Tuorein sisältö

Pelinkehitys maksaa keskimäärin jopa 20 miljoonaa

15.01.2010 klo 14.00 | Luettu: 12044 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Pelifirmat eivät ota mielellään riskejä uusien pelisarjojen suhteen ja Develop-Online kertoo yhden syyn siihen: ison luokan pelin kehittäminen saattaa maksaa keskimäärin jopa 20 miljoonaa euroa.

Jos peliä kehitetään vain yhdelle alustalle, voidaan päästä 'vain' 7 miljoonan euron kustannuksilla. Kalleimmat pelit lähentelevät 40 miljoonaa euroa, Modern Warfare 2:n kohdalla jopa tämän yli. Kyseinen peli on tosin tienannut jo yli miljardi dollaria, joten se oli sijoituksen väärti.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Leona Lewis ja FF XI... Tekken-leffasta tuht... >

Keskustelut (14 viestiä)

rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

15.01.2010 klo 14.02

Mihin MW2:ssa saatiin tuhlattua yli 40 miljoonaa euroa : DDDd
lainaa
roni

15.01.2010 klo 14.02

Mites gta ? eikös siihen uponnut n. 100 milj. ?
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

15.01.2010 klo 14.10

Älytön lössi huippuosaajia tekemässä peliä = vitusti palkkoja maksettavana. Mutta tuohon on vissiin summattu mainoskulut yms :D
lainaa
vieras

15.01.2010 klo 14.23

olis kiva tietää kuinka iso budjetti peleillä oli vaikka 10-20 vuotta sitten
lainaa
Omega

15.01.2010 klo 14.48

modern warfare 2 mainoskuluihin meni noin 150 miljoonaa dollaria.

noin 10 vuotta sitten tuli shenmue jonka tekemiseen meni 70 miljoonaa dollaria.
lainaa
Asiaan

15.01.2010 klo 17.33

grafiikat on kalliita tästähän oli juttua aikasemmin kuinka niiden takia joudutaan palkkaamaan lisää väkeä.. koskakohan tulee firma joka tekee maksimissaan hl2 kaltasilla graffoilla tekeen hyviä ja pitkiä pelejä?
lainaa
realismi

15.01.2010 klo 18.07

Asiaan kirjoitti:
grafiikat on kalliita tästähän oli juttua aikasemmin kuinka niiden takia joudutaan palkkaamaan lisää väkeä.. koskakohan tulee firma joka tekee maksimissaan hl2 kaltasilla graffoilla tekeen hyviä ja pitkiä pelejä?

Harrastuksekseen sitä voi ihmiset tehdä mitä tahansa - pelinteko kuitenkin useimmiten on liiketoimintaa ja kapitalismissa hyvin pitkälti se ostava yleisö määrittää mitä ja miten tehdään.

Ja eiköhän toivomukseksi kaltaisia firmoja löydy - kovin moni tuskin vain on niiden peleistä kuullut tai niitä ostanut - ja vielä harvempi näistä yrityksistä pystyy sen jälkeen pelintekoaan jatkamaan...
lainaa
SeppoTaalasmaa

15.01.2010 klo 19.52

Varmaan 90% MW2:n budjetista meni markkinointiin :)
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

15.01.2010 klo 20.18

Kehityskustannusten nousu johtuu isoksi osaksi siitä, että peleistä on tullut enemmän Hollywood -kamaa, joissa on käytetty kalliita ammatti näyttelijöitä, stylistejä, eri alan asiantuntijoita, kalliita ykkösluokan säveltäjiä... ja lopputulos on usein scriptattu putki. Jotkut japanilaislafkat sentään ovat tajunneet että vielä voi tehdä ihan perinteisiäkin pelejä pikkubudjetilla ja graffojenkaan ei tarvitse olla huippurealistista.
lainaa
kosti

15.01.2010 klo 21.57

According to the Los Angeles Times Call of Duty: Modern Warfare 2 had a launch budget of around $200 million. Only about $50 million of this, or one quarter, was actually spent on developing the game. The rest of the money went towards marketing and duplication costs. Since duplication is relatively cheap for most games most of this has to be the result of marketing.
lainaa
hypocrite

15.01.2010 klo 23.54

tagman kirjoitti:
... ja lopputulos on usein scriptattu putki. Jotkut japanilaislafkat sentään ovat tajunneet että vielä voi tehdä ihan perinteisiäkin pelejä pikkubudjetilla ja graffojenkaan ei tarvitse olla huippurealistista.

Hahhah, ja siinä puhuu se foorumin Nintendovihaaja - päätä jo... :D
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

16.01.2010 klo 09.23

tagman kirjoitti:
Kehityskustannusten nousu johtuu isoksi osaksi siitä, että peleistä on tullut enemmän Hollywood -kamaa, joissa on käytetty kalliita ammatti näyttelijöitä, stylistejä, eri alan asiantuntijoita, kalliita ykkösluokan säveltäjiä... ja lopputulos on usein scriptattu putki. Jotkut japanilaislafkat sentään ovat tajunneet että vielä voi tehdä ihan perinteisiäkin pelejä pikkubudjetilla ja graffojenkaan ei tarvitse olla huippurealistista.

Herra tagi-mies herra taisi unohtaa myös indiekaman, jossa grafiikka on yleensä raahattu hiuksista saunan taakse ja sisältö paisutettu isommaksi kuin noiden kaikkien hollywood-tyylisten pelien vuodessa esittämä sisältö. :)

Toivotaan että seuraava askel on kasuaalipelien määrän suuri paisuminen hollywood-pelien kustannuksilla. Tuolloin ainakin kehittäjien ei tarvitsisi ottaa niin suuria riskejä.

---
~Deneidez
lainaa
Pitka_Masa

16.01.2010 klo 13.09

Kulut vain kasvaa ja pelit huononevat. :P
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

16.01.2010 klo 14.55

Pelialalla tekijät ilmeisesti tekevät duunia pienemmällä palkalla kuin elokuva-alalla.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova