Piratismi ajoi Epicin konsolikehittäjäksi
Epic Games tunnettiin vielä 90-luvulla pelkkänä PC-pelinkehittäjänä, mutta viime vuosina pelit on suunniteltu ensin konsoleille ja vasta sitten käännetty tietokoneille. The Sixth Axisin mukaan Epicin pääjohtaja Mike Capps syyttää tilanteesta piratismia. Laittomasti kopioitujen pelien vuoksi loistavia pikkustudioita meni nurin ja ainoastaan suuremmilla kehittäjillä oli mahdollisuus hakea turvapaikkaa konsolimarkkinoilta. Cappsin mukaan kehittäjät saavat rahansa ensisijaisesti konsolimarkkinoilta, joten PC jää väkisin marginaaliin, vaikka alustana siitä Epicilläkin pidetään yhä erittäin paljon.
Capps näkee pelinsisäisen kaupan olevan mahdollinen PC-pelien pelastaja. Tämä tarkoittaa käytännössä Farmvillen kaltaisia teoksia. "Joten ehkä Facebook pelastaa PC-pelaamisen tulevaisuuden, mutta se ei tule näyttämään Gears of Warilta", Capps visioi.
Capps näkee pelinsisäisen kaupan olevan mahdollinen PC-pelien pelastaja. Tämä tarkoittaa käytännössä Farmvillen kaltaisia teoksia. "Joten ehkä Facebook pelastaa PC-pelaamisen tulevaisuuden, mutta se ei tule näyttämään Gears of Warilta", Capps visioi.
Keskustelut (46 viestiä)
Rekisteröitynyt 29.10.2009
18.05.2010 klo 16.15
18.05.2010 klo 16.17
Vanhoina kultaisina aikoina, kuten vanhempien Unreal Tournamentien aikaanhan sitä piratismia ei ollut.
Ahneus ja yleinen kuluttajien tyhmyys sitä PC-pelaamista tappaa. Konsoli on paljon rajoittuneempi ja _huonompi_ alusta joka suhteessa. Silti konsolien suosio vain kasvaa ja pelinkehittäjät ovat mielissään. Helpompaa pelinkehitystä ja vähemmän piratismia, pelien laadun kustannuksella.
18.05.2010 klo 16.18
18.05.2010 klo 16.21
18.05.2010 klo 16.23
18.05.2010 klo 16.37
18.05.2010 klo 16.47
En tiedä paljonko piratismi oikeasti syö pelitalojen kukkarosta, mutta esimerkiksi Steam todennäköisesti vähentää Valven pelien piratisointia. Kehittämällä pelit ensin konsoleille ja sitten niiden huonosti porttaaminen PC:lle on oiva tie oravanpyörään, jossa PC-pelaajat eivät enään viitsi ostaa huonosti käännettyjä tai konsolien ehdoilla kyhättyjä pelejä.
18.05.2010 klo 17.21
joo toki. piratismia syytetään kaikesta. olisivat tehneet edes puolitoista hyvää peliä. ut2k4 ihan ok, mut siihen se sit jääkin. mm. gears of war yksi huonoimpia pelaamiani pelejä, ikinä.
Olet näköjään ollut tosi kauan kuvioissa mukana kun et muuta tiedä kun jonkun 2004 vuoden pelin. Gearista en tiedä kun ei konsolitauhka kiinnosta mutta metacritic pisteitä se on saanut 94/100, mikä kertoo jotain asenteestasi. Epic Pinball ja Jazz Jackrabbit oli parhautta ja ei varmaan tarvitse mainita kuka Unreal enginen on kehittänyt. Epic on legendaarinen pelistudio.
18.05.2010 klo 17.27
Pc-pelaaminen ei kuolekkaan, se siirtyy facebookkiin! :D
18.05.2010 klo 17.28
joo toki. piratismia syytetään kaikesta. olisivat tehneet edes puolitoista hyvää peliä. ut2k4 ihan ok, mut siihen se sit jääkin. mm. gears of war yksi huonoimpia pelaamiani pelejä, ikinä.
Olet näköjään ollut tosi kauan kuvioissa mukana kun et muuta tiedä kun jonkun 2004 vuoden pelin. Gearista en tiedä kun ei konsolitauhka kiinnosta mutta metacritic pisteitä se on saanut 94/100, mikä kertoo jotain asenteestasi. Epic Pinball ja Jazz Jackrabbit oli parhautta ja ei varmaan tarvitse mainita kuka Unreal enginen on kehittänyt. Epic on legendaarinen pelistudio.
Olkoot vaikka kuinka legendaarinen. Legendaarisuus ei poista sitä faktaa että epic(fail) on suoltanut täyttä sontaa pihalle suurimman osan koko firman olemassaolon ajasta.
18.05.2010 klo 17.36
Olkoot vaikka kuinka legendaarinen. Legendaarisuus ei poista sitä faktaa että epic(fail) on suoltanut täyttä sontaa pihalle suurimman osan koko firman olemassaolon ajasta.
Mielenkiintoinen käsitys faktasta...
Pelkästään Metacritic potkii "faktojasi" perseelle, paska trolli.
18.05.2010 klo 17.40
Rahoittuneempi kyllä, huonompi ei todellakaan. Ei sillä, en ala asiasta enempää vääntämään, sillä historia kertoo, että kaikista "fanipojista" pc-miehet ovat selvästi vähäjärkisempiä.
Itse uutiseen sen verran, että tämä on ollut trendi jo pitkään. Konsolit ovat aina olleet helpompia ja nykyään myös käytännöllisempiä vaihtoehtoja. Tähän kun tosiaan lisätään se fakta että piraattien vuoksi pelien tekeminen konsoleille on myös rutkasti kannattavampaa, on selvää että pc:tä kaivataan enää työkäytössä.
Rekisteröitynyt 22.11.2009
18.05.2010 klo 18.05
18.05.2010 klo 18.09
18.05.2010 klo 18.10
Olkoot vaikka kuinka legendaarinen. Legendaarisuus ei poista sitä faktaa että epic(fail) on suoltanut täyttä sontaa pihalle suurimman osan koko firman olemassaolon ajasta.
Mielenkiintoinen käsitys faktasta...
Pelkästään Metacritic potkii "faktojasi" perseelle, paska trolli.
Metacritic ja ostetut arvostelut :DDD
Rekisteröitynyt 29.10.2007
18.05.2010 klo 18.28
se on jo todistettu että piratismit vaikuttavat noin prosentin verran myynteihin. Itse ovat tehneet vaan paskoja pelejä ut2k4 jälkeen ja sitten heitetään piratismin syyksi. Idiootit.
Prosentin verran? Aha. Just. Annapas luotettava linkki kyseisen tiedon lähteeseen, kiitos. Tuo ei meinaan pidä paikkaansa. Ei lähelläkään.
Rekisteröitynyt 29.10.2007
18.05.2010 klo 18.30
Rahoittuneempi kyllä, huonompi ei todellakaan. Ei sillä, en ala asiasta enempää vääntämään, sillä historia kertoo, että kaikista "fanipojista" pc-miehet ovat selvästi vähäjärkisempiä.
Tuolla replalla et kyllä vakuuttanut ketään ainakaan omasta älykkyydestäsi. Onnittelut.
Rekisteröitynyt 02.11.2008
18.05.2010 klo 19.36
18.05.2010 klo 20.20
Todella ala-arvosita juttua. Miksi mm. V2 viitsii edes julkaista tallaista p*skaa? Uutisoitteko seuraavaksi Activisionin pomon vuodatuksen kun piratismi hajotti IWn ja MW2 myi niin vähän koska piratismi?
Jos et tiennyt niin tiedoksi, että osa V":den toimittajista on tekijänoikeusjärjestöjen palkkalistoilla.
PC-pelaaminen ei sitä paitsi ole viimeaikoina mitenkään edes heikentynyt. Sen sijaan konsoleille on tullut runsaasti "casual-pelaajia", jotka tuovat paljon rahaa, mutta pelaavat ajallisesti vähän.
Sanoisin, että PC-pelaamisen tuleivaisuus on kuitenkin ennemmin kuukaisimaksullisssa mmo-peleissä, kun selainpeleissä, vaikka niillä on toki helppo rahastaakkin. Ja toisin kun on yleinen käsitys, WoWi on tuonnut lisää pelaajia muihin mmo-peleihin, esimerkiksi massiivinen WoWin lopettanut joukko, joka etsii parempaa mmo-peliä.
18.05.2010 klo 22.22
Olet näköjään ollut tosi kauan kuvioissa mukana kun et muuta tiedä kun jonkun 2004 vuoden pelin. Gearista en tiedä kun ei konsolitauhka kiinnosta mutta metacritic pisteitä se on saanut 94/100, mikä kertoo jotain asenteestasi. Epic Pinball ja Jazz Jackrabbit oli parhautta ja ei varmaan tarvitse mainita kuka Unreal enginen on kehittänyt. Epic on legendaarinen pelistudio.
eipä nuo aikaisemmatkaan UT:t ole hirveämmin innostaneet, mutta kyllä, myönnän. olen vasta 19, joten olen suht "uusi", vaikka pelaamista on harrastettu kuusivuotiaasta nipalla.
mutta, älä tee samaa minkä muu aivoton massa tekee, ja perusta pelin laatua metacriticiin TJMS. vaan pelaa itse. gears ykköstä en ole boksilla pelannut, mutta löytyypä tuo pc:lle ! gears 2 testattu boksilla, ja aivan samaa tuubaa oli. kuten joku jo sanoi: meta ja maksetut arvostelut. nopea kuvaus gearsista: tylsää, yksitoikkoista, "dog-shit-brown" värimaailmalla täytettyä nappipohjassa putkijuoksua.
18.05.2010 klo 22.35
kuten joku jo sanoi: meta ja maksetut arvostelut.
itke poika itke, tai pelaisit ensin ja itkisit sitten. ~90 arvostelua ja kaikki maksettu? lopeta nyt toi naurettava "microsofti on lahjonu kaikki" paskanpuhuminen kun on päivänselvä fakta että näin ei ole. pc-elitistejä vaan kyrpii kun ei ole epicillä pc ollut pääkehitysalustana vuosiin joten yhtäkkiä se onkin paska studio. lol mitä sakkia.
18.05.2010 klo 23.20
18.05.2010 klo 23.36
Pc oli vielä kymmenen vuotta sitten varteenotettava pelialusta. Nykyään mokoma on pelaamistarkoituksessa täysi vitsi. Häviää yksinoikeuksien laadussakin tasan kaikille konsoleille.
Kyllä se wow näyttää vaan myyvän koko ajan lisää ja se on yksinoikeus tietokoneelle =p
19.05.2010 klo 01.07
Ei voi oikeasti olla noin helvetin vaikeaa myöntää, että PC-pelaaminen kärsii piratismista - ja paljon.
19.05.2010 klo 01.14
Tasan yhteen peliin olen törmännyt konsolipuolella joka on parempi kuin PC-versio. Ja kellekkään ei varmaan tule yllätyksenä, että se on GTA4.
Niin ja omasta kaapista löytyy wii ja ps3, sekä pari tehomyllyä.
19.05.2010 klo 02.57
Wii+huoneellinen peliseuraa kyllä viihdyttää, mutta PC vielä voittaa konsolit, ainakin minun kohdalla.
19.05.2010 klo 07.05
Rekisteröitynyt 19.04.2010
19.05.2010 klo 08.59
19.05.2010 klo 10.32
19.05.2010 klo 11.08
19.05.2010 klo 11.28
PC:t menee matalaksi ja mäkit nousee pelijutuissa, mäkistit sentään ostaa pelit, toisin kuin PC-miehet.
Niinnoh, nousee ehkä nykyisestä, mutta edes lähimain PC:n veroiseksi ei pitkään aikaan, tod. näk. koskaan. PC kituu ja kitkuttaa piratismin kourissa, mutta kyllä niitä potentiaalisia asiakkaita Mac-puolella silti on niin vähän, että isompi devaus yksin Maceille (tai Mac+konsolit) ei kannata mitenkään. Harvoin se tosin kannattaa yksin PC:llekään.
19.05.2010 klo 12.28
Pctä voit itse päivittää vaikka tehokkaammalla näytönohjaimella, mutta monelle on kaapissa nykyään 3 pleikkaa ja pari xboxia, joilla ei tee mitään.
19.05.2010 klo 15.08
Ja miettikääpä millainen meteli tulisi, jos HaloII aikaan samoihin aikoihin ilmestyneen WoWin serverit ajatteisiin alas? Oisikohan kuitenkin laadulla jotain tekemistä, ja kummasta löytyykään enemmän pelattavaa?
Ja WoWihan ei ole todellakaan ainoa mmo-peli, siitä itsekkin muinoin alotin, mutta kullä sekä Lord of the Rings online, sekä Age of Conan on selvästi laadukkaampia. Molemmissa riittää muuten aivan mainiosti pelaajia ja ei serverit täyty häiriköistä.
Ja te jotka hehkutatte konsolipelien laatua, laittakaa tähän vaikka lista peleistä, joita olette pelanneet yli 1000h. Itselläni tullut noin 2000h pelattua sekä WoWIa, että Lotroa.
19.05.2010 klo 16.27
Ja te jotka hehkutatte konsolipelien laatua, laittakaa tähän vaikka lista peleistä, joita olette pelanneet yli 1000h. Itselläni tullut noin 2000h pelattua sekä WoWIa, että Lotroa.
Muuten hyvä päteminen mutta pelin kesto taikka aikamäärä joka sen pelaamiseen voi käyttää ei kerro pelin laadusta oikeastaan mitään. VARSINKIN kun vertaat mmorpgeihin joihin kuuluu oleellisena osana aikaavievä grindaus.
19.05.2010 klo 16.43
19.05.2010 klo 16.48
Lasketaas. Jos venyttäisin reaalitodellisuuden mahdollisuudet aivan äärimmilleen ja pelaisin yli tunnin joka ainoa päivä, yhtä ja samaa peliä, saisin vuodessa kokoon noin 500 tuntia. 1000 tunnin saavuttamiseen menisi kaksi vuotta tällä systeemillä... jotenkin en näe tätä tapahtuvaksi.
Joten tästä voidaan vetää johtopäätös, että peli on parhaimmillaankin vain keskinkertainen, jos et kaiva sitä essin enään 2 vuoden päästä julkaisusta. PC 1 konsolit 0.
19.05.2010 klo 16.51
Ja te jotka hehkutatte konsolipelien laatua, laittakaa tähän vaikka lista peleistä, joita olette pelanneet yli 1000h. Itselläni tullut noin 2000h pelattua sekä WoWIa, että Lotroa.
Muuten hyvä päteminen mutta pelin kesto taikka aikamäärä joka sen pelaamiseen voi käyttää ei kerro pelin laadusta oikeastaan mitään. VARSINKIN kun vertaat mmorpgeihin joihin kuuluu oleellisena osana aikaavievä grindaus.
Ei muuten pidä paikkaansa. Tosta 2000h kakasta Lotrossa ei ole grindaamista juuri lainkaan. Wowissakin vain pieni osa. Suurin osa on kiltaporukalla vedettyjä raiadeja/instanseja/pvp:tä. Itse levuttamistakin loppuen lopuksi vain pieni osa.
19.05.2010 klo 17.00
19.05.2010 klo 17.53
Ei muuten pidä paikkaansa. Tosta 2000h kakasta Lotrossa ei ole grindaamista juuri lainkaan. Wowissakin vain pieni osa. Suurin osa on kiltaporukalla vedettyjä raiadeja/instanseja/pvp:tä. Itse levuttamistakin loppuen lopuksi vain pieni osa.
Kyllä muuten pitää paikkansa. Ainakin WoWin osalta mutta samojen perusasioden päälle kasaantuu jokainen mmorpg. Grindaaminen ei tiedätsä tarkoita pelkästään sitä että hakataan niitä samoja possuja viisi tuntia q-itemien taikka reputationin takia (mitä tehdään ainakin wowissa vaikka kuinka helvetisti).
Huono vertaus edelleen.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.05.2010 klo 22.02
Hoksaisivat ton kaavan ni ei tulis suru puseroon.
19.05.2010 klo 23.17
Ei muuten pidä paikkaansa. Tosta 2000h kakasta Lotrossa ei ole grindaamista juuri lainkaan. Wowissakin vain pieni osa. Suurin osa on kiltaporukalla vedettyjä raiadeja/instanseja/pvp:tä. Itse levuttamistakin loppuen lopuksi vain pieni osa.
Kyllä muuten pitää paikkansa. Ainakin WoWin osalta mutta samojen perusasioden päälle kasaantuu jokainen mmorpg. Grindaaminen ei tiedätsä tarkoita pelkästään sitä että hakataan niitä samoja possuja viisi tuntia q-itemien taikka reputationin takia (mitä tehdään ainakin wowissa vaikka kuinka helvetisti).
Huono vertaus edelleen.
No selitäs mitä se sitten tarkoittaa. QUest esineiden metsäsätys ei ole grindaamista. Grindaamista on se, että tappaa samoja mobeja, että saa expaa/rahaa/repua. Ja kuten jo sainoin sen osuus ei ole huomattava enään nyky mmo-peleissä, eikä yleinsä edes pakollista. Ennen asia oli toisin, ei wowissakaan ennen saanut hahmoa tasolle 60, vaikka oisi tehnyt kaikki tehtävät. Tietenkin jokainen käyttää aikansa niinkuin parhaiten näkee, mutta juuri raidit/instanssit/pvp ovat se mihin itselläni on kulunut valtaosa ajasta. Ja mmo:han alkaa vasta siitä kun maksimileveli saavutetaan.
Mutta tosiaan on olemassa satoja mmo-pelejä WoWin lisäksi ja niistä monet ovat myös muuta kun fantasiaa, jos siitä ei pidä. Kannattaa katsastaa tuolta: http://www.mmorpg.com/gamelist.cfm
20.05.2010 klo 02.45
Tässä tilastonpitäjien mielestä yksi "varastettu" kappale mistä studio ja julkaisija "menetti" rahaa.
Ostan kyllä pelin sen jälkeen, jos se on hyvä. Tai suoraan, jos se tulee hyvältä pelintekijältä(BioWare, Blizzard).
20.05.2010 klo 10.16
Missä hemmetissä on ne entisajan demot PC:lle jossa voisi testata peliä ja tehdä ostopäätöksensä sen perusteella. Nykyään pitäisi ostaa sika säkissä ja toivoa parasta.
Nyttemmin PC-pelaaminen rajoittuu satunnaiseen mmo-pelaamiseen johtuen oman raudan vanhuudesta. Yliopistossa kun opiskelee ja asustaa kihlatun kanssa omassa kodissa, niin ei ole enää varaa heittää joka 2 vuosi 1000 e tietokoneen komponentteihin, jotta uusimmat pelit pyörisivät moitteettomasti.
Koen konsolit helpoksi ratkaisuksi, 200 - 300 e joko Xboxiin tai PS3:seen ja saat melko mutkatonta pelaamista pitkäks aikaa. Löytyy demoja ja ei tarvitse huolehtia että oliko tuo tappo aimbotin ansiota, kaikilla vielä jotakuinkin samanlainen pelialusta joten ei voi enää syyttää laitteitakaan jos ei onnistu.
Ainoa mikä konsoleissa ärsyttää on pelaajien käyttäytyminen... Huomaahan sen täältä V2:sen kommenteistakin.
22.05.2010 klo 19.12
24.05.2010 klo 14.41 1
se on jo todistettu että piratismit vaikuttavat noin prosentin verran myynteihin. Itse ovat tehneet vaan paskoja pelejä ut2k4 jälkeen ja sitten heitetään piratismin syyksi. Idiootit.
Paskoja pelejä kuten gears of warit. Itse olet paska
24.05.2010 klo 21.46 1
Se on niin helppoa syyttää piramismia sen sijasta että katsottaisiin peiliin. Peli julkaistaan puolivalmiina ja jälkeenpäin myydään pari DLC:tä jotka täydentävät sitten pelin tai mikromaksuilla peliin lisää sisältöä.
Puolivalmiina kuten... mikä? Ai niin Epic kyseessä, eli ei mikään. Failaat vaan. Ja piratismi on kyllä ihan real deal sekä sen vaikutukset pelimyynteihin. Turha itkeä, fakta homma.
Kirjoita kommentti