God of War: Ragnarök
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | Santa Monica Studio, Jetpack Interactive |
Julkaisija: | PlayStation Publishing |
Julkaisupäivä: | 19.09.2024 |
Pelin kotisivut |
Kunnolla lunta tupaan
Vuonna 2018 julkaistu God of War oli aivan älyttömän hyvä peli, joka yhdisti erinomaisen viihdyttävää menoa tunteelliseen ja koskettavaan tarinaan. Siinä Kratos lähti poikansa kanssa toteuttamaan äskettäin kuolleen vaimonsa viimeistä toivetta, ja siinä sivussa opettelemaan, miten olla isä pojalleen.
Vaikka tarinan olisi ihan hyvin voinut jättää siihenkin ja kaikilla olisi varmasti ollut ihan hyvä ja tyytyväinen olo, se väistämätön jatko-osa julkaistiin vuonna 2022. Alkuperäisen pelin tapahtumien jälkeen ennustukset ovat käyneet toteen ja kolmen vuoden mittainen fimbul-talvi on pyörähtänyt käyntiin. Huonompi juttu, koska samaiset ennustukset kertovat, että talven jälkeen seuraa ragnarök, historian eeppisin taistelu, jonka seurauksena maailma tuhoutuu. Kratos ja Atreus lähtevät etsimään keinoja pysäyttää tuhoa, ja siinä sivussa selvittämään, mitä Atreuksen puolijättiläisyys, sekä uusi identitetti käytännössä tarkoittavat.
God of War Ragnarök oli myös mainio peli, mutta ei vähemmän yllättäen saavuttanut samanlaisia huipputunnelmia kuin edeltäjänsä. Tästä huolimatta se jäi helposti pelaamisen arvoisten pelien listalle, mutta toistaiseksi tämä onnistui vain PlayStation-konsoleilla. Nyt Kratos ja Atreus saavuttavat taas uuden yleisön, sillä God of War Ragnarökin PC-versio julkaistiin vihdoin.
Kuten kaikki varmasti arvaavat, PC-versio God of War Ragnarökistä on pelikokemuksena prikulleen sama juttu kuin PlayStationillakin. Emme siis pureudu itse peliin sen tarkemmin, vaan asiasta kiinnostuneet voivat käydä lukaisemassa alkuperäisen arvostelun (artikkeli). PC-versio kokoaa yhteen pakettiin alkuperäisen pelin ohella myös sen bonussissällöt ja myöhemmin julkaistun Valhalla-lisäsisällön. Tämä ei ole toki niin suuri bonus kuin voisi kuvitella, sillä Valhalla oli alkujaankin ilmainen paketti, mutta kivaa silti, sillä roguelite-henkinen epilogi on viihdyttävää pelattavaa.
Mutta puhutaan siitä jutun pääasiallisesta pointista, eli PC-version toiminnasta. Alkuun taas ne potentiaalisesti huonot uutiset: kuten käytännössä kaikki muutkin Sonyn PC-julkaisut, myös God of War Ragnarök vaatii ilmaisen PlayStation-tilin tekemistä. Minulle tämä ei ole koskaan ollut ongelma, mutta Steam-arvostelujen perusteella aika monelle muulle on, joten hyvä pelata kortit pöytään heti kättelyssä. Jos kuitenkin onnistuu navigoimaan tiensä tämän karikon ohi, edessä on enimmäkseen oikein asiallinen PC-käännös.
Hehkutin jo aikanaan PlayStation 5 -testimme yhteydessä, miten mainio ohjain DualSense onkaan. Onkin oikein kivaa, että Steamin kautta pelattuna ohjaimen kaikki kivat ominaisuudet, kuten adaptiiviset liipaisimet ja HD-tärinät toimivat, kuten PlayStation-versiossakin. Eivät ne toki pelikokemusta suunnattomasti muuta, koska esimerkiksi Ragnarök ei käytä niitä kuin tuomaan peliin lisätunnelmaa. Kiva juttu silti, ja suuri syy sille, että olen itse vaihtanut PC-ohjaimeni uskollisesta 8BitDo-ohjaimesta DualSenseen.
Ragnarökin PC-versio on ominaisuuksiltaan asiallinen paketti, sillä se sisältää suoraan tuen esimerkiksi monenlaisille dynaamisille skaalausalgoritmeille, sekä nVidian näytönohjainten käyttäjien iloksi myös kaikille DLSS 3:n merkittäville ominaisuuksille. Graafisissa asetuksissa riittää myös säätövaraa runsaasti, jos pöydän alta löytyy kunnolla muskelia. Omalla testikoneellani (Ryzen 7800X3D ja RTX 3080) peli suositteli itse asettamaan kaikki asetukset keskitasolle, mutta heitin huolettomasti pelin korkeille asetuksille ja se pyöri vakaasti yli 60 FPS:n nopeudella tiukimmissakin paikoissa. Tämä ei toki ole suunnattoman yllättävää, sillä Ragnarök suunniteltiin alkujaan toimimaan myös PlayStation 4:llä, mutta on silti kivaa, että mukana ei ole mitään outoja mikrotöksähtelyjä tai esimerkiksi päin persettä toteutettua kopiosuojausta, joka saisi pelin pätkimään. Niitäkin PC-käännöksiä on nimittäin vuosien varrella nähty.
Joten tässä sitä sitten ollaan. Olisin itse ollut ihan tyytyväinen, jos God of War -tarina olisi ollut sen yhden pelin mittainen tarinan kokonaisuus, mutta koska kaikkien vähänkään suurempien produktioiden täytyy nykyään olla vähintään trilogian mittaisia, ollaan ainakin tyytyväisiä siitä, että se laatu pysyy korkealla tasolla. Jos se alkuperäinen God of War – siis se vuoden 2018 alkuperäinen God of War, ei se vuoden 2005 alkuperäinen God of War – on yhä pelaamatta, kannattaa tietenkin aloittaa siitä. Mutta jos sen jälkeen jäi kaipaamaan lisää samaa ja tarinalle jatkoa, tässä sitä on. Kerrankin todella asiallisena PC-versiona myös.
Vaikka tarinan olisi ihan hyvin voinut jättää siihenkin ja kaikilla olisi varmasti ollut ihan hyvä ja tyytyväinen olo, se väistämätön jatko-osa julkaistiin vuonna 2022. Alkuperäisen pelin tapahtumien jälkeen ennustukset ovat käyneet toteen ja kolmen vuoden mittainen fimbul-talvi on pyörähtänyt käyntiin. Huonompi juttu, koska samaiset ennustukset kertovat, että talven jälkeen seuraa ragnarök, historian eeppisin taistelu, jonka seurauksena maailma tuhoutuu. Kratos ja Atreus lähtevät etsimään keinoja pysäyttää tuhoa, ja siinä sivussa selvittämään, mitä Atreuksen puolijättiläisyys, sekä uusi identitetti käytännössä tarkoittavat.
God of War Ragnarök oli myös mainio peli, mutta ei vähemmän yllättäen saavuttanut samanlaisia huipputunnelmia kuin edeltäjänsä. Tästä huolimatta se jäi helposti pelaamisen arvoisten pelien listalle, mutta toistaiseksi tämä onnistui vain PlayStation-konsoleilla. Nyt Kratos ja Atreus saavuttavat taas uuden yleisön, sillä God of War Ragnarökin PC-versio julkaistiin vihdoin.
Tuttu peli pienin tuunauksin
Kuten kaikki varmasti arvaavat, PC-versio God of War Ragnarökistä on pelikokemuksena prikulleen sama juttu kuin PlayStationillakin. Emme siis pureudu itse peliin sen tarkemmin, vaan asiasta kiinnostuneet voivat käydä lukaisemassa alkuperäisen arvostelun (artikkeli). PC-versio kokoaa yhteen pakettiin alkuperäisen pelin ohella myös sen bonussissällöt ja myöhemmin julkaistun Valhalla-lisäsisällön. Tämä ei ole toki niin suuri bonus kuin voisi kuvitella, sillä Valhalla oli alkujaankin ilmainen paketti, mutta kivaa silti, sillä roguelite-henkinen epilogi on viihdyttävää pelattavaa.
Mutta puhutaan siitä jutun pääasiallisesta pointista, eli PC-version toiminnasta. Alkuun taas ne potentiaalisesti huonot uutiset: kuten käytännössä kaikki muutkin Sonyn PC-julkaisut, myös God of War Ragnarök vaatii ilmaisen PlayStation-tilin tekemistä. Minulle tämä ei ole koskaan ollut ongelma, mutta Steam-arvostelujen perusteella aika monelle muulle on, joten hyvä pelata kortit pöytään heti kättelyssä. Jos kuitenkin onnistuu navigoimaan tiensä tämän karikon ohi, edessä on enimmäkseen oikein asiallinen PC-käännös.
Hehkutin jo aikanaan PlayStation 5 -testimme yhteydessä, miten mainio ohjain DualSense onkaan. Onkin oikein kivaa, että Steamin kautta pelattuna ohjaimen kaikki kivat ominaisuudet, kuten adaptiiviset liipaisimet ja HD-tärinät toimivat, kuten PlayStation-versiossakin. Eivät ne toki pelikokemusta suunnattomasti muuta, koska esimerkiksi Ragnarök ei käytä niitä kuin tuomaan peliin lisätunnelmaa. Kiva juttu silti, ja suuri syy sille, että olen itse vaihtanut PC-ohjaimeni uskollisesta 8BitDo-ohjaimesta DualSenseen.
Ragnarökin PC-versio on ominaisuuksiltaan asiallinen paketti, sillä se sisältää suoraan tuen esimerkiksi monenlaisille dynaamisille skaalausalgoritmeille, sekä nVidian näytönohjainten käyttäjien iloksi myös kaikille DLSS 3:n merkittäville ominaisuuksille. Graafisissa asetuksissa riittää myös säätövaraa runsaasti, jos pöydän alta löytyy kunnolla muskelia. Omalla testikoneellani (Ryzen 7800X3D ja RTX 3080) peli suositteli itse asettamaan kaikki asetukset keskitasolle, mutta heitin huolettomasti pelin korkeille asetuksille ja se pyöri vakaasti yli 60 FPS:n nopeudella tiukimmissakin paikoissa. Tämä ei toki ole suunnattoman yllättävää, sillä Ragnarök suunniteltiin alkujaan toimimaan myös PlayStation 4:llä, mutta on silti kivaa, että mukana ei ole mitään outoja mikrotöksähtelyjä tai esimerkiksi päin persettä toteutettua kopiosuojausta, joka saisi pelin pätkimään. Niitäkin PC-käännöksiä on nimittäin vuosien varrella nähty.
Joten tässä sitä sitten ollaan. Olisin itse ollut ihan tyytyväinen, jos God of War -tarina olisi ollut sen yhden pelin mittainen tarinan kokonaisuus, mutta koska kaikkien vähänkään suurempien produktioiden täytyy nykyään olla vähintään trilogian mittaisia, ollaan ainakin tyytyväisiä siitä, että se laatu pysyy korkealla tasolla. Jos se alkuperäinen God of War – siis se vuoden 2018 alkuperäinen God of War, ei se vuoden 2005 alkuperäinen God of War – on yhä pelaamatta, kannattaa tietenkin aloittaa siitä. Mutta jos sen jälkeen jäi kaipaamaan lisää samaa ja tarinalle jatkoa, tässä sitä on. Kerrankin todella asiallisena PC-versiona myös.
God of War: Ragnarök (Tietokonepelit)
Todella hyvä jatko-osa erinomaiselle pelille, yhtä hyvänä PC-versiona
- Pelillinen sisältö on mainiota, joskaan ei aivan yhtä hyvää kuin edellisessä osassa
- Monipuoliset tekniset säätömahdollisuudet
- Tuki uusimmillekin teknologioille
- Tuntuu pyörivän hyvin vaatimattomammallakin raudalla
- Skaalautuu hienosti myös kovemmalla raudalla
- Tukee natiivisti DualSense-ohjaimen ominaisuuksia
- Tarina ei saavuta samanlaisia huippuhetkiä kuin viimeksi
- Olisi ollut kiva nähdä PC-versiossa jotain lisukkeita, kun alkuperäisestä on jo pari vuotta aikaa
Keskustelut (4 viestiä)
14.10.2024 klo 19.04 1
16.10.2024 klo 02.58
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
16.10.2024 klo 09.35
Mites toi Echoes of Wisdom arvostelu? Oli aika jees.
Tällä viikolla tulee.
18.10.2024 klo 16.45
Missä se yksi tyyppi on kuka aina kommentoi jotain tyhmää kun tämä arvostelija kirjoittaa arvostelun?
moi miikka
Kirjoita kommentti