Horizon: Forbidden West Complete Edition
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Seikkailupelit, Toimintapelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 15 |
Kehittäjä: | Nixxes, Guerrilla Games |
Julkaisija: | Sony Computer Entertainment |
Julkaisupäivä: | 21.03.2024 |
Pelin kotisivut |
Voiko PC-versiota enää paljon paremmin tehdä?
Sony on jo jonkin aikaa puskenut ulos PC-versioita suurista yksinoikeuspeleistään, enimmäkseen jopa aika pahuksen laadukkaina käännöksinä. Ei toki aina, ja harmillisesti juuri se edellinen Horizon-sarjan peli, Horizon: Zero Dawn, oli niistä PC-käännöksistä kehnoimpia.
Zero Dawnin PC-versio oli aika traagista tasoa monellakin mittarilla. Siitä puuttui tuki DLSS-skaalaukselle ja monille muille teknologioille ja se kärsi melkoisista suorituskykyongelmista. Peli nyki ja pätki vähän väliä ja hahmojen animaatiot bugasivat hyvin oudosti, saaden välianimaatiot näyttämään melkoisilta saviukkoanimaatioilta.
Sonyn kunniaksi on todettava, että he tekivät niin sanotun peliliikkeen. Zero Dawnin PC-käännöksen kädettänyt Virtuos nakattiin hiuksista pihalle ja tilalle rekrytoitiin hollantilainen Nixxes Software, jotka ovat onnistuneet ennenkin hyvin käännösprojekteissa.
Olisiko nyt siis syytä toivoa, että PC-versio vihdoin toimisi laadukkaasti? Tai edes pelikelpoisesti?
Horizon: Forbidden West (arvostelu) on jo arvosteltu V2:ssa, joten sitä on turha sen tarkemmin enää käsitellä. PC-versiossa sen kylkeen on lyöty samaan hintaan myös mainio Burning Shores -laajennusosa, joiden myötä pelattavaa löytyy aika huisi määrä.
Nopeasti tiivistettynä tarjolla on erinomaisen sujuvaa avoimen maailman seikkailua kepeällä hahmonkehityksellä höystettynä. Kerättävää, löydettävää ja craftattavaa löytyy älyttömästi ja niin tekemistä muutenkin. Peruspelillä on pituutta noin 30 tuntia vaikka ei edes tekisi läheskään kaikkea mahdollista, Burning Shoresista taas irtoaa noin 10 tuntia lisäkivaa.
Pidin itse aikanaan suunnattomasti pelin maailmasta ja sen tarinasta, jotka toimivat edelleen mainiosti. Ja niin toimii muukin peli, mikä ei toki ole hirveän yllättävää, onhan kyseessä kuitenkin vain pari vuotta vanha teos, eikä mikään muinaismuisto. On silti kiva huomata, että alkuperäisen PlayStation 5 -version läpi pelanneenakin PC-käännös vei alusta saakka täysillä mukanaan.
Mutta jutun pääpointti on tietenkin se PC-käännöksen laatu, ja ilokseni voin todeta, että tällä kertaa kaikki on mennyt paljon paremmin kuin viimeksi.
Aloitetaan perusteista: siinä missä Horizon: Zero Dawnin käännöksestä puuttui jos jonkinlaisia säätömahdollisuuksia ja ominaisuuksia, Forbidden West tuntuu oikeasti modernilta PC-peliltä. Viimeksi niin kovasti kaivattu dynaaminen skaalaus löytyy ja peli tukee nVidian DLSS:ää, AMD:n FSR 2.2:ta ja Intelin XeSS:ää suoraan laatikosta vedettynä, samoin kuin tuki nVidian Reflex-latenssikompensoinnille ja 4000-sarjan näytönohjainten frame generation -teknologialle. Mutta ei siinä kaikki, sillä grafiikkasäädöt ovat muutenkin hyvin kattavat.
En joutunut asetuksiin kuitenkaan juuri koskemaan, sillä peli heitti itsensä automaattisesti pyörimään enimmäkseen korkeilla ja osittain hyvin korkeilla asetuksilla DLSS:n Quality-vaihtoehdon kera. Tuloksena oli hyvin pehmeä pelikokemus, sillä ruudunpäivitysnopeus pyöri ulkotiloissakin miltei 100 FPS:n kieppeillä ja ne matalimmat 1%:n nopeudetkin olivat 70:n paremmalla puolella. Zero Dawnia vaivannut outo töksähtely ja nykiminen loistavat myös kokonaan poissaolollaan ja animaatiotkin pyörivät pehmeästi.
Niiden parempien PC-käännösten hengessä Forbidden West tukee myös heittämällä PlayStation 5:n DualSense-ohjaimen haptisia tärinöitä ja adaptiivisia liipaisimia, kunhan ohjain on kytketty USB-johdolla ja tarvittavat asetukset on aktivoitu Steamin ohjainasetuksista.
Noin viikon testailun jälkeen on todettava, että en löydä PC-versiosta käännöksenä mitään valittamista, vaan Nixxes on jälleen tehnyt ensiluokkaista työtä. Kun tähän yhdistetään vielä se, että itse peli on edelleen myös kokemuksena erinomaisen laadukas, sekä se, että rahoilleen saa todellakin vastinetta peruspelin ja lisälevyn myötä, ollaan kaikin puolin huipputeoksen äärellä. Jos myös erinomaisen laadukas PlayStation 5 -versio on jo pelattu, PC-version tuplaostokselle ei toki ole perusteita, mutta jos Horizon: Forbidden West on jotenkin jäänyt välistä, nyt on korkea aika paikata aukko yleissivistyksessä.
P.S. Peli ei sisällä yhtään mikromaksua tai Denuvo-kopiosuojausta.
Zero Dawnin PC-versio oli aika traagista tasoa monellakin mittarilla. Siitä puuttui tuki DLSS-skaalaukselle ja monille muille teknologioille ja se kärsi melkoisista suorituskykyongelmista. Peli nyki ja pätki vähän väliä ja hahmojen animaatiot bugasivat hyvin oudosti, saaden välianimaatiot näyttämään melkoisilta saviukkoanimaatioilta.
Sonyn kunniaksi on todettava, että he tekivät niin sanotun peliliikkeen. Zero Dawnin PC-käännöksen kädettänyt Virtuos nakattiin hiuksista pihalle ja tilalle rekrytoitiin hollantilainen Nixxes Software, jotka ovat onnistuneet ennenkin hyvin käännösprojekteissa.
Olisiko nyt siis syytä toivoa, että PC-versio vihdoin toimisi laadukkaasti? Tai edes pelikelpoisesti?
Erinomaista avoimen maailman toimintaa
Horizon: Forbidden West (arvostelu) on jo arvosteltu V2:ssa, joten sitä on turha sen tarkemmin enää käsitellä. PC-versiossa sen kylkeen on lyöty samaan hintaan myös mainio Burning Shores -laajennusosa, joiden myötä pelattavaa löytyy aika huisi määrä.
Nopeasti tiivistettynä tarjolla on erinomaisen sujuvaa avoimen maailman seikkailua kepeällä hahmonkehityksellä höystettynä. Kerättävää, löydettävää ja craftattavaa löytyy älyttömästi ja niin tekemistä muutenkin. Peruspelillä on pituutta noin 30 tuntia vaikka ei edes tekisi läheskään kaikkea mahdollista, Burning Shoresista taas irtoaa noin 10 tuntia lisäkivaa.
Pidin itse aikanaan suunnattomasti pelin maailmasta ja sen tarinasta, jotka toimivat edelleen mainiosti. Ja niin toimii muukin peli, mikä ei toki ole hirveän yllättävää, onhan kyseessä kuitenkin vain pari vuotta vanha teos, eikä mikään muinaismuisto. On silti kiva huomata, että alkuperäisen PlayStation 5 -version läpi pelanneenakin PC-käännös vei alusta saakka täysillä mukanaan.
Mutta jutun pääpointti on tietenkin se PC-käännöksen laatu, ja ilokseni voin todeta, että tällä kertaa kaikki on mennyt paljon paremmin kuin viimeksi.
Ensiluokkainen PC-käännös
Aloitetaan perusteista: siinä missä Horizon: Zero Dawnin käännöksestä puuttui jos jonkinlaisia säätömahdollisuuksia ja ominaisuuksia, Forbidden West tuntuu oikeasti modernilta PC-peliltä. Viimeksi niin kovasti kaivattu dynaaminen skaalaus löytyy ja peli tukee nVidian DLSS:ää, AMD:n FSR 2.2:ta ja Intelin XeSS:ää suoraan laatikosta vedettynä, samoin kuin tuki nVidian Reflex-latenssikompensoinnille ja 4000-sarjan näytönohjainten frame generation -teknologialle. Mutta ei siinä kaikki, sillä grafiikkasäädöt ovat muutenkin hyvin kattavat.
En joutunut asetuksiin kuitenkaan juuri koskemaan, sillä peli heitti itsensä automaattisesti pyörimään enimmäkseen korkeilla ja osittain hyvin korkeilla asetuksilla DLSS:n Quality-vaihtoehdon kera. Tuloksena oli hyvin pehmeä pelikokemus, sillä ruudunpäivitysnopeus pyöri ulkotiloissakin miltei 100 FPS:n kieppeillä ja ne matalimmat 1%:n nopeudetkin olivat 70:n paremmalla puolella. Zero Dawnia vaivannut outo töksähtely ja nykiminen loistavat myös kokonaan poissaolollaan ja animaatiotkin pyörivät pehmeästi.
Niiden parempien PC-käännösten hengessä Forbidden West tukee myös heittämällä PlayStation 5:n DualSense-ohjaimen haptisia tärinöitä ja adaptiivisia liipaisimia, kunhan ohjain on kytketty USB-johdolla ja tarvittavat asetukset on aktivoitu Steamin ohjainasetuksista.
Noin viikon testailun jälkeen on todettava, että en löydä PC-versiosta käännöksenä mitään valittamista, vaan Nixxes on jälleen tehnyt ensiluokkaista työtä. Kun tähän yhdistetään vielä se, että itse peli on edelleen myös kokemuksena erinomaisen laadukas, sekä se, että rahoilleen saa todellakin vastinetta peruspelin ja lisälevyn myötä, ollaan kaikin puolin huipputeoksen äärellä. Jos myös erinomaisen laadukas PlayStation 5 -versio on jo pelattu, PC-version tuplaostokselle ei toki ole perusteita, mutta jos Horizon: Forbidden West on jotenkin jäänyt välistä, nyt on korkea aika paikata aukko yleissivistyksessä.
P.S. Peli ei sisällä yhtään mikromaksua tai Denuvo-kopiosuojausta.
Horizon: Forbidden West Complete Edition (Tietokonepelit)
Erinomaisen viihdyttävä ja laadukas toimintaseikkailu sai esimerkillisen laadukkaan PC-käännöksen.
- Näyttää älyttömän hyvältä
- Ja kuulostaa myös
- Tekemistä suunnattomasti
- Suuri ja kiehtova maailma
- Viihdyttävä ja hyvin kerrottu tarina
- PC-version säätömahdollisuudet ovat esimerkilliset
- Tukee suunnilleen kaikkia mahdollisia uusimpia teknologioita
- Tuki myös DualSense-ominaisuuksille
- Rahalle vastinetta kiitos lisälevyn
- Ei Denuvoa
- FSR-tuen rajoittaminen FSR 2.2:een on pieni kauneusvirhe
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti