Hirttämättömät
Ensi-ilta: | 05.02.2024 |
Genre: | Rikos |
Ikäraja: | 10 |
Ja nyt: Suomen Dyyni (uusi versio). Uunojen ohella alkuperäinen Hirttämättömät on ainoa kolmesti katsomani Spede-elokuva, "hiekkamonttulänkkärin" ollessa puhdas konsepti Speden standardeilla. Tiimin tunteminen mehevöittää sitä, että Spede näyttelee fiksua mutta ylimielisyyteen kompastuvaa sankaria, Veskun varastaessa huomion Yksinäisenä ratsastajana ("lounli raider!") ja Simon pönöttäessä suojatyöpaikassa Tonto-intiaanina. Uusi versio on kiehtova jos ei "dyynien ajankohtaisuuden vuoksi" niin siksi, että yritän luoda videon sivustollemme ja on lohdullista muistaa, että myös monet elävän kuvan ammattilaiset ovat pyllystä.
Aku Hirviniemi esittää performanssin siitä, kuinka hirveä Vesku olisi ollut ilman karismaa, kykyjä ja tilannetajua. Energiaa Akulla piisaa, joten jos tämä olisi amatöörifilmi YouTubessa, varmasti toivoisin mystiselle vöyhkääjälle tekemistä ja laitoshoitoa. Vesku osasi elää hetkessä ja myydä jopa hiekkamontun. Akun Yksinäinen ratsastaja horisee mitä sylki suuhun tuo.
Speden roolissa eli Speedy Gonzalesina nähdään Ona Huczkowski, vaikka hän on merkonomi. Meidän merkonomien ulosanti pakottaa rajoittamaan Akun potkimista. Ohjaaja ja kirjoittaja Andrei Alén näyttelee itse Tontoa, joka ei ole intiaani vaan sketsimäinen Jeesus, joka epämääräisesti kytkeytyy siihen ilmoitusluonteiseen asiaan, että uuden version maailmassa "suvakit" ovat klaani The Warriorsin tai Mad Maxin tyyliin. Tarina on nyt postapokalyptistä scifiä, minkä ainoa merkitys on se, että villiin länteen heikosti kuuluville yksityiskohdille ei saa nauraa.
Speden versiossa on tiettyä hallittua ironiaa, mutta viehättävää on sekin, kuinka tiimi vaikuttaa vakavissaan leikkivän länkkäriä, vaikkeivät he olisi kokonaista sellaista nähneet. Aito Yksinäinen ratsastaja ja Tonto ovat sankareita, Speedyn ollessa piirroshiiri, mutta Spede spedeili. Speden Speedy on palkkionmetsästäjä, joka huijaa olevansa etsintäkuulutettu, jotta aidosti etsitty Yksinäinen ratsastaja yrittäisi nostaa hänestä palkkion. Uusi versio mukailee tarinaa, tyrien uskomattomalla osumatarkkuudella kaiken. Ei tarvitse sanomaa analysoida, kun voimme puhua vaikka ukoista, jotka seisovat taustalla, kun päähenkilöt tapaavat. He eivät ole Speedyn liittolaisia, joten seuraavaksi paras teoria on se, että ohjaaja unohti kuvausryhmän kuuluvan kameran taakse. Vasta kun verestin muistoja YouTuben avulla, ymmärsin että alkuperäinen versio kykeni kaupunkikohtaukseen. Nyt parin ukon rivi symboloi kaupunkia.
Pitäjästä on päästävä toiseen. Leffa lyö välillä ruudulle kartan, jotta ymmärrämme tyyppien eksyneen. Speedy epäilee suunnitelmaansa, mutta tuumii, että pölvästien seuraaminen on sentään mielenkiintoista, joten katsojan ei tarvitse epäillä tai oivaltaa yhtään mitään. Rautalanka kuorii Speedystä huumorin rippeetkin: hän on paikalla Akua todistamassa, eikä aidosti edes kommentoimassa. Hänelle on annettu syy havitella rahaa, mutta sitä ei käsitellä, joten hän on ei-mitään.
Aku vetää niin yli alusta loppuun, ettei kehittyvä jano ja sekoaminen erämaassa täytä juonen tunnusmerkkejä. Kun myös tirehtööri Alénin rytmitaju ja painotukset ovat vinossa, veikkaan etteivät monet katsojat pidä veden puutetta ongelmana: Aku vain on liian mielisairas juodakseen. Alkuperäinen simppelin mukava loppuvitsi pilataan alleviivatusti eli vetämällä viivaa siihen karttaan; ja sitten erilailla "alleviivatusti"; ja myös entistä huonommalla näyttelemisellä; ja vielä laahaavalla epilogillakin, koska tämähän oli saaga. Hölmön komedian uusi versio kenties toivoo sellaista kunniamerkkiä kuin "huonoin elokuva ikinä - kriitikoiden mukaan!". Muotoilen asian siten, että on haastavaa kunnioittaa Alénia edes ihmisenä, joka katsoi Speden Hirttämättömät ja muodosti mielipiteen.
STRIIMAA täältä:
Powered byJustWatch
Keskustelut (5 viestiä)
Rekisteröitynyt 18.01.2015
04.03.2024 klo 07.53 5
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
04.03.2024 klo 08.28 5
JARI TAPANI PELTONEN pitäisi saada Levyraatiin arvostelemaan musiikkia, ehkä sitten sielläkin olisi viihdyttävämpiä kommentteja. Tiedän, ettei musiikki ole JTP:n pääarvostelualaa, mutta uskon että sekin menisi.
Tämä se olisi kyllä aidosti hyvää viihdettä!
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
04.03.2024 klo 12.46 2
04.03.2024 klo 15.12 1
06.03.2024 klo 21.53 2
Pääsyllinen tämän elokuvan laatuun tosin lienee ohjaaja-käsikirjoittaja Alen, jonka pitäisi tämän jälkeen ihan aidosti miettiä mitä elämältään haluaa. Myös koko suomalaisella filmiteollisuudella on peiliin katsomisen paikka, sillä jo se, että tällainen tuotos on päätynyt valkokankaalle asti kielii koko toimialan totaalisesta itsereflektiokyvyn puutteesta.
Kirjoita kommentti