Tuorein sisältö

Test Drive Unlimited: Solar Crown

Arvioitu: Xbox Series X
Genre: Ajopelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: KT Racing
Julkaisija: Nacon
Julkaisupäivä: 12.09.2024
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

Eilen klo 18.05 | Luettu: 532 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Mitäs minä sanoin.
Joskus sitä vain ei jaksa olla kovinkaan positiivinen. Olen kommentoinut varmaankin jokaiseen tästä pelistä julkaistuun uutiseen ja traileriin jotain sen suuntaista, että toivottavasti minulle muodostunut ennakkokäsitys on virheellinen ja peli ei lopulta ole aivan noin kurja kuin miltä se videolla näyttää. Näytti nimittäin vahvasti siltä, että kyseessä on jälleen yksi halpahintainen Forza Horizon -kopio – vähän kuin The Crew Motorfest mutta vielä vähän muovisempi ja puisevampi. Lisäksi julkaisu tuntui vain viivästyvän kerran toisensa jälkeen, joten oli epäselvää, tuleeko peli edes koskaan ulos.


Tilannehan on sikäli jännä, että alkuperäinen Test Drive Unlimited on melkein vastuussa koko tästä vapaan ajelun genrestä. Se päivitti jo lähes unholaan painuneen pelisarjan vajaat 20 vuotta sitten varsin onnistuneesti ja teki oikeasti vaikutuksen isolla kartallaan, ajoneuvoillaan ja elävän maailman tunteella, vaikka Xbox 360 olikin pelin edessä aika polvillaan. Jatko-osasta olisi saanut pikkuparannuksilla miltei eeppisen, mutta siihen Eden Gamesin paukut eivät riittäneet vaan luvassa oli puoli vuosikymmentä myöhemmin pelkkä uudelleenlämmittely. Nyt puikoissa on eri kehittäjä ja julkaisija, saarimaisemista on luikahdettu Hongkongiin ja on aika todeta, olinko koko ajan väärässä.

Kirkkaamman kruunun saat


Solar Crown oli viimeksi tv-ohjelma, nyt se on jonkinlainen mystisen megakorporaation järjestämä ajofestivaali, kuten muodin mukaisesti asiaan kuuluu. Pelaaja kiikutetaan Hongkongin kaduille, joilla sitten kaahaillaan ja etsitään piilotettuja aarteita, liitytään klaaniin ja puolustetaan sen mainetta, haastetaan muita pelaajia, ostetaan ja viritellään autoja ja niin edespäin.


Tai siis ainakin sitten heti tehdään näitä kaikkia, kun sinne peliin pääsee. Harvan pelin arvosteluyritykset ovat nimittäin alkaneet ihan yhtä karusti kuin TDUSC:n. Ennen varsinaista julkaisua, alle vuorokausi arvostelukoodin saannista julkaisija nimittäin ilmoitti että pelissä on balanssin rikkova bugi, jolla saa aivan liian helposti käyttöönsä lisää autoja. Tilanteen korjaaminen taas vaati, että kaikkien edistys resetoidaan. No, kävin pelleilemässä pelissä hieman, kun millään ei kerran ollut merkitystä. Hyvä olikin, sillä siitä tuli ainoa kosketukseni peliin koko tuona viikkona.

Suuri Resetti tapahtui samana päivänä, jolloin myös ennakkotilaajien piti päästä mukaan peliin. Nimenomaan piti, sillä palvelimet menivät aivan absoluuttisen tukkoon, eikä pelaamaan päässyt oikein kukaan. Itse odottelin jonossa jännittävästi sijalla 514/256, kunnes yhteys katkesi kokonaan, enkä päässyt alkuruutua pitemmälle. Tätä ennen olin tietenkin kiltisti luonut “Nacon Accountin" ja yhdistänyt sen Live-tiliini. En välttämättä arvostanut aivan hirveästi sitä, että edes yksinpeliin ei päässyt huristelemaan ilman verkkoyhteyttä, mutta tätähän se pelaaminen nyt sitten on vuonna 2024. Kehittäjä on tosin luvannut jonkinlaisen offline-patchin, mutta huomioiden pelin muut ongelmat ei sen saapumista kannata ehkä ihan lähiaikoina odotella.

Jyrkkä ei kuminauhoille


Päästyäni lopulta pelin pariin totesin ainakin sen, että autojen hankkiminen ei enää käy ainakaan liian helposti. Alun menopeli kannattaa valita huolella, sillä sen kanssa vietetään laatuaikaa varsin pitkään: kisoista tulee maltillisia määriä palkintorahaa, minkä lisäksi suuri osa autoista on jemmattu myös Reputation-pisteiden taakse. Tätä voi toki pitää myös aivan perusteltuna ratkaisuna kilpailijoista erottautumisen kannalta, sillä esimerkiksi mainitussa Forzassa pelaajan on helppo kerätä talliinsa muutamassa tunnissa melkein yletön määrä ajokalustoa. On mukavaa oppia tuntemaan ajokkinsa paremmin kuin vain parin kisan verran, mutta odotin kyllä silti pääseväni melko käppäisen pikkusportin ohjaimista vähän nopeammin oikeiden superautojen pariin. Koomista on myös, että monissa autokaupoissa on esillä useita kappaleita ihan samoja autoja.


Kisoista puheen ollen – ne käydään lähtökohtaisesti muiden ihmiskuskien kanssa, pelin täyttäessä loput lähtöruudut boteilla. Käytännössä parin viikon testailun aikana löysin kaksi kertaa kisan, jossa oli enemmän kuin yksi ihminen, ja valtaosan ajasta ajoin pelkkiä botteja vastaan. Alun ongelmat taisivat verottaa pelaajakantaa ihan huolellisesti. Aika monesti kävi myös niin, että jos toinen ihmispelaaja jäi kisassa hännille, hän lopetti sen kesken. Tästä ei toistaiseksi rangaista mitenkään. Uudenlaista kilpailutyyppiä edustaa “Domination", jossa reitin varrella olevista porteista saa pisteitä sen mukaan, monentenako ne ohittaa. Tämä vaikuttaa kiinnostavalta kunnes ymmärtää, että lopulta se ei eroa perinteisestä checkpoint-kisasta yhtään mitenkään – onpa vain potentiaalisesti vähän turhauttavampi, jos joku pääsee varhaisessa vaiheessa karkuun.

Kilpailujen moninpeliluonteen vuoksi niistä puuttuu käytännössä kokonaan logiikka, joka monessa muussa pelissä antaa ihmispelaajalle vähän tasoitusta. AI-autot eivät siis ole sinussa kuminauhalla kiinni, ja jos teet yhdenkään isomman ohjausvirheen, voit hyvästellä pistesijat sen kilpailun osalta. Tämä on toki realistista ja tavallaan välttämätöntäkin, mutta samalla se ei ole kovinkaan hauskaa, kun kyseessä kuitenkin on tällainen kevyt ajopeli.


Ajoin peliä normaalisti padilla ja automaattivaihteilla enkä ole koskaan ollut mikään huippukuski, mutta pärjään nyt kuitenkin yleensä näissä jollain tapaa. TDUSC:ssä voitin botteja vain hyvin satunnaisesti, etenkin koska aika pian ne kaikki alkoivat olla tasolla "Experienced". Pistesijoille sentään pääsin niin, että rahavarantoa ja tasoa kertyi hiljakseen. Tämä oli jännää erityisesti siksi, että aika-ajokisoissa löin tavoitteet lähes poikkeuksetta, usein huomattavallakin erolla. Käsittääkseni kehittäjä on luvannut tähänkin jonkinlaisen tasapainottavan päivityksen. Tsemii siihen.

Viihdettäkin on löydettävissä


Hauskimmillaan peli on, kun voi vain ajella ympäriinsä ja tutkia kaupunkia. Vapaasta kaahailusta ja temppuilusta palkitaan pisteillä, joita voi jopa muuttaa rahaksi (mutta vain 10 kertaa päivässä). Hongkong ei ole mitenkään valtava alue verrattuna kilpailijoihin, mutta se näyttää ihan OK:lta, jos nyt ei varsinaisesti kauniilta, ja ruudunpäivitys on riittävän nopeaa. Karttaan on myös piilotettu autonromuja, joita voi löytää tutkan avulla – mutta kilpailijoista poiketen niitä onkin ilmeisesti tarjolla vain kaksi: yksi maantie- ja yksi maastoauto, jotka saa haltuunsa kerättyään kumpaakin varten 12 samanlaista raatoa eri puolilta kaupunkia. Tämän tajuaminen oli aikamoinen pettymys sekin.


Maastokisoista pitää sanoa myös se, että jotenkin tuntuu kuin ne olisivat pikkuisen helpompia. Voitin ensimmäisen sellaisen melkein puolivahingossa ja toisenkin parilla yrityksellä, siinä missä asfalttikapinoissa piti aika pian todeta että on tyytyminen hopeaan tai pronssiin. Varsinaisten maastureiden lisäksi myös melkein minkä vain auton jousitusta voi korottaa ja renkaat vaihtaa muhkumpiin, mikä voi olla hauskaakin jonkun mielestä.

Lopputulos on kuitenkin, että TDUSC:stä jää päällimmäisenä mieleen juuri se, mitä alunperin pelkäsinkin. Se on vielä vähän huonompi Horizon-klooni kuin Crew Motorfest, eikä tarjoa oikein mitään erityistä vetonaulaa kenties eksoottisen sijaintinsa lisäksi. Itse asiassa päätös sijoittaa peli Hongkongiin tuntuu jopa hieman erikoiselta vallitsevassa maailmantilanteessa. Myös radiokanavien geneerinen, rojaltivapaa musiikki on paikoin melkein myötähäpeää aiheuttavaa ja pettymys Hospital Records -kanavan suurkuluttajalle.


Alun ongelmien jälkeen olin jo valmis nakkaamaan tuhkat koko pelille. Tuntui miltei resurssien tuhlaukselta, että kaiken tämän vatuloinnin jälkeen oli saatu aikaan vain jälleen yksi huonosti toimiva live service, joka ei sisällä käytännössä yhtään uutta ja hyvää ideaa ja todennäköisesti häipyy bittitaivaaseen muutaman vuoden kuluttua. Pakotettuani itseni pelaamaan peliä pitempään aloin hiukan lämmitä sille – mutta vain hiukan. Jos sinulla on kone, jolle saa Forza Horizonin, osta se, sillä se on täysin tyhjentävä esitys tällaisesta pelityypistä. Jos taas ei ole, osta Crew Motorfest ja toivo, että Ubisoft ei vedä siitäkin heti töpseliä irti. TDUSC:tä kannattaa harkita lähinnä siinä tapauksessa, että kaikki muu on pelattuna ja lisää avoimen maailman autoilua pitää ehdottomasti saada.

V2.fi | Mikko Heinonen

Test Drive Unlimited: Solar Crown (Xbox Series X)

Jokainen Test Drive Unlimited -sarjan osa on ollut edellistä huonompi.
  • Teknisesti ihan pätevä
  • Periaatteessa kiinnostava sijainti
  • Kaahailu on ihan mukavaa
  • Taas yksi bugaava online-peli
  • Tekoälyvastustajat aika tylsiä
  • Radiossa soi pelkkä muzak
< Dead Rising Deluxe R...

Keskustelut (2 viestiä)

Jublemato

Eilen klo 20.26

Kuminauhojen puuttuminen kuulostaa hyvältä!
Mutta koko arvostelussa ei tainnut olla sanaakaan ajotuntumasta/fysiikoista?
Itseäni kiinnostaisi juurikin tietää miltä ajaminen tässä pelissä tuntuu.
Forza Horizon ja Crew Motorfest on pilattu aivan turhan yksinkertaistetuilla arcade fysiikoilla, jolloin niissä ei saa minkäänlaista ajamisen tuntua jota autopeleistä haen.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

Eilen klo 20.34 3 tykkää tästä

Ei tässäkään sen kummempaa fysiikkaa ole tarjolla ainakaan omasta mielestäni kuin kilpailijoissakaan, vaikka julkaisija kovin mainosti rattitukeakin. Jos etsii realistista kokemusta niin peli kannattaa kyllä valita enemmän sieltä simulaattorien suunnalta.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova