Tuorein sisältö

Ihmisoikeusjärjestöt kauhistelevat pelien sotarikoksia

25.11.2009 klo 12.43 | Luettu: 39687 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Mm. Yle uutisoi sveitsiläisten ihmisoikeusjärjestöjen teettämästä tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin pelejä sota- ja ihmisoikeusrikosten näkökulmasta. Järjestöjen tutkimuksen mukaan suosituissa peleissä muun muassa tapetaan siviilejä, kidutetaan vankeja ja tuhotaan mielivaltaisesti ihmisten koteja ja rakennuksia.

Lakimiehien valvonnassa pelattuihin pariinkymmeneen peliin kuuluivat mm. Army of Two, Call of Duty 5, Far Cry 2 ja Conflict Desert Storm. Järjestöt ehdottavatkin nyt, että pelintekijät muistuttaisivat pelaajia siitä, mitä pelin sisältö tarkottaisi todellisuudessa. Pelien väkivaltaisuuden vähentämiseen ne eivät kuitenkaan halua puuttua.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Pelaa alkuperäistä Q... Bayonetta tanssii de... >

Keskustelut (31 viestiä)

Ihmisoikeus

25.11.2009 klo 13.09

Ihmisoikeudet pitää saada myös virtuaali-ihmisille. Virtuaali-ihmisen murha tulee tuomita oikeudessa murhana. Halossa kuolleet muukalaistaistelijat ansaitsevat kunnian ja asialliset hautajaiset. Rukoilkaamme Covenantin urheiden taistelijoiden muistoksi.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

25.11.2009 klo 13.20

Kyllähän noilla on tossa ihan pointtikin. Ei se että kaikki tollanen pitäis poistaa, vaan se, että se 14-vuotias jamppa tajuais mitä siellä tapahtuu.
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.11.2009 klo 13.21

No voi helvetin perse. Entäs kirjat? Entäs elokuvat? Entäs äänikasetit? Kaikki vaan oikeuteen, heittäkää kirjat roviolle ja ryhtykää ituhipeiks.
lainaa
think

25.11.2009 klo 13.23

Appe kirjoitti:
Kyllähän noilla on tossa ihan pointtikin. Ei se että kaikki tollanen pitäis poistaa, vaan se, että se 14-vuotias jamppa tajuais mitä siellä tapahtuu.


Se pointti on typeryys ja että amerikkalainen jeesustelu leviää joka puolelle.
lainaa
Peliharrastaja

25.11.2009 klo 13.44

Saisiko näitä uutisia kirjoittamaan jonkun aikuisen, joka ymmärtäisi lukemaansa. Tuossa tutkimuksessahan ei missään nimessä "kauhistella pelien sotarikoksia", vaan käsitellään maltillisen kiinnostavalla tavalla sitä, millaista kuvaa sodasta pelit luovat. Kommentoijien kannattaisi lukea uutinen läpi ilman "omg taas pelejä haukutaan" -laseja, uutisen kirjoittajasta puhumattakaan.
lainaa
LeCtUrE

Rekisteröitynyt 02.10.2007

25.11.2009 klo 13.45

Kerrankin puututaan väkivaltaan eikä luonnollisiin seksuaalisiin asioihin, kuten kukkahattutädeillä yleensä on tapan.
lainaa
Aivot_peliin

25.11.2009 klo 14.01

Mopez: Toisin kuin kirjat, pelit eivät useinkaan tuo massamurhia ym. ihmisoikeusloukkauksia kovinkaan järkyttävästi esiin. Peleissä ne ovat puhtaaksi viihdykeenä. En taida tietää yhtään ihmistä, joka olisi purskahtanut itkuun pelissä tapahtuneen vääryyden vuoksi. Mutta kirjaa lukeneita, ja silloin itkeneitä kyllä tiedän.

Eli minusta tuossa jutussa oli kyllä ihan hyvä pointti, mutta mielestäni sen ratkaiseminen on vaikeaa, ellei mahdotonta.

takaisin codin pariin -->
lainaa
Lukija

25.11.2009 klo 14.02

"Järjestöjen tutkimuksen mukaan suosituissa peleissä muun muassa tapetaan siviilejä, kidutetaan vankeja ja tuhotaan mielivaltaisesti ihmisten koteja ja rakennuksia" Tuollaistahan tapahtuu oikeesti kokoajan maailmalla, sairasta meininkiä mut niin se vaan on.
lainaa
diipadaapa

25.11.2009 klo 14.06

Mopez kirjoitti:
No voi helvetin perse. Entäs kirjat? Entäs elokuvat? Entäs äänikasetit? Kaikki vaan oikeuteen, heittäkää kirjat roviolle ja ryhtykää ituhipeiks.

tuossapa on (ainakin heidän mielestä) se ero, että olet itse useimmiten tekijänä/osallisena peleissä, kirjassa pelkkä sivustaseuraaja
lainaa
Peliharrastaja

25.11.2009 klo 14.13

Juuri näiden nimimerkki "effa" -henkilöiden takia peräänkuuluttaisin jotain vastuullisuutta uutisoinnissa. Jos ette oikeasti ymmärrä sitä lähdemateriaalianne tai jos alatte kirjoittamaan uutisia pyhän tuohtumuksen vallassa, vetäkää henkeä ja kysykää ensin neuvoa joltain fiksummalta.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.11.2009 klo 14.18

Peliharrastaja kirjoitti:
Juuri näiden nimimerkki "effa" -henkilöiden takia peräänkuuluttaisin jotain vastuullisuutta uutisoinnissa. Jos ette oikeasti ymmärrä sitä lähdemateriaalianne tai jos alatte kirjoittamaan uutisia pyhän tuohtumuksen vallassa, vetäkää henkeä ja kysykää ensin neuvoa joltain fiksummalta.


Missäköhän se pyhä tuohtumus oli tässä uutisessa? Toimituksen mielipidettä faktaan (tutkimus on tehty) ei ole esitetty tässä uutisessa mielestäni lainkaan.
lainaa
aatolfin_idoli

25.11.2009 klo 14.19

Heh, hauskinta oikeastaan on, että yksikään peli ei yllä siihen raakuuteen ja julmuuteen mitä tosielämässä oikeasti tapahtuu ja on tapahtunut.

Mutta antaa kukkahattutätien/-setien vain jeesustella, jos se kerran heidän oloaan helpottaa.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

25.11.2009 klo 14.19

On surullinen tosiasia, että maailmassa eivät ihmisoikeudet toteudu ja tälläkin nimenomaisella hetkellä ihmiset joutuvat kokemaan aina toinen toistaan suurempia vääryyksiä ympäri maapallon.

Asiaa ei pidä lakaista maton alle, eikä asian esiintuominen eri medioissa (pelit mukaanlukien) ole koskaan paha asia. Toteutustapaan pitää tietysti kiinnittää huomiota, kuten niin monessa muussakin asiassa.
lainaa
Peliharrastaja

25.11.2009 klo 14.22

zeroic:

Esimerkiksi otsikossa. Uutisen otsikoiminen tuohon tapaan maalaa kauniisti koko tekstin sisällön tietyllä sävyllä, jota ei ihan oikeasti tarvittaisi.
lainaa
Irichanu

Rekisteröitynyt 11.04.2007

25.11.2009 klo 14.36

Peliharrastaja kirjoitti:
zeroic:

Esimerkiksi otsikossa. Uutisen otsikoiminen tuohon tapaan maalaa kauniisti koko tekstin sisällön tietyllä sävyllä, jota ei ihan oikeasti tarvittaisi.

/agree
lainaa
joel141290

25.11.2009 klo 14.39

Peliharrastaja kirjoitti:
Juuri näiden nimimerkki "effa" -henkilöiden takia peräänkuuluttaisin jotain vastuullisuutta uutisoinnissa. Jos ette oikeasti ymmärrä sitä lähdemateriaalianne tai jos alatte kirjoittamaan uutisia pyhän tuohtumuksen vallassa, vetäkää henkeä ja kysykää ensin neuvoa joltain fiksummalta.

Olen samaa mieltä
lainaa
joel141290

25.11.2009 klo 14.42

aatolfin_idoli kirjoitti:
Heh, hauskinta oikeastaan on, että yksikään peli ei yllä siihen raakuuteen ja julmuuteen mitä tosielämässä oikeasti tapahtuu ja on tapahtunut.

Mutta antaa kukkahattutätien/-setien vain jeesustella, jos se kerran heidän oloaan helpottaa.

Tossakin olen myös samaa mieltä
lainaa
Peliharrastaja

25.11.2009 klo 14.50

aatolfin_idoli kirjoitti:
Mutta antaa kukkahattutätien/-setien vain jeesustella, jos se kerran heidän oloaan helpottaa.


No mutta kun tässähän ei ole kysymys kukkahattutäteilystä. Jokainen tutkimus, jossa peleistä mainitaan jotain, jonka voi tulkita jotenkin negatiiviseksi, ei ole kukkahattutäteilyä.

Tämä on juurikin se ongelma tämän kaltaisessa uutisoinnissa. Jotain journalistista etiikkaa ja taustatutkimusta sopisi harjoittaa.
lainaa
makke21

25.11.2009 klo 14.53

Ihan järkevähän tämä uutinen on en näe tässä mitään vikaa. Aluksi luulin että taas ollaan pelejä kieltämässä. Voin kuvitella millaista oli kun lakimies oli vieressä kun pelaat Bad companya "noita taloja ei saa vaan omaksi huvikseen sitten rikkoa tai se on rikos tuolla teolla pitää olla joku strateginen merkitys ja älä sitten ammu niitä puita katki ilman mitään syytä"
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

25.11.2009 klo 15.11

Peliharrastaja kirjoitti:
Saisiko näitä uutisia kirjoittamaan jonkun aikuisen, joka ymmärtäisi lukemaansa. Tuossa tutkimuksessahan ei missään nimessä "kauhistella pelien sotarikoksia", vaan käsitellään maltillisen kiinnostavalla tavalla sitä, millaista kuvaa sodasta pelit luovat. Kommentoijien kannattaisi lukea uutinen läpi ilman "omg taas pelejä haukutaan" -laseja, uutisen kirjoittajasta puhumattakaan.


Kompataan.

Tosin vähän mietin itsekkin, että ymmärtävätkö tutkimuksen tekijät, että pelit eivät ole enään varsinaisesti "pelejä", vaan interaktiivista taidetta, johon on usein sekoitettu mukaan kilpailullisia elementtejä.

Se on myös pakko huomauttaa, että suurin osa sotapeleistä tuntuu olevan idioottien ja/tai mielenvikaisten kirjoittamia. Sen verran kieroutunut maailmankatsomus niistä usein löytyy.
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.11.2009 klo 15.38

diipadaapa kirjoitti:
Mopez kirjoitti:
No voi helvetin perse. Entäs kirjat? Entäs elokuvat? Entäs äänikasetit? Kaikki vaan oikeuteen, heittäkää kirjat roviolle ja ryhtykää ituhipeiks.

tuossapa on (ainakin heidän mielestä) se ero, että olet itse useimmiten tekijänä/osallisena peleissä, kirjassa pelkkä sivustaseuraaja


Totta, mutta itse "tapahtuma" on yhtä todellinen molemmissa (eli ei ollenkaan todellinen)
lainaa
Goldi

25.11.2009 klo 16.00

Itse koen sen, että kun pelissä "tehdään sotarikos", niin tämä saa omalla kohdalla mielen hyrräämään, että tuo on väärin eikä niin todellisuudessa saisi koskaan tehdä. Harmi vain, että tälläkin hetkellä tapetaan viattomia ihmisiä ja sotavankeja mitä luonnottomimmilla tavoilla. Silti vain valitetaan, että pelissä tehdään sotarikoksia.

Vaikka peleissä tehdään tai ei tehdä sotarikoksia, ei se muuta sitä, että todellisuudessa niitä tehdään.
lainaa
Kimitri

Rekisteröitynyt 22.04.2007

25.11.2009 klo 17.46

Goldi kirjoitti:
Itse koen sen, että kun pelissä "tehdään sotarikos", niin tämä saa omalla kohdalla mielen hyrräämään, että tuo on väärin eikä niin todellisuudessa saisi koskaan tehdä. Harmi vain, että tälläkin hetkellä tapetaan viattomia ihmisiä ja sotavankeja mitä luonnottomimmilla tavoilla. Silti vain valitetaan, että pelissä tehdään sotarikoksia.


Hetkinen... Tarkoitatkos, että noihin oikeisiin sotarikoksiin ei puututa tai että niitä ei paheksuta ja arvostella, vai?

Ja tälleen sivuhuomiona ja pilkunviilauksena:
"Pelien väkivaltaisuuden vähentämiseen ne eivät kuitenkaan halua puuttua." Tuon voisi tulkita aika ristiriitaisesti niin, että vaikka peleissä tehdään järjestöjen mielestä pahoja asioita, ne eivät halua estää pelien väkivallan vähentämistä. Sepäs olisikin kumma juttu, joten hyvä, että eivät siihen ryhdy.
lainaa
Jucifer83

25.11.2009 klo 17.56

Goldi kirjoitti:
Itse koen sen, että kun pelissä "tehdään sotarikos", niin tämä saa omalla kohdalla mielen hyrräämään, että tuo on väärin eikä niin todellisuudessa saisi koskaan tehdä. Harmi vain, että tälläkin hetkellä tapetaan viattomia ihmisiä ja sotavankeja mitä luonnottomimmilla tavoilla. Silti vain valitetaan, että pelissä tehdään sotarikoksia.

Vaikka peleissä tehdään tai ei tehdä sotarikoksia, ei se muuta sitä, että todellisuudessa niitä tehdään.


Olen pitkälti samoilla linjoilla. Mutta piruako ne murehtii pelien sotarikoksista ja väkivallasta, murehtisivat vain ihan niitä todellisia tapauksia todellisessa maailmassa. Itse jopa saatan innostua, kuten tappamaan siviilijä uusimman call of dutyn yhdessä tehtävässä. Moraalisesti se tuntui pikkasen ja varsinkin pelit, joissa pitää valita tekeekö hyvää vai pahaa. Mutta esimerkiksi grand theft auto sarja on ollut aina kaikkien syytösten uhri ja nyt puhutaan sotapeleistä. Miksi en tekisi tuhojani pelimaailmassa, mitä en halua tehdä oikeasti? Kuinka kukaan voisi rajoittaa sitä elämystä? Jos pelaa pahan näkökulmasta, silloin olen paha mielelläni.
lainaa
MegaNeko

25.11.2009 klo 21.17

Mutta tiesittekö, että ne rakastamanne pelikonsolitkin ovat PC-laitteita?
lainaa
ItseKyrpä

25.11.2009 klo 23.02

^ liittyy mitenkään mihinkään?
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

25.11.2009 klo 23.58

MegaNeko kirjoitti:
Mutta tiesittekö, että ne rakastamanne pelikonsolitkin ovat PC-laitteita?

Myönnän revenneeni.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

26.11.2009 klo 11.14

Appe kirjoitti:
Kyllähän noilla on tossa ihan pointtikin. Ei se että kaikki tollanen pitäis poistaa, vaan se, että se 14-vuotias jamppa tajuais mitä siellä tapahtuu.


Noi on muuten 18+ lätkällä varustettu kaikki juuri tuosta syystä, eli ei niitä kaupasta pitäis ainakaan 14-vuotiaan saada haettua. Lähinnä huolestuttavaa on, että ihmisoikeusjärjestöjen edustajat ei ole ymmärtäneet asiaa, vaikka ovat ilmeisesti yli 14-vuotiaita. Vaihtoehtoisesti heille ei ole painotettu tarpeeksi sitä, että näitä pelejä ei myydä lapsille, jolloin ovat kauhistelleet juuri tuota "14-vuotiaat ei ymmärrä tätä!".
lainaa
EpaTodellisuus

26.11.2009 klo 21.25

Ja monessako pelissä vihollinen antautuu? Tulee ilman asetta, kädet pystyssä valkoista nenäliinaa heiluttaen vastaan?
Vaikka tekoälysoltuista on kaikki muut jo kuolleita, niin yhä se yksinäinen solttu vain painaa täysillä päin pelaajaa. Siinäpä sitä todellisuutta.
Ja nykyisin peleissä kun saa pelaaja saa luotia nahkaansa, niin kyyristellään vaan hetki puskissa tai käärästään vähän ensiapupakkausta nahkaan niin ollaan taas iskussa. Näinhän se menee todellisuudessakin vai mitä?
lainaa
sdfsf

01.12.2009 klo 12.24

Jos tehdään sodasta peli niin miksi sen pitäisi erota todellisuudesta noiden rikosten osalta?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

02.12.2009 klo 01.24

stammy kirjoitti:
MegaNeko kirjoitti:
Mutta tiesittekö, että ne rakastamanne pelikonsolitkin ovat PC-laitteita?

Myönnän revenneeni.

Mutta se on fakta! Vai pystyttekö todistamaan toisin? :3

...

Ja itse uutiseen. Niin, miksi nämä järjestöt eivät ennemmin pistäisi sitä energiaansa ikärajojen valvonnan tehostamiseen pelien ja muun interaktiivisen viihteen sisällön kritisoimisen sijaan?
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova