Tuorein sisältö

Civilization V

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Strategiapelit
Pelaajia: Yksinpeli, moninpeli
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: Firaxis Games
Julkaisija: 2K Games
Julkaisupäivä: 24.09.2010
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

18.10.2010 klo 10.09 | Luettu: 26855 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Ylhäisessä yksinäisyydessä
Civilization on jo sen luokan käsite, ettei sillä ole enää todellisia kilpailijoita. Vaikka etenkin indie-puolelta löytyy runsaasti ryppyotsaisempaa ja monilla mittareilla myös parempaa suuren mittakaavan heksastrategiaa, Sid Meierin pelisarja on ainoa, jonka kohdalla voidaan puhua aina takuuvarmoista miljoonamyynneistä. Tämä tarkoittaa joko sitä, että jo pelkkä muinaisten pelien muisto riittää huru-ukoille, tai että Civilization on päätänsä pitempi muita.

Oma Civ-kokemukseni painottuu vahvasti sarjan alkupäähän, FreeCiviin sekä taannoiseen Civilization Revolutioniin. Pidin CivRevistä ehkä yllättävänkin paljon, etenkin huomioiden sen, miten padiohjaus yleensä on näihin peleihin sopimatta. Kolmos- ja nelososien pelaamista olen seurannut sen verran, että olen voinut havainnoida sarjan kehityksen olevan pikemminkin iteratiivista kuin innovatiivista. Kun todellinen kilpailu puuttuu, on tämä tietenkin väistämätön lopputulos.

Nojatuolikuninkuutta


Civilization V on siis, runsaasta ja näyttävästä graafisesta kuorrutuksesta huolimatta, täysin vuoropohjainen heksastrategiapeli. Maasto koostuu monikulmioista, joita yksiköt voivat vuoron aikana liikkua X kappaletta. Kuljetusta voi nopeuttaa rakentamalla maanteitä tai rautateitä. Peli alkaa muinaisesta ajasta ja jatkuu vuoteen 2050, kuitenkin niin, että vuorojen pituus vuosissa lyhenee loppua kohti - mikä tietysti kuvaa osaltaan elämänrytmin kiihtymistä sekä teknisen kehityksen nopeutta (mutta edelleen joukkojen siirto maailman toiselle laidalle voi kestää esim. 8 vuotta). Vuoro vaihtuu, kun kaikki siirrot on tehty, ja äärimmäinen tavoite on voittaa muut valtakunnat sodan, diplomatian tai tieteen keinoin.

Civilizationin vahvuutena on ollut aina se, että sen tarvitsema nysväämisen määrä on helppo säätää haluamakseen. Mikrottamalla jokaisen asian erikseen saa toki etua, mutta pelissä pärjää vähemmälläkin. Kaupunkien ylläpitoa helpottaa, että niille voi määrittää työlistat, jolloin rakennusprojektien miettiminen ei ole jokaisen vuoron ohjelmanumero. Näin voi keskittyä siihen, mitä useimmat peliä pelaavat tavoittelevatkin - kuninkaana olemiseen.

Kääpiövaltioiden nirppanokat


Vitosversion tärkeimpiä uutuuksia ovat pelissä mukana olevat kaupunkivaltiot. Nämä yksittäisestä kaupungista koostuvat valtakunnat eivät osallistu taisteluun pelin voitosta, mutta voivat auttaa pelaajaa tarjoamalla kauppareittejä, yksiköitä ja kulttuuria. Tämän lisäksi ne nostavat verenpainetta.

Kaupunkivaltioilla on jatkuvia toiveita liittolaisiaan kohtaan, ja pelaajan vaikutusvalta niihin heikkenee automaattisesti jokaisella vuorolla. On käytännössä mahdotonta pitää niitä kaikkia tyytyväisenä - ja siihen nähden, että pelaaja voisi koska tahansa tuhota moiset kääpiöt asevoimillaan, osa valtioista on melkoisen ylimielisiä asenteeltaan. Myös niiden talous tuntuu noudattavan jotain täysin omia laskukaavojaan ja yksiköitä syntyy tyhjästä lisää. Kehitysaskel on siis oikeansuuntainen, mutta ikään kuin patchin tarpeessa.

Muut uudistukset ovat pienempiä, mutta merkittäviä. Yksiköitä voi nyt kuljettaa veden yli ilman erityisiä kuljetusaluksia ja vastaavasti niitä ei voi kasata päällekkäin edes kaupunkeihin. Tämä helpottaa hallintaa ja poistaa paikoitellen kohtuuttomiksi muodostuneita kuljetusongelmia.

Vae victoribus


Sotilasvoittoa tavoitteleva saa kuitenkin edelleen varautua siihen, että vastustajan kaaduttua käsissä on aina logistinen painajainen. Joukkojen siirtely järkeviin paikkoihin, valloitetun kaupungin väestön tyynnyttely ja muu jälkihoito kysyy edelleen aikaa ja vaivaa. Nyt on myös mahdollista asettaa kaupunkiin nukkehallitus, jolloin kansa pysyy tyynempänä, mutta kaupungin tuotantoon ei voi vaikuttaa. Aiemmin valloitetut kaupungit voi “vapauttaa” alkuperäisille omistajilleen, millä voi joskus olla mielenkiintoisia seurauksia, kun pelistä jo ulos pelattu AI palaakin kuvioihin.

Osaltaan tämän vuoksi vuorot kestävät lopussa kauemman, mutta myös vuoronvaihto ja vastustajien siirrot hidastavat peliä ihan tolkuttomasti. Isolla kartalla suositukset reippaasti ylittävä neliydin-PC:kin miettii kymmeniä sekunteja, kun yksiköitä ja tuotantoa on paljon. Harvinaisen jumiin pelin saa, jos sattuu vahingossa siirron aikana napsauttamaan oikeaan laitaan ilmestyviä, sinällään hyödyllisiä tietokuvakkeita.

Myös ihan suoranaiseen tyhmennykseen on paikoin sorruttu. Tietoruutuja ja toimintoja on siistitty osin käytettävyyden nimissä, mutta osin peliä vaikeuttavasti - AI-pelaajien kanssa ei voi vaihtaa karttoja, heidän taloustilannettaan ja keskinäisiä suhteitaan ei näe kootusti yhdestä paikasta ja muutenkin paljon hyvää on mennyt pesuveden mukana. Internet on luonnollisesti jo puolillaan katkerien strategistien tilityksiä.

Hyvä, ja paranee vielä


Kaikesta tästä huolimatta Civilizationin perusidea on niin toimiva, että myös Civ V on jo nykyisellään erittäin hauska peli. Puolet viikonlopusta vierähti sen parissa helposti, ja vain vanhemmiten kehittynyt itsesuojeluvaisto esti uusimasta vanhaa kunnon yön läpi -pelisessiota. Moninpelissä on ilmeisesti vielä melkoisesti ongelmia, mutta itse en siihen ehtinyt sanottavasti muutenkaan paneutua.

Parasta kuitenkin on, että suurimmat mainitut ongelmat ovat pääosin jo tiedossa ja patch tulossa. Siksi Civ V:tä voi lämpimästi suositella, jos ja kun edelliset osat on jo pelattu puhki. Lisäpisteet siitä, että myös DVD-versio asentuu Steamiin eikä pelilevyä tarvitse käyttää.

Testikokoonpano: AMD Phenom X4 9650, 4 Gt RAM, nVidia GeForce GTX 460 1 Gt, Windows 7 Home Premium 64-bit

V2.fi | Mikko Heinonen

Civilization V (Tietokonepelit)

Civilization V ei ole vallankumous vaan jatkokehitys, mutta omassa sarjassaan jälleen vaivan arvoinen päivitys.
  • Kuten Civilizationit aina
  • Hyviä pelillisiä uudistuksia
  • Ulkomuoto suorastaan näyttävä
  • Todella tahmea loppua kohti
  • Osa tärkeistä tiedoista kadonnut
  • Kaupunkivaltiot ovat rikki
< Dead Rising 2... FIFA 11... >

Keskustelut (14 viestiä)

joopjoop

Rekisteröitynyt 13.06.2009

18.10.2010 klo 10.49

V2.fi kirjoitti:
Isolla kartalla suositukset reippaasti ylittävä neliydin-PC:kin miettii kymmeniä sekunteja
Kysehän voi olla siitä että peli tukee vain kahta ydintä. Itse vielä en ole kerennyt peliä hommata mutta jos ei edes oma i7 980x Extreme 6 ydin raksuta tätä peliä nopeaa. Silloin se tukee vain kahta ydintä.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

18.10.2010 klo 10.58

Suosituksissa on Quad-Core, joten ihmettelisin jos ei tue.
lainaa
joopjoop

Rekisteröitynyt 13.06.2009

18.10.2010 klo 11.16

Oma prossu ei satu olemaan Quad-Core joten eipä taida ainakaan omaa hyödyntää täysin.
lainaa
Hmm

18.10.2010 klo 11.59

Itse pelistä, itse jaksoin juuri tuon viikonlopun tahkoa peliä ja siinä ne reilut 18h peliaikaa tulikin. Sitten riitti. Uudistusten määrä Civ4:sta on kuitenkin niin pieni, että tuli vastaan täydellinen kyllästyminen. Eipä olisi ollut paljoa eroa, olisinko asentanut edellisen Civin pitkän tauon jälkeen vai nyt tämän. Samaa vanhaa, toimivaa kylläkin, mutta jotenkin odotin jotain.. jotain ekstraa. Ja itsestäni ainakin tuntuu, että barbaarit ovat huomattavasti Veemäisempiä neloseen verrattuna. Barbaarien ja kaupunkivaltioiden kehitys kulkee pelaajan tahtiin, jolloin yksikin "tumma"heksa voi paukuttaa loputtomaan tahtiin sotilaita tontille. Kun itse on vasta saapunut moderniin kauteen, niin barbaarit hyökkäävät panssarivaunuilla samantien. Hei, pliis..
lainaa
Hmm

18.10.2010 klo 12.01

Ja kaupunkivaltioista ei ole mihinkään muuhun, kuin YK:n äänestystä tehtäessä lahjottaviksi. Helppo voitto, jos vain tajuaa hetken säästää rahaa.
lainaa
Indigo

Rekisteröitynyt 16.09.2007

18.10.2010 klo 12.21

Uudistukset sodankäyntiin ovat todella hyviä, mutta toisaalta taas harmittaa että vanhoja hyviä ominaisuuksia on jätetty pois, kuten uskonnot,vasallit, vakoilu sekä vaihtokauppa teknologioilla ja kartoilla. Nämä poistot olisivat olleet ok, jos diplomatiaa olisi edes jotenkin parannettu edellisistä osista. Se ei ole mikään parannus että valtioiden johtajat tulevat silloin tällöin vittuilemaan päin naamaa, vaikka sotatilanteessa olisivat selkeästi heikompia.
lainaa
Gmith

Rekisteröitynyt 03.07.2008

18.10.2010 klo 13.47

Itsellä kismittää tässä pelissä lähinnä se, että loppupelit ei ole enää puoleksikaan niin hauskoja kuin edellisissä osissa. Pelkästään lentokoneiden älytön rampauttaminen pistää vituttamaan. Miksi hemmetissä ne ei voi enää reconata, pommittaa hexoista parannuksia ja tuhota teitä? Nyt kun resurssien pommittamisella olisi oikeasti merkitystä, niin otetaan ilmaherruudelta jalat alta ja vedetään vituiksi ilmayksiköt kokonaan. Mikä idea on tehdä ilmayksiköitä ollenkaan jos ne on vain isolla rangella varustettuja artilleryitä joita ei kaupungista saa liikutettua?

Tästä pienestä ongelmasta huolimatta, peliä pelatessa rupeaa vaan nyppimään se kuinka paljon pieniä ja hyödyllisiä asioita on poistettu pelistä. Tulee sellanen fiilis, että pelistä on aikasempiin osiin nähden poistettu enemmän kuin lisätty.

Pieni pettymys oli, vaikka odotin teknisesti Civ IV:n tasosta julkaisua, eli peli toimii, mutta pieniä ongelmia on. Pelillisesti en todellakaan odottanut, että tästä puuttuisi näin älytön määrä niin pieniä ja melko oleellisia asioita.
lainaa
Dingovoima

18.10.2010 klo 14.29

Diplomatia on edelleen täyttä paskaa, joukkojen määrää keinotekoisesti vähennetty ja mikroamista vähennetty.

Kuka tätä jaksaa pelata, rampautettu Civilization.
lainaa
sad

18.10.2010 klo 17.46

Saa sitten nähdä, mitä vanhojen partojen itkuparkumista puuttuvista ominaisuuksista lisätään sitten lisäosissa. Tai modeissa.
lainaa
Aatu

18.10.2010 klo 18.05

Kyllähän tätä peli sen 5 peliä pelas mutta sit iski kyllästyminen kaikki on jo nähty. Tuleekohan tähän Fall of Heaven II kaltainen modi? Kyseisellä modia jaksoi pelata paljon kauemmin kuin varsinaista peliä, koska fantasia on vaan niin paljon kiinnostavampaa, kuin oikea historia.(Ei sillä, ettei historia olisi, mutta Civ V sijoittuu aivan liiaksi nykyaikaan, kuin turneissa puolenvälin tietämillä alkaa olemaan jo tankkeja.)
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

18.10.2010 klo 18.56

V2.fi kirjoitti:

Lisäpisteet siitä, että myös DVD-versio asentuu Steamiin eikä pelilevyä tarvitse käyttää.

Omalla kohdallani taas tuli niin paljon miinuspisteitä, että peli jää kokonaan hankkimatta kunnes tulee kaiken DLC:n ja muut lisärit sisältävä paketti tai muuten vain uskomaton tarjous. Steam on vaihtoehtona/mahdollisuutena mahtava juttu, mutta kun sitä käytetään DRM:nä, se on käytännössä muuta DRM:ä suurempi varmistus sille, etten ainakaan minä osta peliä.

Eiköhän tämä silti jossain vaiheessa tule hankittua, sillä kaikesta yksinkertaistamisesta ja vioista huolimatta jo nyt on näkyvissä, että parannusta tulee - ensin päivitysten muodossa, ja ehkä myöhemmin saadaan ihan kunnon lisärikin. Siihen asti peli kuitenkin jää kaupan hyllylle.
lainaa
moipska

Rekisteröitynyt 18.04.2007

19.10.2010 klo 00.10

^Steami voittaa silti Assassin's Creed 2:n DRM:t. :)
Joka sekin hyllystä löytyy.

Itse aiheeseen, en ole pahemmin aiempia Civilizationeita pelaillut, niin en osaa sanoa onko huonompi vai parempi kun aiemmat. Demon perusteella kuitenkin tulee ostettua kun hinta vielä alle kolmeen kymppiin putoaa.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

19.10.2010 klo 01.48

No toki Steam Ubi-DRM:n voittaa, siitä ei kyllä ole mitään epäilystä eikä varmaan paljoa eriäviä mielipiteitäkään.
lainaa
Crudus

19.10.2010 klo 13.50

Itse kyllästyin pelin hiomattomuuteen nopeasti. Käyttöliittymä turhautti CivIV jäljiltä. Uudistettu taistelusyteemi, mutta tekoäly, joka ei osaa pelata sitä. Valloitussota on kahlittu keinotekoisin rajoittein, joka käytännössä johtaa vallattavien alueiden polttamiseen vararikon pelossa. Diplomatioa on kuraa, koska pelaajan on käytännössä mahdoton tietää todellista suhdettaan eri AI valtioihin( ei kaupunki valtioihin). Peliä on yritetty uudistaa kovasti, mutta samalla on vedetty viemäriin paljon asioita, jotka pätsein ja modein saatu toimimana edellisissä osissa.

Jonain päivänä pätsien ja kehityksen jälkeen tämäkin versio tulee varmasti pääsemään tuonne 90 pisteen rajaan, mutta se ei ole siellä vielä. Itselläni peli meni "hyllyyn" odottamaan tulevia päivityksiä.
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova