Witcher 2:sta maailman vaikein peli?
The Witcher 2: Assassins of Kingsiin on tulossa insane-vaikeustaso, jonka juju on tämä: jos kuolet, joudut aloittamaan pelin aivan alusta.
"Voit tallentaa pelin, mutta jos kuolet, niitä tallennuksia ei voi käyttää", kertoi Mateusz Kanik Eurogamerille.
Toki pelissä ovat myös vaikeusasetukset easy, medium ja hard. Innoituksensa insane-pelitila sai hervottoman vaikeasta Demon's Souls -pelistä. Tekijät ovat myös panostaneet siihen, että pelin läpäiseminen vauhdilla on mahdotonta - kaikilla vihollisilla on kyky, jolla ne voivat ottaa Witcherin kiinni.
Keskustelut (45 viestiä)
Rekisteröitynyt 11.04.2007
18.12.2010 klo 12.24
"Kuole ja aloita alusta" -meininki tuntuu niin turhalta. Muutenkin se, että pakotetaan tekemään samat asiat uusiksi "rangaistuksena" kuolemasta tuntuu verukkeelta saada pelille "lisää pituutta".
Näin esimerkkinä, Super Meat Boyn vaikeusaste on korkea, vaikka peli nojaakin siihen, että voi yrittää kerta toisensa perään aloittamalla vain saman, yleensä noin puolen minuutin, kentän alusta. Tämänkaltaisista vaikeista peleistä tykkään.
tl;dr: oikean etenemistavan etsiminen > peläten grindaaminen jotta saisi vihuja helpommin hengiltä.
Ja trollit, näin siis minun mielestäni, tämäkin kommentti on mielipide, kuten omasikin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
18.12.2010 klo 12.41
Toivottavasti rukouksiini vastataan useamminkin.
18.12.2010 klo 12.41
Voi sitä onnistumisen määrää, jos pelin pääsisi läpi ja voi sitä ahdistuksen määrää kun tietää, että kohta tulee suuri mörkö ja kuolema tarkoittaa, että 7h pelaus vaan PUFF, häviää.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
18.12.2010 klo 12.48
18.12.2010 klo 12.48
Samanlainenhan löytyi myös Diablo 2:sta?
18.12.2010 klo 12.55
Ihan mukavaa, että saadaan tälläinenkin peliin.
Samanlainenhan löytyi myös Diablo 2:sta?
Juu Diablo 2:ssa on ns. hardcore mode. Itsekkin pelasin joskus hc-jampan lvl 93:ksi, kunnes kuolin. Se vitutti.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
18.12.2010 klo 13.02
@Czerwony: Ihan hyvä meininki se on. Eipä se minua hirveästi kiehdo, mutta jotkut kyllä tykkäävät ja tuskin se on sinulta millään tavalla pois, jos "ylimääräisenä" juttuna on vielä tällainenkin.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
18.12.2010 klo 13.23
Ei se Demon's souls nyt niiin vaikea ollut. Lähinnä sitä tasoa, jota muutkin toimintapainotteiset RPG:t saisivat olla.
.
Samaa mieltä. Demon's Souls ei ollut mikään erityisen vaikea, jos keksi vihollisten heikkoudet ja osasi edetä maltillisesti. Ja Demon's Soulsissa tuo kuoleminen oli hoidettu yllättävänkin hyvin eikä se puuduttanut, vaikka kuolemia satelikin välillä tiuhaan tahtiin. Mutta jos kuoleminen palauttaa homman koko pelin alkupisteeseen, niin tuohan on täysin perseestä.
18.12.2010 klo 13.24
Rekisteröitynyt 09.01.2008
18.12.2010 klo 13.29
Rekisteröitynyt 17.03.2009
18.12.2010 klo 13.34
Koko peli alusta.
Ei.
18.12.2010 klo 13.44
Rekisteröitynyt 24.06.2008
18.12.2010 klo 13.50
18.12.2010 klo 13.59
Ei se Demon's souls nyt niiin vaikea ollut. Lähinnä sitä tasoa, jota muutkin toimintapainotteiset RPG:t saisivat olla.
.
Samaa mieltä. Demon's Souls ei ollut mikään erityisen vaikea, jos keksi vihollisten heikkoudet ja osasi edetä maltillisesti. Ja Demon's Soulsissa tuo kuoleminen oli hoidettu yllättävänkin hyvin eikä se puuduttanut, vaikka kuolemia satelikin välillä tiuhaan tahtiin. Mutta jos kuoleminen palauttaa homman koko pelin alkupisteeseen, niin tuohan on täysin perseestä.
Peli on nykymittapuulla poikkeiksellisen vaikea, jos kokenut ja taitava pelaaja kuolee siinä yhtämittaan.
18.12.2010 klo 14.12
Heh, joskus tässä taannoin mietin, että pitäisi saada HC-pelejä, jotka deletoi kaikki tallennukset kun kuolee.
Toivottavasti rukouksiini vastataan useamminkin.
Liian vaikeata poistaa niitä itse?
Rekisteröitynyt 11.04.2007
18.12.2010 klo 14.13
Ei se Demon's souls nyt niiin vaikea ollut. Lähinnä sitä tasoa, jota muutkin toimintapainotteiset RPG:t saisivat olla.
.
Samaa mieltä. Demon's Souls ei ollut mikään erityisen vaikea, jos keksi vihollisten heikkoudet ja osasi edetä maltillisesti. Ja Demon's Soulsissa tuo kuoleminen oli hoidettu yllättävänkin hyvin eikä se puuduttanut, vaikka kuolemia satelikin välillä tiuhaan tahtiin. Mutta jos kuoleminen palauttaa homman koko pelin alkupisteeseen, niin tuohan on täysin perseestä.
Peli on nykymittapuulla poikkeiksellisen vaikea, jos kokenut ja taitava pelaaja kuolee siinä yhtämittaan.
18.12.2010 klo 14.13
18.12.2010 klo 14.27
Demon's soulsista vielä sen verran että peli oli siinä mielessä hyvä että suurrimman osan ajasta kuolemat johtuivat pelaajan tekemistä virheistä eikä esimerkiksi pelimekaniikan takia. Ja kyllä Demon's Soulsia on pidetty vaikeimpana pelinä pitkään aikaan ja sen on sanottu olevan ns. Nintendo-vaikea.
18.12.2010 klo 14.34
Diablo 2 hardcore hahmoa en koskaan tehnyt, kun kuolema voi johtua useasti lagista. Ja D2 lagi piikkejä tunnetusti on, sillaisesta kuolemasta vitutus taso olisi hyvin iso.
Demon's Soulissa oli ihan hyvä vaikeustaso, pääsin maltilla jopa suurimman osan bosseista ensimmäisellä. Level drainaus bossi oli kyllä vittumainen, tapoinkin sen sitten jousella ovensuusta X)
Rekisteröitynyt 29.10.2007
18.12.2010 klo 15.32
"Kuole ja aloita alusta" -meininki tuntuu niin turhalta. Muutenkin se, että pakotetaan tekemään samat asiat uusiksi "rangaistuksena" kuolemasta tuntuu verukkeelta saada pelille "lisää pituutta".
Olisihan se kamalaa jos tuo ei olisi vapaaehtoista. Ei ketään pakoteta pelaamaan peliä Insane-vaikeustasolla. ^^ Itse luultavasti tyydyn vallan mainiosti mukavaan Mediumiin.
18.12.2010 klo 15.56
Itse luultavasti tyydyn vallan mainiosti mukavaan Mediumiin.
Sama. Minusta pelien pitää kuitenkin ennenkaikkea olla nautittavia aivoverenvuotojen jäädessä niin vähille kuin mahdollista.
18.12.2010 klo 16.43
Rekisteröitynyt 22.06.2008
18.12.2010 klo 16.55
18.12.2010 klo 17.56
18.12.2010 klo 17.57
Ei se Demon's souls nyt niiin vaikea ollut. Lähinnä sitä tasoa, jota muutkin toimintapainotteiset RPG:t saisivat olla.
.
Samaa mieltä. Demon's Souls ei ollut mikään erityisen vaikea, jos keksi vihollisten heikkoudet ja osasi edetä maltillisesti. Ja Demon's Soulsissa tuo kuoleminen oli hoidettu yllättävänkin hyvin eikä se puuduttanut, vaikka kuolemia satelikin välillä tiuhaan tahtiin. Mutta jos kuoleminen palauttaa homman koko pelin alkupisteeseen, niin tuohan on täysin perseestä.
Peli on nykymittapuulla poikkeiksellisen vaikea, jos kokenut ja taitava pelaaja kuolee siinä yhtämittaan.
Norm,aalitaso pitääkin mennä helposti ilman vaikkuksia, jos kerran on hyvä. Easy taas semmonen, että nekin, joille se on ensimmäinen kyseisen lajityypin peli pääsevät sen ongelmitta läpi, ettei jää huono maku. Itse kyllä kannatan enenimmin 8-portaista vaikeusaste järjestelmää, mikä on käytössä mm. Civilizatineissa, joista helpoin on naurettavan helppo ja vaikein täysin mahdoton.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
18.12.2010 klo 18.08
18.12.2010 klo 18.32
Suurin osa kommentoijista ei ole tainnut vielä sisäistää sitä, että kyseinen ilmiöhän on vain yhdellä vaikeustasolla. Ei ole pakko pelata kovimmalla vaikeustasolla.
Pakko se on mikäli kaikki achievementit haluaa.
Rekisteröitynyt 11.10.2007
18.12.2010 klo 18.42
18.12.2010 klo 19.54
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
18.12.2010 klo 20.57
Itse luultavasti tyydyn vallan mainiosti mukavaan Mediumiin.
Sama. Minusta pelien pitää kuitenkin ennenkaikkea olla nautittavia aivoverenvuotojen jäädessä niin vähille kuin mahdollista.
Toisaalta en oo koskaan ollut kovin kummonen ropeissa, aina otan turpaan kaikilta mönkeröiltä ja öllimölleiltä. BGtäki pelaan edelleen mediumilla vaikka joku 5 kertaa mentynä läpi.
Rekisteröitynyt 07.04.2009
18.12.2010 klo 23.06
Parin tunnin pelin aikana vain ehtii kuolla helposti sen 400 kertaa.
Rekisteröitynyt 27.06.2007
18.12.2010 klo 23.59
Rekisteröitynyt 04.11.2007
19.12.2010 klo 00.03
Ei se Demon's souls nyt niiin vaikea ollut. Lähinnä sitä tasoa, jota muutkin toimintapainotteiset RPG:t saisivat olla.
.
Samaa mieltä. Demon's Souls ei ollut mikään erityisen vaikea, jos keksi vihollisten heikkoudet ja osasi edetä maltillisesti. Ja Demon's Soulsissa tuo kuoleminen oli hoidettu yllättävänkin hyvin eikä se puuduttanut, vaikka kuolemia satelikin välillä tiuhaan tahtiin. Mutta jos kuoleminen palauttaa homman koko pelin alkupisteeseen, niin tuohan on täysin perseestä.
Peli on nykymittapuulla poikkeiksellisen vaikea, jos kokenut ja taitava pelaaja kuolee siinä yhtämittaan.
No nykymittapuulla kyllä. Pelien vaikeusaste tuntuu olevan nykyaikana lapsellisen alhaalla.
19.12.2010 klo 01.52
No nykymittapuulla kyllä. Pelien vaikeusaste tuntuu olevan nykyaikana lapsellisen alhaalla.
Totta turiset.
Ja mikäs tuossa vaikeusasteessa nyt kersoja oikein mättää? Ei voi saada kaikkia archievementtejä jos ei pelaa sillä? No voi hitsi ja voi harmi. Et saa Super Meat Boy:stakaan jos et läpäise peliä 100%, sisältäen kaikki darkworldit, bandaget, bonuskentät yms. Enkä kyllä tiedä ketään joka olisi saanut noita kaikkia päälle 300-kenttää joista osa on aivan sadistisen vaikeita läpi. Puhumattakaan niistä archievementeistä jotka saadaan kun pieksee kaikki light ja darkworldin maailmojen tasot putkeen läpi, kuolematta kertaakaan.
Jos sinä olet niin sinulla pitäisi löytyä mielenlujuutta pelata yksi roolipeli läpi kuolematta. Joten hiljaa.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
19.12.2010 klo 03.00
Suurin osa kommentoijista ei ole tainnut vielä sisäistää sitä, että kyseinen ilmiöhän on vain yhdellä vaikeustasolla. Ei ole pakko pelata kovimmalla vaikeustasolla.
Pakko se on mikäli kaikki achievementit haluaa.
Se vain, että konsoleillehan tämä ei ainakaan ihan heti tainnut olla tulossa, ja PC:llä ne ovat melko turhia silloin kun niitä ylipäätään on. Nytkin Steamin kautta ostaminen taitaa olla ainoa tapa, miten peliin saa achievementit, sillä hyllyversio ei (onneksi) käytä Steamia.
Rekisteröitynyt 18.06.2009
19.12.2010 klo 10.42
Rekisteröitynyt 29.10.2009
19.12.2010 klo 13.24
Eikö tuota innouttanutkaan nethack? Tai joku 80-luvun tuhansista peleistä. :( Sinänsä kiva tuollainen HC moodi, toivottavasti peli on hivenen vähemmän putkimainen kuin ensimmäinen, se sopisi paremmin tuohon. Toki ensimmäinenkin Witcher oli yksi parhaista putkiropeista ikinä, joten odottelen mielenkiinnolla mitä tulee. :D
Putkirope on liian vahva sana. Vaikka maailma ei ollutkaan avoin ja olit rajattu tietyille alueille, oli alueet silti laajoja.
19.12.2010 klo 13.54
19.12.2010 klo 14.52
Toki siinä vaiheessa voi alkaa otsasuoni pullottaa, jos kuolo korjaa 50 pelitunnin jälkeen jonkin selkeän bugin kuten hitboxwarpin tai hirvittävän fps-hävikin seurauksesta. Myös esmes. Anti Virus päivitysilmoituksen takia windowsiin pamahtaminen hädän hetkellä ei varmastikkaan nosta hymyä huulille (ja joo Jonnet, tiedän että nämä saa kyllä pois). Katsokaa siis peiliin ja kasvattakaa itsellenne pallit, te narisevat pikku kynäniskat. Kyse on kuitenkin vain ylimääräisestä sisällöstä, joka ei varsinaiseen pelin hyvyyteen tai huonouteen vaikuta millään lailla.
19.12.2010 klo 16.45
Aivan käsittämätöntä vineä taas. "Byhyyyyyyh, onpa vittumainen tapa vaikeuttaa peliä, ihan turha ominaisuus, lolz mitä paskaa, jää peli tän takia ostamatta". EI SITÄ PELIÄ OLE PAKKO SILLÄ INSANELLA PELATA SAATANA, KUINKA TYHMIÄ VOIVAT IHMISET OLLA! Ja kyllä, totta tosiaan mielestäni tuo on aivan rehti ja realistinen tapa vaikeuttaa peliä niille kovanaamoille, jotka haasteeseen tarttuu. Tätäkin palstaa kansoittavat piipittävät vellihousut voivat pitäytyä niissä easy vaikeustasoissa ja laittaa vielä vaikka haxit päälle, ettei nyt vahingossakaan saada niitä itkuraivareita sitten. Tällaiset vaikeustasot ovat tarkoitettu pelaajille jotka tulevat ajalta jolloin miehet olivat rautaa, laivat puuta ja ruudulla näkyvät pikselit voitiin laskea kahden käden sormilla.
Toki siinä vaiheessa voi alkaa otsasuoni pullottaa, jos kuolo korjaa 50 pelitunnin jälkeen jonkin selkeän bugin kuten hitboxwarpin tai hirvittävän fps-hävikin seurauksesta. Myös esmes. Anti Virus päivitysilmoituksen takia windowsiin pamahtaminen hädän hetkellä ei varmastikkaan nosta hymyä huulille (ja joo Jonnet, tiedän että nämä saa kyllä pois). Katsokaa siis peiliin ja kasvattakaa itsellenne pallit, te narisevat pikku kynäniskat. Kyse on kuitenkin vain ylimääräisestä sisällöstä, joka ei varsinaiseen pelin hyvyyteen tai huonouteen vaikuta millään lailla.
Aamen.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
19.12.2010 klo 18.21
20.12.2010 klo 10.20
Adomissa on ollut tällainen meininki aina. Tosin tallennuksista pystyi ottamaan varmuuskopioita..
Kaikissa ns. roguelike-peleissä on noin. Erona tietty se, ettei ne oikeasti ole mitään 50h+ pelejä, sikavaikeita kyllä, ja kuolema korjaa tuhansia kertoja. :) Mutta mielestäni roguelike-peleissä tämä toimii juurikin sen takia, ettei tarvitse samota mitään 30h, että pääsee samoille tonteille kuin missä kuoli aikasemmin. Toivottavasti Witcher 2:ssa olisi ajateltu tätä jotenkin niin, ettei se kuolema kuitenkaan ole mitenkään super-turhauttavaa. Peli kun kuitenkin on alkujaan suunniteltu pelattavaksi ns. normi-moodissa, niin tämä pikkasen epäilyttää, elleivät tosiaan ole keksineet jotaan järkevää ratkaisua hc-moodiin.
Mitä tulee noihin savegame-backuppeihin, niin itse en ole sitä harrastanut koskaan, koska se vain jotenkin tappaa koko idean noista peleistä. Jotenkin olisi sellainen muistikuva, että toi backup-cheatti aiheuttaa ADOM:ssa extra-korruptiota hahmolle, eli se peli muistaa noi savefilet, mutta antaa kuitenkin huijata, jos siihen joku on ryhtynyt. Saatan muistaa väärinkin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 18.05.2007
20.12.2010 klo 10.40
22.12.2010 klo 02.41
24.12.2010 klo 01.25
Kirjoita kommentti