Tuorein sisältö

Vuosikymmenen tärkeimmät pelit

25.12.2009 klo 21.00 | Luettu: 42670 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Joulupäivänäkään ei selvitä ilman pelilistaa. Wired on listannut vuosikymmenen tärkeimmät pelit, eli pelit, joilla on ollut eniten vaikutusta pelikulttuuriin viimeisen 10 vuoden aikana. Mukana ovat mm. Portal, kiinalainen Happy Farm, Metal Gear Solid 2, Half-Life 2 ja Silent Hill 2.

Top-10 menee kuitenkin näin:

10. Metroid Prime
09. Geometry Wars: Retro Evolved
08. Wii Sports
07. Bejeweled
06. Halo
05. Brain Age
04. World of Warcraft
03. Guitar Hero
02. Grand Theft Auto III
01. The Sims


V2.fi | Manu Pärssinen
< Ubisoft haluaa tehdä... Unohda Duke - Dark V... >

Keskustelut (47 viestiä)

Napoleon

25.12.2009 klo 21.01

Huh, hyvä kun ei ottanut MW2:sta listalle.
lainaa
MiiQ

Rekisteröitynyt 28.11.2008

25.12.2009 klo 21.09

GTA olisi saanut olla Vice city eikä III. Guitar Hero pois, ei tämän arvoinen. Halo pois, ei todellakaan tämän arvoinen. Muuten jopa jotenkuten osuva lista
lainaa
Pego

Rekisteröitynyt 12.09.2007

25.12.2009 klo 21.13

Hmm mikäs tuossa GTA kolmosessa on niin hienoa, ennemmin sitten se Vice city. Samaa mieltä ylläolevan kanssa, että Halo helvettiin. Tuo Bejeweled vähä yllättää top-10:ssa, mutta ihan kiva piristysruiske. Kaipa tuo Sims ansaitsee aika lailla paikkansa, kun ajatellaan vaikutusta pelikulttuurissa.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

25.12.2009 klo 21.19

Ehkä listassa on GTA 3 koska se tuli ennen Vice Cityä? Vice City kyllä pelinä parempi, mutta GTA 3 mullisti kaiken.
lainaa
Warkkis

Rekisteröitynyt 25.10.2007

25.12.2009 klo 21.25

Kyllähän Guitar Hero aloitti valtavan musiikkipelien vyöryn ja mullisti koko genren. Musiikkipelit eivät kyllä olisi nykyään niin iso bisnes ilman Guitar Heroa.
lainaa
SnakeDrone

Rekisteröitynyt 07.10.2007

25.12.2009 klo 21.27

Taas tällainen WTF lista. Osittain oikeassa, mutta sitten on pari näitä arvalla heitettyjäkin.
Ja näidenkin pelien järjestys on kyseenalainen.

btw. MiiQ tuo GTA on nimenomaan kolmonen, koska se oli ensimmäinen "3D" GTA :P
lainaa
jounihat

25.12.2009 klo 21.28

Halo valittiin listalle moninpelin takia mutta yhtään Unreal Tournamentita ei sitten listalla ollut? Ok, alkuperäinen UT julkaistiin Wikipedian mukaan marraskuussa '99, mutta jos puhutaan tämän vuosikymmenen moninpeliräiskintöjen vaikuttajista, niin Halolla ei ole mitään jakoa myöhempienkään Tournamenttien kanssa.
lainaa
Jesss

25.12.2009 klo 21.42

Kerrankin Halokin päässyt listalle jolle se todella kuuluu. MiiQ vois mennä vittuun trollaan kun mistään mitään tiedä. Kerros ykskin syy miksi VC:n pitäis olla siellä muttei kolmosen?
lainaa
Erkki

25.12.2009 klo 21.52

"HALO ON LISTALLA VOI EI NYT MAAILMANI KAATUUU!!!"

jounihat: kannattaa kuitenkin erottaa pc- ja konsoliräiskinnät moninpeleineen.
lainaa
Hauismies

25.12.2009 klo 21.52

Napoleon kirjoitti:
Huh, hyvä kun ei ottanut MW2:sta listalle.


komppaan. sentään maailman paras peli! (:

no mut onhan tuol sentään gta ja halo.
lainaa
jounihat

25.12.2009 klo 22.05

Erkki kirjoitti:
jounihat: kannattaa kuitenkin erottaa pc- ja konsoliräiskinnät moninpeleineen.


UT:tä on kyllä pelattu pleikkari kakkosellakin ihan hiirellä ja näppäimistöllä vaikkei käännös muuten niin mestarillinen ollutkaan.
lainaa
Penaqua

Rekisteröitynyt 22.11.2009

25.12.2009 klo 22.27

MiiQ kirjoitti:
GTA olisi saanut olla Vice city eikä III. Guitar Hero pois, ei tämän arvoinen. Halo pois, ei todellakaan tämän arvoinen. Muuten jopa jotenkuten osuva lista


GTA 3 toi sarjan 3D ajalle
lainaa
Tane

Rekisteröitynyt 26.06.2007

25.12.2009 klo 22.30

WoW ekaks ja GH pois listalta! WoWilla on varmasti ollu vaikutusta jokaiseen henkilöön enemmän tai vähemmän :D
lainaa
drrAshrash

25.12.2009 klo 23.45

Halo ja Guitar Hero ehdottomasti ansainneet päästä listalle, genrensä parhaimpia pelejä. Tietenkään ei nuo kaikkia kiinnosta, mutta olkoon niiden oma ongelmansa :)
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

25.12.2009 klo 23.53

Ilman haloa meillä ei olisi latautuvia kilpiä FPS peleissä! AMAZING! Huoh. Paska lista. Paska.
lainaa
Pelleplaneetta

25.12.2009 klo 23.57

rambokala kirjoitti:
Ilman haloa meillä ei olisi latautuvia kilpiä FPS peleissä! AMAZING! Huoh. Paska lista. Paska.

Itke peelo lisää. Ilman Haloa esim. nykyräiskintöjen moninpelit eivät näyttäisi siltä kuin ovat. Plus että kyylättäis hitpointteja ja metsästeltäis medipackkejä ;)

"missä fc2 yhyhyy"
lainaa
Hahaha

26.12.2009 klo 00.03

Pelleplaneetta kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Ilman haloa meillä ei olisi latautuvia kilpiä FPS peleissä! AMAZING! Huoh. Paska lista. Paska.

Itke peelo lisää. Ilman Haloa esim. nykyräiskintöjen moninpelit eivät näyttäisi siltä kuin ovat. Plus että kyylättäis hitpointteja ja metsästeltäis medipackkejä ;)

"missä fc2 yhyhyy"


Hahaa, ilman Haloja olisi enemmän Deus Ex tyylisiä Jeesuspelejä.
lainaa
HeDuXe

26.12.2009 klo 00.05

Geometry wars: retro evolved on kyllä hyvä, mutta en käsitä miten se tälle listalle joutui, huh!
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

26.12.2009 klo 00.07

Numerot 2, 6, 7 ja 9 eivät kuulu kärki kymppiin mielestäni koska GTA3 ei ollut se suuri juttu vaan sen itsenäiset lisäosat. Hienointa siinä oli grafiikka moottori joka on yhä aika vaikuttava ja osoitti, että 3D saadaan toimimaan hiekkalaatikkopeleissäkin kivasti ilman merkittäviä lataustaukoja. Mutta voin ajatella tätä ehkä vähän turhan paljon Windows pelaajan näkökulmasta. Halo ei tehnyt mitään uutta tai mullistavaa verrattuna Goldeneyehen. Oli niitä ensimmäisen persoonan pelejä tehty aikaisemminkin pelilaitteille. Halon markkinointi, moninpeli ja ohjausmekanismi olivat se juttu siinä ehkäpä. En tiedä. Bejeweledin perustelut olisi kiva tietää. On noita pulmapelejä aikaisemminkin ollut ja parempiakin. Ja sitten tuo viimeinen, kuinkakohan monta tuhatta 2D avaruusräiskintää on esim. Amigalle tai Commodore 64:llekkin aikaisemmin julkaistu. Jos jotain niin ehkä Geometry Wars toi nämä pelit taas muotiin.

Noin nyt on hajoilut hajoiltu. Ja ykkönen ansaitsee paikkansa. Sims on oikeasti hyvin merkittävä peli monestakin eri syystä. :P
lainaa
Dubbis

26.12.2009 klo 00.17

Mielestäni tosi hyvin onnistunut lista. Guitar Hero kyllä ansaitsee paikkansa.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

26.12.2009 klo 00.22

rambokala kirjoitti:
Ilman haloa meillä ei olisi latautuvia kilpiä FPS peleissä!

"...Missä on minun terveyspakkaukseni? Vai joko jo tämäkin ennen hyvä pelisarja Halonisoitiin?..." ;)

Itsehän olen sitä mieltä, että pelinkiinnostavuuden kannalta on hyvä olla terveyspakkaukset jossain koska se tuo syvyyttä ja haastavuutta peliin. Tuo energiat palautuvat kun vähän aikaa olet paikoillasi on hanurista.

Ja Erkki: Kaikki ne pelilaitteet ovat yhtä ja samaa tavaraa. Turha erotella tälläisessä listassa mitään Windowsia omaksi alustakseen muista. Erot eivät ole kuin käyttäjä kuntien ylpeydessä.

Unreal Tournament kyllä hakkaa Halon moninpelin. Toisin kuin Halon moninpeli, toimii Unreal Tournamentin moninpeli kuin junanvessa ja on siksi parempi. Ja Unreal Tournamentin ja Quake 3:n vaikutus tämän vuosikymmenen moninpeleihin on erittäin merkittävä. Ilman Unreal Tournamenttia moninpeleistä puuttuisivat tavoite-pohjaiset moninpelitilat ellei joku toinen niitä olisi sitten innovoinut ja Quake 3:n pelimoottori pyörittää pelejä kuten Call of Duty 2, Call of Duty 4, Jedi Outcast, F.A.K.K 2, Medal of Honor: Allied Assault, Return to Castle Wolfenstein ja Soldier of Fortune 2...
lainaa
lol

26.12.2009 klo 00.25

Hahaha kirjoitti:

Hahaa, ilman Haloja olisi enemmän Deus Ex tyylisiä Jeesuspelejä.

Deus Ex on aika vitun kaukana jeesuspelistä. Se on itse asiassa ihan paska, mut mikäs siinä jos pellet tykkää
lainaa
MiiQ

Rekisteröitynyt 28.11.2008

26.12.2009 klo 00.27

rambokala kirjoitti:
Ilman haloa meillä ei olisi latautuvia kilpiä FPS peleissä! AMAZING! Huoh. Paska lista. Paska.
Health regeneration on vanhempi juttu kuin Halo, halo ei sitä "keksinyt" eikä edes ollut ensimmäinen FPS jossa se oli, joten taas yksi syy olla pitämättä Halosta (eli syys siis on tämä -> "Halo on iha vitun loistava peli koska se o eka FPS peli jossa on käytetty Health Regeneration tyyliä, muut pelit jotka käyttää samoi o paskoi koska ne matkii vaa haloa")
lainaa
2girls1cup

26.12.2009 klo 00.30

Dekonega kirjoitti:

Unreal Tournament kyllä hakkaa Halon moninpelin. Toisin kuin Halon moninpeli, toimii Unreal Tournamentin moninpeli kuin junanvessa ja on siksi parempi. Ja Unreal Tournamentin ja Quake 3:n vaikutus tämän vuosikymmenen moninpeleihin on erittäin merkittävä. Ilman Unreal Tournamenttia moninpeleistä puuttuisivat tavoite-pohjaiset moninpelitilat ellei joku toinen niitä olisi sitten innovoinut ja Quake 3:n pelimoottori pyörittää pelejä kuten Call of Duty 2, Call of Duty 4, Jedi Outcast, F.A.K.K 2, Medal of Honor: Allied Assault, Return to Castle Wolfenstein ja Soldier of Fortune 2...


Niin, toimii kuin junan vessa, aina on paska raiteilla ;)
lainaa
Erkki

26.12.2009 klo 01.00

MiiQ kirjoitti:
ynnynnyynyyy...

Sä taidat oikeasti olla ihan helvetin tyhmä kaveri? Ja vieläkään et ole sanonut yhtäkään fps:ää jossa olis ollut palautuvat shieldit ennen Haloa. Ja vaikkei oliskaan niin mitä vitun väliä? HALO oli se peli joka toi mm. sen oikeasti esiin ja siitä se yleistyi kuten voi aivolliset ihmiset todeta. Jos olisit vaivautunut lukemaan ihan tuon artikkelin;

"Goldeneye 007 was the game that took multiplayer first-person shooting on game consoles and made it mainstream. But it was Halo that truly rallied the troops."

Halo ei ollut ensimmäinen. Halo oli se tienraivaaja joka toi mm noi helvetin kilvet yleiseen käyttöön ja nosti (konsoli) moninpelaamisen sille tasolle millä se on vieläkin. Tarvii näemmä ihan aikuisten oikeasti olla melko retardi äijä jos ei näe Halolla minkäänlaista merkitystä konsoliräiskintöjen historiassa. (MiiQ nyt taitaa enemmin olla huono trolli)

Ja Degonega, UT:t ja Quaket ovat kyllä vaikuttaneet helvetisti enemmän peecee-räiskintöihin (etkö huomaa samankaltaisuuksia esim counter-strikeen?), kun taas nykykonsoliräiskinnät a la KZ2 tai Halo 3 ovat enemmän velkaa Goldeneyelle ja ekalle Halolle. Vetäisin kyllä selkeän viivan näiden kahden välille ilman sun "alusta sitä ja alusta tätä" mutinoitaskin.

Ja minä ainakin lähinnä turhaudun medipackkien etsiskelemisestä ja hitpointtien kyyläämisestä. Ihan yhtä hanurista ja epärealistista kuin esteiden takana huokailu. MoH Airborne vetäisi kivasti fifty-fifty näiden välillä, muuten peli olikin ihan paska.
lainaa
Trollipeikko

26.12.2009 klo 01.07

Paska lista. Ainakin noin top kympin puolesta. Wowin tosin pitäisi olla puolueettomasti sanottuna ekana. Ihan vain sellaisten seikkojen ansiosta, että kyseistä peliä pelaa miljoonat ihmiset päivittäin (ja kaikenikäiset miehet ja naiset). Lisäksi kyseisen pelin saama suosio on saanut monet pelifirmat yrittämään omia mmorpg pelejä.

Verrattuna Simsin saavutukseen, joka on vain ja ainoastaan 12 vuotiaiden tyttöjen pelaaminen.

Tuohon Halon hehkuttamiseen ja haukkumiseen.. niin onhan se totta että kyseinen peli on suosittu ja sen suosio on saanut tuon lataantuvan healthin tulemaan jokaiseen fps peliin, mutta henk. koht. en diggaa pinkeistä avaruusolioista, jotka ovat kuin halinalleja ilman karvapeitettä. Mutta tuolla on PEGI arvo saatu kait matalaksi (jonka kuulee netissä pelatessa). FPS pelien varsinaisena edistysaskeleena pitäisin tuota GoWin suosioon tuomaa suoja mekanismia tosin hienompana. Taikka Max Paynen bullet timea.
lainaa
Trollipeikko

26.12.2009 klo 01.13

Niin ja Halosta vielä lisää... AIVAN turhaa on hehkuttaa sitä vuosikymmenen merkittävimpänä pelinä sellaisella verukkeella että se olisi konsolin fps-pelien esi-isä, heti James Bondin jälkeen. Sillä kun ei käytännössä ole mitään arvoa, että kyseinen peli vaan sattui tupsahtamaan konsoleille ekana fps-pelinä. Kyllä noita räiskintöjä ja fps-pelejä olisi konsoleille tullut ilmankin Haloa ja olisivat toimineet aivan täysin samoilla mekanismeilla/kontrolleilla, jotka ovat rajoitetun padin ansiota. Kyllä se on tuo Wolfenstein vuodelta nakkisota, joka on esi-isä fps peleille... myös konsoleille, sillä siihen ideaan nuo kaikki pohjautuvat. Se että ensimmäinen fps pelin käännös sattui olemaan Halo ei tosiaan tarkoita, että ilman Halon menestystä konsoleille ei olisi fps pelejä luotu.
lainaa
iyi

26.12.2009 klo 01.40

Hindi ko talaga mapagtanto kung ano na gumagawa ng Sims na sa listahan. Guitar Hero palayo. Bakit sa na sinag sa ulo. Oh, boogie
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

26.12.2009 klo 02.02

MiiQ kirjoitti:
GTA olisi saanut olla Vice city eikä III. Guitar Hero pois, ei tämän arvoinen. Halo pois, ei todellakaan tämän arvoinen. Muuten jopa jotenkuten osuva lista

GTA3 oli se GTA, joka mullisti genren. Vice City vain paransi samaa kaavaa, mutta ei mullistanut mitään. Guitar Heron ansiosta (tai takia) musiikkipelit ovat niin suosittuja kuin ne nykyään ovat. Halo taas mullisti konsoliräiskinnät.

Ja mainittakoon, että yhtäkään näistä pelisarjoista minä en arvosta pätkän vertaa.
lainaa
Lichi

26.12.2009 klo 02.08

Guitar hero ansaitsee paikkansa. Täytyy olla pihalla peliteollisuudesta, jos tosiaan, väittää, ettei se kuulu tolle listalle. Millä perusteella SIms on vaikuttanut enemmän kuin WOW? WoW sentään käytännössä loi uuden genren.

10. Metroid Prime
09. Geometry Wars: Retro Evolved
07. Bejeweled

Mitäköhän nämä tekee listalla kuullutkaan tämmöisistä saati sit, et olisin pelannut.
lainaa
minä

26.12.2009 klo 02.17

Guitar anh hùng x?ng ?áng m?t n?i. Ph?i ???c ? sân trong ngành công nghi?p trò ch?i, n?u qu? th?t v?y, tuyên b? r?ng nó không Tolle Ch??ng trình. Các c? s? mà trên ?ó Sims ?ã ?óng góp nhi?u h?n WOW? WoW, sau khi t?t c?, h?u nh? t?o ra m?t th? lo?i m?i.Tôi t? h?i nh?ng gì h? s? x?p h?ng ngay c? khi nghe nói v? các v?n ?? nh? th?, hãy ng?i m?t mình, tôi s? ???c ch?i cho b?n.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

26.12.2009 klo 03.08

MiiQ kirjoitti:
GTA olisi saanut olla Vice city eikä III. Guitar Hero pois, ei tämän arvoinen. Halo pois, ei todellakaan tämän arvoinen. Muuten jopa jotenkuten osuva lista
'

Mutta kun "viimeisen kymmenen vuoden aikana" ei julkastu GTA ykköstä. Guitar Hero taas on vaikuttanu enemmän pelikulttuuriin ku moni muu. Kyseessä ei siis oo "parhaimmat pelit" vaan tärkeimmät. Lue muutakin kuin pelkkä lista.. Ei WoWikaan vuosikymmenen parhaimpia pelejä oo, mutta kyllä se MMO-osaston aikalailla mullisti.
lainaa
ymmärtäkää

26.12.2009 klo 04.44

Miten helevatassa ihmiset voi ymmärtää asian väärin. Kyseessä on viimeisen VUOSIKYMMENEN aikana eniten vaikuttaneet pelit. Eli pelit jotka ovat omaan genreensä tuonut jotain uutta tai parantaneet sitä. Nyt ei jumalauta ole kyse pelien pareemmuus järjestyksestä.

Ja mitä Halo keskusteluun tulee niin voiko joku nyt väittää että viimeisen vuosikymmenen aikana kyseinen pelisarja ei olisi aloittanut konsolien fps-moninpelin. Se onko se hyvä vai ei, ei kuulu tähän keskusteluun. Eikä sillä ole mitään merkitystä että kourallinen ihmisiä on pelannut ennen haloa fps-moninpeliä konsolilla. Halo oli ensimmäinen fps mitä pelattiin massoittain konsoleilla moninpelinä. Sen takia se on tällä listalla.

PS. En ole ensimmäisen halon jälkeen pelannut kyseistä sarjaa enkä sitä mitenkään erityisen hyvänä pidä mutta kyllä se silti oli ensimmäinen konsolien fps mikä sai porukan pelaamaan moninpeliä. Ja kyllä mikä tahansa muukin peli olisi sen voinut tehdä mutta ikävä kyllä se oli halo.
lainaa
i30

26.12.2009 klo 10.53

MiiQ kirjoitti:
Guitar Hero pois


Et tainnut tajuta listan ideaa?
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

26.12.2009 klo 10.55

hyvä lista
lainaa
ASDASDASDASD

26.12.2009 klo 13.08

Missä ensimmäinen half-life? -.-
lainaa
Kyljys

26.12.2009 klo 15.43

Ensimmäinen Half Life taisi tulla 90-luvun puolella. Ellen ihan väärin muista. Voi olla että muistan. =)
lainaa
asdaa

26.12.2009 klo 17.33

i30 kirjoitti:
MiiQ kirjoitti:
Guitar Hero pois


Et tainnut tajuta listan ideaa?

niimp. Listan idea oli listata eniten pelikulttuuriin vaikuttavimmat pelit ja ilman GH:ta ei olis rock bandia ja DJ heroa (jotka molemmat o mun mielestä pskoja)
Mutta listasta:

Hyvin onnistunu lista. Mutta eikös Eyetoy ois kannattanu pistää wii sportsin tilalle? Sehä tuli enne sitä ;)
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

26.12.2009 klo 20.31

Lichi kirjoitti:
10. Metroid Prime ... Mitäköhän nämä tekee listalla kuullutkaan tämmöisistä saati sit, et olisin pelannut.


Metroid Prime on kyllä peli joka kaikkien pitäisi tietää. Nintendon Gamecuben ainoa peli joka teki koko laitteesta hankkimisen arvoisen. Ja yksi parhaista räiskinnöistä mitä viimeisen vuosikymmenen aikana on julkaistu. Varmaan Super Marion jälkeen eniten pelaamani peli Nintendon alustalla.

Itse peli on vähän kuin Deus Ex, mutta enemmän seikkailua ja tasohyppelyä kuin roolipelaamista.
lainaa
Muistutus

26.12.2009 klo 20.54

Muistutus kaikille, tämä lista ei ole vuosikymmenen parhaat peli. Tämän on vuosikymmenen tärkeimmät ja eniten pelimaailmaan vaikuttaneet pelit.

Eli Sims, Guitar Hero ja Halo kuuluvat ehdottomasti listalle.
lainaa
MiiQ

26.12.2009 klo 22.28

Ei ne saa olla listalla kun en mä tykkää niistä eikä ne ole edes parhaita pelejä ;(
lainaa
LeCtUrE

Rekisteröitynyt 02.10.2007

27.12.2009 klo 14.11

Missä CS??? Ok, sitä ei julkastu tällä vuosikymmenellä mutta sitä hakataan yhä ja aika paljon kyl vaikuttanut.
lainaa
Erkki

27.12.2009 klo 14.32

LeCtUrE kirjoitti:
Ok, sitä ei julkastu tällä vuosikymmenellä mutta sitä hakataan yhä ja aika paljon kyl vaikuttanut.

Joo ei ole tältä vuosikymmeneltä, ja muutenkin quake, ut ja doom vaikuttivat kyllä huomattavasti enemmän
lainaa
Fara

27.12.2009 klo 20.40

Half-life puuttuu.
lainaa
Realisti

28.12.2009 klo 00.37

Guitar Hero, Halo, Bejeweled, WOW, Happy Farm, Portal... No, just no.
lainaa
Qwain

Rekisteröitynyt 18.09.2009

28.12.2009 klo 05.28

En vain ymmärrä miksi porukat valittavat Halosta, ja GHsta. . . Halo mullisti täysin fps pelit konsoleille ja GH teki pelaamisesta todellista valtavirran ajanvietettä. Mutta tuo Sims ihmetyttää. . . Todellakin se kuuluu listalle, Mutta ei mielestäni 1. sijalle. Kyllähän se toi vähän uusia ulottuvuuksia pelaamiseen ja oli kunnon myyntitykki, mutta loppujen lopuksi, Mitä se mullisti?
lainaa
sipadipadui

28.12.2009 klo 10.04

Qwain kirjoitti:
En vain ymmärrä miksi porukat valittavat Halosta, ja GHsta. . . Halo mullisti täysin fps pelit konsoleille ja GH teki pelaamisesta todellista valtavirran ajanvietettä. Mutta tuo Sims ihmetyttää. . . Todellakin se kuuluu listalle, Mutta ei mielestäni 1. sijalle. Kyllähän se toi vähän uusia ulottuvuuksia pelaamiseen ja oli kunnon myyntitykki, mutta loppujen lopuksi, Mitä se mullisti?


Todellakin. Halo ja GH kuuluvat tuolle listalle, ei mitään vastasanaa. Ja ei, en ole kummankaan pelisarjan fanittaja, mutta ymmärrän silti täysin miksi ne ovat tuolla. Golden Eye saatto tehdä monenkin asian konsoleilla ennen Haloa, mutta lets face it: aika harva ns. mainstream-pelaaja on ikinä edes kuullut Golden Eyestä, tai ainakaan koittanut. Toista on Halon kanssa. Halo oli oikeastaan SE peli, jonka takia Livestä tuli niin hiton suosittu kk-maksusta huolimatta (ja se on oikeasti kova saavutus). Sims on ykkösenä varmaankin sen takia, että se oli ensimmäinen peli, joka oikeasti sai "normi-naisetkin" pelaamaan, siis jo kauan ennen Wiin tuloa. En tosin ole ihan kaikista listalla olevista sitä mieltä, että kuuluisivat tuonne, mutta suurimmasta osasta kyllä.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova