Concord
Arvioitu: | Playstation 5 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1-10 |
Ikärajoitus: | 12 |
Kehittäjä: | Firewalk Studios |
Julkaisija: | Sony Computer Entertainment |
Julkaisupäivä: | 23.08.2024 |
Pelin kotisivut |
Viisi vastaan maailma
V2.fi pääsi testaamaan Concordia jo alkukesästä (Linkki). Vaikka värikäs moninpeliräiskintä ei hullaannuttanut minua, olin positiivisesti yllättynyt ennakkomaistiaisesta. Tiukkaan pelattavuuteen sekä mielikuvituksellisiin Freegunners-sankareihin pohjautuva tiimipeli tarjosi miellyttäviä matseja beta-testausten aikana, mutta onnistuuko 40 euroa maksava Concord vakuuttamaan F2P-peleihin tottuneet moninpelaajat hintalappunsa maksamisesta?
PC:lle sekä Playstation 5:lle julkaistulla Concordilla on erityislaatuinen haaste edessään. Firewalk Studiosin kehittämää live service -moninpeliä näytettiin ensimmäistä kertaa tänä keväänä, mutta vastaanotto oli hyvin tyly: sekä maailmaa esittelevä CGI-traileri että toimintaa pursuava pelikuva lytättiin geneerisen näköiseksi. “Komitean suunnittelemaksi Guardians of the Galaxyksi” tylytetyllä 5v5-moninpelillä on siis edessään aikamoinen taival: Concordin pitäisi osoittaa epäilijöidensä pelot perusteettomiksi, että epäröivät kädet uskaltaisivat kurottaa kukkaroitaan kohti. Erinomaisenkaan moninpelin menestyminen ei nimittäin ole mitenkään itseisarvoista, sen tietävät esimerkiksi kaikki Titanfallin fanit.
Ei sillä, että geneeriseksi leimaantuminen olisi Concordin ainoa haaste. Concord on live service -kehityksen lisäksi ns. “hero shooter”, eikä ylitsepursuavilla markkinoilla ole ollut tarvetta uudelle tulokkaalle. Apex Legendsin, Overwatch 2:n sekä Rainbow Six: Siegen kaltaiset nimet ovat löytyneet moninpeliräiskintöjen kärkisijoilta jo vuosikausien ajan. Sen lisäksi että nimekkäät kilpailijat ovat ehtineet kasvattaa sisältöään ja pelaajamääriään vuosikausien ajan, useimmat peleistä ovat olleet – tai muuttuneet myöhemmin – ilmaiseksi pelattaviksi F2P-peleiksi. Pelejä rahoittavat kausipassit ovat osoittautuneet niin tuottaviksi, että niistä on tullut muutamassa vuodessa alan standardi. Concord yrittää tässä mielessä palata vallankumouksellisesti menneisyyteen: peliä koristaa 40 euron hintalappu, jonka on tarkoitus sisältää kaikki pelisisältö.
Concord ei ole huono peli. On tärkeää että tuon heti alussa esille saman huomion, jonka tein jo ennakkoarviossa: Concord ei ole missään nimessä se supisurkea räpellys, jollaiseksi nettikansa sen tuomitsi muutaman minuutin pelikuvan perusteella. Kyseessä on ennemminkin keskitason miellyttävä, värikäs räiskintäpeli, joka on yllättävänkin hiottu ja tyylikäs kokonaisuus. Ikävä kyllä on silti hyvin mahdollista, että ennakkoluulot ovat jo tehneet tuhonsa, ja Concordin lento jää surkeaksi lässähdykseksi. Kirjoitushetkellä Concordin julkaisusta on muutamia päiviä, mutta viikonloppuvapaista huolimatta Concordia pelaa Steamissa (epävirallisen Steamcharts-sivuston mukaan) vain muutama sata ihmistä. Sonyn julkaisemalle ison luokan moninpelille tällaiset luvut ovat karua luettavaa, vaikka leijonanosa pelaajista pelaisikin Playstation 5:llä.
Netin ylitsevuotavat mölinät Concordin surkeudesta ovat pelkkää hyperbolea ja mutuilua, mutta yhdessä asiassa kommenttipalstat ovat oikeassa: Concordista on todella vaikeaa innostua. Pelintekijät ovat maininneet haastatteluissa, että pelinteko aloitettiin jo kahdeksan vuotta sitten, joka käy järkeen: samaan aikaan ilmestyi myös Overwatch, joka on Concordin selkein esikuva. Ikävä kyllä Concord olisi tuntunut freesiltä ja jännittävältä peliltä noin kahdeksan vuotta sitten, mutta ei enää vuonna 2024. Viimeisen vuosikymmenen ajan markkinoille on ehtinyt ilmestyä lukemattomia pelejä, jotka sisältävät Concordin myyntivaltteja: värikkäitä toimintapelejä, inklusiivista hahmosuunnittelua, live service -pelejä, hero shootereita ja scifi-räiskyttelyitä. Vaikka Concordin pelattavuudessa, pelimuodoissa, hahmoissa sekä kartoissa ei ole mitään valitettavaa, niitä tutkii suunnilleen yhtä innostuneesti kuin kaukoliikenteen bussiaikataulua.
Laimea vastaanotto on erityisen harmillista kun ottaa huomioon, että ensikuulemalta Concord sisältää kaikkea, mitä olen mm. Overwatchilta toivonut. Ensinnäkin 70-luvun retrofuturismista ammentava scifi-maailma on anteeksipyytelemättömän värikäs ja sarjakuvamainen: hahmokatraasta löytyy mm. aseistettuja teollisuusrobotteja, itsensä uudelleen synnyttäviä sienialieneita, levitoivia pyromaanimaageja sekä vihreäihoisia revolversisankareita. Freegunnereiksi itseään kutsuvat palkkasoturit tekevät töitä pitkin galaksia, ottaen yhteen kilpailijoidensa kanssa.
Toiseksi Concordin tekijät haluavat kertoa tarinoita kehittämässään maailmassa. Kilpailija Overwatchin fanit ovat jo vuosikausien ajan toivoneet kunnon juonivetoista sisältöä, mutta tarjonta on ollut vähäpätöistä. Firewalk Studios on paljastanut kertovansa Concordin tarinaa mm. viikkojen myötä vaihtuvilla välivideoilla. Tätä aspektia on tietysti mahdotonta arvioida tällä hetkellä: arviota kirjoittaessa olen nähnyt vain yhden minuutin mittaisen välivideon, jonka aikana hahmot tai maailma eivät juuri ehdi syventyä. On selvää, ettei tipottain tarjoiltu juonisisältö tule koskaan olemaan pääasiallinen koukku, mutta ehkäpä hiljalleen ripotellut tapahtumat jaksavat ylläpitää suurimpien fanien intoa.
Kolmas – ja tämä on ehkäpä se suurin – puoli on Concordin perinteinen rahoitusmalli, jonka otan ilomielin vastaan! 40 euroa on tietysti iso raha, mutta jos vaihtoehtona on 10 euron pulittaminen parin kuukauden välein, maksan mielelläni könttäsumman heti kättelyssä. Ikävä kyllä kertamaksusta huolimatta Concordin pelaaminen tuntuu varsin identtiseltä kausipasseilla rahastaviin, tipparuokintatahdilla sisältöä tarjoaviin live service -peleihin verrattuna: pelaajan progressio on hyvin tahkeaa, eikä pelatessa synny aitoa kehityksen tunnetta. Kausipassia ei ole, mutta Concordista löytyvät samat päivittäiset, viikottaiset, kausittaiset sekä pysyvät haasteet kuin muistakin peleistä. Tuttuun tapaan myös kaikki hahmojen kosmeettiset päivitykset sekä hahmovariantit ovat alkujaan lukittuja. Vuonna 2024 (ja kolmekymppisenä…) tuntuu demoralisoivalta, että tunnin pelailusta minulle jää käteen ruskeanväriset hanskat hahmolle, jolla en edes pelaa.
Concordissa ei ikävä kyllä ole kamalasti mitään sanottavaa. Jos ennakkoarvion lukeminen on jäänyt väliin, kerrataan että kyseessä on varsin viihdyttävä sekä aloittelijaystävällinen 5v5-moninpeliräiskintä, jossa erikoiskykyisistä sankareista koostuvat tiimit ottavat yhteen areenoilla. Välillä vain ammuskellaan, toisina hetkinä vallataan pisteitä tai puolustetaan pommia. Jos olet pelannut yhtäkään räiskintämoninpeliä, osaat päätellä millaista Concordin pelaaminen on. Vauhdikas, sinkohippamainen ote on jossakin Destiny 2:n PvP-pelimuoto Cruciblen sekä Overwatchin välimaastossa, joskin hahmot liikkuvat yllättävän hitaasti. Hiottu ja tarkka pelattavuus tekee ammuskelusta todella miellyttävää, joka onkin kenties Concordin suurin kehu. Pelaamalla ansaitaan kokemustasoja, jotka avaavat uusia tilpehöörejä sankareiden koristeeksi. Pelkkien kosmeettisten muutosten lisäksi hahmoista avautuu myös variantteja, joilla on erilaisia boosteja kykyihin.
Concordin suurin erikoisuus on matsien kestoinen “crew bonus”: pelaamalla tietyn hahmoluokan sankarilla ansaitset kyseisen hahmoluokan bonuksen loppumatsin ajaksi. Jos pelaat rynnäkkökivääriä heiluttavalla rangerilla, loppupelin ajan kaikilla hahmoillasi on rekyylibonus; jos taas taistelet hetken wardenilla, loppumatsin ajan aseissasi on parempi kantama. Hahmoja (ja hahmoluokkia) kannattaa siis vaihdella vikkelästi. Crew bonus on hauska lisä joka kannustaa pelaajia oman mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta ajoittain taktikointi turhauttaa: valitsenko nyt väkipakolla tilanteen sopimattoman sankarin, että hahmoni lataisivat aseensa nopeammin loppupelin ajan?
Concordissa on muutamia harmillisia puolia, kuten pienehköt pelaajamäärät, hidas kokemustasojen karttuminen, tylsät pelimuodot sekä epätasaiset matsit. Yleisestä mielikuvituksettomuudesta huolimatta peli on varsin hiottu sekä syvällisesti pohdittu kokonaisuus. Voin siis todeta täysin epäröimättä, että Firewalk Studiosin kehittäjät osaavat asiansa, ja osaavat vieläpä hyvin. Siltikin on myönnettävä, että on paljon mielenkiintoisempaa seurata Concordia ympäröivää keskustelua kuin pelata sitä.
Concordin kohdalla tulevaisuuden pohtiminen on todella tärkeää. Kyseessä on jatkuvaan kehitykseen pohjautuva live service -moninpeli, jonka pelintekijät ovat kertoneet olevansa valmiita tukemaan peliä pitkän aikaa. Vastaanotto on kuitenkin ollut niin laimeaa, että usko on vähintäänkin koetuksella. Muutenkin live service -ähky on kasvanut pelikansan keskuudessa, ja viime ajoilta tulee mieleen lähinnä epäonnistuneita räpellyksiä (katselen sinua, Suicide Squad: Kill the Justice League).
Todellisista pelaajamääristä on tietysti mahdotonta sanoa mitään, Sony kun ei julkaise Playstationin lukuja. Jos Steamin pelaajamäärät tai Twitchin katsojaluvut antavat edes jonkinlaista osviittaa menekistä, Concordista saattaa kehkeytyä vuoden floppi. Ansaitseeko Concord kohtalonsa, joka näyttää tällä hetkellä pelottavan mahdolliselta? Ei missään nimessä. Vaikuttaako se mitenkään lopputulokseen? Tuskinpa. Maailmassa on jo entuudestaan vino pino hyviä, mutta sivuutettuja pelejä.
Jos ostosuositusta pohtisi pelkästään pelinsisäisiä aspekteja arvioimalla, Concord saisi minulta suosituksen. Ikävä kyllä pelin tulevaisuus näyttää niin epävarmalta, että rahanyörien avaamista kannattaa harkita vähintään kahdesti. Samanaikaisesti suren sitä, että kaadan varoituksellani oman hyppyselliseni multaa Concordin arkun päälle, mutta minkäs teet.
Tuhoon tuomittu neitsytlento?
PC:lle sekä Playstation 5:lle julkaistulla Concordilla on erityislaatuinen haaste edessään. Firewalk Studiosin kehittämää live service -moninpeliä näytettiin ensimmäistä kertaa tänä keväänä, mutta vastaanotto oli hyvin tyly: sekä maailmaa esittelevä CGI-traileri että toimintaa pursuava pelikuva lytättiin geneerisen näköiseksi. “Komitean suunnittelemaksi Guardians of the Galaxyksi” tylytetyllä 5v5-moninpelillä on siis edessään aikamoinen taival: Concordin pitäisi osoittaa epäilijöidensä pelot perusteettomiksi, että epäröivät kädet uskaltaisivat kurottaa kukkaroitaan kohti. Erinomaisenkaan moninpelin menestyminen ei nimittäin ole mitenkään itseisarvoista, sen tietävät esimerkiksi kaikki Titanfallin fanit.
Ei sillä, että geneeriseksi leimaantuminen olisi Concordin ainoa haaste. Concord on live service -kehityksen lisäksi ns. “hero shooter”, eikä ylitsepursuavilla markkinoilla ole ollut tarvetta uudelle tulokkaalle. Apex Legendsin, Overwatch 2:n sekä Rainbow Six: Siegen kaltaiset nimet ovat löytyneet moninpeliräiskintöjen kärkisijoilta jo vuosikausien ajan. Sen lisäksi että nimekkäät kilpailijat ovat ehtineet kasvattaa sisältöään ja pelaajamääriään vuosikausien ajan, useimmat peleistä ovat olleet – tai muuttuneet myöhemmin – ilmaiseksi pelattaviksi F2P-peleiksi. Pelejä rahoittavat kausipassit ovat osoittautuneet niin tuottaviksi, että niistä on tullut muutamassa vuodessa alan standardi. Concord yrittää tässä mielessä palata vallankumouksellisesti menneisyyteen: peliä koristaa 40 euron hintalappu, jonka on tarkoitus sisältää kaikki pelisisältö.
Concord ei ole huono peli. On tärkeää että tuon heti alussa esille saman huomion, jonka tein jo ennakkoarviossa: Concord ei ole missään nimessä se supisurkea räpellys, jollaiseksi nettikansa sen tuomitsi muutaman minuutin pelikuvan perusteella. Kyseessä on ennemminkin keskitason miellyttävä, värikäs räiskintäpeli, joka on yllättävänkin hiottu ja tyylikäs kokonaisuus. Ikävä kyllä on silti hyvin mahdollista, että ennakkoluulot ovat jo tehneet tuhonsa, ja Concordin lento jää surkeaksi lässähdykseksi. Kirjoitushetkellä Concordin julkaisusta on muutamia päiviä, mutta viikonloppuvapaista huolimatta Concordia pelaa Steamissa (epävirallisen Steamcharts-sivuston mukaan) vain muutama sata ihmistä. Sonyn julkaisemalle ison luokan moninpelille tällaiset luvut ovat karua luettavaa, vaikka leijonanosa pelaajista pelaisikin Playstation 5:llä.
Kolme kaunista ajatusta
Netin ylitsevuotavat mölinät Concordin surkeudesta ovat pelkkää hyperbolea ja mutuilua, mutta yhdessä asiassa kommenttipalstat ovat oikeassa: Concordista on todella vaikeaa innostua. Pelintekijät ovat maininneet haastatteluissa, että pelinteko aloitettiin jo kahdeksan vuotta sitten, joka käy järkeen: samaan aikaan ilmestyi myös Overwatch, joka on Concordin selkein esikuva. Ikävä kyllä Concord olisi tuntunut freesiltä ja jännittävältä peliltä noin kahdeksan vuotta sitten, mutta ei enää vuonna 2024. Viimeisen vuosikymmenen ajan markkinoille on ehtinyt ilmestyä lukemattomia pelejä, jotka sisältävät Concordin myyntivaltteja: värikkäitä toimintapelejä, inklusiivista hahmosuunnittelua, live service -pelejä, hero shootereita ja scifi-räiskyttelyitä. Vaikka Concordin pelattavuudessa, pelimuodoissa, hahmoissa sekä kartoissa ei ole mitään valitettavaa, niitä tutkii suunnilleen yhtä innostuneesti kuin kaukoliikenteen bussiaikataulua.
Laimea vastaanotto on erityisen harmillista kun ottaa huomioon, että ensikuulemalta Concord sisältää kaikkea, mitä olen mm. Overwatchilta toivonut. Ensinnäkin 70-luvun retrofuturismista ammentava scifi-maailma on anteeksipyytelemättömän värikäs ja sarjakuvamainen: hahmokatraasta löytyy mm. aseistettuja teollisuusrobotteja, itsensä uudelleen synnyttäviä sienialieneita, levitoivia pyromaanimaageja sekä vihreäihoisia revolversisankareita. Freegunnereiksi itseään kutsuvat palkkasoturit tekevät töitä pitkin galaksia, ottaen yhteen kilpailijoidensa kanssa.
Toiseksi Concordin tekijät haluavat kertoa tarinoita kehittämässään maailmassa. Kilpailija Overwatchin fanit ovat jo vuosikausien ajan toivoneet kunnon juonivetoista sisältöä, mutta tarjonta on ollut vähäpätöistä. Firewalk Studios on paljastanut kertovansa Concordin tarinaa mm. viikkojen myötä vaihtuvilla välivideoilla. Tätä aspektia on tietysti mahdotonta arvioida tällä hetkellä: arviota kirjoittaessa olen nähnyt vain yhden minuutin mittaisen välivideon, jonka aikana hahmot tai maailma eivät juuri ehdi syventyä. On selvää, ettei tipottain tarjoiltu juonisisältö tule koskaan olemaan pääasiallinen koukku, mutta ehkäpä hiljalleen ripotellut tapahtumat jaksavat ylläpitää suurimpien fanien intoa.
Kolmas – ja tämä on ehkäpä se suurin – puoli on Concordin perinteinen rahoitusmalli, jonka otan ilomielin vastaan! 40 euroa on tietysti iso raha, mutta jos vaihtoehtona on 10 euron pulittaminen parin kuukauden välein, maksan mielelläni könttäsumman heti kättelyssä. Ikävä kyllä kertamaksusta huolimatta Concordin pelaaminen tuntuu varsin identtiseltä kausipasseilla rahastaviin, tipparuokintatahdilla sisältöä tarjoaviin live service -peleihin verrattuna: pelaajan progressio on hyvin tahkeaa, eikä pelatessa synny aitoa kehityksen tunnetta. Kausipassia ei ole, mutta Concordista löytyvät samat päivittäiset, viikottaiset, kausittaiset sekä pysyvät haasteet kuin muistakin peleistä. Tuttuun tapaan myös kaikki hahmojen kosmeettiset päivitykset sekä hahmovariantit ovat alkujaan lukittuja. Vuonna 2024 (ja kolmekymppisenä…) tuntuu demoralisoivalta, että tunnin pelailusta minulle jää käteen ruskeanväriset hanskat hahmolle, jolla en edes pelaa.
Peliä ympäröivä keskustelu kiinnostaa peliä enemmän
Concordissa ei ikävä kyllä ole kamalasti mitään sanottavaa. Jos ennakkoarvion lukeminen on jäänyt väliin, kerrataan että kyseessä on varsin viihdyttävä sekä aloittelijaystävällinen 5v5-moninpeliräiskintä, jossa erikoiskykyisistä sankareista koostuvat tiimit ottavat yhteen areenoilla. Välillä vain ammuskellaan, toisina hetkinä vallataan pisteitä tai puolustetaan pommia. Jos olet pelannut yhtäkään räiskintämoninpeliä, osaat päätellä millaista Concordin pelaaminen on. Vauhdikas, sinkohippamainen ote on jossakin Destiny 2:n PvP-pelimuoto Cruciblen sekä Overwatchin välimaastossa, joskin hahmot liikkuvat yllättävän hitaasti. Hiottu ja tarkka pelattavuus tekee ammuskelusta todella miellyttävää, joka onkin kenties Concordin suurin kehu. Pelaamalla ansaitaan kokemustasoja, jotka avaavat uusia tilpehöörejä sankareiden koristeeksi. Pelkkien kosmeettisten muutosten lisäksi hahmoista avautuu myös variantteja, joilla on erilaisia boosteja kykyihin.
Concordin suurin erikoisuus on matsien kestoinen “crew bonus”: pelaamalla tietyn hahmoluokan sankarilla ansaitset kyseisen hahmoluokan bonuksen loppumatsin ajaksi. Jos pelaat rynnäkkökivääriä heiluttavalla rangerilla, loppupelin ajan kaikilla hahmoillasi on rekyylibonus; jos taas taistelet hetken wardenilla, loppumatsin ajan aseissasi on parempi kantama. Hahmoja (ja hahmoluokkia) kannattaa siis vaihdella vikkelästi. Crew bonus on hauska lisä joka kannustaa pelaajia oman mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta ajoittain taktikointi turhauttaa: valitsenko nyt väkipakolla tilanteen sopimattoman sankarin, että hahmoni lataisivat aseensa nopeammin loppupelin ajan?
Concordissa on muutamia harmillisia puolia, kuten pienehköt pelaajamäärät, hidas kokemustasojen karttuminen, tylsät pelimuodot sekä epätasaiset matsit. Yleisestä mielikuvituksettomuudesta huolimatta peli on varsin hiottu sekä syvällisesti pohdittu kokonaisuus. Voin siis todeta täysin epäröimättä, että Firewalk Studiosin kehittäjät osaavat asiansa, ja osaavat vieläpä hyvin. Siltikin on myönnettävä, että on paljon mielenkiintoisempaa seurata Concordia ympäröivää keskustelua kuin pelata sitä.
Riskisijoitus
Concordin kohdalla tulevaisuuden pohtiminen on todella tärkeää. Kyseessä on jatkuvaan kehitykseen pohjautuva live service -moninpeli, jonka pelintekijät ovat kertoneet olevansa valmiita tukemaan peliä pitkän aikaa. Vastaanotto on kuitenkin ollut niin laimeaa, että usko on vähintäänkin koetuksella. Muutenkin live service -ähky on kasvanut pelikansan keskuudessa, ja viime ajoilta tulee mieleen lähinnä epäonnistuneita räpellyksiä (katselen sinua, Suicide Squad: Kill the Justice League).
Todellisista pelaajamääristä on tietysti mahdotonta sanoa mitään, Sony kun ei julkaise Playstationin lukuja. Jos Steamin pelaajamäärät tai Twitchin katsojaluvut antavat edes jonkinlaista osviittaa menekistä, Concordista saattaa kehkeytyä vuoden floppi. Ansaitseeko Concord kohtalonsa, joka näyttää tällä hetkellä pelottavan mahdolliselta? Ei missään nimessä. Vaikuttaako se mitenkään lopputulokseen? Tuskinpa. Maailmassa on jo entuudestaan vino pino hyviä, mutta sivuutettuja pelejä.
Jos ostosuositusta pohtisi pelkästään pelinsisäisiä aspekteja arvioimalla, Concord saisi minulta suosituksen. Ikävä kyllä pelin tulevaisuus näyttää niin epävarmalta, että rahanyörien avaamista kannattaa harkita vähintään kahdesti. Samanaikaisesti suren sitä, että kaadan varoituksellani oman hyppyselliseni multaa Concordin arkun päälle, mutta minkäs teet.
Concord (Playstation 5)
Hiottu ja miellyttävä keskitason moninpeliräiskintä, jonka tulevaisuus vaikuttaa tuhoon tuomitulta.
- Tiukka ja hiottu pelattavuus
- Kaikki osapuolet tehty varsin pätevästi
- Retrofuturistinen look
- Yleinen mielikuvituksettomuus
- Todella vaikea innostua
- Taas yksi live service -peli
- Hyvin epävarma tulevaisuus
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 17.04.2007
28.08.2024 klo 06.59
Taidan jatkaa Deadlockin parissa, eihän se fps peli ole mutta tarjoaa kaiken sen mitä hain sankariräiskinnöiltä ja enemmän.
Kirjoita kommentti