)IceFrog (Currently working for Valve) started making huge changes to the heroes, items, removed loads of them and created many more, constantly balancing the game.It was IceFrog's version of DotA that picked up pace, growing online competitions to include several hundred teams. MYM PRIDE/NATIONS and so on.In those days, DotA was played for the pride and honour, so the prize money wasn't really attractive. (the prize was only like $300 and MYM premium accounts for first place back then)
5)IceFrog continued to work on DotA even until now.
Question : Where do you even see Blizzard in any part of DotA's history?"
10.02.2012 klo 12.59
Rekisteröitynyt 04.04.2008
10.02.2012 klo 13.02
Rekisteröitynyt 11.04.2007
10.02.2012 klo 13.10
-snip-
cool story bro(ny)
10.02.2012 klo 13.34
Korjatkaa jos oon väärässä mutta eikös oikeudet Defense of the Ancients nimeen ole alkuperäisen modin tekijöillä, mutta valven pelin nimi on pelkkä dota ja valvella on mukana alkuperäisessä modi projektissa mukana ollut heppu. Ja valvella on nyt oletettavasti oikeudet nimeen dota 2.
DotAn kehitti 3 ihmistä: Aluksi Eul, joka kehitti koko idean, mutta jätti sen kesken, josta IceFrog ja Guinsoo sitten jatkoivat. Eul työskentelee nyt Valvelle. Sen jälkeen Guinsoo työsti DotAa jonkin aikaa kun IceFrog oli tauolla, kunnes irtosi kehityksestä ja muodosti Riot Gamesin, jonka tekosia League of Legends on. Kuitenkin, Guinsoo muodosti DotA Allstarsin yhdistäen monia eri DotA muunnoksia, joka teki DotAsta tunnetumman, mutta Guinsoo ei hallinnut tätä oikein, ja versio oli erittäin epätasainen ja epävakaa. IceFrog sitten paranteli sitä, jolloin suosio pompahti pilviin. kunnes siirtyi Valvelle töihin.. työstämään Dota 2.
Eli kaksi kolmesta alkuperäisistä DotAn kehittäjistä työskentelee Valvelle, ja yksi kehitti oman MOBA-pelinsä.
Myös DotAn kehityksen aikana IceFrog yritti myydä ideaansa Blizzardille, mutta Blizzard torjui tämän "ei toimivana kaupallisena ideana". Nyt kun Valve palkkasi heidät tekemään DotA 2:en, näkevät he, että se on melko toimiva konsepti, josta nettoa rahaa. Nyt he koittavat estää Valvea käyttämästä DotA 2-nimeä pelilleen.
Jotkut argumentoivat, että DotA on Blizzardin omaisuuttaa, sillä modi kehitettiin heidän työkaluillaan. Tästä on vaikea sanoa kuka on oikeassa, sillä Dota 2 on kehitetty eri moottorilla, vaikkakin se kopioi sankarit suoraan alkuperäisestä, jossa käytettiin WCIII:n modeleja.
Mielenkiintoinen kiista kaikkiaan, mutta sitoudun Valven puolelle, sillä jos Blizzard tämän voittaa, siitä ei ole muuta kuin haittaa kaikille osapuolille.
Valve on kautta aikojen palkannut onnistuneita indie-tekijöitä ja modaajia, ja rahoittanut heidät tarpeeksi, että saisivat projektistaan entistä isomman. Esimerkkejä ovat Portal ja Counter-Strike.
P.S Näin minä sen käsitin, korjatkaa toki jos jokin on väärässä.
"Let's see... IceFrog took over DOTA and continued working on the mod within Warcraft 3. Blizzard never offered him a full time job... Valve offered him a job to come work at Valve and develop DOTA 2 without having to worry about shitty 2002 Warcraft 3 graphic constraints holding him back. Icefrog accepts this offer and takes HIS GAME to Valve and starts’ working on what now is known as Dota 2 (A STANDAALONE GAME ON A STAND ALONE ENGINE, IT IS NOT CLEAR YET IF IT WILL COST MONEY, LOOK AT TF2 F2P) set to release this year. Valve hosted a million dollar grand prize tournament before the beta was officially released.
To conclude, Blizzard is butt hurt they didn't tap into a underground game that is now a massively played game through DOTA, League of Legends, Heroes of Newerth, and DOTA 2. Now they want to create their own DOTA through World of Warcraft possibly or a standalone game and they want "their" name back. Blizzard never came up with the name DOTA, it was by a community player that was never bought by Blizzard."
"The brief history of DotA, as I believe, is as follows
1)Euls created Dota. (Currently working for Valve)
2)He got bored of it and went to play WoW, in the meantime, many different versions of DotA were created, all with different content.
3)Then came Guinsoo, the guy who is currently working on LoL.He took all of the versions and their content e.g Tom's DotA, Harry's DotA, Dick's DotA and merged them into one, creating Dota-allstars(This version was an unplayable, horribly imbalanced one, Rikimaru has deathwards and faceless void can omnislash, there was even a tank to be used as hero) .He then went to work on LoL, and IceFrog took over.
4)IceFrog (Currently working for Valve) started making huge changes to the heroes, items, removed loads of them and created many more, constantly balancing the game.It was IceFrog's version of DotA that picked up pace, growing online competitions to include several hundred teams. MYM PRIDE/NATIONS and so on.In those days, DotA was played for the pride and honour, so the prize money wasn't really attractive. (the prize was only like $300 and MYM premium accounts for first place back then)
5)IceFrog continued to work on DotA even until now.
Question : Where do you even see Blizzard in any part of DotA's history?"
Hei kiitti tästä, selvensi aika lailla. Kotakussakaan ei osattu oikeen käydä tätä asiaa kunnolla läpi.
10.02.2012 klo 13.42
Lisäksi vielä se, että Dota on kuitenkin vakiintunut termi pelaajien keskuudessa. En sitten tiedä miten amerikoissa nämä hommat menee, mutta luultavasti Suomessa tämä estäisi Valvelta käytön nimeen.
10.02.2012 klo 15.17
Rekisteröitynyt 04.01.2011
10.02.2012 klo 15.41
10.02.2012 klo 16.01
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.02.2012 klo 16.20
Tuossa lainauksessahan tuo on ilmaistu aika hyvin:
"In contrast to Blizzard, Applicant Valve Corporation ("Valve") has never used the mark DOTA in connection with any product or service that currently is available to the public. By attempting to register the mark DOTA, Valve seeks to appropriate the more than seven years of goodwill that Blizzard has developed in the mark DOTA and in
its Warcraft III computer game and take for itself a name that has come to signify the product of years of time and energy expended by Blizzard and by fans of Warcraft III. Valve has no right to the registration it seeks. If such registration is issued, it not only will damage Blizzard, but also the legions of Blizzard fans that have worked for years
with Blizzard and its products, including by causing consumers to falsely believe that Valve's products are affiliated, sponsored or endorsed by Blizzard and are related or connected to Warcraft III."
Rekisteröitynyt 17.09.2007
10.02.2012 klo 19.41
Nikke, oliko tuon kirjoittaminen vaivan arvoista?
Sattui olemaan tylsää, niin mikä ettei.
Rekisteröitynyt 20.12.2010
10.02.2012 klo 21.38
Rekisteröitynyt 17.09.2007
11.02.2012 klo 13.52
Blizzard ei yritä saada oikeutta DOTA-nimen käyttöön itselleen, eikä se ole myöskään haastanut Valvea oikeuteen. Koittakaahan nyt vähän siellä toimituksessakin tsempata.
Totta, Blizzard yrittää vain estää Dota-nimikkeen trademarkkia joutumasta kenenkään käyttöön.
Kirjoita kommentti