Tuorein sisältö

Red Cliff

Ensi-ilta: 31.07.2009
Genre: Sota, Toiminta
Ikäraja: 15
Jari Tapani Peltonen

04.08.2009 klo 20.30 | Luettu: 32006 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen

Red Cliff (Chi bi) on kaksiosainen, neljä tuntia neljäkymmentä minuuttia pitkä kiinalaisspektaakkeli, josta tarjoillaan läntiselle kansalle yksi, 2 tuntia 28 minuuttia lyhyt tiivistelmä. Kun tätä ei edes valkokankaille viitsitty heijastaa, miksi kotikatsomoita pitää kiusata puolikkaalla elokuvalla? Pirulauta! Elämme ohjaajan versioiden kulta-aikaa! Taru sormusten herrasta -trilogia ja Troija ovat huomattavasti vahvempia pidennettyinä; Kingdom of Heaven muuttuu pidennyksen myötä perusleffasta yhdeksi Ridley Scottin klassikoista. Kuka tietää, minkälainen Red Cliff on oikeasti. Pullamössöversio on puhdas nautinto strategisesta sodankäynnistä kiinnostuneelle katsojalle, mutta jos historiallisessa eepoksessa on tarkoitus olla draamaakin, se on jäänyt matkan varrelle. Tästä huolimatta, neljä tähteä.

Ennen vaisuja Hollywood-vuosia ohjaaja John Woo vakuutti tyylikkäillä toimintatykityksillä. Kun ohjaajan tyyli on sitä tasoa, että filmin arvaa hänen työkseen vaikka sitä alkaisi katsoa puolivälistä, mieli alkaa tuottaa fantasioita. Minkälainen olisi Woon ison budjetin sotaleffa? Mahtikamaa, olen oppinut. Red Cliff sijoittuu Kiinaan ennen Kolmen kuningaskunnan aikaa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan teos kertoo, kuinka keisaria nukkenaan käyttävä pääministeri (Zhang Fengyi) aikoo hoidella opposition pois kartalta. Vastustavat sotaherrat (mm. Tony Leung Chiu-Wai) asettuvat linnoitukseen punaisten kallioiden kupeessa. Pääministerillä on huima ylivoima, mutta sotaherroilla oveluutta. Suurissa joukkokohtauksissa käytetään onnistuneesti hyväksi Woon brutaalia ja tyyliteltyä väkivaltaa, hillityssä määrin jopa vaijeripelleilyä. Red Cliff ei ole pöhkö ninjaturtles-elokuva kuten esimerkiksi 300, vaan jotain niin itsevarmaa ja tyylikästä, että lukuisat säröt realismissa näyttäytyvät kauneuspilkkuina.

Selkeästi sanoen Red Cliff jätti minut mielentilaan, jonka määrittelee halu pomppia kadulla tasajalkaa ja taklata taktisesti kumoon jokainen itseään isompi ukko. Rakastan vanhan ajan rehellistä ja älykästä sodankäyntiä, Sunzin Sodankäynnin taito ja muuta on luettu intohimolla - eikä Red Cliff muuta tee, kuin esittää konfliktin, jossa osapuolten on otettava kaikki mahdollinen huomioon. Esimerkiksi muodostelmia tuskin on elokuvataiteessa paljoa komeammin käytetty. Maasto-olosuhteet, säätila, psykologia sotaherrojen välillä, rivimiesten moraali, vakoilu, kaikki olennainen käydään läpi luontevasti. Taistelut ovat pitkiä ja kiihkeitä, aidosti jännittäviä ja täynnä kylmien väreiden arvoista hienoutta. Elokuva periaatteessa juhlii vanhoja sotalegendoja: ei tämä mitään historiaa ole, vaan juttu on parantunut kerrottaessa.

Red Cliffiä ei erehdy luulemaan draamaksi. Useimmat keskustelut pyörivät strategioiden ympärillä. Hahmoista joka ikinen jää luonnostelmaksi. Suurimpana saavutuksena olennaisimmat naamat onnistutaan esittelemään mieleenpainuvasti kohtauksissa, jotka samalla maalaavat vähän isompaa kuvaa muistuttamalla, missä eletään ja miksi vastustajia kannattaa vastustaa. Yhdellä tasolla Red Cliff ihannoi väkivaltaa esittämällä sankarit sankareina ja väkivallan viihteellisenä (eikä sekavan taiteellisena), mutta yleinen sodanvastaisuus ja sotilaan perusväsymys tuodaan riittävän selkeästi esiin. Koska tästäkin versiosta löytyy ainakin kaksi minuuttia kaunista & herkkää materiaalia, olen eeppisesti katkera leikatun 132 minuutin johdosta.

Red Cliff on kallein kiinalaiselokuva kautta aikain, mikä ei raa'an teknisessä mielessä nosta sitä Hollywood-luokkaan. Joukkokohtauksia on jatkettu keskinkertaisella tietokoneanimaatiolla. Tämä pistää toisinaan silmään, mutta Woo tuntuu tietävän mitä on tekemässä. Olin tekevinäni sellaisen huomion, että mitä muovisempia ovat näkymät, sitä uskaliaampia tyylivalintoja Woo tekee: omaan makuuni tämä sulattaa eritasoisen materiaalin yhteen varsin onnistuneesti. Woo on ylittänyt itsensä komeasti useimmissa merkityksissä. Lähinnä pienistä woomaisen inhimillisistä hetkistä on pulaa. En millään muotoa usko, että Red Cliff (se oikea versio) kestää vertailua esimerkiksi Kingdom of Heaveniin (siihen oikeaan versioon), mutta jo saksittu versio on merkkiteos vähintäänkin toimintaelokuvana.

Elokuvia joita nähdä ennen kuolemaa: Red Cliff oikeasti.


V2.fi | Jari Tapani Peltonen
< Nuori Victoria... Firenote - Firenote... >

Keskustelut (18 viestiä)

Chrisberg

05.08.2009 klo 01.58

Jaa... pitääpä katsastaa, kuulostaa oikein hyvältä. Miksei tämä mennyt valkokankaalle?
lainaa
Animal

Rekisteröitynyt 25.06.2008

05.08.2009 klo 12.52

Koska viimeksi suomessa on näytetty aasiasta tulevia elokuvia?
En muista muuta kuin sen yhden komedian. Voisivat niitä näyttää enemmänkin ja jättää vaikka vähemmälle ne amerikkalaiset paskakomediat esim. disaster movie ja muut samankaltaiset paska leffat. Kiva et ne valittee lähinnä ne mitä muutkin paska teatterit ulkomailla valittee eikä kato laadun perään yhtään. Sit se ottaa meduusaan ihanvitsasti, että kun on maailman laajuinen ensi-ilta niin se tarkoittaa sitä että muissa maissa tänään ja suomessa parin kuukauden päästä.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

06.08.2009 klo 00.06

Tärkein unohtui kertoa... eli, että tämä elokuva perustuu yhteen Kiinan neljästä kansalliseepoksesta. "Kolmen kuningaskunnan romanssi" sisältää "Punaisten kallioiden taistelun" josta tämä elokuva kertoo. :P

lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.08.2009 klo 00.24

Dekonega kirjoitti:
Tärkein unohtui kertoa... eli, että tämä elokuva perustuu yhteen Kiinan neljästä kansalliseepoksesta. "Kolmen kuningaskunnan romanssi" sisältää "Punaisten kallioiden taistelun" josta tämä elokuva kertoo. :P


Ei pidä paikkaansa ystäväämme Wikipediaan merkityn koukerokielisen lähteen mukaan. Leffa ilmeisesti perustuu vanhempiin kirjoituksiin.
lainaa
seppo11

06.08.2009 klo 06.01

näin ne tuomitsee päättäjät nuorison piratismiin ;
lainaa
jepjepjep

06.08.2009 klo 09.24

Jari-Pee kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
Tärkein unohtui kertoa... eli, että tämä elokuva perustuu yhteen Kiinan neljästä kansalliseepoksesta. "Kolmen kuningaskunnan romanssi" sisältää "Punaisten kallioiden taistelun" josta tämä elokuva kertoo. :P


Ei pidä paikkaansa ystäväämme Wikipediaan merkityn koukerokielisen lähteen mukaan. Leffa ilmeisesti perustuu vanhempiin kirjoituksiin.


"The most detailed account of the battle comes from the biography of Zhou Yu in the 3rd century historical text Records of Three Kingdoms (Sanguo Zhi). An exaggerated and romanticised account is also a central event in Romance of the Three Kingdoms, one of the Four Great Classical Novels of Chinese literature."

- Wikipedian koukerokieli
lainaa
veikkonen

06.08.2009 klo 10.02

Eli ilmeisesti tässä on siis http://www.imdb.com/title/tt0425637/ ja http://www.imdb.com/title/tt1326972/ leikelty yhteen?
lainaa
Note

Moderaattori

Rekisteröitynyt 18.05.2007

06.08.2009 klo 10.32

Nää oli molemmat ihan hyviä, joskin osa sotastrategioista meni melkein komiikan puolelle - oli tarinan lähde sitten mikä hyvänsä.
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.08.2009 klo 13.21

veikkonen kirjoitti:
Eli ilmeisesti tässä on siis http://www.imdb.com/title/tt0425637/ ja http://www.imdb.com/title/tt1326972/ leikelty yhteen?


Kyllä.
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.08.2009 klo 13.24

jepjepjep kirjoitti:
- Wikipedian koukerokieli


Sivuhuomautuksena, tarkoitin "koukerokielisellä lähteellä" sitä lähdettä, josta Wikipedian tieto on peräisin. Wikipediaan itseensä ei tunnetusti ole sivistynyttä luottaa, ellei sieltä löydy lähdelinkkiä, kuten yleensä löytyy.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

07.08.2009 klo 02.45

On sitä surkeampiakin leffoja nähty, mutta ei tämä todellakaan ole yksi niistä leffoista jota tulisi nähdä ennen kuolemaansa.

Aloitetaanpa sotakohtauksista. Itse en ainakaan ottanut selvää oliko kohtausten tarkoitus olla historiallisesti tarkkoja vai fantasiaa. Välillä tuntui että lähinnä muutama kenraali tekee muutamat narutemput, eli siis lentelevät Hiipivän tiikerin ja Piilotetun lohikäärmeen tyyliin ympäriinsä mättäen vihua kumoon, kun muu armeija pääosin seisoo paikoillaan kilpiensä takana ja ehkä kuolee kun kameran eteen sattuvat osumaan. Narutemput eivät olleet ehkä ihan yhtä räikeät kuin Hiipivässä tiikerissä, mutta todellisuus oli kohtauksista kaukana. Vihut tietysti kiltisti hyökkäävät sankarien kimppuun yksi kerrallaan ja odottavat piirissä jokainen vuoroaan että pääsevät kuolemaan. Hohhoijjaa.

Haaveet nautinnollisista sotakohtauksista ja JiiPeen mainitsemasta "pullamössöversio on puhdas nautinto strategisesta sodankäynnistä kiinnostuneelle katsojalle..." voi unohtaa saman tien. Sotakohtaukset muistuttivat lähinnä komediaa enkä tiennyt oliko ne oikeasti tarkoitettu ottettavaksi vakavasti vai Jackie Chanin leffojen tyyliin koomisesti.

Leffa oli muilta osin melko yhdentekevä. Paha pääministeri pitää kukistaa ja muuta turhaa jaagaamista mistä ei ottanut einarikaan selvää. Liekö sitten johtunut lähinnä siitä, että kaksi leffaa on typistetty yhdeksi. Epäilen vahvasti.

En nyt ihan haukotellut leffaa katsoessani, mutta lähellä se oli. En tosin enää ole ihan varma kirjoittiko JiiPee tästä leffasta positiivisen arvostelun vain vittuillakseen lukijoille ja katsovan kuinka moni menee halpaan.
lainaa
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.08.2009 klo 04.08

Duster kirjoitti:
En nyt ihan haukotellut leffaa katsoessani, mutta lähellä se oli. En tosin enää ole ihan varma kirjoittiko JiiPee tästä leffasta positiivisen arvostelun vain vittuillakseen lukijoille ja katsovan kuinka moni menee halpaan.


Onnittelut, todistit tyhjentävästi olevasi suurempi neitimies kuin kriitikko, joka raportoi itkeneensä Pelimiehen painajaiselle. Tämä vaatii jo taitoa, ajatusta ja vakaumusta.

Aasialaisten sota- ja sankarilegendojen on tarkoituskin olla epärealistisia. Se on samantapainen perinne kuin se, ettei suomalaisissa sotaleffoissa koskaan huudeta Heil Hitler.
lainaa
Weteraani

07.08.2009 klo 09.54

Animal kirjoitti:
Koska viimeksi suomessa on näytetty aasiasta tulevia elokuvia?

Wha huh? Niitähän on viime aikoina tullut enemmän kuin mitä on jaksanut katsoa? Wuxiaa on nähty 70-luvun klassikoista (Kultainen hämähäkki) uudempiin tuotoksiin kuten Lentävien tikarien talo. Näin alkuun.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

07.08.2009 klo 12.20

Jari-Pee kirjoitti:
Duster kirjoitti:
En nyt ihan haukotellut leffaa katsoessani, mutta lähellä se oli. En tosin enää ole ihan varma kirjoittiko JiiPee tästä leffasta positiivisen arvostelun vain vittuillakseen lukijoille ja katsovan kuinka moni menee halpaan.


Onnittelut, todistit tyhjentävästi olevasi suurempi neitimies kuin kriitikko, joka raportoi itkeneensä Pelimiehen painajaiselle. Tämä vaatii jo taitoa, ajatusta ja vakaumusta.

En yleensäkään oikein ymmärrä mitä haluat kommenteissasi sanoa, mutta näin niin kuin yleisellä tasolla on kirjoituksiasi silti todella hauska lukea (jos kiinnostaa tietää :)). Erityisesti leffojen arvioita jotka saavat huonoja arvosteluita.
Lainaus:

Aasialaisten sota- ja sankarilegendojen on tarkoituskin olla epärealistisia. Se on samantapainen perinne kuin se, ettei suomalaisissa sotaleffoissa koskaan huudeta Heil Hitler.

Näin olen itsekin päätellyt kun muutamia leffoja on tullut katseltua, mutta tämän leffan ongelma mielestäni on juuri se, että en ottanut selvää oliko kohtausten tarkoitus olla vakavasti otettavia vai fantasiaa. Kummankaan puolelle ei täysin selvästi menty.
lainaa
Chrisberg

10.08.2009 klo 14.23

Nähty on. Upea visuaalisesti ja mukaantempaavat strategiakikkailut. Vähän tuli kiusaantunut olo prinsessan kauneuden palvomisesta, koko ajan mietin missä sidotut jalat.
lainaa
Juho

10.08.2009 klo 23.17

Chrisberg kirjoitti:
Nähty on. Upea visuaalisesti ja mukaantempaavat strategiakikkailut. Vähän tuli kiusaantunut olo prinsessan kauneuden palvomisesta, koko ajan mietin missä sidotut jalat.


Sidotut jalat tulivat ilmeisesti kehiin vasta myöhemmin, joku 800 vuotta myöhemmin. Wikipedia jälleen.
lainaa
kurtsi

Rekisteröitynyt 09.11.2008

12.08.2009 klo 23.53

Kilpikonna-muodostelma, ah.
lainaa
JanneL

23.09.2009 klo 23.04

Alkuperäinen kokonaisuus esitettiin R&A-festivaaleilla ja myös Tampereen Niagarassa 1 ja 2.10.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova