As Dusk Falls
Arvioitu: | Playstation 5 |
Genre: | Seikkailupelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | Interior Night |
Julkaisija: | Interior Night |
Julkaisupäivä: | 07.03.2024 |
Pelin kotisivut |
Tapaaminen aavikkomotellilla
Elokuvamaiset seikkailupelit puksuttavat yhä, joskin hitaampaa tahtia kuin luulisi. Niiden kehittäminen vaatii osaltaan todella mielenkiintoisen maailman luomisen ja mukaansatempaavan tarinan, kun lähtökohtaisesti muuta ei ole tarjolla. Silti Until Dawnin ja Life of Strangen kaltaiset pelit ovat välillä juuri sitä, mitä kaipaa.
As Dusk Falls on aiemmin Xboxille ja Windowsille julkaistu peli, joka on nyt saapunut Playstationille. Yksinoikeudet ovat vain muisto menneestä. Kehittäjänä pelillä on uudehko kehittäjä Interior Night, joka koostuu monissa liemissä keitetyistä entisistä Quantic Dream -tekijöistä.
30 vuoden saaga
Arizonan autiomaahan sijoittuva As Dusk Falls on 30 vuoden saaga, jonka keskiössä on kahden perheen kohtalokas tapaaminen eräällä motellilla. Toinen näistä on Walkerien perhe, jonka isä Vince on juuri vastikään menettänyt työnsä ja haluaa paeta murheitaan. Auton reistailtua Walkerit päätyvät pieneen motelliin, johon toinen puoli pelistä sijoittuu.
Toinen perheistä on Holtien perhe, joka on päätynyt rikollisille poluille. Kun perheen isä on uhkapelannut rahansa, joutuvat pojat ryöstelemään. Murtovarkausyritys kuitenkin epäonnistuu ja Holtit päätyvät samaan motelliin Walkereiden kanssa.
Sen pidemmälle tarinan kertominen olisi iso spoileri. Sen verran voi kuitenkin sanoa, että päätöksillä on merkitystä – osa niistä johtaa hahmojen kuolemiin, mikä muuttaa tarinaa rajustikin.
Tarina hyvä, rytmitys taas…
As Dusk Fallsin suurin ongelma on rytmitys. Suurimman osan ajasta interaktiota on verrattain vähän ja sekin vähä on pääasiassa quick time eventejä. Tämä ei olisi sinällään ongelma, jos dialogi vetäisi mukaansa, mutta valitettavan usein näin ei tapahdu. Kun toimintaa on vähän, tuntuu varsinkin loppupuoli hyvinkin pitkäpiimäiseltä.
Budjetin pienuus myös näkyy itse visuaaleissa. Toiminta kerrotaan stillien muodossa, joiden päälle on laitettu dialogia ja ne quick time eventit. Stillien laatukin on hyvin vaihtelevaa – joskus harvoin mukaan on heitetty animaatiota. Ajatuksena on ilmeisesti tehdä jonkinlainen pelattava sarjakuva aikuisille, mutta nykyisellään kaava ei oikein toimi.
Ohjattavuudessa ongelmia
Pääasiassa erinäisten dialogipuiden navigointiin keskittyneessä pelissä ei myöskään olettaisi, että pelissä seikkailu olisi vaivan takana, mutta As Dusk Falls kömmähtää hieman tässäkin. Hiirikursorilla valikkojen selaaminen ei toimi ihan niin hyvin kuin voisi. Peli on selkeästi suunniteltu ensimmäiseksi tietokoneille ja konsolipelaajat tulevat täysin jälkijunassa.
Puutetta koitetaan lievittää tarjoamalla mobiilisovellusta, jonka kautta peliä voi pelata. Jos tähän on kulutettu aikaa, voidaan ihan oikeasti esittää kysymys: olisiko sittenkin voinut miettiä erillistä käyttöliittymää konsolipelaajille?
As Dusk Fallsilla on herkulliset lähtökohdat, jotka menevät metsään monellakin tapaa. Sen kuitenkin pelaa ihan mielellään pariinkin kertaan lävitse nähdäkseen, miten tarina muuttuu. Se ei ole pitkä urakka, sillä tarina on verrattain lyhyt. Valitettavasti iso kasa pieniä ongelmia vie loiston pelin potentiaalilta.
As Dusk Falls (Playstation 5)
Aikuismaista tarinaa arizonalaisella motellilla. Kasa pieniä ongelmia syö kuitenkin paljon pelin potentiaalilta.
- Tarinan lähtökohdat kutkuttavat…
- ...joskin rytmitys takkuilee
- Käyttöliitttymää olisi voinut hioa
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti