Under Night In-Birth II Sys:Celes
Arvioitu: | Playstation 5 |
Genre: | Tappelupelit |
Pelaajia: | 1-2 |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | Free Lunch Design |
Julkaisija: | Arc System Works |
Julkaisupäivä: | 25.01.2024 |
Pelin kotisivut |
Yön siimeksessä suhisee
Taistelupelit kokevat nyt isoa renessanssia monella eri saralla. Kolme isoa, eli Street Fighter, Mortal Kombat ja Tekken saivat uudet versionsa ja jokaisessa niistä on paljon hyvää jopa niille, jotka eivät jauha mätkintää kilpailullisesti - ja valinnanvaraa riittää muutenkin.
French Bread on tuntemattomuudestaan huolimatta konkarikehittäjiä, joka on hionut jo vuosikymmeniä peliensä järjestelmiä. Under Night In-Birth II ei nimestään huolimatta ole sarjan toinen peli, vaan aiempia versioita siitä on ainakin neljä.
Sikäli mikäli Under Nightin tarina kiinnostaa, sen voi summata näi: On joukko teini-ikäisiä poikia ja tyttöjä, joille tupsahtaa tyhjästä taikavoimia. Kyseiset taikavoimat vetävät joukkion mukaan tuhansia vuosia kestäneeseen salaiseen sotaan, joka on ollut käynnissä jo muinaisen Babylonin ajoilta asti. Siis suhteellisen selvää tähän asti, mutta sitten termit alkavat vilistä. Mitä ovat in-birth, rebirth, exs sekä fls? Peli selittää näitä huonosti, mutta toisaalta se ei ole pelin tarkoituskaan.
Hahmokaarti sisältää värikkään yhdistelmän eri hahmoarkkityyppejä. On klassiset isot miehet, joiden päätarkoitus on heittää. Löytyy myös mörököllejä, jotka pitkillä nuudelikäsillään kontrolloivat kenttää ruudun toisesta päästä. Itse asiassa suhteellisen moni pelin hahmoista taistelee hieman kauempaa, mikä tekee Under Nightista hieman poikkeuksellisen genreensä nähden.
Mekaanisesti Under Nightissa keskitytään paljolti taistelemaan maan pinnalla, vaikka ulkonäön puolesta sitä voisikin verrata Arc System Worksin vastaaviin peleihin. Taistelun tuoksinnassa energian lisäksi tärkeätä on myös katsoa alhaalla pyörivää salmiakkiminipeliä. GRD-nimellä pyörivä köydenvetoa muistuttava minipeli nimittäin päättää monia interaktioita. Alemmilla tasoilla mukaan pääsee pelaamalla peliä niin sanotusti oikein, eli hyökkäämällä enemmän kuin pakenemalla. Korkeammalla tasolla GRD:n pelaaminen päättää jo matseja.
Onneksi mättö sisältää hyvinkin kattavan opetusohjelman sitä haikaileville. Jokaiselle hahmolle kerrotaan pääasiallinen pelityyli ja mukana on iso kasa erilaisia haasteita, jotka nivoutuvat siihen, miten hahmoa tulisi pelata. Tämän lisäksi jokainen matsi tallentuu nauhalle ja niitä tutkailemalla pääsee pitkälti perille siitä, mitä tulikaan tehtyä.
Under Night on harvoja uusia tappelupelejä, joka sisältää puhtaasti 2D-taidetta. Se tuo oman vivahduksensa genreen, joka on moisen pitkälti hylännyt. Tämä tuo pelille aivan oman tunnelmansa. Tyyli oli toki jo tiedossa edellisestä pelistä, eikä ulkomuoto ole käyttöliittymää lukuun ottamatta hirveästi muuttunut.
Edellistä peliä pelanneille taistelu on pitkälti tuttua huttua - ehkä liiankin. Muutokset ovat suhteellisen konservatiivisia, sillä suurin osa niistä asioista, joita tehtiin aiemmissa versioissa toimii täälläkin. Jos siis tykkäsi juuri Under Nightista ja haluaa lisää samaa pienillä muutoksilla, täyttää Under Night In-Birth II juuri sen lokeron.
Ainoa pelin isompi vika on se, että pelin rajattu budjetti näkyy suhteellisen selkeästi yksinpelattavan pelin laadussa. Sellainen kyllä on, mutta kyseessä ovat pitkälti tutut pelihallitilat. Nykypeleissä pelihallitiloihin jaettu repaleinen kokonaisuus ei vain välttämättä enää ole se paras tapa uppoutua hahmojen motivaatioihin. Ei varsinaisesti myöskään auta, että tarina jatkuu suoraan edellisestä pelistä ilman kertauksia.
Under Night In-Birth II on hyvä muistutus siitä, että genreä osataan myös Street Fighterien ja Mortal Kombatien ulkopuolella. Mikäli hieman lennokkaampi peli kuin nämä mainitut kiinnostaa, ei yön pimeyteen säntääminen ole yhtään huono valinta.
French Bread on tuntemattomuudestaan huolimatta konkarikehittäjiä, joka on hionut jo vuosikymmeniä peliensä järjestelmiä. Under Night In-Birth II ei nimestään huolimatta ole sarjan toinen peli, vaan aiempia versioita siitä on ainakin neljä.
Isoja poikia ja isompia miekkoja
Sikäli mikäli Under Nightin tarina kiinnostaa, sen voi summata näi: On joukko teini-ikäisiä poikia ja tyttöjä, joille tupsahtaa tyhjästä taikavoimia. Kyseiset taikavoimat vetävät joukkion mukaan tuhansia vuosia kestäneeseen salaiseen sotaan, joka on ollut käynnissä jo muinaisen Babylonin ajoilta asti. Siis suhteellisen selvää tähän asti, mutta sitten termit alkavat vilistä. Mitä ovat in-birth, rebirth, exs sekä fls? Peli selittää näitä huonosti, mutta toisaalta se ei ole pelin tarkoituskaan.
Hahmokaarti sisältää värikkään yhdistelmän eri hahmoarkkityyppejä. On klassiset isot miehet, joiden päätarkoitus on heittää. Löytyy myös mörököllejä, jotka pitkillä nuudelikäsillään kontrolloivat kenttää ruudun toisesta päästä. Itse asiassa suhteellisen moni pelin hahmoista taistelee hieman kauempaa, mikä tekee Under Nightista hieman poikkeuksellisen genreensä nähden.
Harjoittelumahdollisuuksia löytyy
Mekaanisesti Under Nightissa keskitytään paljolti taistelemaan maan pinnalla, vaikka ulkonäön puolesta sitä voisikin verrata Arc System Worksin vastaaviin peleihin. Taistelun tuoksinnassa energian lisäksi tärkeätä on myös katsoa alhaalla pyörivää salmiakkiminipeliä. GRD-nimellä pyörivä köydenvetoa muistuttava minipeli nimittäin päättää monia interaktioita. Alemmilla tasoilla mukaan pääsee pelaamalla peliä niin sanotusti oikein, eli hyökkäämällä enemmän kuin pakenemalla. Korkeammalla tasolla GRD:n pelaaminen päättää jo matseja.
Onneksi mättö sisältää hyvinkin kattavan opetusohjelman sitä haikaileville. Jokaiselle hahmolle kerrotaan pääasiallinen pelityyli ja mukana on iso kasa erilaisia haasteita, jotka nivoutuvat siihen, miten hahmoa tulisi pelata. Tämän lisäksi jokainen matsi tallentuu nauhalle ja niitä tutkailemalla pääsee pitkälti perille siitä, mitä tulikaan tehtyä.
Konkareille vähän liiankin tuttua
Under Night on harvoja uusia tappelupelejä, joka sisältää puhtaasti 2D-taidetta. Se tuo oman vivahduksensa genreen, joka on moisen pitkälti hylännyt. Tämä tuo pelille aivan oman tunnelmansa. Tyyli oli toki jo tiedossa edellisestä pelistä, eikä ulkomuoto ole käyttöliittymää lukuun ottamatta hirveästi muuttunut.
Edellistä peliä pelanneille taistelu on pitkälti tuttua huttua - ehkä liiankin. Muutokset ovat suhteellisen konservatiivisia, sillä suurin osa niistä asioista, joita tehtiin aiemmissa versioissa toimii täälläkin. Jos siis tykkäsi juuri Under Nightista ja haluaa lisää samaa pienillä muutoksilla, täyttää Under Night In-Birth II juuri sen lokeron.
Vahva yläpeukku
Ainoa pelin isompi vika on se, että pelin rajattu budjetti näkyy suhteellisen selkeästi yksinpelattavan pelin laadussa. Sellainen kyllä on, mutta kyseessä ovat pitkälti tutut pelihallitilat. Nykypeleissä pelihallitiloihin jaettu repaleinen kokonaisuus ei vain välttämättä enää ole se paras tapa uppoutua hahmojen motivaatioihin. Ei varsinaisesti myöskään auta, että tarina jatkuu suoraan edellisestä pelistä ilman kertauksia.
Under Night In-Birth II on hyvä muistutus siitä, että genreä osataan myös Street Fighterien ja Mortal Kombatien ulkopuolella. Mikäli hieman lennokkaampi peli kuin nämä mainitut kiinnostaa, ei yön pimeyteen säntääminen ole yhtään huono valinta.
Under Night In-Birth II Sys:Celes (Playstation 5)
Omaperäistä ja syvällistä mättöä genren superfaneille.
- Omaperäinen ja syvällinen mättöpeli sitä kaipaaville
- Harjoittelumahdollisuuksia pursuaa
- Kaunis kuin mikä
- Hyvin samanlainen peli kuin sarjan edellinen
- Yksinpelattava vajavaista
- Hyvin samanlainen peli kuin sarjan edellinen
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti