Tuorein sisältö

Sony patentoi hikeä, sydäntä ja lihaksia tarkkailevan ohjaimen

03.11.2011 klo 17.00 | Luettu: 21291 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Patentit ovat aina patentteja, eikä niistä välttämättä synny lopullista tuotetta, mutta Eurogamer esittelee mielenkiintoista tulevaisuuden visiota Sonyn leiristä. Siellä on suunniteltu biometrinen ohjain, joka mittaa ihon kosteutta, sydämen lyöntitiheyttä ja lihasten liikkeitä. Periaatteessa ohjain voisi siis huomata, koska pelaajaa jännittää tai tämä on hermostunut ja muuttaa vaikkapa tarkka-ampujan aseen tähtäystä sen perusteella.

Ohjaimen tiukempi puristaminen voisi toimia hyökkäyksen vastustamisena tai kilven lataamisena ja pelihahmo ruudulla voisi alkaa hikoilla, mikäli pelaajan itsensä sydämen lyöntitiheys kiihtyy. Samoin mittaustuloksilla voisi olla vaikutusta vaikkapa pelin vaikeustasoon tai taustamusiikkiin.

Wiin 'Vitality Sensor'-palikalla oli tarkoitus olla samanlaisia käyttötarkoituksia, mutta laitetta ei ole markkinoilla näkynyt.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Uusimmassa Humble Bu... GTA V julkaistaan to... >

Keskustelut (30 viestiä)

Wegetzu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 08.08.2008

03.11.2011 klo 17.20

Hmh, mielenkiintoista. Toisi uuden ulottuvuuden peleihin "eläytymiseen".
lainaa
hohhoijaa

03.11.2011 klo 17.49

Pelaa hanskat kädessä -> ultimate sniper, jäänkylmä supersotilas.
lainaa
Su0malainen

03.11.2011 klo 17.54

"Ohjaimen tiukempi puristaminen voisi toimi"
A varmaan puuttuu tuolta :)
lainaa
morik

Rekisteröitynyt 27.06.2007

03.11.2011 klo 18.01

Hyvä idea, mutta edelleen tuo muotoilu pilaa kaiken.
lainaa
tyhmätBoksilapset

03.11.2011 klo 18.28

morik kirjoitti:
Hyvä idea, mutta edelleen tuo muotoilu pilaa kaiken.


Taidat olla aika tyhmä? Meinaan tuo on pleikan vuosia markkinoilla ollut ohjain, ei se uutisen mainitsema tulevaisuuden ohjain...
lainaa
t_t

03.11.2011 klo 18.32

tyhmätBoksilapset kirjoitti:
morik kirjoitti:
Hyvä idea, mutta edelleen tuo muotoilu pilaa kaiken.


Taidat olla aika tyhmä? Meinaan tuo on pleikan vuosia markkinoilla ollut ohjain, ei se uutisen mainitsema tulevaisuuden ohjain...


Heh, nimenomaan. Ei ohjaimeen uudistuksia nähdä edes seuraavassa pleikkarissa!
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.11.2011 klo 18.37

morik kirjoitti:
Hyvä idea, mutta edelleen tuo muotoilu pilaa kaiken.

Jos 80 % PlayStation-pelaajista tykkää, niin sitä ei lähdetä sinun takiasi muuttelemaan.
lainaa
pc-elitisti

03.11.2011 klo 18.42

nintendo - vitality sensor
lainaa
tolloja_täällä

03.11.2011 klo 18.52

Execta kirjoitti:
morik kirjoitti:
Hyvä idea, mutta edelleen tuo muotoilu pilaa kaiken.

Jos 80 % PlayStation-pelaajista tykkää, niin sitä ei lähdetä sinun takiasi muuttelemaan.

Mistähän vitusta sää revit näitä prosenttilukuja?
lainaa
Japi

03.11.2011 klo 18.53

Execta kirjoitti:
morik kirjoitti:
Hyvä idea, mutta edelleen tuo muotoilu pilaa kaiken.

Jos 80 % PlayStation-pelaajista tykkää, niin sitä ei lähdetä sinun takiasi muuttelemaan.


En kyllä usko tohon prosenttiin... Lähde? Kukaan tuntemani ps-pelaaja ei pidä tattien lokaatioista.
lainaa
nytvittuteinkanssa

03.11.2011 klo 19.26

Execta kirjoitti:
morik kirjoitti:
Hyvä idea, mutta edelleen tuo muotoilu pilaa kaiken.

Jos 80 % PlayStation-pelaajista tykkää, niin sitä ei lähdetä sinun takiasi muuttelemaan.
Pleikkarissa on koko universumin huonoin ohjain, ehkäpä soveltuu ainoastaan 10 vee naperoiden käteen. Luulin jo ettei ne pysty huonontamaan PS2 ohjainta mutta näköjään pystyivät lisäämällä PS3 ohjaimeen saatanan huonot liipasimet. Taitaa olla kuitenkin niin että 80% mielestä kapula on aivan paska ergonomialtaan ja loput 20% lapsia, naisia tai kädettömiä henkilöitä sanoo sitä "ok:si"
lainaa
sakke

03.11.2011 klo 20.07

Japi kirjoitti:
Execta kirjoitti:
morik kirjoitti:
Hyvä idea, mutta edelleen tuo muotoilu pilaa kaiken.

Jos 80 % PlayStation-pelaajista tykkää, niin sitä ei lähdetä sinun takiasi muuttelemaan.


En kyllä usko tohon prosenttiin... Lähde? Kukaan tuntemani ps-pelaaja ei pidä tattien lokaatioista.


Aika vähän porukkaa sitten tunnet! Itse tunnen vain muutaman, joka valittaa tateista ja he ovatkin räksboksin käyttäjiä.
lainaa
huhuhu

03.11.2011 klo 20.36

Kädettömät ei osaa. Itse pidän PS3 ohjainta loistavana. Toisin kuin paskaboksin halko. Miten sillä voi edes pelata Bäfää/CoDia. : D Ne tönköt ja liian pienet tatit on fail. >< Ja paristoilla. Ei eletä millää hemmetin 1950luvul
lainaa
Ex_Digital

Rekisteröitynyt 25.07.2007

03.11.2011 klo 20.40

mutta tuolla ei saa säätää vaikeustasoa koska googlen mukaan http://www.google.com/patents?id=1uIYAAAAEBAJ&printsec=dr
yhdysvalloissa myönnettiin muinoin tuollainen patentti
lainaa
Possu

Rekisteröitynyt 01.10.2011

03.11.2011 klo 20.48

Ex_Digital kirjoitti:
mutta tuolla ei saa säätää vaikeustasoa koska googlen mukaan http://www.google.com/patents?id=1uIYAAAAEBAJ&printsec=dr
yhdysvalloissa myönnettiin muinoin tuollainen patentti

Ja sitten tartutaan sanaan exercise.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

03.11.2011 klo 20.59

Kyllä tuolla voi sentään saada jotain järkevämpää aikaiseksi kuin Vitality sensorilla, mutta tuskin tämä tuo peleihin paljoakaan lisäarvoa.
lainaa
lollo

03.11.2011 klo 21.26

Eikös sonylla ollut jossain vaiheessa suunnitteilla jokin ohjain, jota voi jonkin verran itse muotoilla, ja sitten kun sen laittaa päälle, se jähmettyy siihen. Ja sammuttaessa voi taas räplätä. Se olisi aika hauska, ja eipähän boksilaiset pääsisi mussuttamaan huonosta ohjaimesta. En tosin ole varma.


Ja fanipojat: älkää jaksako riidellä tästä viestistä, se saattoi olla myös pelkkä huhu.
lainaa
Onnimanni

Rekisteröitynyt 22.04.2007

03.11.2011 klo 21.32

tagman kirjoitti:
tuskin tämä tuo peleihin paljoakaan lisäarvoa.

Tästä olemme harvinaisen samaa mieltä. Jonkun pitäisi soittaa Sonyn bigbosseille ja kertoa, että Nintendolta kannattaisi kopsata vain ne parhaimmat ideat.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

03.11.2011 klo 22.18

Onnimanni kirjoitti:
tagman kirjoitti:
tuskin tämä tuo peleihin paljoakaan lisäarvoa.

Tästä olemme harvinaisen samaa mieltä. Jonkun pitäisi soittaa Sonyn bigbosseille ja kertoa, että Nintendolta kannattaisi kopsata vain ne parhaimmat ideat.

Tätä ei nyt voi minusta sanoa Nipan kopioimiseksi. Toki näillä on osaksi samoja käyttötarkoituksia, mutta toteutustapa on ihan eri ja tämä mittaa useampia arvoja. Vaikka Sonyn viritelmä on vain patentti, niin on se huomattavasti pidemmälle asti mietitty kuin Vitality sensor. Sonyn viritelmä on integroitu ohjaimeen, kun taas Nintendon viritelmä on sormeen laitettava mötikkä, josta lähtee paksu piuha Wiimoteen ja joka mittaa vain sykettä. Tämä rajoittaa laitteen käyttöä huomattavasti.
lainaa
Onnimanni

Rekisteröitynyt 22.04.2007

03.11.2011 klo 23.43

tagman kirjoitti:
Tätä ei nyt voi minusta sanoa Nipan kopioimiseksi.

No eipä tietenkään voi.
Kyllä sitä on jo muutkin kuin minä alkaneet huomata tietyn kaavan tässä Sonyn ja Nipan välisessä suhteessa:
http://tinyurl.com/6h6nyax

tagman kirjoitti:
Toki näillä on osaksi samoja käyttötarkoituksia, mutta toteutustapa on ihan eri

Mitä väliä toteutusmuodolla on jos käyttötarkoitus on sama? Noista Sonyn ehdotuksistakin toista lukuunottamatta kaikki voitaisiin toteuttaa Vitality Sensorilla.

tagman kirjoitti:
ja tämä mittaa useampia arvoja.

No eipä se Vitality Sensorkaan ole vielä ulkona. Ja mistä tämän tiedät? Ja muutenkin c'mon, vaikka siihen läpsäistäisiinkin jotain extraa päälle niin ei se tee siitä paljoltikaan erilaista. Molemmat kuitenkin mittaavat biometrisiä arvoja.

tagman kirjoitti:
Sonyn viritelmä on integroitu ohjaimeen

Tämäkään ei tee siitä mitenkään uutta tai mullistavaa.

tagman kirjoitti:
Nintendon viritelmä mittaa vain sykettä.

Milloinkas näin on sanottu?

hohhoijaa kirjoitti:
Hei, kokeile uudestaan sitten, kun se Vitaly sensor on todellisuutta, eikä vain samaa patenttia, kuin tämä Sonyn.

Harmi vain, että Vitality Sensor on ollut jo ties kuinka kauan ihan kehitteilläkin.
lainaa
hohhoijaa

04.11.2011 klo 00.13

Onnimanni kirjoitti:

No eipä tietenk.... blaaa blaa blaaa


Hei, kokeile uudestaan sitten, kun se Vitaly sensor on todellisuutta, eikä vain samaa patenttia, kuin tämä Sonyn.
lainaa
jbkjhgjkg

04.11.2011 klo 07.39

heehe sillonkun nintendo julkisti vitality senrorin, niin heti sanottiin että totaalista paskaa ja sitten kun sony on tekemässä samankaltaista laitetta, niin eihän se ookkaan enää niin huono idea : P
lainaa
Zektoree

Rekisteröitynyt 28.09.2011

04.11.2011 klo 09.51

Japi kirjoitti:
Kukaan tuntemani ps-pelaaja ei pidä tattien lokaatioista.

Minä itse ainakin pidän Playstation 3-ohjaimesta kaikinpuolin, mutta saan kyllä kuulla Xboxin omistavien kavereiden mielipiteet ohjaimen huonoudesta, jos asian otan puheeksi :D
Kai se on ihan siitä kiinni mihin tottuu, tosin on Xboxin ohjainkin ihan kelpo kapula.
lainaa
trollolol

04.11.2011 klo 10.47

itselläni oli aikasemmin ps3 ostin myöhemmin räksäboksin siihen rinnalle ja boksin ohjain tuntuu aivan kauhealta, kun on pelannut pleikkari ygösestä lähtien ps ohjaimella
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

04.11.2011 klo 12.40

Onnimanni kirjoitti:
tagman kirjoitti:
Tätä ei nyt voi minusta sanoa Nipan kopioimiseksi.

No eipä tietenkään voi.
Kyllä sitä on jo muutkin kuin minä alkaneet huomata tietyn kaavan tässä Sonyn ja Nipan välisessä suhteessa:
http://tinyurl.com/6h6nyax

Perus turhanpäiväinen biased artikkeli, jolla ei ole mitään painoarvoa.

Onnimanni kirjoitti:

tagman kirjoitti:
Toki näillä on osaksi samoja käyttötarkoituksia, mutta toteutustapa on ihan eri

Mitä väliä toteutusmuodolla on jos käyttötarkoitus on sama? Noista Sonyn ehdotuksistakin toista lukuunottamatta kaikki voitaisiin toteuttaa Vitality Sensorilla.

Tässä tapauksessa toteuttamismuodolla on paljonkin väliä. Kapulaan integroitu laite on pelaajalle huomaamaton, eikä rajoita pelaajan liikkeitä. Sormeen liitettävä laite taas estää toisen käden käytön kokonaan pelatessa.

Onnimanni kirjoitti:

tagman kirjoitti:
Nintendon viritelmä mittaa vain sykettä.

Milloinkas näin on sanottu?

Vitality sensorista puhuttaessa ei olla puhuttu muuta kuin sykkeen mittaamisesta. Mutta toki on mahdollista, että valmis laite mittaa muitakin asioita.

Ja minä sanon kopioinniksi vain räikeää kopiointia. Jos sanoo tätä kopioinniksi, niin samalla logiikalla 95% nykyajan elektroniikkahärpättimistä on kopiointia.
lainaa
Hohhoijaa

04.11.2011 klo 13.51

hohhoijaa kirjoitti:
Pelaa hanskat kädessä -> ultimate sniper, jäänkylmä supersotilas.


Jos tolle linjalle lähdet, niin onko sitten järkeä hommata koko ohjainta?
lainaa
Onnimanni

Rekisteröitynyt 22.04.2007

04.11.2011 klo 13.56

tagman kirjoitti:
Perus turhanpäiväinen biased artikkeli, jolla ei ole mitään painoarvoa.

Perus turhanpäiväinen biased argumentti, jolla ei ole mitään painoarvoa.

tagman kirjoitti:
Tässä tapauksessa toteuttamismuodolla on paljonkin väliä. Kapulaan integroitu laite on pelaajalle huomaamaton, eikä rajoita pelaajan liikkeitä. Sormeen liitettävä laite taas estää toisen käden käytön kokonaan pelatessa.

No entä sitten? Erilainen toteutus ei tee siitä uutta ideaa. Edelleenkin molemmat mittaavat biometrisiä arvoja, mikä oli koko jutun juoni.

tagman kirjoitti:
Ja minä sanon kopioinniksi vain räikeää kopiointia.

No jos esim. Move ei ole räikeää kopiointia, niin mikä sitten?

tagman kirjoitti:
Jos sanoo tätä kopioinniksi, niin samalla logiikalla 95% nykyajan elektroniikkahärpättimistä on kopiointia.

Nimenomaan.
lainaa
ohjaimet

04.11.2011 klo 21.07

huhuhu kirjoitti:
Kädettömät ei osaa. Itse pidän PS3 ohjainta loistavana. Toisin kuin paskaboksin halko. Miten sillä voi edes pelata Bäfää/CoDia. : D Ne tönköt ja liian pienet tatit on fail. >< Ja paristoilla. Ei eletä millää hemmetin 1950luvul
Molemmat ohjaimet ovat hyviä siinä.
lainaa
Dace

06.11.2011 klo 01.11

fagman kirjoitti:
Onnimanni kirjoitti:
fagman kirjoitti:
Tätä ei nyt voi minusta sanoa Nipan kopioimiseksi.

No eipä tietenkään voi.
Kyllä sitä on jo muutkin kuin minä alkaneet huomata tietyn kaavan tässä Sonyn ja Nipan välisessä suhteessa:
http://tinyurl.com/6h6nyax

Perus turhanpäiväinen biased artikkeli, jolla ei ole mitään painoarvoa.

Oli artikkeli miten puolueellinen (
lainaa
Dace

06.11.2011 klo 01.13

fagman kirjoitti:
Onnimanni kirjoitti:
fagman kirjoitti:
Tätä ei nyt voi minusta sanoa Nipan kopioimiseksi.

No eipä tietenkään voi.
Kyllä sitä on jo muutkin kuin minä alkaneet huomata tietyn kaavan tässä Sonyn ja Nipan välisessä suhteessa:
http://tinyurl.com/6h6nyax

Perus turhanpäiväinen biased artikkeli, jolla ei ole mitään painoarvoa.

Oli artikkeli miten puolueellinen tahansa, ei se muuta jutun faktoideja mihinkään; Sony koppaa nipaa niin että muste loppuu päivässä!
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova