Dynasty Warriors: Origins
Arvioitu: | Playstation 5 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | Omega Force |
Julkaisija: | Koei |
Julkaisupäivä: | 17.01.2025 |
Pelin kotisivut |
TURPAKÄRÄJÄT KIINALAISITTAIN
Keihään isku sinkoaa kymmenet viholliset taivaan tuuliin kuin räsynuket konsanaan. Miekan sivallus saa aikaiseksi pyörremyrskyn, joka tuhoaa kaiken tieltään. Satapäinen sotajoukko rynnäköi suoraan vihollisen asemiin kuolettavan nuolisateen kaataessa sotilaita taistelutantereelle. Kentällä taistelevat sankarit ja komentajat niittävät kaiken ympäriltään ihmisyyttä uhmaavilla voimillaan.
Kotisohvalla huomaan hymyileväni typerästi kaikkea tätä todistaessani. Olen aiemmin onnistunut missaamaan jokaisen Dynasty Warriors -pelin, vaikka sarjan ensimmäinen osa ilmestyi jo viime vuosituhannen puolella. Tämä ei kuitenkaan haittaa lainkaan, sillä tutustumista sarjaan ei voisi tämän paremmin tehdä. Omega Forcen kehittämä Dynasty Warriors: Origins on upea peli, joka on täynnä edellä kuvailtuja hetkiä.
Dynasty Warriors: Origins heittää pelaajan vuoden 183 Kiinaan, jossa ajat ovat kovat: kansa kärsii nälästä, vallanpitäjät viis veisaavat ihmisten kurjuudesta ja jännitteet eri ryhmittymien välillä kiristyvät. Kun räjähdysherkkä tilanne eskaloituu, ajautuvat eri tahot sotaisiin konflikteihin, joiden panoksena on lopulta koko valtakunnan kohtalo sekä tulevaisuus.
Kaiken tämän keskellä pelaaja saa ohjastettavakseen muistinsa menettäneen nuorukaisen, jolla on uskomattomat taistelutaidot sekä liuta ainutlaatuisia ominaisuuksia. Muistikuvia menneestä ei ole, mutta nopeasti käy ilmi, etteivät poikkeukselliset kyvyt ole ilmestyneet itsestään. Onko hahmolla jokin tehtävä, jota hän ei itsekään muista? Miksi hän on menettänyt muistinsa? Ja kenen joukossa kannattaisi seisoa, jotta valtakuntaan saataisiin joskus palaamaan rauha?
Tarina on mukiinmenevä. Vaikka muistinsa menettänyt päähahmo on tarinallinen klisee pahimmasta päästä, ei se haittaa niin paljon kuin voisi kuvitella. Oman hahmon menneisyyden selvittäminen tuo pelaamiseen henkilökohtaisen tason, joka tarjoaa hyvää vastapainoa eri ryhmittyminen väliseen juonitteluun ja säätämiseen. Tätä politikointia, valtasuhteisiin liittyviä lehmänkauppoja sekä erilaisia juonenkäänteitä sitten riittääkin, sillä jokaisella vastaantulijalla on omat syynsä sotkeutua käsillä olevaan konfliktiin. Tarinallisia koukeroita siis piisaa, tämän rinnalla George R.R. Martinin kirjoissa nähtävä valtaistuinpeli tuntuu lasten leikiltä.
Pelillisesti Dynasty Warriors: Origins on roolipelielementeillä ryyditetty hack and slash -toimintapläjäys. Suurin osa ajasta vietetään taistelukentillä, muu aika seurataan tarinankuljetusta edistäviä välivideoita, jutellaan vastaantulevien ihmisten kanssa sekä kehitetään omaa hahmoa erilaisin keinoin.
Taisteluiden ulkopuolella pelikokemus jättää kaksijakoiset fiilikset. Vapauden tunnetta pyritään luomaan roolipeleistä tutulla maailmankartalla, jossa saa juosta ympäri provinsseja eri tapahtumapaikkoja, sotatantereita ja ihmisiä etsien. Todellista seikkailun tuntua ei kuitenkaan pääse syntymään, sillä maailmankartta on lähinnä autiomaa, jossa vapaampi liikkuminen palkitaan ainoastaan hahmon taitoja kehittävien esineiden ja asioiden löytämisen muodossa. Vastaantulevia paikkoja ei myöskään pääse vapaasti tutkimaan, sillä esimerkiksi suurkaupungit ovat vain kartalla tönöttäviä pienoismalleja. Vaikka tällaisenaan ratkaisu muodostaa jonkinlaisen illuusion vapaasti koluttavasta maailmasta, olisi toteutus voinut olla parempikin.
On myös koomista, kuinka sotahullu pelin maailma on. Mikään asia ei tunnu onnistuvan ilman aseellista yhteenottoa tai sotimista ja myös lähes kaikki sivutehtävät johtavat lopulta taistelukentille. Pelaajan on mahdollista muun muassa syventää sidettään pelin hahmojen kanssa, mikä palkitaan muun muassa uusilla taidoilla. Vaan kuten odottaa saattaa, lähes kaikki näihin liittyvät tehtävät vaativat aseiden kalistelua muodossa tai toisessa. Tämä alkaa pelin edetessä tuntua lähinnä huvittavalta.
Parastaan Dynasty Warriors: Origins tarjoaa taistelukentillä. Peli heittää romukoppaan Sodankäynnin taito -teoksen viisaudet, sillä yliampuvasta kahakoinnista on realismi kaukana: yhdellä miekaniskulla kaadetaan kymmeniä rivisotilaita komentajien kestäessä yli-inhimillistä hakkaamista, kuolemaa saa kylvää fysiikan lakeja uhmaavilla erikoisliikkeillä ja kaiken taustalla pauhaa ääniraita, jolla raikaa sähkökitara. Eihän tätä voi kuin rakastaa!
Rymistely on mallikkaasti toteutettu eikä siihen kyllästy kymmenien pelituntien jälkeenkään. Hyökkäykset suoritetaan muutamia eri nappeja hakkaamalla ja näitä ketjuttamalla, etulyöntiasemaa voi hakea oikea-aikaisilla torjunnoilla, jonka lisäksi tuhovoimaa pystyy buustaamaan monenlaisilla spesiaali-iskuilla. Vaikka kamppailut käydään rajatuilla kartoilla, ovat suuret taistelukentät ja valtavien armeijoiden kahakat eri rintamilla komeaa katsottavaa. Taistelut tuntuvatkin parhaimmillaan huikeilta spektaakkeleilta, soljuva pelattavuus kruunaa kokonaisuuden.
Kyllästymistä ehkäisee myös se, että jokainen taistelu on oma pieni tehtäväkokonaisuutensa, jonka onnistunut suorittaminen vaatii erilaisten reunaehtojen täyttymistä. Joskus pelaajaan täytyy esimerkiksi suojella tiettyä henkilöä, tuhota tietty vastustaja tai valloittaa jokin vihollisen linnoituksista - joskus taas taisteluun täytyy sukeltaa tietyn, ennalta sovitun strategian mukaisesti. Varsinaisen mäiskinnän lisäksi pelaajan tulee pysyä kärryillä siitä, mitä eri puolilla taistelukenttää tapahtuu. Jos tietty komentajatoveri on pulassa, tulee pelaajan rientää tämän avuksi, sillä muuten tilanne saattaa kääntyä nopeasti kotijoukkueen tappioksi. Näistä tilanteista syntyy mielenkiintoista jännitettä ja vaihtelua, vaikka pohjimmiltaan jokainen vastaantulija hakataan kenttään samalla tyylillä.
Myös hahmonkehitys on hienosti toteutettu. Vaikka systeemi on peruskauraa tasoineen ja hahmon vahvuuksia parantavine ominaisuuksineen, kannustaa Dynasty Warriors: Origins hyödyntämään tarjolla olevaa aseistusta monipuolisesti. Erilaisia astaloita onkin jos jonkinlaisia, sillä mäiskimään pääsee muun muassa miekoilla, keihäillä, taistelusauvoilla sekä kirveillä. Jokaisella aselajilla on oma tasojärjestelmänsä, jonka myötä oman hahmon tasoa saa nostettua huomattavasti nopeammin näitä monipuolisesti käyttämällä. Tähän kannustaa myös eri asetyypeille omistetut sivutehtävät, esimerkiksi 100 vihollisen kukistaminen hyödyntämällä miekan erikoisliikkeitä, joiden suorittamisesta on mahdollista kerätä lisää kehityspojoja. Systeemi toimii loistavasti ja sopii pelin sotaisaan luonteeseen kuin miekka tuppeen.
Täydellinen peli Dynasty Warriors: Origins ei kuitenkaan ole. Loistavan toiminnan vastapainoksi erityisesti tarinaan liittyvät elementit jättävät toivomisen varaa. Pelin edetessä juonikoukerot muuttuvat turhankin sekaviksi eivätkä vastaantulevat hahmot jää kunnolla mieleen. Kun eteen tulee jatkuvasti uusia liittoumia eri kokoonpanoissa, ei lopulta enää tiedä, mitä ihmettä ympärillä oikein tapahtuu ja kenen puolesta taistellaan. Erilaisia konflikteja on yksinkertaisesti liikaa, jonka myötä tarina tuntuu venytetyltä ja se kadottaa imunsa. Vähempikin olisi riittänyt. Hämmennyksen syntymistä edesauttaa myös Kaukoidän nimipolitiikka, jossa monet nimet muistuttavat häiritsevästi toinen toistaan.
Mukana on myös liuta pienempiä kauneusvirheitä: oma hahmo on kummallinen, mihinkään reagoimaton tuppisuu, tämän lisäksi pelin tarjoamat vaihtoehdot esimerkiksi dialogiruuduissa ja liittoumien suhteen vaikuttavat näennäisiltä. Vastaan tulee esimerkiksi lukuisia tilanteita, joissa olet sotinut aiemmin tiettyä komentajaa vastaan vain huomataksesi, että myöhemmin karautat taisteluun heidän rinnallaan - vaikka olit aiemmin tietoisesti päättänyt kääntyä heitä vastaan. Valintatilanteiden aidot vaikutukset jäävät epäselviksi.
Napinasta huolimatta Dynasty Warriors: Origins on loistava peli. Tarinallisia puutteita ei pahemmin pelaamisen aikana mieti, sillä kokemusta tulee ensisijaisesti katsoa toimintapelin vinkkelistä. Sujuvasti toteutettu toiminta, koukuttava pelattavuus sekä monipuolisuuteen kannustava hahmonkehitysjärjestelmä varmistavat, että peli jaksaa innostaa vielä yli 20 pelitunnin jälkeenkin. Hyvät puolet painavat vaakakupissa selkeästi heikkouksia enemmän.
Dynasty Warriors: Origins on itselleni alkuvuoden positiivisimpia yllätyksiä pelirintamalla, jonka innoittamana saatan päätyä tutustumaan myös sarjan aiempiin osiin. Tässäpä peli, jota voi helposti suositella kaikille historiallisten toimintapelien ystäville.
Kotisohvalla huomaan hymyileväni typerästi kaikkea tätä todistaessani. Olen aiemmin onnistunut missaamaan jokaisen Dynasty Warriors -pelin, vaikka sarjan ensimmäinen osa ilmestyi jo viime vuosituhannen puolella. Tämä ei kuitenkaan haittaa lainkaan, sillä tutustumista sarjaan ei voisi tämän paremmin tehdä. Omega Forcen kehittämä Dynasty Warriors: Origins on upea peli, joka on täynnä edellä kuvailtuja hetkiä.
Mies vailla menneisyyttä
Dynasty Warriors: Origins heittää pelaajan vuoden 183 Kiinaan, jossa ajat ovat kovat: kansa kärsii nälästä, vallanpitäjät viis veisaavat ihmisten kurjuudesta ja jännitteet eri ryhmittymien välillä kiristyvät. Kun räjähdysherkkä tilanne eskaloituu, ajautuvat eri tahot sotaisiin konflikteihin, joiden panoksena on lopulta koko valtakunnan kohtalo sekä tulevaisuus.
Kaiken tämän keskellä pelaaja saa ohjastettavakseen muistinsa menettäneen nuorukaisen, jolla on uskomattomat taistelutaidot sekä liuta ainutlaatuisia ominaisuuksia. Muistikuvia menneestä ei ole, mutta nopeasti käy ilmi, etteivät poikkeukselliset kyvyt ole ilmestyneet itsestään. Onko hahmolla jokin tehtävä, jota hän ei itsekään muista? Miksi hän on menettänyt muistinsa? Ja kenen joukossa kannattaisi seisoa, jotta valtakuntaan saataisiin joskus palaamaan rauha?
Tarina on mukiinmenevä. Vaikka muistinsa menettänyt päähahmo on tarinallinen klisee pahimmasta päästä, ei se haittaa niin paljon kuin voisi kuvitella. Oman hahmon menneisyyden selvittäminen tuo pelaamiseen henkilökohtaisen tason, joka tarjoaa hyvää vastapainoa eri ryhmittyminen väliseen juonitteluun ja säätämiseen. Tätä politikointia, valtasuhteisiin liittyviä lehmänkauppoja sekä erilaisia juonenkäänteitä sitten riittääkin, sillä jokaisella vastaantulijalla on omat syynsä sotkeutua käsillä olevaan konfliktiin. Tarinallisia koukeroita siis piisaa, tämän rinnalla George R.R. Martinin kirjoissa nähtävä valtaistuinpeli tuntuu lasten leikiltä.
Elämää taistelukentillä ja sen ulkopuolella
Pelillisesti Dynasty Warriors: Origins on roolipelielementeillä ryyditetty hack and slash -toimintapläjäys. Suurin osa ajasta vietetään taistelukentillä, muu aika seurataan tarinankuljetusta edistäviä välivideoita, jutellaan vastaantulevien ihmisten kanssa sekä kehitetään omaa hahmoa erilaisin keinoin.
Taisteluiden ulkopuolella pelikokemus jättää kaksijakoiset fiilikset. Vapauden tunnetta pyritään luomaan roolipeleistä tutulla maailmankartalla, jossa saa juosta ympäri provinsseja eri tapahtumapaikkoja, sotatantereita ja ihmisiä etsien. Todellista seikkailun tuntua ei kuitenkaan pääse syntymään, sillä maailmankartta on lähinnä autiomaa, jossa vapaampi liikkuminen palkitaan ainoastaan hahmon taitoja kehittävien esineiden ja asioiden löytämisen muodossa. Vastaantulevia paikkoja ei myöskään pääse vapaasti tutkimaan, sillä esimerkiksi suurkaupungit ovat vain kartalla tönöttäviä pienoismalleja. Vaikka tällaisenaan ratkaisu muodostaa jonkinlaisen illuusion vapaasti koluttavasta maailmasta, olisi toteutus voinut olla parempikin.
On myös koomista, kuinka sotahullu pelin maailma on. Mikään asia ei tunnu onnistuvan ilman aseellista yhteenottoa tai sotimista ja myös lähes kaikki sivutehtävät johtavat lopulta taistelukentille. Pelaajan on mahdollista muun muassa syventää sidettään pelin hahmojen kanssa, mikä palkitaan muun muassa uusilla taidoilla. Vaan kuten odottaa saattaa, lähes kaikki näihin liittyvät tehtävät vaativat aseiden kalistelua muodossa tai toisessa. Tämä alkaa pelin edetessä tuntua lähinnä huvittavalta.
Hyökkäys on paras puolustus
Parastaan Dynasty Warriors: Origins tarjoaa taistelukentillä. Peli heittää romukoppaan Sodankäynnin taito -teoksen viisaudet, sillä yliampuvasta kahakoinnista on realismi kaukana: yhdellä miekaniskulla kaadetaan kymmeniä rivisotilaita komentajien kestäessä yli-inhimillistä hakkaamista, kuolemaa saa kylvää fysiikan lakeja uhmaavilla erikoisliikkeillä ja kaiken taustalla pauhaa ääniraita, jolla raikaa sähkökitara. Eihän tätä voi kuin rakastaa!
Rymistely on mallikkaasti toteutettu eikä siihen kyllästy kymmenien pelituntien jälkeenkään. Hyökkäykset suoritetaan muutamia eri nappeja hakkaamalla ja näitä ketjuttamalla, etulyöntiasemaa voi hakea oikea-aikaisilla torjunnoilla, jonka lisäksi tuhovoimaa pystyy buustaamaan monenlaisilla spesiaali-iskuilla. Vaikka kamppailut käydään rajatuilla kartoilla, ovat suuret taistelukentät ja valtavien armeijoiden kahakat eri rintamilla komeaa katsottavaa. Taistelut tuntuvatkin parhaimmillaan huikeilta spektaakkeleilta, soljuva pelattavuus kruunaa kokonaisuuden.
Kyllästymistä ehkäisee myös se, että jokainen taistelu on oma pieni tehtäväkokonaisuutensa, jonka onnistunut suorittaminen vaatii erilaisten reunaehtojen täyttymistä. Joskus pelaajaan täytyy esimerkiksi suojella tiettyä henkilöä, tuhota tietty vastustaja tai valloittaa jokin vihollisen linnoituksista - joskus taas taisteluun täytyy sukeltaa tietyn, ennalta sovitun strategian mukaisesti. Varsinaisen mäiskinnän lisäksi pelaajan tulee pysyä kärryillä siitä, mitä eri puolilla taistelukenttää tapahtuu. Jos tietty komentajatoveri on pulassa, tulee pelaajan rientää tämän avuksi, sillä muuten tilanne saattaa kääntyä nopeasti kotijoukkueen tappioksi. Näistä tilanteista syntyy mielenkiintoista jännitettä ja vaihtelua, vaikka pohjimmiltaan jokainen vastaantulija hakataan kenttään samalla tyylillä.
Myös hahmonkehitys on hienosti toteutettu. Vaikka systeemi on peruskauraa tasoineen ja hahmon vahvuuksia parantavine ominaisuuksineen, kannustaa Dynasty Warriors: Origins hyödyntämään tarjolla olevaa aseistusta monipuolisesti. Erilaisia astaloita onkin jos jonkinlaisia, sillä mäiskimään pääsee muun muassa miekoilla, keihäillä, taistelusauvoilla sekä kirveillä. Jokaisella aselajilla on oma tasojärjestelmänsä, jonka myötä oman hahmon tasoa saa nostettua huomattavasti nopeammin näitä monipuolisesti käyttämällä. Tähän kannustaa myös eri asetyypeille omistetut sivutehtävät, esimerkiksi 100 vihollisen kukistaminen hyödyntämällä miekan erikoisliikkeitä, joiden suorittamisesta on mahdollista kerätä lisää kehityspojoja. Systeemi toimii loistavasti ja sopii pelin sotaisaan luonteeseen kuin miekka tuppeen.
Kukas sinä olitkaan?
Täydellinen peli Dynasty Warriors: Origins ei kuitenkaan ole. Loistavan toiminnan vastapainoksi erityisesti tarinaan liittyvät elementit jättävät toivomisen varaa. Pelin edetessä juonikoukerot muuttuvat turhankin sekaviksi eivätkä vastaantulevat hahmot jää kunnolla mieleen. Kun eteen tulee jatkuvasti uusia liittoumia eri kokoonpanoissa, ei lopulta enää tiedä, mitä ihmettä ympärillä oikein tapahtuu ja kenen puolesta taistellaan. Erilaisia konflikteja on yksinkertaisesti liikaa, jonka myötä tarina tuntuu venytetyltä ja se kadottaa imunsa. Vähempikin olisi riittänyt. Hämmennyksen syntymistä edesauttaa myös Kaukoidän nimipolitiikka, jossa monet nimet muistuttavat häiritsevästi toinen toistaan.
Mukana on myös liuta pienempiä kauneusvirheitä: oma hahmo on kummallinen, mihinkään reagoimaton tuppisuu, tämän lisäksi pelin tarjoamat vaihtoehdot esimerkiksi dialogiruuduissa ja liittoumien suhteen vaikuttavat näennäisiltä. Vastaan tulee esimerkiksi lukuisia tilanteita, joissa olet sotinut aiemmin tiettyä komentajaa vastaan vain huomataksesi, että myöhemmin karautat taisteluun heidän rinnallaan - vaikka olit aiemmin tietoisesti päättänyt kääntyä heitä vastaan. Valintatilanteiden aidot vaikutukset jäävät epäselviksi.
Miekka on kynää mahtavampi
Napinasta huolimatta Dynasty Warriors: Origins on loistava peli. Tarinallisia puutteita ei pahemmin pelaamisen aikana mieti, sillä kokemusta tulee ensisijaisesti katsoa toimintapelin vinkkelistä. Sujuvasti toteutettu toiminta, koukuttava pelattavuus sekä monipuolisuuteen kannustava hahmonkehitysjärjestelmä varmistavat, että peli jaksaa innostaa vielä yli 20 pelitunnin jälkeenkin. Hyvät puolet painavat vaakakupissa selkeästi heikkouksia enemmän.
Dynasty Warriors: Origins on itselleni alkuvuoden positiivisimpia yllätyksiä pelirintamalla, jonka innoittamana saatan päätyä tutustumaan myös sarjan aiempiin osiin. Tässäpä peli, jota voi helposti suositella kaikille historiallisten toimintapelien ystäville.
Dynasty Warriors: Origins (Playstation 5)
Valtavia sotajoukkoja ja näyttäviä taisteluita sisältävä hack and slash -peli koukuttaa toiminnallaan
- Taisteleminen toimii
- Hahmonkehitys kannustaa monipuolisuuteen
- Suuri ja ominaisuuksiltaan erottuva asearsenaali
- Valtavat armeijamassat ja suuret taistelukentät herättävät kunnioitusta
- Peli ei hyydy hektisissäkään hulinoissa
- Juonenkuljetus tökkii
- Tarina on sekava ja tuntuu venytetyltä
- Valinnanvapaus vaikuttaa näennäiseltä
- Päähahmo jää etäiseksi
- Taisteluiden ulkopuolella pelattavaa on niukasti
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti