After.Life
Ensi-ilta: | 13.08.2010 |
Genre: | Draama, Kauhu, Trilleri |
Ikäraja: | 15 |
After.Life kertoo luopumisesta, mutta on asia erikseen, kertooko se ihmisistä, jotka eivät osaa luopua, vai ihmisistä, jotka ovat luovuttaneet. Hautajaisiin on kolme päivää. Annan on päästettävä irti maanpäällisestä ennen multaa. Peter Jacksonin megamunauksessa Oma taivas välitilaan jumittunut viaton tyttö pomppi innoissaan tehostesotkun keskellä ja joskus ohimennen muisti mainita, että hän on tosi katkera. Anna on kiintoisampi tuttavuus, sillä hän ei ollut miellyttävä eläessään ja fiksummalta asenteella hän olisi välttynyt kolariltakin. Onko kuolema muuta kuin helpotus heille, jotka elävät päin helvettiä? Riippumatta muusta sisällöstä, tämän kliseisen kysymyksen elokuva esittää omaperäisesti.
Kuvakerronta mukailee säpsähdyttäviä kauhujännäreitä. Wojtowicz-Vosloo tuskin vakuuttaisi näillä tempuilla, mikäli After.Life olisi toiminnallista perusroskaa, eikä pääpiirtein vähäeleinen keskusteluelokuva. Jos dialogi ei mieleen jäävää sorttia ole, tunnelma on. Teoksen tärkeimpiä voimavaroja on Neeson, joka aluksi vaikuttaa vetävän vakioroolinsa, jossa hän tietää kaiken kaikesta. Juuri siksi, että Neeson puhuu paljon, usvaisen äänenkäytön aistikkuus ehtii pureutua luihin ja ytimiin. Hahmo on outo. Oikeasti: hautausurakoitsija parsii ruumiita työkseen!
En tahdo nähdä ruumiita uutisissa, en muumioita Tieteen kuvalehdessä. Fiktiivisyydestä huolimatta siinäkin on liikaa patologiaa meikäläiselle, kun suurilla seksikkäillä silmillä siunattu Ricci viettää huomattavan osan elokuvasta alasti, vaikka heti alussa erikseen huomautetaan, että Annan ruumis on alkanut lahota.
Alastomuus ja kuolema synnyttävät reaktioita, jotka ovat jyrkässä ristiriidassa. Tietyllä pienellä kohtauksella After.Life myöntää yrittävänsä nekrofiilistellä iljettävästi. Ihon alle mennään toisiaan tukevilla tavoilla. Alussa esiteltävän ihmissuhteen tulehtuneisuudessa ja Longin vuodattamissa kyyneleissä on jotain hyvin vilpitöntä. Mikäli olen ymmärtänyt oikein väittämän, jolla internetin vihatuin kriitikko Armond White perustelee kaikkia kummastuttavat tuomionsa, tärkeintä elokuvissa on juuri se, mitä ne kertovat elämästä ihmisen kokemana, ei juonen uskottavuus eikä tekninen taituruus. Mestarilliset draamat tyyliin Todd Solondzin Onni voivat olla samaan aikaan iljettäviä ja katkeransuloisia - korkealentoiset jännärit yltävät samaan hieman harvemmin. Entäs sitten, jos tarinassa on useampi logiikkavirhe.
Kuudes aisti on mainio lastenelokuva, joka kestää useamman katselukerran johtuen tarkkaan harkituista visuaalisista yksityiskohdista ja huolimatta ajoittaisesta sortumisesta pikkunäppäryyteen. Aikuisille - enkä tarkoita täysi-ikäisiä - suunnattu After.Life saavuttaa vastaavia väreitä. Tätä en kuitenkaan kokenut niinkään tarinaelokuvana, kuin makaaberina tunnelmointina ja ajatusleikkinä. After.Life on jännittävä, liikuttava ja kaupan päälle iskevästi rajattu elokuva huomioiden, että aihe on niinkin laaja kuin ihmisen suhde elämään ja kuolemaan.
Keskustelut (15 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.10.2008
16.08.2010 klo 22.30
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
16.08.2010 klo 22.33
Rekisteröitynyt 04.07.2007
16.08.2010 klo 23.21
Rekisteröitynyt 16.02.2009
16.08.2010 klo 23.45
17.08.2010 klo 12.31
Rekisteröitynyt 03.09.2007
17.08.2010 klo 13.58
Miten must tuntuu et Liam Neeson on vähintään joka toises elokuvassa mikä tehään?
Nolan North -efekti. No, enpä oikeastaan tiedä, kun tulee niin vähän katsottua elokuvia tai TV:tä. Tosin tämä kuulostaa melko kiinnostavalta.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.08.2010 klo 14.50
17.08.2010 klo 21.55
Sinänsä juonen tynkä oli han kiinnostava mutta meikäläiseen ei nöin hidastempoiset leffat iske.
Rekisteröitynyt 04.07.2007
18.08.2010 klo 00.01
Miten must tuntuu et Liam Neeson on vähintään joka toises elokuvassa mikä tehään?
No aika keskiverto toi leffamäärä sillä on ollut. Viimesen kolmen vuoden aikana kymmenen leffaa, joista 3 äänirooleja.
Rekisteröitynyt 13.09.2007
18.08.2010 klo 00.12
Rekisteröitynyt 28.07.2009
18.08.2010 klo 00.37
18.08.2010 klo 04.30 1
En jaksa lukea enää _yhtään_ tämän Jari P:n "arvosteluja".. Mikään niistä ei kerro mitään itse elokuvasta. Pitää varmaan mennä jonnekin runokerhoon, että ymmärrän.
Mitä siitä elokuvasta pitäisi kertoa?
Juonen saat luettua imdb:sta, finnkinon sivuilta, tai dvd:n takakannesta.
Kuvakulmilla, lähikuvilla, erikoistehosteilla tai muilla tuotantoon liittyvillä asioilla voidaan määrittää elokuvan teknisen toteutuksen onnistuminen, mutta ei sitä, onko elokuva hyvä.
Itse pidän näistä JTP:n arvosteluista juurikin siksi, että ne pohtivat minkälaisia tunteita ja ajatuksia elokuva herättää.
19.08.2010 klo 01.09
Ja lopuks hautaa elävältä.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
20.08.2010 klo 20.10
Liam Neeson kusetti hienosti Christina Ricciä kuolleeks. Ja lopuks hautaa elävältä.
22.08.2010 klo 15.53
Kirjoita kommentti