Ubisoft luopuu ohjekirjoista, tuleeko ikävä?
Ubisoft on ilmoittanut uudesta luonnonsuojelua tukevasta kampanjastaan, jonka myötä paperiset ohjekirjat häviävät kokonaan Ubin Xbox 360- ja PS3-peleistä. Sen sijaan pelistä itsestään tulee löytymään kattava manuaali digitaalisessa muodossa. Myös muoviset dvd-kannet tullaan tekemään täysin kierrätetystä materiaalista ja ensimmäisenä moiset kannet ovat Splinter Cell: Convictionissa. Ensimmäinen paperikirjaton peli tulee olemaan Shaun White's Skateboarding, joka julkaistaan syksyllä.
Monilla pitkän linjan pelaajilla on kuitenkin kaihoisia muistoja menneiden aikojen komeista ohjekirjoista. Näitä muistelee mm. Kotaku.
Keskustelut (49 viestiä)
Rekisteröitynyt 24.05.2007
20.04.2010 klo 19.02
20.04.2010 klo 19.07
20.04.2010 klo 19.09
20.04.2010 klo 19.10
Rekisteröitynyt 02.11.2008
20.04.2010 klo 19.15
Rekisteröitynyt 28.11.2008
20.04.2010 klo 19.16
Ohjekirjat oli hyvää vessalukemista >:(
Indeed.
Rekisteröitynyt 18.04.2010
20.04.2010 klo 19.22
Ohjekirjat oli hyvää vessalukemista >:(
Indeed.
I agree
Rekisteröitynyt 24.10.2009
20.04.2010 klo 19.24
Ohjekirjat oli hyvää vessalukemista >:(
Et ole ainoa, itse luin varsinkin naperona nuita vessassa.
Rekisteröitynyt 25.11.2009
20.04.2010 klo 19.24
20.04.2010 klo 19.25
Rekisteröitynyt 26.02.2010
20.04.2010 klo 19.26
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.04.2010 klo 19.34
Pitkään aikaan ei ohjekirjoilla ole oikeasti ollut mitään tarvetta, kun niihin ei nähdä minkäänlaista vaivaa. Harmittaahan tuo ohjekirjojen puuttuminen silti hieman, tuntuu kuin... jotain puuttuisi.
Kaikista turhaakin turhemmista peltikansista ja muista "Limited" ja "Collector's" editioneista voisi myös luopua, jos niillä ei ole OIKEASTI mitään annettavaa. Se dvd pelin tekemisestä, peltikannet ja muovimötikkä eivät oikein miellytä.
20.04.2010 klo 19.38
20.04.2010 klo 19.50
Rekisteröitynyt 17.09.2007
20.04.2010 klo 19.57
Rekisteröitynyt 18.01.2010
20.04.2010 klo 20.12
Jos haluaa tehä vieläkin ympäristö yställisempää niin myisi sitä vaikka vain Livessä.
20.04.2010 klo 20.18
Ja kerrottakoon tämä vielä niille, jotka eivät tätä ymmärrä itse. Vaikka kaikki pelifirmat lopettaisivat paperisten manuaalijen teon sen vaikutus olisi suuruusluokkaa hyttysenkakka tyynessä valtameressä.
Ei kai kukaan oikeasti voi uskoa, että sillä on jotain ympäristö vaikutuksia? Sehän on vain häikäilemätön mainoskikka.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
20.04.2010 klo 20.34
Ei kai kukaan oikeasti voi uskoa, että sillä on jotain ympäristö vaikutuksia? Sehän on vain häikäilemätön mainoskikka.
Kun katsoo konsolikohtaisia pelien myyntilukuja, voi tehdä karkean arvion, että vuodessa myydään 100+ miljoonaa peliä. Vaikka ohjekirjassa olisi sivuja vain 5, eiköhän siinä ole "muutama" miljoona puutakin kaadettu paperimassaksi.
Rekisteröitynyt 08.06.2008
20.04.2010 klo 20.35
Tästä syystä kaikki pelit, dvdt ja musiikki voitaisiin siirtää kokonaan digitaaliseen muotoon. Nostalgikoille, kuten minä tulee kova ikävä ja suru kun tuotettaan ei enää konkreettisessa muodossa saa, mutta jos ympäristö säästyy edes jonkin verran olen ainakin itse valmis.
Ylläolevasta tekstistä sanon sen, että kun jokainen hyttynen käy paskalle niin niistä hitusista saadaan aikaan vuoria.
20.04.2010 klo 21.02
20.04.2010 klo 21.07
Rekisteröitynyt 15.09.2008
20.04.2010 klo 21.19
...ja sitten nuo manuaalit kuitenkin tulostetaan paperille että niitä voidaan selailla samalla kun pelataan.
Lukeeko joku oikeasti pelien manuaaleja? o.O Vieläkään ei oo tullu asiaa vastaan mikä olisi manuaalista pitänyt etsiä. Ja olen pelannut n. 15 vuotta.
20.04.2010 klo 21.21
Kertoo jotain konsolepelien tasosta, ettei niiden pelaamiseen tarvitse opasta. Tosiaan yleinsä peleihin joita pelaan on opastusta useita satoja sivuja(Lotro, Dragon Age Baldur's GAtet Hon, HOMM III yms.). Ei varsinkaan moninpelejä oikein ees voi pelata, ilman että katsaa taktiikoita oppaasta. Tosin roolipelit on yleinsä tapana vetää kertaalleen läpi ilman mitään opastusta, niin pysyy hauskempana. Tosiaa kuka nyt konsoliräiskintöihin oppaita tarvitsisi..
Ja kerrottakoon tämä vielä niille, jotka eivät tätä ymmärrä itse. Vaikka kaikki pelifirmat lopettaisivat paperisten manuaalijen teon sen vaikutus olisi suuruusluokkaa hyttysenkakka tyynessä valtameressä.
Ei kai kukaan oikeasti voi uskoa, että sillä on jotain ympäristö vaikutuksia? Sehän on vain häikäilemätön mainoskikka.
Tartunpa rölliin.
Se voi olla totta että moniin konsolipeleihin ei ohjeita enää kummemmin tarvitse, mutta sama pätee suurimpaan osaan PC-peleistäkin. Ainakin kaikkiin mitkä juuri luettelit. Melkonen apina saa olla jos tarvitsee manuaalia esim. Baldurin tai HOMMin pelaamiseen. Ja löytyy se Dragon Age konsoleiltakin. Mitä tulee moninpeleihin, en muista nähneeni ikinä manuaalia joss olisi varsinaisia taktiikoita annettu. Kyllä ne täytyy itse keksiä, niin PC:llä kuin konsoleillakin.
Jostain myös lukaisin suuntaa antavia lukuja puumääristä, joita peliteollisuus käyttää. Kyllä siinä yllättävän iso impakti olisi jos kaikki firmat lopettaisivat lippulappusten tekemisen.
Rekisteröitynyt 19.04.2008
20.04.2010 klo 21.37
Pelien PC-versioissa kumminkin jatkossakin paperiset ohjekirjat?
Eipä haittaa noiden katoaminen, sillä olen toivonut jo pidempään pelien siirtymistä digilevitykseen, jolloin koteloista ja levyistä päästään kokonaan eroon. Musiikin osalta tilanne on jo melko hyvä.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
20.04.2010 klo 21.41
Rekisteröitynyt 07.12.2009
20.04.2010 klo 21.50
Rekisteröitynyt 22.11.2009
20.04.2010 klo 21.54
Enemmän sitä jätettä tulee itse peli kotelosta.
Jos haluaa tehä vieläkin ympäristö yställisempää niin myisi sitä vaikka vain Livessä.
Itselle ainakin hyllyntäyttävät fyysiset kannet ovat välttämättömät, eikä ihan jokaisella ole sitä internettiäkään.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
20.04.2010 klo 22.27
20.04.2010 klo 22.29
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
20.04.2010 klo 22.29
Kai Ubi jostain peleistä erikoispainoksia sitten painaa jos peli sellaista tarvitsee. Hassuja vetoja kummiskin, kun nykyisetkin ohjeet tai pelintekijälistat voisi lukea vaikka pelin kansissa.
20.04.2010 klo 22.36
Nykyisiä muutaman sivun vihkosia tuskin kenenkään oikeasti tulee ikävä.
20.04.2010 klo 23.55
Se voi olla totta että moniin konsolipeleihin ei ohjeita enää kummemmin tarvitse, mutta sama pätee suurimpaan osaan PC-peleistäkin. Ainakin kaikkiin mitkä juuri luettelit. Melkonen apina saa olla jos tarvitsee manuaalia esim. Baldurin tai HOMMin pelaamiseen. Ja löytyy se Dragon Age konsoleiltakin. Mitä tulee moninpeleihin, en muista nähneeni ikinä manuaalia joss olisi varsinaisia taktiikoita annettu. Kyllä ne täytyy itse keksiä, niin PC:llä kuin konsoleillakin.[/quote]
Nimen omaan HoMM III on peli, missä manuaali on todella mielenkiintoinen, siis tämä toisen lisäosan 300 sivuinen pdf-muodossa oleva. Ehkä olen sitten mielestäsi melkoinen apina, mutta en kykyne muiostamaan ulkoasatujen erillaisten joukkojen statseja, jotta voisin vertailla niitä keskenään. En myöskään muista kaikkien satojen sankareiden ominaisuuksia.
Spellejäkin on huomattavasti helpompi katsoa oppaasta, kun yhdessä pelissä saa vain osan skilleistä. Puhumattakaan tavaroista, mitkä sitten kannattaa hankkia.
Balsurs Gatessa ekan pelikerran jäljeen sama juttu. Mistä saa pelin parhaat ja juuri sille hahmolle sopivat kamat? Oisiko sittenkin tämä asetyyppi parempi kuin toi toinen?
Ehkä pelata osaa ilman manuaalejakin, mutta jos haluaa pelata, hyvin niin eipä tarvitse oppia kaikkea kantapäänkautta.
Ainakin WoWIin ja lotroon lyötyy useita manuaaleja, joissa on pelitaktiikoita osa maksullisia osa ilmaisia.
21.04.2010 klo 00.01
Miten voi mukamas luoda mieleisen hahmon, jos ei tiedä miten se kehittyy? Pitäisi pelata kaiiki mahdolliset loppuun asti ja katsoa mitä kehittyy.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
21.04.2010 klo 07.24
Rekisteröitynyt 19.04.2010
21.04.2010 klo 07.45
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
21.04.2010 klo 07.55
Eläs nyt Lichi puhu Strategy Guideista. Ne on ihan erikseen ja yleensä niillä ei oo tekemistä pelintekijän kanssa.
Empä mie lopulta näitä ohjekirjoja jää kaipaamaan. Itteä kait ärsytti esim. just se että 2000-luvun EAn peleissä tuli joku kuus eri ohjekirjaa eri kielillä ja sit niitä oli joka paikka täynnä.
Kannattanee myös muistaa, että pelien valmistuskustannukset on noussut aika helkatisti parinkymmenen vuoden aikana. Ei pahemmi sillo ollu satoja äijiä työstämässä yhtä peliä monta vuotta ja silti tuloksena lähinnä grafiikkademo. Se on kaikki kiinni siitä mitä grafiikat vaatii, ja ne vaatii työtunteja, enemmän ku mikää muu.
21.04.2010 klo 09.09
Vaikka suurin osa tutoriaaleista on vieläkin tyyliä "Press W to move forward" "Good job!", niin voi tutoriaaleja tehdä hyvinkin. Yhtään hyvää esimerkkiä ei nyt osu mieleen, mutta sellainen mielikuva, että olisin törmännyt erittäin toimiviin ja omaperäisiin tutoriaaleihin.
Pelin sisällä tapahtuva ohjeistus on muutenkin paljon tehokkaampaa ja selkeämpää. Vai kuinka monelle se mustavalkoinen pikkukuva pelin käyttöliittymästä, joka on numeroitu tai viivoitettu aivan suttuiseksi on parempi tapa oppia asiat, kuin esimerkiksi jokaisen elementin esittely pelin sisällä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
21.04.2010 klo 12.21
Nykyään on hyvä jos peleissä on pelaamista yhtä pitkäksi aikaa kuin mitä ennen kului pelkkien ohjekirjojen lukemiseen. Tämä ei kyllä toisaalta ole vain huono asia, sillä etenkin nuo vanhat lentosimut olivat tuskaa kun ensin sai tunnin selata ohjekirjaa, että miten sai lentokoneen ehkä edes rullaamaan kiitoradalla.
Rekisteröitynyt 23.02.2010
21.04.2010 klo 12.48
Rekisteröitynyt 09.08.2009
21.04.2010 klo 13.12
ja monissa ohje vihkoissa oli edellisien osien tapahtumia :D.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
21.04.2010 klo 14.16
Rekisteröitynyt 19.04.2010
21.04.2010 klo 15.02
Sekä digitaalisesta, että paperisesta ohjekirjasta voisi hyvin luopua. Pelattava tutoriaali on paljon mukavampi kokomus, kuin tekstin pänttääminen.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
21.04.2010 klo 16.07
Sekä digitaalisesta, että paperisesta ohjekirjasta voisi hyvin luopua. Pelattava tutoriaali on paljon mukavampi kokomus, kuin tekstin pänttääminen.
Tosin tutoriaallilla voi myös tappaa pelin. Tai monessa tapauksessa pelastaa. Itsellä loppu kiinnostus EVE Onlineen sen jälkeen ku olin tutoriaalia pelannu joku 1½ tuntia..
Rekisteröitynyt 04.11.2007
21.04.2010 klo 17.48
Sekä digitaalisesta, että paperisesta ohjekirjasta voisi hyvin luopua. Pelattava tutoriaali on paljon mukavampi kokomus, kuin tekstin pänttääminen.
Tosin jos tutoriaalissa tulee paljon asioita, niin osa asioista voi unohtua. Tällöin on helppo tsekata ohjekirjasta mitenkä homma menikään, ellei kyseessä ole mikään itsestään selvä juttu. Lisäksi liikaa pelaajaa paapovat pakolliset tutoriaalit ovat yhtä tuskaa.
Rekisteröitynyt 15.04.2009
21.04.2010 klo 20.05
Käsi ylös joka uskoo luonnonsuojelemisen oikeaksi syyksi...? Sitä minäkin.
21.04.2010 klo 21.08
21.04.2010 klo 23.06
Rekisteröitynyt 19.04.2010
22.04.2010 klo 07.53
Sekä digitaalisesta, että paperisesta ohjekirjasta voisi hyvin luopua. Pelattava tutoriaali on paljon mukavampi kokomus, kuin tekstin pänttääminen.
Tosin jos tutoriaalissa tulee paljon asioita, niin osa asioista voi unohtua. Tällöin on helppo tsekata ohjekirjasta mitenkä homma menikään, ellei kyseessä ole mikään itsestään selvä juttu. Lisäksi liikaa pelaajaa paapovat pakolliset tutoriaalit ovat yhtä tuskaa.
Olet kai oikeassa. Mutta, peleissä voisi olla Vapaaehtoinen Tutoriaali ja jonkinlainen virtuaalinen manuaali, jonka näkee vaikka painamalla select - näppäintä.
23.04.2010 klo 00.51
Sekä digitaalisesta, että paperisesta ohjekirjasta voisi hyvin luopua. Pelattava tutoriaali on paljon mukavampi kokomus, kuin tekstin pänttääminen.
Tosin jos tutoriaalissa tulee paljon asioita, niin osa asioista voi unohtua. Tällöin on helppo tsekata ohjekirjasta mitenkä homma menikään, ellei kyseessä ole mikään itsestään selvä juttu. Lisäksi liikaa pelaajaa paapovat pakolliset tutoriaalit ovat yhtä tuskaa.
Ehh, _mikään_ ei estä toteuttamasta ohjekirjaa/tutoriaalia hyvin pelin sisään - ja vieläpä helvetisti paremmin, kuin mitä jokin printattu irtovihkonen pelin ohessa tekisi. Jos pelissä jokin unohtuu, kuinka moni haluaa alkaa kaivella manuaaleja laatikoista - ja kuinka moni ennemmin vain pelin sisällä tarkastaisi asian?
Kirjoita kommentti