Tuorein sisältö

Kohuvideo: USA:n sotilaat tappoivat sivullisia 'kuin videopelissä'

06.04.2010 klo 13.00 | Luettu: 62415 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Varsinkin Amerikan mantereella on aiheuttanut suurta kohua WikiLeaksin julkaisema video, jossa Yhdysvaltain armeijan helikopteripilotit ampuvat rauhallista väkijoukkoa ilmeisesti 'huvikseen ja muuten vaan'. WikiLeaksin edustaja Julian Assange kuvaili videoita sanoin: "Pilottien käytös on kuin he pelaisivat videopeliä, niinkuin he haluaisivat saada high-scoren pelissä."

Paljon polemiikkia aiheuttanut video löytyy mm. Collateralmurder.comista.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Killzone 2, LBP, GT5... Uusin traileri... Du... >

Keskustelut (81 viestiä)

noniin

06.04.2010 klo 13.11

No eiköhä tämmöstä ole jenkki armeija tehnyt siittä asti kun ovat keksineet käsitteen sota ja terrorismi! nyt ollaaan iha ihmeissään kun tulee tommosta, jenkkien sodat on vain tuota, tapetaan siviilejä!! hyvä ihmiset hyvä! tappaakaa veljet ja siskot!, iha vähän hävettää olla ihminen välillä
lainaa
Djaaha

06.04.2010 klo 13.16

Ehkäpä he luulivat että olivat ohjaamassa MW2:sen killstreak helikopteria (Vaikka onkin pari vuotta vanha video)?

lainaa
Laku

Rekisteröitynyt 07.01.2008

06.04.2010 klo 13.36

Manu nyt aika pahasti kyl kärjistää asiaa. Joo, Julian sanoi kyllä tuon videopeli jutun, mutta ei ne "huvikseen ja muuten vaan" sivullisia ammu.

Kopterihan pörräs reilun kahen kilometrin päässä noista ukkeleista ja sotilaat olivat näkevinään RPG:n, AK-47:n ynnä muita tuliluikkuja näillä kavereillä. Tosiasiassahan niillä oli kameroita ja muuta tämmöstä tavaraa käsissä.
lainaa
rebel

06.04.2010 klo 13.40

ja Laku, sekö oikeuttaa ampumaan kun on tämmöstä tavaraa käsissä, häh. aika liipasinherkkää porukkaa siellä ja pyrkivät vielä salaamaan kaikki tälläiset tapahtumat, ei siis mikään ihme ettei väkivalta alueella vähene. Suomalaisillakin on sentään selkeät ja tarkat voimankäyttöohjeet.
lainaa
Fakta

06.04.2010 klo 13.41

Siinä voi jokainen itse miettiä mitä olisi tehnyt; olet helikopterissa ja maassa oleva henkilö kuikkii epäillyttävästi nurkan takaa ja näyttäisi omaavan singon. Äärettömän helppoa tuomita kotisohvalta kun ei itsellä ole kokemusta samankaltaisesta tilanteesta. Helppo jossitella ja jälkeenpäin zoomailla ja tehdä hidastuksia, kun ei oma henki ole vaarassa. Sodassa tulee aina olemaan sivullisia uhreja. Tämä oli valitettava inhimillinen virhe.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

06.04.2010 klo 13.43

Kyse on todennäköisesti taas siitä, ettei tieto ole vain liikkunut. Alueella on sotatila ja silloin pitäisi olla tiedossa missä päin aluetta liikkuu kameramiehiä yms. normaalista eroavaa toimintaa. Ei sotilailla ole aikaa ja mahdollisuutta alkaa miettimään onkohan tuo kamera vai tuleeko sieltä kohta ohjusta tai luotia kohti. Voitte varmaan miettiä omalle kohdalle asiaa tästäkin näkökulmasta, jossei media ole jo sumentanut silmiä. Todennäköisesti siellä on uutistoimittajat sooloillut alueella minne ei olisi pitänyt mennä ja lopputulos näkyy toki vain toimittajien näkökulmasta maailmalle. Surullista, mutta sellaista sota on.
lainaa
jsn

06.04.2010 klo 13.46

Tämä "uutinen" sivuuttaa täysin sen, miksi video on herättänyt kohua Yhdysvalloissa ja muuallakin maailmassa. Kohu ei johdu "videopeli kommentista", vaan Yhdysvaltain armeijan toiminnasta kyseisessä tilanteessa ja sen jälkeen. Siviilien ja toimittajien murhaa yritettiin peitellä ja salata armeijan toimesta. Tälläinen "videopeli" uutisointi on lapsellista.

http://www.jsn.fi/Content.aspx?d=4
lainaa
virtuaalisotaa

06.04.2010 klo 13.49

Tällaista jälkeä tulee kun laitetaan nuoret, tv- ja videopeliväkivallan kyllästämät pojat tappokoneiden ohjaimiin.. eikä sälytetä vastuuta niskaan tekemisistä, sen kun vain ammutte siviilijä parin kilometrin päästä ja häivytte, ihan ok.. noilla junnuilla ei ole mitään vaikeuksia painaa liipasinta ilman perusteita, onhan sitä pleikkarin liipasinta naputeltu miljoona kertaa kotonakin.
lainaa
Fireal

06.04.2010 klo 14.03

Kaikki, jotka väittävät, että tämä oli vaan inhimmillinen erehdys tai että sielä oli aseita tai että olivat vaan väärässä paikkaa... OIKEASTI NYT!

1) Mitä teet yhdellä RPG:llä ja AK-47:lla Apachea vastaan anyway? 2KM päähän hyvä jos osut ja Apachella on hämäys + torjuntajärjestelmät. Lisäksi, ei ole mitään todisteita, että sielä olisi aseita. Ilmeisesti oikeassa tilanteessa kuvassa näkyy vielä selkeämmin, mitä tapahtuu ja jos mä jo erotin tosta youtubevideosta järjestelmäkameran olkahihnoineen niin kyllä noi sotilaatkin se pitäisi osata tehdä.

2) Sotilaiden läpät olivat aivan mielipuolisia. Kuunnelkaas tarkkaan kaikki mitä ne puhuu, mihin sävyyn ja millä asenteella. Heillä on joku häiriöitynyt tarve päästä lahtaamaan sitä porukkaa. Monta kommenttia aivan sairasta tavaraa.

3) Miksi ne ampu sitä pakua? Kenelläkään ei ollu asetta, pakusta näky lapset tosi selvästi, zoom etäisyys tulee tosi lähelle (tuolla zoomilla he olisivat varmasti selvittäneet, ettei aseita ole) ja loukkaantuneen auttaminen EI OLE SYY AMPUA KOSKAAN.

Mua huolestuttaa suuresti, jos jengi ei näe tästä videosta sen mielipuolisuutta. Mua huolestuttaa suuresti myös, että minkälaista jengiä tuolla jenkkien armeijassa on töissä ja paljonko näitä juttuja on salailtu vuosien mittaan ku nuorilla jannuilla vähän "lipsahtaa".
lainaa
Hauis

Rekisteröitynyt 04.04.2008

06.04.2010 klo 14.08

@jsn, huomasitko että kyseessä on VIDEOPELIsaitti..
lainaa
jotaki

06.04.2010 klo 14.10

Oli aika järkyttävää kuinka herkässä on liipasinsormi sotilailla. Tuskin mitään merkitystä on videopeleillä ollut, mutta samanlaiselta tappamiselta vaikutti. Pisti miettimään. Hyvä V2 kun kopypastaat Kotakun uutisia.
lainaa
jonny_boy

Rekisteröitynyt 24.02.2008

06.04.2010 klo 14.14

Voin kysyä, että millainen ihminen ottaa kaksi lasta mukaan kadulle, jossa on ammuttu aikaisemmin ~8 ihmistä? En yhtään puolustele jenkkejä, mutta yksi olettamus voisi olla tämä irakilaisten propaganda..
lainaa
Fireal

06.04.2010 klo 14.19

jotaki kirjoitti:

Hyvä V2 kun kopypastaat Kotakun uutisia.


Joo, kerrankin hyvä, että kopypastetaan. Ei tällaista voi sivuttaa. Kiitos V2 toimitukselle ko. uutisoinnista!
lainaa
Laku

Rekisteröitynyt 07.01.2008

06.04.2010 klo 14.23

rebel kirjoitti:
ja Laku, sekö oikeuttaa ampumaan kun on tämmöstä tavaraa käsissä, häh.

Sota on käynnissä ja näät tyyppejä joilla näyttää olevan aseita kädessä ja ne ei ole sinun kavereita niin eikös sillon sodassa ole tapana eliminoida nämä kohteet?

Fireal kirjoitti:
...ja jos mä jo erotin tosta youtubevideosta järjestelmäkameran olkahihnoineen niin kyllä noi sotilaatkin se pitäisi osata tehdä.

Ehkäpä sinä erotit siitä sen kameran, koska sinä tiesit että se on kamera?

-------

Tarkoitukseni ei ole todellakaan puolustella tätä tekoa. Tuossa ensimmäisessä kommentissani huomautin lähinnä Manun melkoista kärjistystä tässä uutisessa.

Peace!
lainaa
Kursori

Rekisteröitynyt 15.04.2009

06.04.2010 klo 14.27

Katsokaa toi video ennen kommentteja. Siinä tehdään monta virhettä ja aika kylmäverisellä asenteella suhtaudutaan ihmisten tappamiseen (tankilla yliajo, naureskelu), mutta siinä näkee myös sen mistä tilanne lähti.

Kuvaaja on kieltämättä aika epäiyttävässä asennossa nurkan takana kyyryssä, ja kameran putki / whatever näyttää hetken oikeasti RPG:ltä. En kuitenkaan ymmärrä, miksei tollaisessa tilanteessa voi ampua varoitusta muutamien metrien päähän, vaan vedetään sileäksi koko alue - kun täyttä varmuutta uhkasta ei kuitenkaan ollut.
lainaa
Fireal

06.04.2010 klo 14.44

@Laku

Eijeijei. Tilanteessa ei ollut mitään välitöntä uhkaa päällä. Näin ei menetellä sodassa! Jos epäilet, että saattaa olla ase, et ammu, koska tilanne ei ollut mitenkään "kuuma" tai akuutti. Mitään vaaraa ei ollut eikä tämä ollut sellainen oman hengen varjelemistilanne. "Sota on käynnissä" aika laaja käsite. Pitää osata toimia tilanteen mukaan.

Itse katsoin videon ensin ja arvioin sitten. On ollut paljon propagandaa USA:ta vastaan ja olin niin kriittinen kun pystyin, mutta kun fakta nyt vaan oli, ettei aseita ollut ja tulittaa saa vasta kun oikeasti ne aseet sieltä havainnoi. Jätkät näki helikopterissa jotain aseiden tapaisia ja heti nimes ne sekunnissa, vaikka olisivat voineet olla mitä tahansa muuta. Siinä se eka kohtalokas virhe tapahtui. Kun oli kerran hätäisesti suttuisista kuvista todettu, että kyseessä oli aseet, sitä faktaa ei kyseenalaistettu kertaakaan. Pitää ottaa kuitenkin aina huomioon, että itse on tosiaan 30mm luotien kanssa 2km etäisyydellä turvassa RPG:ltä ja siinä vaiheessa kun uhkaa ei ole, on todellakin varaa ottaa selvää faktoista, eikä vetää hätäisiä johtopäätöksiä jostain esineistä.
lainaa
Gmith

Rekisteröitynyt 03.07.2008

06.04.2010 klo 14.48

Kyllä tuossa sattui paskasäkä tuolla kuvausryhmälle, varsinkin tuossa kun ne kyykki nurkan takana. Ihan inhimillinen erehdys kopterin ampujalta, mutta vaikutti tuo vähän liipasinherkkältä kaverilta muutenkin. Jenkkien sotilashuumorista en tiedä, mutta kyllä minä uskon, että ihan kuka vain sotilas heittäisi läppää kuolleista vihollisista samaan tapaan kuin nuokin. Kyllä siellä varmasti stressiä tulee siinä määrin, että ihan ymmärrettävää, että se on pakko saada ulos huumorilla tai muuten.

Ei tuossa kyllä mitään videopelimeininkiä ollut, imo. Kyllähän niillä jenkkisotilailla varmasti on patoutunut vihaa niitä rättipääterroristeja kohtaan siinä määrin, että tekee mieli ampua, kun sellaisen näkee/luulee näkevänsä.

Kuvausryhmällää ei kyllä järki paljon päätä pakottanu, kun hillutaan sota-alueella ylipäätänsä. Luultavasti eivät olleet edes ilmoittanut jenkeille, että he menevät alueelle, tai sitten jenkeillä tiedonkulku ei pelannut ja kopterin ampuja ei tiennyt heistä. Kuten sanoin, inhimillinen erehdys. Paskaa tapahtuu.
lainaa
Irichanu

06.04.2010 klo 14.48

Laku kirjoitti:
rebel kirjoitti:
ja Laku, sekö oikeuttaa ampumaan kun on tämmöstä tavaraa käsissä, häh.

Sota on käynnissä ja näät tyyppejä joilla näyttää olevan aseita kädessä ja ne ei ole sinun kavereita niin eikös sillon sodassa ole tapana eliminoida nämä kohteet?

Tietääkseni Jenkkilä ei ole sodassa Irakin siviilejä vastaan? Tai ylipäätänsä Irakia vastaan.
lainaa
Wegetzu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 08.08.2008

06.04.2010 klo 14.50

Mitä pirua tästäkin nyt nostamaan hirmuista kohua. Jokaisessa sodassa jotkut sotilaista teurastavat huvikseen, koska vain pystyvät. Samahan se heille on siinä tilanteessa.

Sama homma jokaisessa sodassa kautta aikojen. Not a big deal.

Luvan saivat ampua. Ilmeisesti sooloilevia reporttereita todellakin. Heidänpä vikansa mennä muualle ilmoittamatta.
lainaa
Laku

Rekisteröitynyt 07.01.2008

06.04.2010 klo 14.51

@Fireal

Niin, noinhan se menee ideaalitilanteessa. Tässä mentiin nyt näin. Sinun ois sillon kolme vuotta sitten pitänyt olla selittämässä näille kavereille, että eivät ammu. Et ollu, kävi näin. Väärin tekivät, mutta ei me sille enää mitään voida.

@Irichanu

Mullon kikkeli!

--

Asia osaltani loppuun käsitelty. Koitin kommentoida uutista niin heitinkin hernepussin ilmaan..
lainaa
Fireal

06.04.2010 klo 15.06

@Laku

Itse tapahtumalle emme voi mitään, mutta kyllä tämä nostattaa paljon kysymyksiä USA:n nykyisistä toimintatavoista. Omasta mielestä hyvinkin arveluttavaa ja tuomittavaa toimintaa. Miettien tämän konfliktin historiaa, perusteita ja koko operaation luonnetta, ei heillä pitäisi olla näin vihamielinen suhtautuminen kansaa kohtaan. Ilmeisesti sitten on. Enpä voi muuta sanoa kun SAIRASTA!
lainaa
tollot

06.04.2010 klo 15.16

Voi helvetti! Täällä ikistään ja uikutetaan kuinka "sotilailla on herkkä liipasinsormi" yms. sontaa.

Tajuatteko te apinat että sota on sotaa, eikä mitään helvetin videopeliä. Ne jotka tositilanteessa itkevät, uikuttavat ja miettivät ampuako vai ei, kuolevat ensimmäisinä. Tiedustelun tarkoitus on ottaa selvää mitä edessä on, ja jos sieltä ei tietoa tule on kohdetta pidettävä vihamielisenä.

Ja mitä sitten jos ne eivät esim. yllä ampumaan, tai yrittävät räiskiä helikopteria jollain hernepyssyllä? Jättäisitte kaikki tietenkin eloon, ja odottaisitte että yltävät, tai että saavat isommat aseet?

Teistä ei kukaan näköjään tajua mitä eroa on todellisuudella ja virtuaalisellaisella. Jokainen itkupilli täällä olisi tositilanteessa ensimmäisenä matkalla kohti kotia - jalat edellä ja arkussa.

"Sodassa ei ole voittajia, toinen häviää vain enemmän."
lainaa
köpö

06.04.2010 klo 15.17

Aika trigger happy-porukkaa noi jenkit. SA:ssakin opetetaan, että varmista maali ja sen tausta ennen ampumispäätöstä... Tätä videon kopterimiehistöä ei vissiin hirveesti kiinnosta.
lainaa
Maukka

06.04.2010 klo 15.17

Tyypeillä on laitteet millä nähdä tatuointi perskannikasta,muttei erota kameraa RPG:stä...Ja ampujalla oli kans ihan awikkateinin asenne...anna määä ammun...anna nyy.

Ja eiks RPG-7 oo aikas pitkä (n.97cm) viä kaiken lisäks verrattuna videokameraan.

Ja sit kommentoidaan peliä...tottakai se näyttää ku jossain videopelissä kun se on mallinnettu melkein täydellisen realisiseks.

Monikohan tostakin ottaa sen sillee et jokainen vaikka taivaalle kuvaava amerikkalainen on uhka
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

06.04.2010 klo 15.21

Aika hiton pihalla porukka sodankäynnistä, jos tämmöinen tulee yllätyksenä.

Katselin pätkän eilen, ja mielestäni siinä ei sodan perustympivyyden lisäksi ollut muuta erikoista, kuin kopterin ampujan hieman turhan innokas asenne työhönsä.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

06.04.2010 klo 15.26

Fireal kirjoitti:
jotaki kirjoitti:

Hyvä V2 kun kopypastaat Kotakun uutisia.


Joo, kerrankin hyvä, että kopypastetaan. Ei tällaista voi sivuttaa. Kiitos V2 toimitukselle ko. uutisoinnista!


Ja eikö ne "pelisaitti X kertoi" -uutiset oo sitte kopypasteja? Eli lähes kaikki. Oikeesti tosi paskamaista ruveta keksimään omia uutisia, varsinkin kun jenkkisivustoilla on suurin osa uutisista kuitenki ekana. Pakko ne uutiset on jostain pierasta.
lainaa
Gearbox1

06.04.2010 klo 15.29

Tuossa ei ollut mitään videopelimeininkiä

Ja tuossa kulman takan todellakin tyyppi käyttäytyi epäilyttävästi ja todellakin näytti singolta. Sotilaat tekivät oikein, he eliminoivat potentiaaliselta näyttävän viholliskohteen kuten oli koulutettu.
lainaa
tunhullut

06.04.2010 klo 17.02

Kuulosti aivan joltain himolahtarilta se ampuja. Paku ja aseettomat henkilöt olisi pitänyt saada möyhennettyä sillä sekunnilla kun se pysähtyi auttamaan sitä yhtä loukkaantunutta toimittajaa. Ja se rempattavana oleva talo johon meni henkilö jotain kädessään oli välittömästi tero AK-47:n kera matkalla al-quaidan illanistujaisiin ja jotka piti ampua paskaksi. Tyyppihän oli niin tohkeissaan mahdollisuudesta päästä ampumaan ohjuksillakin että hukkasi oikeat kontrollit ja pilotin piti antaa neuvoja. Vaan on tällä palstallakin aika himmeetä porukkaa jos eivät näe mitään kummallista tai tuomittavaa videoilla nähdyssä toiminnassa.
lainaa
ijghofijghf

06.04.2010 klo 17.10

"Come on, buddy, All you gotta do is pick up a weapon." [So I can shoot you]

Näytti nauttivan työstään...
lainaa
asdfgfdsadf

06.04.2010 klo 17.31

Miten kukaan idiootti voi puolustella tälläistä?
lainaa
sivustakatsoja

06.04.2010 klo 17.34

Suurin rikos koko jutussa on se, että se yritettiin salata kokonaan. En näe syytä, miksi asiasta vaiettiin. Vaikeneminen taas osoittaa syyllisyyttä aiheesta.
lainaa
katsomo

06.04.2010 klo 17.51

sivustakatsoja kirjoitti:
Suurin rikos koko jutussa on se, että se yritettiin salata kokonaan.

Toi ei tiedätsä oo mitään pressikuvaa vaan yhdysvaltain armeijan kuvaamaa matskua että miksi niiden pitäis julkasta se koko maailman nähtäväks?

Turha mussuttaa mistään kameroista, kaikki ne nyt kameroina näkee kun ne on tässä parissa tusinassa viestissä otettu esiin.
lainaa
Patriot

06.04.2010 klo 17.59

Oman maansa puolestahan nuo henkilöt tuolla taistelivat ja parempi ampua kuin tulla ammutuksi. Enkä masennu niiden typeryksien puolesta, jotka ovat lähteneet sota-alueelle ja vielä lapsien kanssa.
lainaa
Echou

Rekisteröitynyt 02.11.2008

06.04.2010 klo 18.01

America, fuck yeah!
lainaa
Heke32

Rekisteröitynyt 24.06.2008

06.04.2010 klo 18.06

OikeinTekivät kirjoitti:
gla kirjoitti:
Minä en olisi ampunut.


Etpä tietenkään olisi ampunut. Olisit vain vilkuttanut iloisesti kulman takana sinkonsa kanssa kyykkivälle ählämiterroristille (äh... eikun... "sivulliselle"), joka vain odottaa sopivaa hetkeä posauttaukseen sinut koptereinesi alas taivaalta.


Ampuu 2km korkeuteen RPG:llä. HALOO?
lainaa
fsafs

06.04.2010 klo 18.11

Täytyy myöntää että nopeasti katsottuna voisi luulla että yhdellä miehellä on RPG kädessä, mutta miten helvetissä ne saa AK-47 noille käteen? En niinkun hyvällä tahdollakaan pysty näkemään noilla miehillä aseita.
lainaa
jeeps

06.04.2010 klo 18.26

katsomo kirjoitti:
sivustakatsoja kirjoitti:
Suurin rikos koko jutussa on se, että se yritettiin salata kokonaan.

Toi ei tiedätsä oo mitään pressikuvaa vaan yhdysvaltain armeijan kuvaamaa matskua että miksi niiden pitäis julkasta se koko maailman nähtäväks?

Turha mussuttaa mistään kameroista, kaikki ne nyt kameroina näkee kun ne on tässä parissa tusinassa viestissä otettu esiin.


Öööh, mikäli armeija syyllistyy toimittajien tappamiseen, niin ei se minusta mikään salattava asia ole, olipa kyseessä virhe tai ei. Eikä sitä videota edes tarvitse julkaista julkisesti nähtäväksi vaan ennen kaikkea kertoa pelkkä totuus tapahtuneesta julkisesti. Tämä koko tapahtuma on täysin pöyristyttävä, koska kyseessä on länsimaalainen armeija, eikä mikään jihad-ryhmittymä, joten en näe mitään syytä, miksi virheistä ei tultaisi julkisesti esille.
lainaa
Meitzi

Rekisteröitynyt 28.10.2007

06.04.2010 klo 18.40

Fireal: tosiaan vaikuttaa että sodasta sinulla ei ole käsitystä.


Jos on käsky tullut ampua viholliset, se on ihan sama onko sillä vihollisella juuri sillähetkellä tupakka suussa vai ak47, se pistetään kylmäksi. Kylmäksi pistetään myös kaikki jotka tulevat apuun. Näin on tehnyt myös Suomalaiset.
lainaa
Quuu

06.04.2010 klo 18.45

Meitzi kirjoitti:
Fireal: tosiaan vaikuttaa että sodasta sinulla ei ole käsitystä.


Jos on käsky tullut ampua viholliset, se on ihan sama onko sillä vihollisella juuri sillähetkellä tupakka suussa vai ak47, se pistetään kylmäksi. Kylmäksi pistetään myös kaikki jotka tulevat apuun. Näin on tehnyt myös Suomalaiset.


Tässä tapauksessa uhrina ei vain ollut viholliset. Ja muutenkin Irakin sota on luonteltaan hiukan erinlainen verrattuna vaikka johonkin täysmittaiseen sotaan kahden valtion välillä.
lainaa
Purkaja

Rekisteröitynyt 08.06.2008

06.04.2010 klo 18.46

Siis tällaista retostelua nähtiin jo Michael Mooren Fahrenheit 9/11-leffassa. Oli jo silloin inhottava katsottavaa ja on nytkin. Mutta sodankäynnin perusteisiin taitaa kuulua tuo vihollisen ihmisyyden häivyttäminen: nyt ei taistella toisia ihmisiä vastaan vaan hirviöitä, jotka raiskaavat ja ryöstävät läheisenne.

Hyvä sotilas ei epäröi vaan harkitsee nopeasti. Aikaa ei ole epäröidä vaan pitää ampua, jos jotain näkyy. En ole itse inttiä käynyt eikä liiemmin kiinnosta, mutta vähän militantti kaverini armeijan käyneenä kuvailee koulutuksen olevan sellaista. Paineen alla päätökset tehdään nopeasti, oli lopputulos sitten "hyvä" tai "huono".

Sota on perseestä, vaikka sitä kuinka hienosti haluttaisiin oikeuttaa puollustussotana tai terrorismin vastaisena taisteluna. Niitä mulkeroita kun sattuu nyt olemaan kummallakin puolella, ei vain niiden vihollisten.
lainaa
Toffeli

Rekisteröitynyt 17.12.2009

06.04.2010 klo 18.47

jonny_boy kirjoitti:
Voin kysyä, että millainen ihminen ottaa kaksi lasta mukaan kadulle, jossa on ammuttu aikaisemmin ~8 ihmistä? En yhtään puolustele jenkkejä, mutta yksi olettamus voisi olla tämä irakilaisten propaganda..


Pakun kuski oli viemässä lapsiansa kouluun. Ajaisitko itse tuskanhuutoja päästävän ja kadulla ryömivän loukkaantuneen ohi?
lainaa
rätitjalumput

06.04.2010 klo 18.49

Heke32 kirjoitti:
OikeinTekivät kirjoitti:
gla kirjoitti:
Minä en olisi ampunut.


Etpä tietenkään olisi ampunut. Olisit vain vilkuttanut iloisesti kulman takana sinkonsa kanssa kyykkivälle ählämiterroristille (äh... eikun... "sivulliselle"), joka vain odottaa sopivaa hetkeä posauttaukseen sinut koptereinesi alas taivaalta.


Ampuu 2km korkeuteen RPG:llä. HALOO?


No EI!! Vaan kyhjöttää nurkan takana odottamassa että kohde tulee lähemmäksi ja yrittää välttyä joutumasta ammutuksi 2km päästä. HALOO!!!????? Etkö tajua???


lainaa
Ehdottomasti

06.04.2010 klo 18.54

Toffeli kirjoitti:
jonny_boy kirjoitti:
Voin kysyä, että millainen ihminen ottaa kaksi lasta mukaan kadulle, jossa on ammuttu aikaisemmin ~8 ihmistä? En yhtään puolustele jenkkejä, mutta yksi olettamus voisi olla tämä irakilaisten propaganda..


Pakun kuski oli viemässä lapsiansa kouluun. Ajaisitko itse tuskanhuutoja päästävän ja kadulla ryömivän loukkaantuneen ohi?


Jäänkö lasteni kanssa auttamaan jotakin maassa pyöriskelevää verisohjoa vai, painanko kaasun pohjaan saadakseni suloiset lapseni mahdollisimman pian pois ammuskelun välittömästä läheisyydestä. Valintoja valintoja...
lainaa
HALOO

06.04.2010 klo 18.54

Heke32 kirjoitti:

Ampuu 2km korkeuteen RPG:llä. HALOO?

No milläs sitten? Vesipyssyillä? HALOO?!

Ja onhan ne noilla RPG:llä saanut koptereita ennenkin alas, ei siinä ole mitään uutta.
lainaa
rä-tä-tä-tä-tä-tti

06.04.2010 klo 18.55

Meitzi kirjoitti:
Fireal: tosiaan vaikuttaa että sodasta sinulla ei ole käsitystä.


Jos on käsky tullut ampua viholliset, se on ihan sama onko sillä vihollisella juuri sillähetkellä tupakka suussa vai ak47, se pistetään kylmäksi. Kylmäksi pistetään myös kaikki jotka tulevat apuun. Näin on tehnyt myös Suomalaiset.

Lahtaushan ei saanut alkuaan jostain ylemmiltä tulleesta käskystä vaan siitä kun lahtari-wannabet näkivät/halusivat nähdä olemattomia AK-47:a ja singon ja ilmoittivat tästä eteenpäin saadakseen luvan ampua.
lainaa
katsomo

06.04.2010 klo 18.56

jeeps kirjoitti:

Öööh, mikäli armeija syyllistyy toimittajien tappamiseen

Mitä vitun toimittajia? Ja mistä noi sen olis tiennyt?
lainaa
uskotaanuskotaan

06.04.2010 klo 18.58

Toffeli kirjoitti:
jonny_boy kirjoitti:
Voin kysyä, että millainen ihminen ottaa kaksi lasta mukaan kadulle, jossa on ammuttu aikaisemmin ~8 ihmistä? En yhtään puolustele jenkkejä, mutta yksi olettamus voisi olla tämä irakilaisten propaganda..


Pakun kuski oli viemässä lapsiansa kouluun. Ajaisitko itse tuskanhuutoja päästävän ja kadulla ryömivän loukkaantuneen ohi?


Niinpä varmasti oli viemässä lapsia kouluun ja moskeijasta olivat tulossa arvatenkin, harras uskovainen ja rauhaa rakastava mies kun kerran oli. Kertakaikkiaan hieno mies kaikin puolin. Vanhusten tuki ja turva.
lainaa
joopajoo

06.04.2010 klo 19.40

köpö kirjoitti:
Aika trigger happy-porukkaa noi jenkit. SA:ssakin opetetaan, että varmista maali ja sen tausta ennen ampumispäätöstä... Tätä videon kopterimiehistöä ei vissiin hirveesti kiinnosta.


Ja jokainen suomalainen sotilas noudattaa sitä todellisessa sotatilanteessa? Kaikki rikollisestkin mitkä laitetaan sotimaan?
lainaa
kännykännäplääjät

06.04.2010 klo 19.48

Suomalainen "sotilas" ei kykenisi taistelemaan itseään ulos edes märästä paperipussista. Voisi lähettää "sivariin" koko porukan ja lakkauttaa koko turhan laitoksen
lainaa
joopajoo

06.04.2010 klo 19.50

Hyvähän tästä oli lukea, mutta onko tämä joku peliuutinen, kun on peliuutiset osastolla?
lainaa
123

06.04.2010 klo 20.02

Tää on näitä juttuja minkä takia jätän esim. xboxin hankkimatta koska en halua suosia tälläisten valtioiden tuotteita.
lainaa
joopajoo

06.04.2010 klo 20.06

Muutenkin aika uskomatonta uutisointia, kun väitetään että "rauhallista väkijoukkoa ammutaan huvikseen ja muuten vaan". Joo en puolustele kyseistä tapahtumaa, mutta ammutaan sodissa omiakin. Kyseessä ei vaikuta miltään kantilta katsottuna tahallinen teko, niinkuin Manu antaa ymmärtää. Itse antaisin tuollaiselle toimittajalle kenkää, mutta koska kyseessä on pelisivusto, ei ilmeisesti uutisten totuuspohjalla ole väliä ,vaikka uutinen ei pelejä koskisikaan. V2:n toimittajat ilmeisesti voivat omien ideologioittensa pohjalta levitellä kaikenlaisia väitteitä. Näinkö V2:n muitakin uutisia vääristellään.
lainaa
Toffeli

Rekisteröitynyt 17.12.2009

06.04.2010 klo 20.13

HALOO kirjoitti:
Heke32 kirjoitti:

Ampuu 2km korkeuteen RPG:llä. HALOO?

No milläs sitten? Vesipyssyillä? HALOO?!

Ja onhan ne noilla RPG:llä saanut koptereita ennenkin alas, ei siinä ole mitään uutta.


Joo, mutta ei varmasti yhtäkään 2km päästä, joka on yli tuplat sen maksimikantamasta. Kopterin miehistö ei missään vaiheessa ollut vaarassa, ainakaan noiden ammuttavien takia.
lainaa
456

06.04.2010 klo 20.15

123 kirjoitti:
Tää on näitä juttuja minkä takia jätän esim. xboxin hankkimatta koska en halua suosia tälläisten valtioiden tuotteita.

Joo en mäkään suosi Nintendoa ja Sonyä kun ne on japskeja ja japskit teki aika ilkeitä asioita toisessa maailmansodassa. Ja sit ne meni häviämään.
lainaa
HALOO

06.04.2010 klo 20.19

Toffeli kirjoitti:

Joo, mutta ei varmasti yhtäkään 2km päästä, joka on yli tuplat sen maksimikantamasta. Kopterin miehistö ei missään vaiheessa ollut vaarassa, ainakaan noiden ammuttavien takia.

No mitä sitten? Olisivat vaan antaneet herrojen olla? Varsinkin kun alueelle oli ilmeisesti tulossa jenkkien maavoimia jotka varmasti olisivat ottaneet tuosta höpöä.
lainaa
oikeinmenettelivät

06.04.2010 klo 20.27

Toffeli kirjoitti:

Joo, mutta ei varmasti yhtäkään 2km päästä, joka on yli tuplat sen maksimikantamasta. Kopterin miehistö ei missään vaiheessa ollut vaarassa, ainakaan noiden ammuttavien takia.


Tässä ei ole kyse itsepuolustuksesta, vaan ennalta ehkäisystä, sillä ennemmin tai myöhemmin jokin muu helikopteri tai ajoneuvo olisi osunut RGP:n kantomatkan ulottuville. Tuollaisissa tilanteissa ei odoteta että vihollinen ampuu ensin.

lainaa
puupää

06.04.2010 klo 20.51

Huvittaa lukea porukan tekstejä joissa itketään että on herkkä liipaisinsormi. Jos itse olisit kopterissa ja joku alkaisi kuikuilla videossa esiintyvällä tavalla RPG oloinen mötkö kädessä niin jäisitkö odottamaan että he ampuvat ensin? Uskoisin että tulta ei olisi avattu ilman tätä nurkassa kykkimistä. Ja sille kuka sanoi, että mitä nyt yksi RPG voi apachelle: Pistooli on tarkoitettu tehokkaksi/tappavaksi aseeksi 5m etäisyydeltä, sillä osuu hyvin 25m päähän, suostuisitko sinä seisomaan 100m päässä minusta jos rätkin lippaallisen päin, eihän sinulle pitäisi kuin pahimmassakaan tapauksessa tulla kuin haavoittuminen. Enpä usko että seisoisit paikallasi sekuntiakaan. Koittakaa nyt käsittää, että jätkät ovat sota-alueella sodassa, sielä ei aleta uhkaavassa tilanteessa pohtimaan katsoisiko mahdollisen uhkatilanteen etenemistä vaan pelastetaan oma perse. Syy ei ainakaan omasta mielestäni liipaisinta painavassa sotilaassa, hän teki mitä hänen kuuluukin tehdä ja ikävä kyllä kohde oli väärä. Syy on sillä politikolla washingtonissa joka on kyseisen kopterin ja jätkän irakiin lähettämisen takana.
lainaa
tottatosiaan

06.04.2010 klo 21.42

rä-tä-tä-tä-tä-tti kirjoitti:
lahtari-wannabet näkivät/halusivat nähdä olemattomia AK-47:a ja singon ja ilmoittivat tästä eteenpäin saadakseen luvan ampua.


Niin... mm. ajassa 3:46 tolpan ääressä seisoskelevat möhmahainen raitapaita kavereineen näyttäisivät suorastaan suorastaan heiluttavan rauhan lippuja.
lainaa
Flagg

Rekisteröitynyt 13.04.2007

06.04.2010 klo 21.50

puupää kirjoitti:
Huvittaa lukea porukan tekstejä joissa itketään että on herkkä liipaisinsormi. Jos itse olisit kopterissa ja joku alkaisi kuikuilla videossa esiintyvällä tavalla RPG oloinen mötkö kädessä niin jäisitkö odottamaan että he ampuvat ensin? Uskoisin että tulta ei olisi avattu ilman tätä nurkassa kykkimistä. Ja sille kuka sanoi, että mitä nyt yksi RPG voi apachelle: Pistooli on tarkoitettu tehokkaksi/tappavaksi aseeksi 5m etäisyydeltä, sillä osuu hyvin 25m päähän, suostuisitko sinä seisomaan 100m päässä minusta jos rätkin lippaallisen päin, eihän sinulle pitäisi kuin pahimmassakaan tapauksessa tulla kuin haavoittuminen. Enpä usko että seisoisit paikallasi sekuntiakaan. Koittakaa nyt käsittää, että jätkät ovat sota-alueella sodassa, sielä ei aleta uhkaavassa tilanteessa pohtimaan katsoisiko mahdollisen uhkatilanteen etenemistä vaan pelastetaan oma perse. Syy ei ainakaan omasta mielestäni liipaisinta painavassa sotilaassa, hän teki mitä hänen kuuluukin tehdä ja ikävä kyllä kohde oli väärä. Syy on sillä politikolla washingtonissa joka on kyseisen kopterin ja jätkän irakiin lähettämisen takana.


Katsokaa se helvetin video ennen kuin alatte mitään täällä pätemään.
lainaa
480p

06.04.2010 klo 21.57

tottatosiaan kirjoitti:
rä-tä-tä-tä-tä-tti kirjoitti:
lahtari-wannabet näkivät/halusivat nähdä olemattomia AK-47:a ja singon ja ilmoittivat tästä eteenpäin saadakseen luvan ampua.


Niin... mm. ajassa 3:46 tolpan ääressä seisoskelevat möhmahainen raitapaita kavereineen näyttäisivät suorastaan suorastaan heiluttavan rauhan lippuja.


Myös tietä ylittävällä tummempaan vaatetukseen pukeutunut rauhan lähettiläs näyttäisi kantavan vasemmalla puolellaan jonkinlaista tussaria. Vaihtaa sen oikealle puolelleen juuri ennen kuin kääntyy takaisin. Uskomatonta että sotilaat näkivät nuo aseet reaaliajassa, mutta toisaalta, heidän tuskin tarvitsi tihrustella niitä joltakin rakeiseiselta youtube-mössövideolta.
lainaa
jaahas

06.04.2010 klo 22.15

Porukka komentoi täällä kyllä ku ei ois katsonut videota ollenkaan tai lukenut otsikkoa pitemmällä tätä juttua...hohhoijjaa.
lainaa
maa

06.04.2010 klo 23.13

Flagg kirjoitti:
puupää kirjoitti:
Huvittaa lukea porukan tekstejä joissa itketään että on herkkä liipaisinsormi. Jos itse olisit kopterissa ja joku alkaisi kuikuilla videossa esiintyvällä tavalla RPG oloinen mötkö kädessä niin jäisitkö odottamaan että he ampuvat ensin? Uskoisin että tulta ei olisi avattu ilman tätä nurkassa kykkimistä. Ja sille kuka sanoi, että mitä nyt yksi RPG voi apachelle: Pistooli on tarkoitettu tehokkaksi/tappavaksi aseeksi 5m etäisyydeltä, sillä osuu hyvin 25m päähän, suostuisitko sinä seisomaan 100m päässä minusta jos rätkin lippaallisen päin, eihän sinulle pitäisi kuin pahimmassakaan tapauksessa tulla kuin haavoittuminen. Enpä usko että seisoisit paikallasi sekuntiakaan. Koittakaa nyt käsittää, että jätkät ovat sota-alueella sodassa, sielä ei aleta uhkaavassa tilanteessa pohtimaan katsoisiko mahdollisen uhkatilanteen etenemistä vaan pelastetaan oma perse. Syy ei ainakaan omasta mielestäni liipaisinta painavassa sotilaassa, hän teki mitä hänen kuuluukin tehdä ja ikävä kyllä kohde oli väärä. Syy on sillä politikolla washingtonissa joka on kyseisen kopterin ja jätkän irakiin lähettämisen takana.


Katsokaa se helvetin video ennen kuin alatte mitään täällä pätemään.


ihan asiaa puupää puhui, että ole sinä hiljaa saatana!
lainaa
Jorma

06.04.2010 klo 23.17

Niih miettikääpäs vähän jos esim Irakilaiset tulis usaan ampumaan ihmisiä kadulta? Kyllä varmaan usalaiset hyväksyis tommosen paskan että niil oli ak:t kädesdä
lainaa
jormapohdiskeleetaas

07.04.2010 klo 00.08

Jorma kirjoitti:
Niih miettikääpäs vähän jos esim Irakilaiset tulis usaan ampumaan ihmisiä kadulta? Kyllä varmaan usalaiset hyväksyis tommosen paskan että niil oli ak:t kädesdä


Joormaaa..... tuu kottii jo....
lainaa
gggggg

07.04.2010 klo 00.54

nehän naureskeli ja toivo ihan et se ottais aseen käsiin jotta saisivat tappaa, ja muutenki loukkaantuneita ampuvat ja tankilla päälle ajoivat.

ei mitään vitun järkeä.
lainaa
HeeD

07.04.2010 klo 01.18

jormapohdiskeleetaas kirjoitti:
Jorma kirjoitti:
Niih miettikääpäs vähän jos esim Irakilaiset tulis usaan ampumaan ihmisiä kadulta? Kyllä varmaan usalaiset hyväksyis tommosen paskan että niil oli ak:t kädesdä


Joormaaa..... tuu kottii jo....


Periaatteessa ihan sama asia.

Irakin "sota" on muutenkin ihan naurettavaa pelleilyä missä toisella vastapuolella ei ole käytänössä mitään mahdollisuuksia puolustautua. Usa vaan terrorisoi maata ja etsien näitä niin kutsuttuja terroristeja joilla ei ole mitään tekemistä käytännössä koko maan kanssa. Sitten nämä amerikkalaisten ihailijat puolustelee "joo ne vaan puolustivat itteensä noilta hirveiltä rättipääterroristeilta!1!1"
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

07.04.2010 klo 01.39

Heke32 kirjoitti:

Ampuu 2km korkeuteen RPG:llä. HALOO?


Katsokaapa se video. Tämä oletettavasti singolla varustettu mies kyyläili kadulle, jonka päässä oli ymmärtääkseni jenkkien jalkaväkeä.

Turha tästä on mitään pelejä tai yksittäisiä jenkkejä alkaa syyttämään. Kyllä vika on ihan kouluttamattomasta uskonnolisesta/nationalistisesta fanatismista, ja siitä vielä askeleen ylöspäin liberaalista markkinataloudesta.
lainaa
Mauke

07.04.2010 klo 11.54

Itse asiassa toi pitäis kuvata uudelleen helistä silleen et heli ois samalla etäisyydellä kuin alkuperäisessä videossa, ja ukko kävelis RPG-7 olalla.

Ja epäillyille AK-47:n omistajille annettas kans aseet ja ne kaikki tekis samat liikeradat kuin tossa videolla ja kattois sitten et pystyykö erottaan????

Myöskin pakun tilanne et pystyykö erottaan lapset kyydistä.

Vähä niinku CSI:ssä rekonstruoidaan tilanne uudelleen näyteltynä ja ilman Kuteja piipussa.

Sit verrattas kahta videokuvaa vierekkäin ja näin saatais ehkä totuus siittä oliko ampujalla ihan kaikki kotona.Ei ihan ampujallekaan tee mielenterveydelle hyvää jos tietää ampuneensa lapsia ja sotareporttereita.

Eikä ois mikään temppu nykyajan laitteistoilla lähettää videokuvaa sille "ylemmälle taholle" et mitä gunnerin piipussa näkyy,jonka avulla se sit päättäs et ammutaanko vai ei.Päättäjäkin päätti sen perusteella mitä luuli ampujan nähneen/hourailleen.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.04.2010 klo 12.37

Ooooh shi...
http://www.luminous-landscape.com/images-85/photographers
lainaa
angel_eyes

Rekisteröitynyt 18.03.2008

07.04.2010 klo 12.46

Menkääs hipit nukkumaan. Ihan normi settii noilla alueilla. Kyllähän siellä noita asekädessä kadulla käveleviäkin riittää, mutta niitä nyt ei laitetakkaan nettiin. En nyt ole tohon RPG:n kantomatkaan perehtynyt mutta terolla voi käydä tuuri. Se onki sit ihan normaalia jos jenkkejä kuolee, mutta sit ku jenkit tappaa jonkun on kohu valmis.
Toki se joka anto luvan ampua ois voin pyytää noita varmistamaan havainnot aseista jne. Ja onhan se kieltämättä hämärän näköstä ku auto kaahaa samantien korjaamaan todistusaineistot kadulta talteen.

EDIT: http://www.cnn.com/video/?/video/world/2010/04/06/ricks.i || Kannattanee katsoa tuo video, joka selventää vähän aihetta.
lainaa
Heke32

Rekisteröitynyt 24.06.2008

07.04.2010 klo 14.10

rätitjalumput kirjoitti:
Heke32 kirjoitti:
OikeinTekivät kirjoitti:
gla kirjoitti:
Minä en olisi ampunut.


Etpä tietenkään olisi ampunut. Olisit vain vilkuttanut iloisesti kulman takana sinkonsa kanssa kyykkivälle ählämiterroristille (äh... eikun... "sivulliselle"), joka vain odottaa sopivaa hetkeä posauttaukseen sinut koptereinesi alas taivaalta.


Ampuu 2km korkeuteen RPG:llä. HALOO?


No EI!! Vaan kyhjöttää nurkan takana odottamassa että kohde tulee lähemmäksi ja yrittää välttyä joutumasta ammutuksi 2km päästä. HALOO!!!????? Etkö tajua???


Miksi se kopteri lentäisi lähemmäs jos kerran epäilee, että sielä on RPG? -.-

PS. Yksi kysymysmerkki riittää.
lainaa
Novalogix

Rekisteröitynyt 22.04.2007

07.04.2010 klo 14.48

Olisin itsekin ampunu nuo tyypit. Näyttivät minustakin terroristeilta.
Näytti minustakin ihan RPG :ltä. Ja muutamal näytti olevan AK :t kädessä. Asiallisesti toimittu, pasifistit menkää vittuun mun internetistä.

Ja noista asiattomista vitseistä. Kyl minäkin heittäisin mustaa huumoria kehiin jos oltaisiin juuri luultu tappavamme ryhmä terroristeja.
lainaa
nappi_otsaan

07.04.2010 klo 15.25

Heke32 kirjoitti:
rätitjalumput kirjoitti:
Heke32 kirjoitti:
OikeinTekivät kirjoitti:
gla kirjoitti:
Minä en olisi ampunut.


Etpä tietenkään olisi ampunut. Olisit vain vilkuttanut iloisesti kulman takana sinkonsa kanssa kyykkivälle ählämiterroristille (äh... eikun... "sivulliselle"), joka vain odottaa sopivaa hetkeä posauttaukseen sinut koptereinesi alas taivaalta.


Ampuu 2km korkeuteen RPG:llä. HALOO?


No EI!! Vaan kyhjöttää nurkan takana odottamassa että kohde tulee lähemmäksi ja yrittää välttyä joutumasta ammutuksi 2km päästä. HALOO!!!????? Etkö tajua???


Miksi se kopteri lentäisi lähemmäs jos kerran epäilee, että sielä on RPG? -.-

PS. Yksi kysymysmerkki riittää.


Ei mitään syytä. Siksipä RPG:n kanssa kyykkivät pistetään kylmäksi jo kauempaa. Tajuatko??????

PS. "siellä", EI "sielä"
lainaa
Loppuyhteenveto

07.04.2010 klo 15.45

Nyt kun videot ja kaikki näkökannat on oikein asiantuntijavoimin analysoitu, on lopputulos se, että USA:n armeijan sotilaat toimivat tilanteen vaatimalla tavalla ja saastaiset rättipääterroristit saivat täsmälleen sen minkä ansaitsivatkin.

Keskustelu on päättynyt. Hajaantukaa.
lainaa
Moraali

08.04.2010 klo 01.50

http://en.wikipedia.org/wiki/My_Lai_Massacre

Eipä ole ensimmäinen kerta...
lainaa
Hmm

08.04.2010 klo 11.34

Fireal kirjoitti:

1) Mitä teet yhdellä RPG:llä ja AK-47:lla Apachea vastaan anyway? 2KM päähän hyvä jos osut ja Apachella on hämäys + torjuntajärjestelmät. Lisäksi, ei ole mitään todisteita, että sielä olisi aseita. Ilmeisesti oikeassa tilanteessa kuvassa näkyy vielä selkeämmin, mitä tapahtuu ja jos mä jo erotin tosta youtubevideosta järjestelmäkameran olkahihnoineen niin kyllä noi sotilaatkin se pitäisi osata tehdä.

Todennäköisesti alueella on muitakin, kuin tuo 1 apache, mihin singolla voi osua. Jos jätät sen sinkomiehen rauhaan nyt, niin meneekö se sen singon kanssa sitten kotiin rauhassa, vai? Tuskin.
Ja vaikka sinä rauhassa kotona istuessasi huomaat järjestelmäkameran, niin keskellä sota-aluetta olevalla, helikopterissa lentällä ei välttämättä ole sitä Re-wind mahdollisuutta ja aikaa miettiä, että onkohan se nyt kamera vai sinko, millä omia kavereita yritetään tappaa tai vai ampuuko hän singolla siviilejä.

Lainaus:

2) Sotilaiden läpät olivat aivan mielipuolisia. Kuunnelkaas tarkkaan kaikki mitä ne puhuu, mihin sävyyn ja millä asenteella. Heillä on joku häiriöitynyt tarve päästä lahtaamaan sitä porukkaa. Monta kommenttia aivan sairasta tavaraa.

Niin, keskellä sotaa yleensä puhutaan karkeista ja halinalleista. Puhumattakaan vastapuolen puheista ja teoista. Sodan ensimmäisinä 5 vuotena, enemmän kuin pommeihin tai luoteihin, siviilejä kuoli teloituksiin. Noin 20000 ihmistä kidnapattiin ja teloitettin. Sairasta tavaraa. Millä asenteella itse lähtisit tuollaisiin kekkereihin?

Lainaus:

3) Miksi ne ampu sitä pakua? Kenelläkään ei ollu asetta, pakusta näky lapset tosi selvästi

Todella selvästi.. Kyllä siellä jotain vaaleaa näkyy. Minäkin ottaisin lapseni mukaan sota-alueelle hakemaan haavoittuneita, tottakai.
Ja miksi ampua pakua? Viimekuussa ainakin 10 siviiliä kuoli autopommeihin. Yli 5000 autopommin tappanutta siviiliä tähän mennessä.

Lainaus:

Mua huolestuttaa suuresti, jos jengi ei näe tästä videosta sen mielipuolisuutta. Mua huolestuttaa suuresti myös, että minkälaista jengiä tuolla jenkkien armeijassa on töissä ja paljonko näitä juttuja on salailtu vuosien mittaan ku nuorilla jannuilla vähän "lipsahtaa".


Jos vastapuoli käyttää lapsia itsemurhaiskuihin, niin kyllä minuakin huolestuttaisi se mielipuolisuus. Jos vastapuolen pommi-iskuissa oli vuoteen 2004 mennessä kuollut tai haavoittunut arviolta 26000 Irakilaista, niin ei siellä ihan normaalia arkea eletä. Viime vuonna 8 ihmistä päivässä kuoli itsemurha- ja pommi-iskuissa. Voitaisiinko näistä tapauksista tehdä Wikileak-sivusto? Ai niin, eihän niissä kuollut journalisteja, eikä ne ollut Ison ja pahan miehittäjän tekemiä.
Viimevuonna noin 2 pommia päivässä, noin 3000 kuollutta siviiliä.
lainaa
Zx-4

Rekisteröitynyt 19.07.2007

08.04.2010 klo 21.59

Tämä uutinen on ollut eräs hauskimmista pitkään aikaan. Kyllä taas on niin tullut esille millaisessa karkkimaailmassa porukka elää. Huhhuh!
lainaa
Fractal

Rekisteröitynyt 14.11.2009

10.04.2010 klo 13.26

Ei tainnu tulla nukee, ei tainnu.
lainaa
Semu

Rekisteröitynyt 03.09.2008

10.04.2010 klo 14.37

Hieman 17:30 jälkeen full videossa sairaat usalaiset jopa evakuoivat loukkaantunutta tyttöä. HIRVEITÄ IHMISIÄ
lainaa
lilly

11.04.2010 klo 08.37

Kursori kirjoitti:
Katsokaa toi video ennen kommentteja. Siinä tehdään monta virhettä ja aika kylmäverisellä asenteella suhtaudutaan ihmisten tappamiseen (tankilla yliajo, naureskelu), mutta siinä näkee myös sen mistä tilanne lähti.

Kuvaaja on kieltämättä aika epäiyttävässä asennossa nurkan takana kyyryssä, ja kameran putki / whatever näyttää hetken oikeasti RPG:ltä. En kuitenkaan ymmärrä, miksei tollaisessa tilanteessa voi ampua varoitusta muutamien metrien päähän, vaan vedetään sileäksi koko alue - kun täyttä varmuutta uhkasta ei kuitenkaan ollut.

Nerokasta! Sodassa tulisi kaikkien ampua pelkkiä varoituslaukauksia! Ensi vuoden rauhannobelin voittaja on selvinnyt.
lainaa
jsx

11.04.2010 klo 14.42

Semu kirjoitti:
Hieman 17:30 jälkeen full videossa sairaat usalaiset jopa evakuoivat loukkaantunutta tyttöä. HIRVEITÄ IHMISIÄ


.. ja viskas kälysee irakilaiseen sairaalaan vaikka olisi ollut mahdollista antaa lääkintäapua USAlaisilta. oisivat ees toimittanu kunnon hoitoon kun kerta omasta pyssystä loukkaantuki.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova