Killzone 2, LBP, GT5 ja muut eivät saakaan 3d-tukea?
Uutisoimme jokin aika sitten käyttäen lähteenä MTV Multiplayeria, että että mm. Killzone 2, LittleBigPlanet ja Gran Turismo 5 saavat tuen kolmiulotteisuudelle. Nyt samainen sivusto kertoo, että Sony on kumonnut kyseisen tiedon.
"Valitettavasti esityksemme ei tehnyt selväksi, että 2d-pelien videot esitettiin vain demotarkoituksessa. Pahoittelemme virheellistä viittausta siihen, että 3d-versiot LittleBigPlanetista, Wipeout HD:sta, Killzone 2:sta, Gran Turismo 5:stä ja Super Stardust HD:sta olisivat tekeillä", kertoi Sonyn edustaja.
Saako nykyisiä pelejä sittenkään päivitettyä 3d:ksi? Onko tässä kyse siitä, etteivät nykykonsolien tehot vielä riitä Killzone 2:n tasoisen pelin kolmiuloitteistamiseen, niinkuin eilen uutisoitiin? Vai säästeleekö Sony julkistusta E3-messuille...
Keskustelut (37 viestiä)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.04.2010 klo 11.18
---
~Deneidez dot com
06.04.2010 klo 11.21
Käytännössä tuo Sonyn 3D ratkaisu vaatii että pelin pitää pyöriä 60fps nopeudella, jotta siitä saataisiin tehtyä 30fps nopeudella pyörivä 3D versio (tai voidaanhan sitä 30fps pelistäkin tehdä 3D versio, mutta kuinka moni on valmis pelaamaan 15 fps nopeudella pyörivää räiskintäpeliä?)
GT5:n osalta tilanne on mielenkiintoisempi. GT5 prologista voikin tehdä 3D version ilman pelin täydellistä tuhoamista (joskin läheskään kaikki eivät pitäisi siitä 60 fps luopumisestä ajopeleissäkään), mutta jos huhut GT5:n 30fps nopeudesta pitävät paikkaansa, niin silloin siitäkään ei voi tehdä 3D versiota, jollei sitten resoluutiota tiputeta alaspäin 720p tasolle tai jopa alemmas.
06.04.2010 klo 11.21
Vai säästeleekö Sony julkistusta E3-messuille...
Tämä.
3D TV:t saapuvat kesällä ja juuri sopivasti E3 messutkin ovat kesällä.
06.04.2010 klo 11.21
Ei mulla ole kyllä mitään 3D-telkkariakaan. Eikä tule, ennen kuin tulee joku sellainen tekniikka, jota pystyy katselemaan ilman erillisiä välkyttelylaseja.
06.04.2010 klo 11.22
06.04.2010 klo 11.33
Huulten lerpatusta..
Huulten lerpatusta..
Tyypit saarnaa täällä niin kuin mitkäkin asiantuntijat, vaikka noita Sonyn pelejä on jo viime vuoden puolella demottu alan eri messuilla 3D versioina.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.04.2010 klo 11.41
Huulten lerpatusta..
Huulten lerpatusta..
Tyypit saarnaa täällä niin kuin mitkäkin asiantuntijat, vaikka noita Sonyn pelejä on jo viime vuoden puolella demottu alan eri messuilla 3D versioina.
Olisiko herralla mahdollisesti linkkiä tai vastaavaa että voisit todistaa oman väitteesi? Myönnän etten välttämättä ihan kaikkia uutisia kerkeä lukemaan, joten en todellakaan tiedä kaikkea, mutta enköhän toteuttamisesta jotain tiedä. :)
---
~Deneidez dot com
Rekisteröitynyt 15.09.2008
06.04.2010 klo 12.07
GT5:n osalta tilanne on mielenkiintoisempi. GT5 prologista voikin tehdä 3D version ilman pelin täydellistä tuhoamista (joskin läheskään kaikki eivät pitäisi siitä 60 fps luopumisestä ajopeleissäkään), mutta jos huhut GT5:n 30fps nopeudesta pitävät paikkaansa, niin silloin siitäkään ei voi tehdä 3D versiota, jollei sitten resoluutiota tiputeta alaspäin 720p tasolle tai jopa alemmas.
Toi 60fps hifistelyjeesustelu on kanssa ihan turhaa. Sitä ei huomaa jos sulle isketään peli käteen ja se pyörii 30fps, että "voi hitsi ku tä pyöris 60fps ni ois PALJON HIENOMPI". 30fps on se mikä riittää pelaamiseen kuin pelaamiseen. Ruudunpäivityshifistely kuuluu Countteria pelaaville..
06.04.2010 klo 12.07
Sony 3D TVs and Active Shutter Glasses
(taustalla pyörii muutamasta pelistä 3D demot)
http://www.youtube.com/watch?v=oIg9zHy717A
CES Sony Previews 3D PS3 & TVs + Gran Turismo 5 in 3D
http://www.youtube.com/watch?v=zLpiSYfZxhM
06.04.2010 klo 12.16
06.04.2010 klo 12.29
Uutiset elää...mutta ei ole niin kauaa kun Polyphony Digital:in pomo sanoi Sonyn 3D:n olevan PS3:lla niin keskeneräinen, että työtä on vielä ja paljon jos siitä halutaan saada jotain järkevää aikaan? Siksi yllätti nuo aiemmin muuttuneet uutiset.
Hehee. Keksi lisää satuja :D
06.04.2010 klo 12.46
06.04.2010 klo 13.15
Rekisteröitynyt 11.10.2007
06.04.2010 klo 13.36
Minäkun oletin, että tämä 3D hömppä on enempi töllöstä kiinni, kun koneen tehosta. Eikö 3D efekti tule kahdesta limittäin olevasta samasta kuvasta? jotka laseilla tms. lisälaitteella muutetaan ihmis silmälle kuvaksi joka vaikuttas olevan ruudun ulkopuolella? Mutta enpä ole kyllä asiaa opiskellu yhtään, jotta todennäkösesti olen täysin väärässä. Että valottakaapas viisaat tätä asiaa minullekin.
Ajattele asiaa vaikka näin. Sinullahan on 2 silmää, joille tarvitaan syvyysvaikutelmaa varten 2 eri kuvakulmista piirrettyä kuvaa. Jos "3D" näytölle halutaan samalla tarkkuudella ja yhtä nopeasti nämä 2 kuvaa, kuin "2D" tapauksessa 1 kuva, niin kyllähän se vaatii piirtopuolella 2 kertaa niin paljon piirtämistä samassa ajassa.
Vaihtoehtoja on tietenkin pystytarkkuuden puolittaminen (mihin varmaan sekoitat tuon "limityksen") tai että kuvia näytetään sekunnissa vain puolet aikaisemmasta (esim. 60fps -> 30fps).
06.04.2010 klo 13.37
Tämä Sonyn tuleva 3D on periaatteessa samaa teknologiaa kuin tämä analoginen versio:
http://fi.wikipedia.org/wiki/View-Master
PS.
GT5:n tekijä tosiaan kommentoi jotain tekniikan keskeneräisyydestä, mutta nähdään.
06.04.2010 klo 13.38
06.04.2010 klo 13.42
Mitäs luulette 30 fps -urpot, minkähän ihmeen takia TV-valmistajat laittavat laitteisiinsa kaikenlaisia "natural motion"- ja "motion flow"-tekniikoita, joilla saadaan kuvan päivitystaajuus nostettua 100 tai 200 ruutuun sekunnissa? Onko koko homma aivan turhaa? Ei todellakaan ole, jos olette ikinä päässyt näkemään eroa 50 hertzin ja 100 hertzin kuvan välillä.
06.04.2010 klo 13.55
GT5:n tekijä tosiaan kommentoi jotain tekniikan keskeneräisyydestä, mutta nähdään.
Linkki?
06.04.2010 klo 14.04
Osaatko lukea? Jos osaat niin huomaat varmaankin etten missään vaiheessa väittänyt etteikö niitä 3D pelejä voi tehdä osasta noita pelejä, mutta esimerkiksi Killzone 2:n saaminen 3D peliksi on melko haastavaa, koska silloin Sonyn pitäisi saada pyörimään 30 fps peli yhtäkkiä 60 fps:n nopeudella.
"Toi 60fps hifistelyjeesustelu on kanssa ihan turhaa. Sitä ei huomaa jos sulle isketään peli käteen ja se pyörii 30fps, että "voi hitsi ku tä pyöris 60fps ni ois PALJON HIENOMPI". 30fps on se mikä riittää pelaamiseen kuin pelaamiseen. Ruudunpäivityshifistely kuuluu Countteria pelaaville.."
Ei ongelma ole 60 fps vs. 30 fps vaan 30 fps vs. 15 fps. Sonyn 3D:ssä se efekti tehdään lähettämällä kaksi erilaista kuvaa yhdestä pelitapahtumasta ja käytännössä tämä metodi leikkaa pelin päivitysnopeuden puoleen. 30 fps nopeudella pyörivä peli on vielä aivan hyvin pelattavissa, vaikka ei läheskään yhtä "sujuva" kokemus kuin 60 fps nopeudella pyörivä. Jos se 30 fps peli muutetaan 3D muotoon, niin silloin pelin ruudunpäivitys tippuu käytännössä 15 fps nopeuteen, joka on taas shakkia ja muita vastaavia pelejä lukuunottamatta täysin pelikelvoton kokemus.
"CES Sony Previews 3D PS3 & TVs + Gran Turismo 5 in 3D"
Kuten sanoin: GT5 prology toimii hyvin 3D versiona, koska sen ruudunpäivitys on 60 fps ja 3D päivityksen jälkeen sen ruudunpäivitys on siis vielä vallan pelikelpoinen 30 fps. Aiemmin huhuttiin, että lopullisessa GT5:ssa ruudunpäivitys saattaa tippua 30 fps:n jotta kaikki kohennukset prologyn nähden saadaan toteutettua. Jos se on totta, niin silloin siitä GT5:sta ei voi tehdä 3D versiota, mutta jos huhu on väärässä, niin silloin GT5:sta saa 3D version.
06.04.2010 klo 14.14
Minäkun oletin, että tämä 3D hömppä on enempi töllöstä kiinni, kun koneen tehosta. Eikö 3D efekti tule kahdesta limittäin olevasta samasta kuvasta? jotka laseilla tms. lisälaitteella muutetaan ihmis silmälle kuvaksi joka vaikuttas olevan ruudun ulkopuolella? Mutta enpä ole kyllä asiaa opiskellu yhtään, jotta todennäkösesti olen täysin väärässä. Että valottakaapas viisaat tätä asiaa minullekin.
Ajattele asiaa vaikka näin. Sinullahan on 2 silmää, joille tarvitaan syvyysvaikutelmaa varten 2 eri kuvakulmista piirrettyä kuvaa. Jos "3D" näytölle halutaan samalla tarkkuudella ja yhtä nopeasti nämä 2 kuvaa, kuin "2D" tapauksessa 1 kuva, niin kyllähän se vaatii piirtopuolella 2 kertaa niin paljon piirtämistä samassa ajassa.
Entäpä jos nuo uudet televisiot sisältävät tekniikkaa ja piirit jotka piirtävät molemmille silmille oman kuvan eikä konsolin tarvitse tehdä sitä?
06.04.2010 klo 14.24
"Pahoittelemme virheellistä viittausta siihen, että 3d-versiot LittleBigPlanetista, Wipeout HD:sta ... ja Super Stardust HD:sta olisivat tekeillä", kertoi Sonyn edustaja."
Mitä nämä sitten on?
3D HDTV Sony Style Store Demo
http://www.youtube.com/watch?v=0HJoRUEZaaI
06.04.2010 klo 15.00
mutta esimerkiksi Killzone 2:n saaminen 3D peliksi on melko haastavaa
Tuolla IGN:n CES 2010 videollahan siitä näkyi jo tekniikkademo.
Kuten sanoin: GT5 prology toimii hyvin 3D versiona, koska sen ruudunpäivitys on 60 fps ja 3D päivityksen jälkeen sen ruudunpäivitys on siis vielä vallan pelikelpoinen 30 fps.
Sanoit mitä sanoit mutta kun tuossa "CES Sony Previews 3D PS3 & TVs + Gran Turismo 5 in 3D" -videossa esitelty peli ei ollut GT5: Prologue vaan GT5. Prologuesta ei löydy esimerkiksi tuota videon Tokyo R246 rataa.
06.04.2010 klo 15.22
06.04.2010 klo 15.27
Itseäni lainaten:
"Kuten sanoin: GT5 prology toimii hyvin 3D versiona, koska sen ruudunpäivitys on 60 fps ja 3D päivityksen jälkeen sen ruudunpäivitys on siis vielä vallan pelikelpoinen 30 fps. Aiemmin huhuttiin, että lopullisessa GT5:ssa ruudunpäivitys saattaa tippua 30 fps:n jotta kaikki kohennukset prologyn nähden saadaan toteutettua. Jos se on totta, niin silloin siitä GT5:sta ei voi tehdä 3D versiota, mutta jos huhu on väärässä, niin silloin GT5:sta saa 3D version."
Sitä paitsi osaatko sanoa pyöriikö tuo CES Sonyn GT5 demo prologyn koodilla, karsitulla GT5 koodilla (kuten ainakin huhujen mukaan jouluna ilmestynyt "demo") vai lopullisella GT5:n koodilla? GT5:sta on tullut jo sen verran monta eri iteraatiota, että on mahdotonta sanoa mitä siihen lopulliseen versioon tulee.
06.04.2010 klo 15.40
Oliko niin, ettei kyseessä ollut edes peli, vaan pelivideo joka oli tehty teknologiademoksi? Siinä on aika iso ero. Välttämättä mitään ei ole oikeasti valmiina siis, vaan tuotiin esille sitä että tällaista se voisi olla...
06.04.2010 klo 16.08
"Valitettavasti esityksemme ei tehnyt selväksi, että 2d-pelien videot esitettiin vain demotarkoituksessa."
Oliko niin, ettei kyseessä ollut edes peli, vaan pelivideo joka oli tehty teknologiademoksi? Siinä on aika iso ero. Välttämättä mitään ei ole oikeasti valmiina siis, vaan tuotiin esille sitä että tällaista se voisi olla...
Puurot ja kauhat sulla sekaisin?
"Unfortunately, our feature did not make it clear that the 2D game footage was included for demonstration purposes only" -kommentilla tarkoitettiin digitaalisessa Qore pelilehdessä 3D artikkelin yhteydessä nähtyjä pelivideoita, jotka eivät olleet siis 3D:tä vaan normaaleja 2D pelivideoita.
Qore Killzone 2 3D
http://www.youtube.com/watch?v=wrTkvM5PCdg
06.04.2010 klo 16.52
Eli onko nämä 3D pelit tulossa vai ei, ja kenellä ne lopulta on puurot ja vellit sekaisin? Ja mikä lopulta on pointtisi?
06.04.2010 klo 17.48
pyöriikö tuo CES Sonyn GT5 demo prologyn koodilla, karsitulla GT5 koodilla (kuten ainakin huhujen mukaan jouluna ilmestynyt "demo")
Pyörii ilmeisesti päivitetyllä koodilla.
06.04.2010 klo 17.49
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.04.2010 klo 17.52
Tuossa pari linkkiä tämän vuoden alun CES messuilta.
Sony 3D TVs and Active Shutter Glasses
(taustalla pyörii muutamasta pelistä 3D demot)
http://www.youtube.com/watch?v=oIg9zHy717A
CES Sony Previews 3D PS3 & TVs + Gran Turismo 5 in 3D
http://www.youtube.com/watch?v=zLpiSYfZxhM
Ensimmäisen videon taustalla pyörivät esittelyvideot eivät paljoa kyllä kerro. Toisessakaan videossa kyseessä ei ole koko pelit.
Jos luet uudelleen ensimmäisen viestini, niin en poissulje sitä mahdollisuutta että tuo tulisi toimimaan. Toteutuksessahan on juuri ongelmana se mitä ensimmäisessäkin viestissä laitoin.
Eihän tuon tekemiseen kaksinkertaisesti tarvitse tehoja koneelta. Ainut vain että koko asetelma pitää renderöidä kahdesta eri kuvakulmasta, jolloin näytönohjain vain joutuu tekemään enemmän töitä. Tokihan on jotain halvempiakin tapoja toteuttaa tuo siten että syvyysvaikutelma ei ole ihan täydellinen, mutta ei niistä sen enempää.
30 fps vs 60 fps -jutteluun taas tarjoan omia tekeleitäni, jolla voitte arvioida mitä menetätte pienemmillä virkistystaajuksilla.
http://cs.joensuu.fi/~ppakar/deneidez/index.php?page=4&la
---
~Deneidez dot com
06.04.2010 klo 18.54
06.04.2010 klo 19.43
3D kotikäytössä tulee kuitenkin suurella todennäköisyydellä olemaan vain hetken hurmio, joka varsin pian tullaan kuoppaamaan vähin äänin, kun teknologia osoittautuu kaikille osapuolille (valmistajat, sisällöntuottajat, kuluttajat) liian kalliiksi ja hankalaksi.
Mutta mikäpä siinä, kehitelköön minun puolestani. Toivottavasti saavat homman toimimaan.
---
~höpsis.löpsis dot com
06.04.2010 klo 21.37
MS lienee puhtaasti tarkkailuasemissa, koska TV:n teettäminen toisilla, mutta silti omissa nimissä ei ole ohjelmassa kuten Sonylla. XO:ssa on silti 3D päivitys ollut valmiina odottamassa jo viime vuodesta. Hommahan hoituu softalla konsoleissa, ja sen saivat valmiiksi jo ennen Sonya. MS:llä vain sanoivat, etteivät usko tähän juttuun.
06.04.2010 klo 23.40
XO:ssa on silti 3D päivitys ollut valmiina odottamassa jo viime vuodesta. Hommahan hoituu softalla konsoleissa, ja sen saivat valmiiksi jo ennen Sonya.
Uskoo ken tahtoo. Jos XO:sta ei tule uutta mallia uudemman HDMI portin kera niin tämä tuleva 3D jää mikkipojuilta näkemättä.
07.04.2010 klo 00.33
08.04.2010 klo 08.36
Varmaan jääkin, mutta 3D tuki on valmiina. Varmaan se jää näkemättä myös 99%:lta PS3:n omistajista.
Ne joilla on molemmat koneet ovat jälleen ylivoimaisia voittajia, ja keinotekoisia haavekuvia omasta siitä "omasta" konsolista ei tarvi viritellä turhaan.
09.04.2010 klo 17.39
Ne joilla on molemmat koneet ovat jälleen ylivoimaisia voittajia, ja keinotekoisia haavekuvia omasta siitä "omasta" konsolista ei tarvi viritellä turhaan.
Molemmat konsolit löytyy täältäkin, joten I win.
Kirjoita kommentti