Tuorein sisältö

Final Fantasy XVI (PC)

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Square Enix
Julkaisija: Square Enix
Julkaisupäivä: 19.09.2024
Pelin kotisivut
Miikka Lehtonen

21.10.2024 klo 16.01 | Luettu: 1830 kertaa | Teksti: Miikka Lehtonen

Tekniset ongelmat selättävät eeppisen toimintapelin
Viime vuonna julkaistu Final Fantasy XVI ei jättänyt oikein ketään kylmäksi, ja ihan ymmärrettävistä syistä. Final Fantasy XIV -ohjaaja Naoki “Yoshi-P” Yoshidan ohjaaman pelin kehitystiimistä löytyi muun muassa entisiä Devil May Cry -kehittäjiä, mikä näkyi myös lopputuloksessa. Peli ei tuntunut niinkään roolipeliltä kuin kevyillä roolipelielementeillä höystetyltä toimintapeliltä, ja tarina veti jatkuvasti niin överiksi, että sen seuraaminen oli välillä suorastaan uuvuttavaa. Tällainen yhdistelmä jakaa varmasti mielipiteitä ja vaikka itse pidinkin lopputuloksesta melkoisesti, ymmärrän hyvin, jos joku toinen oli täysin eri mieltä.


Kauan siinä kesti, mutta nyt myös PC-pelaajat voivat selvittää, kumpaan leiriin kuuluvat, sillä Final Fantasy XVI:n PC-versio on vihdoin saatavilla. Koska sitä saatiin odottaa melkein puolitoista vuotta, olisi myös syytä toivoa, että käännös olisi kaikin puolin A-luokan tapaus. Vaikka monet konsolikäännökset ovatkin vuosien varrella olleet vähän mitä sattuu, esimerkiksi Sonyn PC-versiot ovat viime vuosina olleet niin laadukkaita, että PC-pelaajat syystäkin odottavat laatua.

Ja valitettavasti joudun toteamaan, että tällä kertaa näitä odotuksia ei aivan täytetä.

Ominaisuuksissa löytyy, toteutus jättää toivomista


Paperilla Final Fantasy XVI:n PC-versio näyttää laadukkaalta. Se tukee DualSensen haptisia tärinöitä ja muita erikoisominaisuuksia ja säätömahdollisuudetkin ovat hyvin monipuoliset. Pelimoottori tulee sekä nVidian että ATIn skaalausteknologioita, frame generation -tekniikoita ja muita uusimpia ominaisuuksia. Pelaajat tosin huomasivat nopeasti, että esimerkiksi pelin mukana tulevat FSR3-tiedostot olivat auttamattoman vanhentuneita, eivätkä toimineet kaikilla kovinkaan hyvin.


Tämä havainto ei ollut niinkään poikkeus vaan ensimmäinen varoituslaukaus, sillä Squaren pelimoottori on käytännössä hieman kankea tapaus. Pelasin itse sangen tehokkaalla koneella, josta löytyy Ryzen 7800X3D-prosessori, RTX 3080 -näytönohjain, 64 gigatavua keskusmuistia ja suunnilleen markkinoiden nopein kuluttajatason M2-SSD-levy. Tästä huolimatta peli ehdotti minulle keskitason graafisia asetuksia 1440P-resoluutiolla. Ihan aiheesta ehdottikin, sillä asetuksia ei voinut kovinkaan paljon nostaa, ennen kuin ruudunpäivitysnopeus alkoi takkuilemaan kunnolla. Toisaalta asetusten pudottaminen ei tuonut peliin juurikaan lisää nopeutta, joten tuntuu siltä, että FInal Fantasy XVI vain vaatii koneelta todella paljon.

Harmillisesti kaikella tällä väännöllä ei myöskään lopulta saa mitään huikean näköistä kokemusta. Yleisilme on pehmeä ja skaalauksesta johtuvaa reunojen ja yksityiskohtien värinää näkyy vähän väliä. Lisäksi vaikka oma pelini pyöri enimmäkseen 60 FPS:n nopeudella, ruudunpäivitysnopeus töksähteli vähän väliä suuremmilla pelialueilla, mutta myös lineaarisissa ja pienemmissä luolastoissa. Ainakaan levyn lukunopeudesta sen ei pitäisi olla kiinni, joten väkisin tulee mieleen, että onkohan joku taas sössinyt Denuvo-kopiosuojauksen toteutuksen.


Ikävästi myös kaikki pelimoottorilla pyörivät välianimaatiot on lukittu pyörimään 30 FPS:n nopeudella, mikä näyttää aika karmealta. Todella oudosti pelaajat onnistuivat modaamaan välianimaatiot pyörimään 60 FPS:n nopeudella miltei saman tien, joten kun kyse ei selvästikään ollut mistään suunnattoman vaikeasta operaatiosta, ei voi kuin ihmetellä, miksi Squaren kehittäjät eivät jo alkujaan lisänneet tätä mahdollisuutta peliin.

Tekniikan puolelta Final Fantasy XVI ei siis saa puhtaita papereita, vaan enemmänkin suun mutruun. Väkisinkin tulee mieleen juuri äskettäin pelaamani God of War: Ragnarök, joka näyttää selkeästi paremmalta ja pyörii paljon nopeammin. Jotain tuntuu selvästi menneen pieleen, mikä on suuri harmi.

50 vai 70 euroa?


Se on aika normaalia, että alkujaan konsolien yksinoikeuspeleinä julkaistut teokset käännetään PC:lle vasta kuukausia tai muutamaa vuotta myöhemmin. Yleensä nämä myöhäisemmät käännökset sisältävät sitten kaiken mahdollisen sisällön yhdessä paketissa. Tällä kertaa näin ei ole. Final Fantasy XVI on myynnissä kahdessa painoksessa. 50 euron hintainen perusversio sisältää vain itse pääpelin, joka toki sitten tarjoaakin runsaasti pelattavaa. Jos kuitenkin haluaa kaksi myöhemmin julkaistua lisäsisältöpakettia, niistä saa joko maksaa 25 euroa lisää, tai ne voi saada jo ostoksen yhteydessä ostamalla 70 euron hintaisen “täydellisen version”. Jotenkin tämä tuntuu vähän ikävältä.


Tämä on myös se lopullinen mielipiteeni koko PC-versiosta: vähän ikävältä tuntuu. Kun yli vuosi sitten julkaistu PlayStation 5 -versio (arvio) näytti paremmalta ja pyöri yhtä hyvin, on vaikea antaa mitään suunnattomia suosionosoituksia PC-käännökselle. Vähänkään vaatimattomampien koneiden omistajien pelikokemus tulee todennäköisesti olemaan sangen ankea, eivätkä muskelikoneiden omistajatkaan pääse kuin säälliselle tasolle. Toivonkin kovasti, että kehitystiimi onnistuu korjailemaan teknisiä ongelmia päivitysten muodossa, ja mikäli itse kukin ei tunne polttavaa tarvetta hypätä juuri nyt Final Fantasy XVI:n maailmaan, kannattaa ehkä seurata tilanteen kehittymistä.

V2.fi | Miikka Lehtonen

Final Fantasy XVI (PC) (Tietokonepelit)

Yli vuotta myöhemmin julkaistu PC-versio on teknisesti turhan ongelmallinen
  • Itse pelisisältö on yhä juuri samaa kuin aiemminkin.
  • Tarina on todella eeppinen, yleensä viihdyttävällä tavalla
  • Toiminnallinen taistelu toimii mainiosti
  • Näyttää kohtalaisen hyvältä
  • Ralph Inesonin näyttelemä biseksuaali Cid on parhaita pelihahmoja vuosiin
  • Pelimoottorissa on teoriassa kattavat säätömahdollisuudet
  • Tukee DualSensen ominaisuuksia
  • Tarina on välillä turhankin eeppinen ja uuvuttava
  • Vaatii koneelta todella paljon…
  • ... eikä tarjoa vastineeksi suunnattoman huikeaa visuaalista kokemusta
  • Satunnaiset oudot töksähtelyt kenties Denuvon johdosta
  • 30 FPS:n välianimaatiot näyttävät karuilta
  • 25 euron lisäsisällöt vuoden vanhasta pelistä tuntuvat ikävältä
< The Legend of Zelda:... Hyperdrive Inn... >

Keskustelut (1 viestiä)

Petteri

22.10.2024 klo 08.07 3 tykkää tästä

Mitä? Ei kai Final Fantasyn suunta ole menossa huonompaan?

Äkkiä Blizzard-mopediin takaisin!
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova