Pelinkehitys maksaa keskimäärin jopa 20 miljoonaa
Pelifirmat eivät ota mielellään riskejä uusien pelisarjojen suhteen ja Develop-Online kertoo yhden syyn siihen: ison luokan pelin kehittäminen saattaa maksaa keskimäärin jopa 20 miljoonaa euroa.
Jos peliä kehitetään vain yhdelle alustalle, voidaan päästä 'vain' 7 miljoonan euron kustannuksilla. Kalleimmat pelit lähentelevät 40 miljoonaa euroa, Modern Warfare 2:n kohdalla jopa tämän yli. Kyseinen peli on tosin tienannut jo yli miljardi dollaria, joten se oli sijoituksen väärti.
Keskustelut (14 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.10.2008
15.01.2010 klo 14.02
15.01.2010 klo 14.02
Rekisteröitynyt 10.04.2007
15.01.2010 klo 14.10
15.01.2010 klo 14.23
15.01.2010 klo 14.48
noin 10 vuotta sitten tuli shenmue jonka tekemiseen meni 70 miljoonaa dollaria.
15.01.2010 klo 17.33
15.01.2010 klo 18.07
grafiikat on kalliita tästähän oli juttua aikasemmin kuinka niiden takia joudutaan palkkaamaan lisää väkeä.. koskakohan tulee firma joka tekee maksimissaan hl2 kaltasilla graffoilla tekeen hyviä ja pitkiä pelejä?
Harrastuksekseen sitä voi ihmiset tehdä mitä tahansa - pelinteko kuitenkin useimmiten on liiketoimintaa ja kapitalismissa hyvin pitkälti se ostava yleisö määrittää mitä ja miten tehdään.
Ja eiköhän toivomukseksi kaltaisia firmoja löydy - kovin moni tuskin vain on niiden peleistä kuullut tai niitä ostanut - ja vielä harvempi näistä yrityksistä pystyy sen jälkeen pelintekoaan jatkamaan...
15.01.2010 klo 19.52
Rekisteröitynyt 04.11.2007
15.01.2010 klo 20.18
15.01.2010 klo 21.57
15.01.2010 klo 23.54
... ja lopputulos on usein scriptattu putki. Jotkut japanilaislafkat sentään ovat tajunneet että vielä voi tehdä ihan perinteisiäkin pelejä pikkubudjetilla ja graffojenkaan ei tarvitse olla huippurealistista.
Hahhah, ja siinä puhuu se foorumin Nintendovihaaja - päätä jo... :D
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.01.2010 klo 09.23
Kehityskustannusten nousu johtuu isoksi osaksi siitä, että peleistä on tullut enemmän Hollywood -kamaa, joissa on käytetty kalliita ammatti näyttelijöitä, stylistejä, eri alan asiantuntijoita, kalliita ykkösluokan säveltäjiä... ja lopputulos on usein scriptattu putki. Jotkut japanilaislafkat sentään ovat tajunneet että vielä voi tehdä ihan perinteisiäkin pelejä pikkubudjetilla ja graffojenkaan ei tarvitse olla huippurealistista.
Herra tagi-mies herra taisi unohtaa myös indiekaman, jossa grafiikka on yleensä raahattu hiuksista saunan taakse ja sisältö paisutettu isommaksi kuin noiden kaikkien hollywood-tyylisten pelien vuodessa esittämä sisältö. :)
Toivotaan että seuraava askel on kasuaalipelien määrän suuri paisuminen hollywood-pelien kustannuksilla. Tuolloin ainakin kehittäjien ei tarvitsisi ottaa niin suuria riskejä.
---
~Deneidez
16.01.2010 klo 13.09
Rekisteröitynyt 17.03.2009
16.01.2010 klo 14.55
Kirjoita kommentti