Koskemattomat
Ensi-ilta: | 30.11.2012 |
Genre: | Draama, Komedia |
Ikäraja: | 12 |
Jännitteet ovat hienovaraisia. Saat jopa väittää, että leffasta unohtui juoni. Rennolla heebolla on rikollista taustaa. Hän järkyttyy, kun kumikäsineille tulee käyttöä, mutta nopeasti hänestä tulee ehta hoitsu. Hänen vaikeita sukulaisuussuhteitaan käsitellään pikaisesti. Täydellinen ihminen hän ei ole. Se on puhuttelevaa, se kertoo jotakin ihmisarvosta, kun pohjimmiltaan hyvä mies käyttäytyy köyhillä ja kurjilla kulmilla maanläheisemmin ja kylmäkiskoisemmin, kuin isossa talossa, jossa teennäistä taidetta rakastavan pyörätuolipotilaan metkut naurattavat häntä. Arkisesta kurjuudesta ja vaikeasti vammautuneen miehen todellisuudesta annetaan vainu, jotta varsinainen sisältö voi tuntua palalta Taivasta. Koin sen hyvin liikuttavana, kun gangsta ja taalatuoli nauroivat makeasti, koska näinä hetkinä he korostetun selkeästi antoivat toisilleen parempaa elämää. Fantasiaahan tämä on: olisipa jokaisella kulkurilla miljonääri ja köyhilläkin vammaisilla kamu.
Ilmeikäs, viriili ja empaattisuuden peittelyssä epäonnistuva Sy saa jatkossa naiset, joskin joku kyllä hakeutuu silittelemään miljonääriä näyttelevän François Cluzetin korvia. Cluzetin suorituksessa on kerroksia. Kenties porhossa oli enemmänkin snobin vikaa, mutta onnettomuus on karistanut liian teennäisyyden ja charmikas ylimielisyys on vain suojakeino, joka väistyy tietoisesti. Syvällisimmillään elokuva on vihjatessaan, että Hessu Hopo saa porhon tuntemaan itsensä niinkin normaaliksi, että tämä kenties tekee tuskasta tuoretta, kun mieli rauhoittuu ja muistaa ruumiin rajoitukset.
Näyttelijöiden ansiosta myös heebon ja naispuolisten palvelijoiden välille muodostuu kemiaa kustannustehokkaasti. Hemmo on luolamiesmäisesti kiinnostunut nuoremmasta ja rintavammasta leidistä: en iljennyt kangasta katsoa, kun hän keskittyi tuijottamaan peräsintä väärässä tilanteessa. Satunnaiset iskuyritykset ovat sivujuoni laajemmasta päästä. Hemmon perheen rajoitettu rooli jäi kaivelemaan, sillä hänen äitinsä mököttää alussa ja kaipasin kunnon ratkaisua: imelyyskin olisi kelvannut Keiju Peltoselle. Mikä merkitys esimerkiksi paremmilla tienesteillä on millään tavalla ajateltuna, sen sellainen jätetään mielikuvituksen varaan.
Sisältöä on rivien välissä, koska riveillä on tunnetta. Ei saa pelätä, että kriitikon suositus on taide-elokuva, sillä Koskemattomat on taiteena hyvin simppeliä ellei jopa rahvaanomaista. Taidetta (nuotteja, maalia) kyllä käsitellään: kenties jopa luokkakriittisesti, mutta ennen muuta lämpimän humoristisesti ja ihmisläheisesti. Sama lyhyesti: taidepelleille nauretaan. Liialle vakavuudelle nauretaan. Nauru maittaa, kun sitä mitä yhä on arvostetaan ja sitä mitä ei ole ei turhaan surra. Tämä kuulostaa erehdyttävästi omalta filosofialtani, mutta se nyt on yksi ja sama. Ihminen tietää mikä on hyvää ja todellinen hyvän mielen elokuva onnistuu muistuttamaan siitä massoja.
Yhteistyössä Filmtrailer.comin kanssa
Keskustelut (4 viestiä)
Rekisteröitynyt 13.10.2009
30.11.2012 klo 15.27 3
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.11.2012 klo 16.48 1
Rekisteröitynyt 23.04.2007
02.12.2012 klo 10.28 2
Rekisteröitynyt 10.04.2007
03.12.2012 klo 13.17 1
Tästä leffasta on vaikea olla pitämättä.
Juurikin näin, tavallaan tulee sen takia mieleen The Shawshank Redemption. Paras leffa aikoihin, suosittelen estottomasti.
Kirjoita kommentti