Mega Manin isä lähti Capcomilta
MTV Multiplayer kertoo, että yksi pelimaailman isoista nimistä, Keiji Inafune, on lähtenyt Capcomilta vietettyään siellä 23 vuotta. Tuona aikana hän loi mm. Mega Manin.
Miehen omien sanojen mukaan lähdön syynä on 'elämän aloittaminen uudelleen', mutta sitä ei tiedetä, tarkoittaako tämä johonkin muuhun pelitaloon siirtymistä vai pelinteon hylkäämistä kokonaan. Raporttien mukaan ainakaan jälkimmäisestä ei olisi kyse, joten jäämme odottamaan, mistä Inafune seuraavaksi nostaa päätään.
Mega Man Universen tekemistä jatketaan ilman Inafunea.
Keskustelut (11 viestiä)
Rekisteröitynyt 02.11.2008
01.11.2010 klo 11.58
Rekisteröitynyt 28.11.2008
01.11.2010 klo 12.54
Rekisteröitynyt 04.11.2007
01.11.2010 klo 13.03
Rekisteröitynyt 16.07.2009
01.11.2010 klo 13.23
Kuka tietää, jos vaikka akkujen latauduttua ja oman perheensä kanssa tutustuttua olisi uusi masterpiece tuloillaan?
01.11.2010 klo 13.47
Juurihan Inafune sanoi vihaavansa työtään ja haukkui myös koko Japanilaisen peliteollisuuden maanrakoon. Inafune myös kertoi kiinnostuksesta länsimaalaisia pelejä kohtaan. Jos Inafune loikkaa jollekkin länsimaiselle pelistudiolle tekemään jotain tusina scriptiputkea, niin eipä kyllä paljoa heru respektiä täältä suunnalta.
Eikös ne siellä Japanissa nimenomaan innoissaan tee niitä lineaarisia skriptiputkia? Final Fantasyt ja Metal Gear Solidit näin esimerkkeinä vaikkapa.
01.11.2010 klo 13.48
Jos Inafune loikkaa jollekkin länsimaiselle pelistudiolle tekemään jotain tusina scriptiputkea, niin eipä kyllä paljoa heru respektiä täältä suunnalta.
Länsimaat on kyllä Japanin ohittanut peliteollisuuden innovaatioissa jo vuosia sitten. Eipä sekään hirveästi lohduttaisi jos mies jäisi kotimaahansa säätämään vaikka JRPG -muotoista scriptiputkea.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
01.11.2010 klo 15.12
Eikös ne siellä Japanissa nimenomaan innoissaan tee niitä lineaarisia skriptiputkia? Final Fantasyt ja Metal Gear Solidit näin esimerkkeinä vaikkapa.
Final Fantasy on juuri loistava esimerkki siitä, mitä tulee kun Japanilaiset pelintekijät lähtee tavoittelemaan länsimaalaisia markkinoita. Uudessa FF:ssä oli juurikin kaikki länsimaalaiset kliseet, kuten reippaasti yksinkertaistettu pelisysteemi, tuntui enemmän interaktiiviselta leffalta kuin peliltä ja vielä se ahdas putki.
Länsimaat on kyllä Japanin ohittanut peliteollisuuden innovaatioissa jo vuosia sitten. Eipä sekään hirveästi lohduttaisi jos mies jäisi kotimaahansa säätämään vaikka JRPG -muotoista scriptiputkea.
Länsimaalainen peliteollisuus on kasvanut paljon ja täältä tulee paljon enemmän pelejä kuin Japanista, jotenka luonnollisesti myös innovaatioita tulee täältä enemmän.
Itse pidän Japanilaisista peleistä siksi, koska ne on usein personallisia, piristävän erilaisia ja niissä joutuu vähän ajattelemaankin. Länsimaissa trendi on nykyään tuottaa pelejä, jotka halvaantunutkin pääsee läpi ja jotka on enemmän interaktiivisia leffoja. Enkä nyt dissaa länsimaista peliteollisuutta, vaan kyllä täälläkin osataan väsätä hyviä pelejä, mutta vihaan tuota länsimaissa vellovaa trendiä tehdä yksinkertaistettua sielutonta hollywood -tuubaa, johon jotkut Japanilaiset kehittäjätkin ovat alkaneet pyrkiä.
01.11.2010 klo 15.55
Final Fantasy on juuri loistava esimerkki siitä, mitä tulee kun Japanilaiset pelintekijät lähtee tavoittelemaan länsimaalaisia markkinoita. Uudessa FF:ssä oli juurikin kaikki länsimaalaiset kliseet, kuten reippaasti yksinkertaistettu pelisysteemi, tuntui enemmän interaktiiviselta leffalta kuin peliltä ja vielä se ahdas putki.
Siis nämä interaktiiviset leffathan ovat lähestulkoon täysin japanilaisten tuottama tapa. Eikä putkijuoksu ole millään muotoa erityisen länsimaalainen ilmiö, japanilaiset nyt vain talousahdingoissaan eivät uskalla ottaa riskejä joten he tuottavat mieluummin turvallisia ja kaikille sopivia pelejä.
Länsimaalainen peliteollisuus on kasvanut paljon ja täältä tulee paljon enemmän
Itse pidän Japanilaisista peleistä siksi, koska ne on usein personallisia, piristävän erilaisia ja niissä joutuu vähän ajattelemaankin. Länsimaissa trendi on nykyään tuottaa pelejä, jotka halvaantunutkin pääsee läpi ja jotka on enemmän interaktiivisia leffoja. Enkä nyt dissaa länsimaista peliteollisuutta, vaan kyllä täälläkin osataan väsätä hyviä pelejä, mutta vihaan tuota länsimaissa vellovaa trendiä tehdä yksinkertaistettua sielutonta hollywood -tuubaa, johon jotkut Japanilaiset kehittäjätkin ovat alkaneet pyrkiä.
Japanilaiset pelit persoonallisia? Samaa peliähän ne on työntänyt jatkuvasti ulos viime vuosikymmenen alusta lähtien. Japanilaisissa peleissä pääsee käyttämään päätään? Näinhän ei ole ollut enää vuosiin. Toki sieltä tulee aina aika-ajoin se yllättävä helmi, mutta ehdoton valtaosa japanilaisista peleistä on nykypäivänä silkkaa läpijuoksua.
Länsimaat tuottaa sielutonta Hollywood-tuubaa? Vastineeksi japanilaiset tuottaa omaa sielutonta massaroskaansa, jolla ei valitettavasti ole mitään Hollywoodin kaltaista dramaattista termiä. Jokaista räjähtävää autoa ja ennen loppua kuolevaa tummaihoista vasten, japanilaisilla on miljoona nuoruuden masennuksessa vellovaa piikkitukkaa ja synkkyyden syövereistä nousevaa pimeyden prinssiä.
Ja länsimaalaisella peliteollisuudella on tosiaankin se massiivisuutensa etu, mutta joskus oli aika kun japanilainen peliteollisuus käytännössä pyyhki muilla mailla lattiaa. Eipä se silloin haitannut.
01.11.2010 klo 16.14
Vaikka Inafunea arvostankin, niin hän on ryssinyt viime aikoina aika paljon jttuja. Lost Planet 2, Read Risingin vieminen länsikehittäjälle ja viimeisenä Devil May Cryn kehityksen luovuttamisen länteen, vieläpä studiolle, joka on tehny 3 peliä; huonon, hyvän ja keskinkertaisen + vielä haukkui Japanin peliteollisuuden maahan.
Mitä hän nyt tekee, opettelee yliarvostettua kieltä, englantia, tekee silmäleikkauksen, vaihtaa nimensä ja menee länteen hollywoodeilemaan? Ehkä.
Mielestäni nämä olivat "japanilaiset potkut" eli ei sanota suoraan, että hänet potkittiin pihalle, vaan sanotaan, että hän jatkaa elämäänsä tms. En yhtään ihmettele moisten sammakoisen jälkeen.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
01.11.2010 klo 17.11
Final Fantasy on juuri loistava esimerkki siitä, mitä tulee kun Japanilaiset pelintekijät lähtee tavoittelemaan länsimaalaisia markkinoita. Uudessa FF:ssä oli juurikin kaikki länsimaalaiset kliseet, kuten reippaasti yksinkertaistettu pelisysteemi, tuntui enemmän interaktiiviselta leffalta kuin peliltä ja vielä se ahdas putki.
Siis nämä interaktiiviset leffathan ovat lähestulkoon täysin japanilaisten tuottama tapa. Eikä putkijuoksu ole millään muotoa erityisen länsimaalainen ilmiö, japanilaiset nyt vain talousahdingoissaan eivät uskalla ottaa riskejä joten he tuottavat mieluummin turvallisia ja kaikille sopivia pelejä.
Nyt yleistät koko Japanilaista peliteollisuutta parin pelin perusteella. Ja Japanilaisethan ne juuri tekee marginaaliyleisölle suunnattuja pelejä paljon, kun taas länsimaiset ja wannabe länsimaiset Japanilaiset kehittäjät tehtailee massoista maximaalisen hyödyn ottavia teollisia pelejä.
Japanilaiset pelit persoonallisia? Samaa peliähän ne on työntänyt jatkuvasti ulos viime vuosikymmenen alusta lähtien. Japanilaisissa peleissä pääsee käyttämään päätään? Näinhän ei ole ollut enää vuosiin. Toki sieltä tulee aina aika-ajoin se yllättävä helmi, mutta ehdoton valtaosa japanilaisista peleistä on nykypäivänä silkkaa läpijuoksua.
Länsimaat tuottaa sielutonta Hollywood-tuubaa? Vastineeksi japanilaiset tuottaa omaa sielutonta massaroskaansa, jolla ei valitettavasti ole mitään Hollywoodin kaltaista dramaattista termiä. Jokaista räjähtävää autoa ja ennen loppua kuolevaa tummaihoista vasten, japanilaisilla on miljoona nuoruuden masennuksessa vellovaa piikkitukkaa ja synkkyyden syövereistä nousevaa pimeyden prinssiä.
Puhut nyt juurikin niistä länsimaalaistetuista Japanilaisista peleistä, etkä kunnon peleistä. Ja kyllä niissä synkistelevissä piikkitukissakin on enemmän personallisuutta, kun puolikaljussa sotamiehissä. Yleensä länsimaalaisissa peleissä hahmot ovat realistisempia ja tylsiä. Länsimaalaisista pelitaloista Rockstar on taitava tekemään persoonallisia ja häröjä hahmoja.
01.11.2010 klo 19.18
Nyt yleistät koko Japanilaista peliteollisuutta parin pelin perusteella.
Kieltämättä, mutta pata kattilaa soimaa.
Puhut nyt juurikin niistä länsimaalaistetuista Japanilaisista peleistä, etkä kunnon peleistä.
Puhuin perijapanilaisista peleistä, jotka on ollut olemassa jo kautta videopelien historian. Ja yliemotionaalisissa värileteissä on tosiaan [yleensä] enemmän persoonallisuutta kuin monien länsiräiskintöjen lihaskimpuilla, mutta se ei paljoa lohduta kun kaikki "persoonallisuudet" perustuu samoihin kopioi-liitä animearkkityyppeihin, jotka tuottavat pelkkiä paperinohuita yhden mielialan nukkeja.
Ja sekin on muuten ikävää, ettei lännessä takuulla ikinä koskaan tehdä, eikä ole koskaan tehty peliä, joka ei olisi harmaata mekaanista putkiräiskintää, eikö?
Kirjoita kommentti