Sweeney Todd: Fleet Streetin Paholaisparturi
Ensi-ilta: | 29.02.2008 |
Genre: | Kauhu, Komedia, Musikaali |
Ikäraja: | 18 |
Sweeney Todd on yhtä hilpeä kuin vakavakin tarina kahdesta sarjamurhaajasta, jotka syöttävät uhrinsa viattomille ihmisille. Todd on salanimi kostonhimoiselle parturille Benjamin Barker (Johnny Depp), joka on kitunut 15 vuotta vankilassa, koska kiero tuomari (Alan Rickman) rakastui aikanaan hänen sittemmin edesmenneeseen vaimoonsa. Irstaan ja ylimielisen tuomarin viimeisin juoni on ottaa vaimokseen nuori suojattinsa, toisin sanoen Barkerin tytär. Sweeney Todd koettaa jallittaa äijäpahan parturintuoliin oikein huh-hah-haa perusteellista parranajoa varten, mitä odotellessaan hän innostuu katkomaan kurkut muiltakin asiakkailtaan. Lemmenkipeää vuokraemäntää rouva Lovettia (Helena Bonham-Carter) tällainen vähän arveluttaa, mutta toisaalta hänen piirakkansa myyvät huonosti ilman lihaa, ja on pula-aika, ja on se Johnny Deppkin niin ihana.
Fleet Streetin Paholaisparturi tuskin olisi samantapainenkaan teos toisen ohjaajan käsissä. Burton tietää niin hyvin mitä on tekemässä, että hän onnistuu jopa parodioimaan itseään ja yksiulotteisia hahmojaan tavoilla, jotka vain antavat kokonaisuudelle lisää syvyyttä. Todd itse ei ole sympaattinen hahmo, mutta hänen käsivarressaan alituiseen roikkuva rouva Lovett on jopa herttainen, räjähtäneen näköinen naisparka kun kaikesta huolimatta tuntuu vain tahtovan perheen ja kodin jostain kauniimmasta paikasta. Alan Rickmanin hirtehinen tuomari ja Sacha Baron Cohenin räiskyvästi tulkitsema kilpaileva parturinketku ovat päähenkilöihin verrattuna puhtaita kuin pulmuset, mutta Burton painelee oikeita nappeja, ja peukkuja on pakko pitää psykopaateille.
Alkuperäismusikaali on ilmeisistä ansioistaan huolimatta tuotannon heikoin lenkki, kuten etukäteen aavistelin sitä kuunnellessani. Sweeney Toddissa kuullaan useammin laulettua dialogia, kuin varsinaisia lauluja. Monet sävelet, eniten käytetyt eritoten hellivät korvaa, mutta joskus tulee vahva tunne, että paatoksellisilla torvilla yritetään peittää sitä, ettei musiikki nyt ihan ehkä kutittele sielua niin kuin varmasti on tarkoitus. Huvittava ja osuva, välillä konekiväärityyliin lausuttu riimittely, ja toisaalta aivan vääräntyylinen laulu vääränlaisessa kohtauksessa ovat elokuvan persoonallisimpia ja viihdyttävimpiä puolia.
Sweeney Todd on hallitumpi ja tyylikkäämpi esitys kuin sen lähin sukulainen lähivuosilta, Oopperan Kummitus, joka kuitenkin saa minulta sympatiapisteet elämää suuremman yön musiikkinsa myötä. 90-luvun Burtonia jumaloivana ihmisenä on ikävä sanoa jokaisen Burtonin uutukaisen kohdalla, että viihdyin erinomaisesti ja DVD:tä katson kymmeniä kertoja, mutta napakymppiin ei taaskaan osuttu – mutta ainakaan en tällä kertaa usko, että vika on Burtonin tähtäyksessä. Oscar-palkitun visuaalisen loiston ja mieltä kutkuttavien kieroutumien ohella Sweeney Todd tarjoaa kelvollisen tarinan, jonka Burton on napakasti rytmittänyt. Mutta mitään ei ole päässäni jälkikäteen soinut!
Keskustelut (5 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
01.03.2008 klo 15.15
Lisäksi voisi Peltoselta kysellä, josko pian saadaan Be Kind Rewindin arvostelu?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
01.03.2008 klo 16.25
Onko elokuva oikeasti pahaa katsottavaa sellaiselle ihmiselle, jolta osa elokuvista jää katsomatta yksinkertaisesti liiallisen goren takia?
Todd repii parit kurkut auki suurella intohimolla ja taiteellisen värisiä nesteitä roiskuaa taiteellisesti. Muitakin ilkeitä kohtauksia on, mutta enpä tiedä, onko K-18 tarpeen näin tyylitellyssä tapauksessa.
Rewindin arvostelen, jos mahdollista.
04.03.2008 klo 12.42
Rekisteröitynyt 23.03.2008
28.03.2008 klo 13.06
Rekisteröitynyt 16.02.2009
16.03.2009 klo 05.15
Kirjoita kommentti