Peli- ja demokulttuuria näytille museoihin
Digitaalinen kulttuuri saa yhä enemmän näkyvyyttä myös perinteisten taiteenlajien rinnalla, mistä osoituksena seuraavat uutiset:
Kotaku kertoo että Taipein nykytaiteen museo Kiinassa järjestää Blizzard-aiheisen näyttelyn. Näyttely nimeltä The Fights, Flights & Frights - Inside the Storm avataan tässä kuussa ja on auki lokakuun kymmenenteen. Mukana mm. on 800 taulua, veistoksia, interaktiivisia esityksiä ja videoita. Aiheina näissä ovat tietenkin Starcraftit, Diablot ja Warcraftit.
Kotimaassakin päästään tutustumaan digitaaliseen maailmaan Pispalan Nykytaiteen Keskuksessa Tampereella. Demoskene Hirvitalolla -näyttely on esillä 8.-29.8. Esittelytekstin mukaan "Näyttelyssä esitetään sen koostajien mielestä demoskenen historian aikanan julkaistuja merkittäviä tai muuten kiinnostavia demoja. Skenen historiaa tarkastellaan videokoosteilla, jotka tekevät läpileikkauksen cracktroista (murrettujen ohjelmistojen alkuun sijoitetuista introista) suuryritysten sponsoroimien kilpailujen tuotoksiin. Lisäksi pohditaan demoskenen ja tietokonepeliteollisuuden vuorovaikutusta."
Käykääpä tutustumassa, mikäli liikutte Kiinassa - tai Pispalassa.
Keskustelut (8 viestiä)
Rekisteröitynyt 15.04.2009
03.08.2010 klo 23.55
Rekisteröitynyt 11.10.2007
04.08.2010 klo 01.05
Mistä elämästä te puhutta? Half-life?
04.08.2010 klo 02.20
Rekisteröitynyt 11.10.2007
04.08.2010 klo 10.29
Jos demoja tarkastellaan puhtaasti kuvataiteena, niin suuri osa voidaan sijoittaa amatööridiletanttien töherrysten kategoriaan. Ja melkein kaikki siitä yli jääväkin kuuluu osastoon "tekotaiteellista paskaa". Demojen arvo on niitä tuottaneessa kulttuurissa, ja koodipuolella ollaan lähellä insinööritaitoa ja käsityöläisyyttä. Taitavuutta, näppäryyttä, kekseliäisyyttä, sitä on demoscene. Mutta vakavasti otettavaa taidetta... aika harvoin.
Jos vertaa monien "oikeiden" nykytaiteilijoiden luomuksiin, niin kyllä puolet demoista on huomattavasti enemmän oikeaa taidetta. Demojen tarkastelu pelkkänä kuvataiteena!?! Miksi kukaan niin tekisi, kun demot ovat paljon muutakin. Katsot varmaan kaikki elokuvatkin sitten vain pysäytyskuvina ja haukut etteipä ollut kovin taiteellinen. :D Demojen eteen on tehty yleensä myös huomattavasti enemmän töitä, kuin noihin yleensä esillä oleviin "liimasin revittyjä kuvia isolle kankaalle"-teoksiin. Monesti demot ovat niin huima yhdistelmä musiikkia, huumoria, piirroksia, animaatioita ja insinöörityötä, että miten sitä ei voisi pitää todellisena vakavasti otettavana taiteena. Sanoisin ennemmin että suurin osa nykyisestä kuvataiteesta on juuri sitä "tekotaiteellista paskaa". Demot on todella monipuolisia taideteoksia ja tuollaisten kuvataidehippienkin on aika opetella arvostamaan niitä muunkin kuin pelkän scenekulttuurin takia.
Rekisteröitynyt 19.04.2010
04.08.2010 klo 11.28
Jos vertaa monien "oikeiden" nykytaiteilijoiden luomuksiin, niin kyllä puolet demoista on huomattavasti enemmän oikeaa taidetta. Demojen tarkastelu pelkkänä kuvataiteena!?! Miksi kukaan niin tekisi, kun demot ovat paljon muutakin. Katsot varmaan kaikki elokuvatkin sitten vain pysäytyskuvina ja haukut etteipä ollut kovin taiteellinen. :D Demojen eteen on tehty yleensä myös huomattavasti enemmän töitä, kuin noihin yleensä esillä oleviin "liimasin revittyjä kuvia isolle kankaalle"-teoksiin. Monesti demot ovat niin huima yhdistelmä musiikkia, huumoria, piirroksia, animaatioita ja insinöörityötä, että miten sitä ei voisi pitää todellisena vakavasti otettavana taiteena. Sanoisin ennemmin että suurin osa nykyisestä kuvataiteesta on juuri sitä "tekotaiteellista paskaa". Demot on todella monipuolisia taideteoksia ja tuollaisten kuvataidehippienkin on aika opetella arvostamaan niitä muunkin kuin pelkän scenekulttuurin takia.
Täysin samaa mieltä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
04.08.2010 klo 11.43
04.08.2010 klo 13.05
suurin osa nykyisestä kuvataiteesta on juuri sitä "tekotaiteellista paskaa"
Juuri näin. "Taideteollisuus" se on ihmeellinen asia. Siellä alan korkeakoulussakin oppilaat oppivat systeemin: ensin väännetään joku satunnainen käsittämätön kakkakikkare, ja sen jälkeen selitetään ummet ja lammet, mitä se mukamas esittää. Se voittaa, joka osaa selittää mielikuvituksellisinta hevonpaskaa. Hetken niillä keisarin uusilla vaatteilla porskuttaa, mutta koska todellinen substanssi ei ole mistään kotoisin, niin tuskin niitä kikkareita enää mainitaan taiteen historiassa sadan vuoden kuluttua. Paitsi ehkä varoittavina esimerkkeinä ja kuriositeetteina.
Minusta demojen hienous ei voi paljastua muille kuin tietokonenörteille, jotka osaavat suhteuttaa näkemänsä ja kuulemansa laitteiston ja ohjelmiston mahdollisuuksiin. Muut näkevät ne vain liikkuvana kuvana ja äänenä, ja siinä kategoriassa päästään vaikuttaviin lopputuloksiin helpommin ihan elokuvan keinoin.
Demokompojen säännöissä on yleensä (IIRC) kielletty pelkillä demomakereilla tehdyt työt.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
05.08.2010 klo 11.31
Demokompojen säännöissä on yleensä (IIRC) kielletty pelkillä demomakereilla tehdyt työt.
Ei niitä missään kielletty ole ja miksi pitäisikään? Pelkät animaatiot on kyllä kielletty.
Kirjoita kommentti