Ridge Racer Unbounded + kilpailu
Arvioitu: | Xbox 360 |
Genre: | Ajopelit |
Pelaajia: | Yksinpeli, moninpeli |
Ikärajoitus: | 7 |
Kehittäjä: | Bugbear Entertainment |
Julkaisija: | Namco Bandai |
Julkaisupäivä: | 30.03.2012 |
Pelin kotisivut |
Sushia HK:n Sinisellä
Bugbear Entertainment on kehittäjänä melko selkeästi profiloitunut: se tekee autopelejä. Ja vieläpä hyviä sellaisia. Muinaisen Rally Trophyn jälkeen tehtiin monta Flatoutia (sekä mm. Sega Rallyn PSP-versio), mutta julkaisijakuvioiden muuttumisen myötä oltiin uuden alun kynnyksellä. Aiemmat näytöt riittivät vakuuttamaan Namco Bandain siitä, että suomalaisstudiolle kannattaa antaa käsittelyyn Ridge Racerin tapainen maineikas, jos kohta aavistuksen paikalleen jämähtänyt brändi. Bugbear onkin nyt toteuttanut kaikin puolin oman näköisensä Ridge Racerin - jopa siinä määrin, ettei tämä ole Ridge Raceria juuri nähnytkään. Huomioiden kuitenkin, että sarjassa on nyt julkaistu sama peli ainakin 6 kertaa, irtiotto on aivan paikallaan.
Pelillä on taustatarina, jonka sivuutan. Sen sijaan maininnan arvoista on, että se sijoittuu nyt suurkaupunkiin, jossa ajoympäristöt ovat tiiviitä ja täynnä tavaraa. Tavaraa, jota voi rikkoa. Siinä onkin RRU:n syvin olemus.
Yksinpeli jakautuu kaupunginosiin, jotka on tarkoitus ottaa haltuun yksi kerrallaan. Käytännössä tämä tapahtuu voittamalla ko. kaupunginosan seitsemän osakilpailua, jotka ovat variaatioita tutuista teemoista: kisaa muita autoja vastaan, aika-ajoa tai romutustehtäviä. Normaalit autot sun muut avautuvat matkan varrella.
Pelillinen jippo on se, että driftailu, vauhdikas ajaminen ja irtoesineiden tuhoaminen keräävät autoon "voimaa". Voima voidaan vapauttaa, jolloin auto on hetken ajan tuhoutumaton ja kiihtyy raivokkaasti. Tällöin voidaan paitsi tuhota muiden kuskien autot yhdellä osumalla, myös jyrätä läpi ympäristössä olevista tuhokohteista - joista saa lisää voimabonusta. Lisäksi ympäristön laittaminen remonttiin on parhaimmillaan äärettömän tyydyttävää.
Voiman käyttöön liittyy kuitenkin pieni ongelma. Kun superpotku on käynnissä, missään ei ilmoiteta, kauanko se on vielä käytössä. Tästä seuraa se, että tottumaton pelaaja ottaa voimainsa tunnossa suuntiman kohti seinää, jolloin teho katkeaakin yllättäin ja tuloksena ei ole niinkään seinän tuhoaminen kuin massiivinen kolari. Ongelma poistuu, kun kokemusta tulee lisää, mutta tämä nostaa v-käyrää alussa aivan turhaan.
RRU on mielettömän komea peli, etenkin liikkeessä. Ruudunpäivitys on erittäin sulavaa, grafiikassa on runsaasti yksityiskohtia, jatkuvasti räjähtää jossain ja kolarit näkyvät Burnout-tyylisinä hidastusmässäilyinä. Autot ja ympäristöt ottavat vahinkoa ja muutaman kierroksen jälkeen radat ovat täynnä kaikenlaista irto-osaa.
Kaikkein hienoin yksityiskohta ovat mielestäni maisemien päälle heijastetut tiedot pisteistä, kierroksesta ja sijoituksesta. Ensimmäisellä pelikerralla ne tuntuvat kikkailulta, mutta jo pian niihin tottuu siinä määrin, että voin ennustaa tälle ominaisuudelle tulevaisuutta muissakin peleissä.
Uutta Ridge Racer -sarjassa on myös, että peliin on ympätty erittäin kattava rataeditori. Sen UI tuo hyvällä tavalla mieleen vanhat Stuntsit sun muut ja esineiden asettelu radalle on helppoa - kunhan palikat on ensin voitettu käyttöön yksinpelissä. Tarkoituksena onkin, että pelaajat asettavat toisilleen verkkoon ajohaasteita, joista saadut pisteet kerryttävät sitten kokonais-XP:tä ja nostavat hahmon tasoa kohti uusia autoja, kenttiä ja muita palkintoja.
Mutta sitten niihin kehitysalueisiin. Bugbear on tehnyt jälleen erittäin bugbearmaisen pelin, sekä hyvine puolineen (kuten pelattavuus ja ulkoasu) että myös perinteisine ongelmineen.
Ensinnäkin pelissä on taas kerran syvyyttä noin vesilasin verran. Pelattuaan kaksi eri kaupunginosaa läpi on nähnyt jo käytännössä melkein kaikki eri kisamoodit, tämän jälkeen maisemien vaihtumisen lisäksi nousee vain vaikeustaso.
Ja vaikeustasoa sitten piisaakin. Flatoutit eivät olleet helppoja pelejä, eikä sitä totta vie ole RRU:kaan, jos haluaa saada ylemmillä tasoilla tulokseksi muutakin kuin yhtä ja kahta tähteä. Uudestaan aloittaminen on tehty helpoksi, ja syytä onkin, sillä sitä tulee käytettyä. Suurin vika on siinä, että kapeat radat ovat pullollaan äärimmäisiä vaaranpaikkoja: tuhottavien seinien jälkeen edessä voikin olla yllättäen tuhoutumaton seinä, ja ekstravoimaa käyttämällä puhkaistu oikotie voi johtaa suoraan ulos radalta, jos ei ymmärrä kääntää ajoissa. Käytännössä ylemmillä tasoilla yksi kolari tai ulosajo riittää tuhoamaan voiton mahdollisuudet, joten kisaa on turha jatkaa. Peli saa olla vaikea, mutta se ei saa olla epäreilu - ja Unbounded tasapainoilee tällä rajalla, välttäen kuitenkin onneksi aivan suoranaisen raivostuttavuuden.
Pelin pitkäikäisyyden suhteen Bugbear on siis luottanut siihen, että rataeditori yllyttää ihmiset väsäämään omia haasteitaan muille rataeditorin avulla. Tämän strategian toimivuutta ei vielä pressiversiolla voinut varmistaa, mutta verkkopelissä saatavana ollutta muutamaa rataa oli kyllä hauska tahkota suunnittelijan pisteitä vastaan. Ratatyökalu onkin hyvä, muttei kuitenkaan aivan yhtä intuitiivinen kuin vaikkapa Modnation Racersissa. Toisaalta se mahdollistaa enemmän irrottelua kenttäelementtien kanssa, joten on lupa odottaa melko villejäkin tuotoksia. Valitettavasti myös siksi, ettei sinällään mainio fysiikkarutiini ole aivan bugiton.
Jonkinlainen traditio on myös se, että sekä Flatouteissa että Ridge Racereissa ainakin suurin osa taustamusiikista on huonoa, vaikka molempien soundtrackeilta muutama asiallinen veto on aina löytynytkin. Unbounded ei ole poikkeus. Artisti nimeltä Skrillex edustaa mielestäni pitkälti sitä, mikä nykytanssimusassa on pielessä, mutta huomasinkin toistuvasti vaihtavani pelimusiikiksi toisen kahdesta lisensoidusta Skrillex-biisistä, koska niitä sentään saattoi kuunnella verrattuna muun soundtrackin viiden pennin italogabberiin.
Kritiikistä huolimatta huomasin nauttivani pelistä sitä enemmän, mitä pitempään sitä pelasin. Kun vaikeusruuvi on kohtuullisen kireällä, myös saavutuksen tunne on suurempi. Autojen ajettavuus on haettu kohdalleen ja jopa jo alkaneita katastrofeja on mahdollista pelastaa oikeansuuntaisilla ohjausliikkeillä.
Ja ennen kaikkea Ridge Racer Unbounded on uskollinen sille, että arcade-autopelin pitää olla nopea, sulava ja aistiärsykkeitä tarjoava. Tämän tulisi riittää menestykseen, joka auttaa työllistämään kehittäjää jatkossakin - sillä teknisesti homma on hanskassa, jos pelillistä syvyyttä vähän puuttuukin. Tätä peliä ei ehkä tulla muistamaan autopelien historian mahtavimpana saavutuksena, ei edes Ridge Racer -sarjasta, mutta sen sijaan se muistetaan Bugbearin hienona paluuna AAA-kehittäjien joukkoon. Sitä ennen Flatoutia luvattua "jokkisluokkapeliä" kuitenkin edelleen odotellessa.
Bugbear ja V2.fi järjestävät yhteistyössä RRU-kilpailun, jossa yksi onnekas saa julisteen pelin tekijöiden nimmareilla, sekä t-paidan. Vastaa seuraavaan kysymykseen:
Suomenna, kuvaile tai keksi, mitä "Unbounded" mielestäsi tarkoittaa, tai millaista fiilistä sana edustaa.
Lähetä vastauksesi osoitteeseen kilpailut@v2.fi otsikolla "RR Unbounded" varustettuna 6.4. klo 23:59 mennessä ja osallistut arvontaan. Alasin Media Oy:n työntekijät eivät voi osallistua.
Pelillä on taustatarina, jonka sivuutan. Sen sijaan maininnan arvoista on, että se sijoittuu nyt suurkaupunkiin, jossa ajoympäristöt ovat tiiviitä ja täynnä tavaraa. Tavaraa, jota voi rikkoa. Siinä onkin RRU:n syvin olemus.
Vauhtia ja tuhoa, ja lisää vauhtia
Yksinpeli jakautuu kaupunginosiin, jotka on tarkoitus ottaa haltuun yksi kerrallaan. Käytännössä tämä tapahtuu voittamalla ko. kaupunginosan seitsemän osakilpailua, jotka ovat variaatioita tutuista teemoista: kisaa muita autoja vastaan, aika-ajoa tai romutustehtäviä. Normaalit autot sun muut avautuvat matkan varrella.
Pelillinen jippo on se, että driftailu, vauhdikas ajaminen ja irtoesineiden tuhoaminen keräävät autoon "voimaa". Voima voidaan vapauttaa, jolloin auto on hetken ajan tuhoutumaton ja kiihtyy raivokkaasti. Tällöin voidaan paitsi tuhota muiden kuskien autot yhdellä osumalla, myös jyrätä läpi ympäristössä olevista tuhokohteista - joista saa lisää voimabonusta. Lisäksi ympäristön laittaminen remonttiin on parhaimmillaan äärettömän tyydyttävää.
Voiman käyttöön liittyy kuitenkin pieni ongelma. Kun superpotku on käynnissä, missään ei ilmoiteta, kauanko se on vielä käytössä. Tästä seuraa se, että tottumaton pelaaja ottaa voimainsa tunnossa suuntiman kohti seinää, jolloin teho katkeaakin yllättäin ja tuloksena ei ole niinkään seinän tuhoaminen kuin massiivinen kolari. Ongelma poistuu, kun kokemusta tulee lisää, mutta tämä nostaa v-käyrää alussa aivan turhaan.
Demoskene-estetiikkaa
RRU on mielettömän komea peli, etenkin liikkeessä. Ruudunpäivitys on erittäin sulavaa, grafiikassa on runsaasti yksityiskohtia, jatkuvasti räjähtää jossain ja kolarit näkyvät Burnout-tyylisinä hidastusmässäilyinä. Autot ja ympäristöt ottavat vahinkoa ja muutaman kierroksen jälkeen radat ovat täynnä kaikenlaista irto-osaa.
Kaikkein hienoin yksityiskohta ovat mielestäni maisemien päälle heijastetut tiedot pisteistä, kierroksesta ja sijoituksesta. Ensimmäisellä pelikerralla ne tuntuvat kikkailulta, mutta jo pian niihin tottuu siinä määrin, että voin ennustaa tälle ominaisuudelle tulevaisuutta muissakin peleissä.
Uutta Ridge Racer -sarjassa on myös, että peliin on ympätty erittäin kattava rataeditori. Sen UI tuo hyvällä tavalla mieleen vanhat Stuntsit sun muut ja esineiden asettelu radalle on helppoa - kunhan palikat on ensin voitettu käyttöön yksinpelissä. Tarkoituksena onkin, että pelaajat asettavat toisilleen verkkoon ajohaasteita, joista saadut pisteet kerryttävät sitten kokonais-XP:tä ja nostavat hahmon tasoa kohti uusia autoja, kenttiä ja muita palkintoja.
Finlandia-hymni pauselle
Mutta sitten niihin kehitysalueisiin. Bugbear on tehnyt jälleen erittäin bugbearmaisen pelin, sekä hyvine puolineen (kuten pelattavuus ja ulkoasu) että myös perinteisine ongelmineen.
Ensinnäkin pelissä on taas kerran syvyyttä noin vesilasin verran. Pelattuaan kaksi eri kaupunginosaa läpi on nähnyt jo käytännössä melkein kaikki eri kisamoodit, tämän jälkeen maisemien vaihtumisen lisäksi nousee vain vaikeustaso.
Ja vaikeustasoa sitten piisaakin. Flatoutit eivät olleet helppoja pelejä, eikä sitä totta vie ole RRU:kaan, jos haluaa saada ylemmillä tasoilla tulokseksi muutakin kuin yhtä ja kahta tähteä. Uudestaan aloittaminen on tehty helpoksi, ja syytä onkin, sillä sitä tulee käytettyä. Suurin vika on siinä, että kapeat radat ovat pullollaan äärimmäisiä vaaranpaikkoja: tuhottavien seinien jälkeen edessä voikin olla yllättäen tuhoutumaton seinä, ja ekstravoimaa käyttämällä puhkaistu oikotie voi johtaa suoraan ulos radalta, jos ei ymmärrä kääntää ajoissa. Käytännössä ylemmillä tasoilla yksi kolari tai ulosajo riittää tuhoamaan voiton mahdollisuudet, joten kisaa on turha jatkaa. Peli saa olla vaikea, mutta se ei saa olla epäreilu - ja Unbounded tasapainoilee tällä rajalla, välttäen kuitenkin onneksi aivan suoranaisen raivostuttavuuden.
Pelin pitkäikäisyyden suhteen Bugbear on siis luottanut siihen, että rataeditori yllyttää ihmiset väsäämään omia haasteitaan muille rataeditorin avulla. Tämän strategian toimivuutta ei vielä pressiversiolla voinut varmistaa, mutta verkkopelissä saatavana ollutta muutamaa rataa oli kyllä hauska tahkota suunnittelijan pisteitä vastaan. Ratatyökalu onkin hyvä, muttei kuitenkaan aivan yhtä intuitiivinen kuin vaikkapa Modnation Racersissa. Toisaalta se mahdollistaa enemmän irrottelua kenttäelementtien kanssa, joten on lupa odottaa melko villejäkin tuotoksia. Valitettavasti myös siksi, ettei sinällään mainio fysiikkarutiini ole aivan bugiton.
Jonkinlainen traditio on myös se, että sekä Flatouteissa että Ridge Racereissa ainakin suurin osa taustamusiikista on huonoa, vaikka molempien soundtrackeilta muutama asiallinen veto on aina löytynytkin. Unbounded ei ole poikkeus. Artisti nimeltä Skrillex edustaa mielestäni pitkälti sitä, mikä nykytanssimusassa on pielessä, mutta huomasinkin toistuvasti vaihtavani pelimusiikiksi toisen kahdesta lisensoidusta Skrillex-biisistä, koska niitä sentään saattoi kuunnella verrattuna muun soundtrackin viiden pennin italogabberiin.
Hävetä ei tarvitse, päinvastoin
Kritiikistä huolimatta huomasin nauttivani pelistä sitä enemmän, mitä pitempään sitä pelasin. Kun vaikeusruuvi on kohtuullisen kireällä, myös saavutuksen tunne on suurempi. Autojen ajettavuus on haettu kohdalleen ja jopa jo alkaneita katastrofeja on mahdollista pelastaa oikeansuuntaisilla ohjausliikkeillä.
Ja ennen kaikkea Ridge Racer Unbounded on uskollinen sille, että arcade-autopelin pitää olla nopea, sulava ja aistiärsykkeitä tarjoava. Tämän tulisi riittää menestykseen, joka auttaa työllistämään kehittäjää jatkossakin - sillä teknisesti homma on hanskassa, jos pelillistä syvyyttä vähän puuttuukin. Tätä peliä ei ehkä tulla muistamaan autopelien historian mahtavimpana saavutuksena, ei edes Ridge Racer -sarjasta, mutta sen sijaan se muistetaan Bugbearin hienona paluuna AAA-kehittäjien joukkoon. Sitä ennen Flatoutia luvattua "jokkisluokkapeliä" kuitenkin edelleen odotellessa.
RIDGE RACER UNBOUNDED -KILPAILU
Bugbear ja V2.fi järjestävät yhteistyössä RRU-kilpailun, jossa yksi onnekas saa julisteen pelin tekijöiden nimmareilla, sekä t-paidan. Vastaa seuraavaan kysymykseen:
Suomenna, kuvaile tai keksi, mitä "Unbounded" mielestäsi tarkoittaa, tai millaista fiilistä sana edustaa.
Lähetä vastauksesi osoitteeseen kilpailut@v2.fi otsikolla "RR Unbounded" varustettuna 6.4. klo 23:59 mennessä ja osallistut arvontaan. Alasin Media Oy:n työntekijät eivät voi osallistua.
Ridge Racer Unbounded + kilpailu (Xbox 360)
Ridge Racer suomalaisittain on virkistävän erilainen, vaikkakaan ei virheetön esitys teemasta.
- Näyttävä ja vauhdikas
- Tyydyttävää tuhoamista
- Rataeditori lupaava
- Vähäinen vaihtelu
- Suunnittelun lapsukset
- Haters gonna hate -musiikki
Keskustelut (9 viestiä)
Rekisteröitynyt 15.11.2011
30.03.2012 klo 14.57
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.03.2012 klo 15.19
Vastaus sähköpostilla siis?
Kyllä vain.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
30.03.2012 klo 16.05
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.03.2012 klo 16.08
Vanhana RR fanina pelkään vain kovin pettyväni, koska en ole koskaan ollut erityisemmin Burnoutin ystävä ja tämä tekele käsittääkseni on sekoitus burnouttia ja Split/Second peliä...
Sanoisin, että tämä on Flatoutia, Burnoutia, Split/Secondia ja Ridge Raceria, mutta suhteessa, josta on mahdoton sanoa, mitä niistä se on eniten. Missään nimessä ei suora Burnis-kopio.
Mukana on muutama RR5-7:n biisi, mikä sinua ilahduttanee (minua ei, koska en pitänyt niistäkään).
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.03.2012 klo 20.02
Itse demoscenerinä väittäisin että SplinterCell otti tuon kikan Farbrauschin demoista, joissa tuo vähän väliä on toistunut, ja jo aika hemmetin pitkään aina jostain The Productista asti.
31.03.2012 klo 09.46
Rekisteröitynyt 30.03.2007
31.03.2012 klo 13.57
Rekisteröitynyt 12.01.2011
03.04.2012 klo 19.16
Rekisteröitynyt 10.04.2007
05.04.2012 klo 13.16
Ja itse pelistä: katoin MoonTV:n Unbounded Game Night'in, jossa vakuutuin pelistä mahottomasti, etenkin tuosta rataeditorista. Vaikuttaa mahdottoman hienolta. Harmi, jos tuolta itse pelattavuudesta sitten löytyy noita ongelmia. Taidan tämän hommata sitten Briteistä parillakympillä, kunhan halpenee. Pitäis harkita Burnout: Paradise Ultimate Boxinkin hommaamista joskus, kun en oo peliä muuten kuin demon saralta testannut, ja tuo Boxi irtoais kuitenkin noin viidellätoista eurolla.
Kirjoita kommentti