The Finals
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | moninpeli |
Ikärajoitus: | 12 |
Kehittäjä: | Embark Studios |
Julkaisija: | Embark Studios |
Julkaisupäivä: | 07.12.2023 |
Pelin kotisivut |
UUTTA RÄISKINTÄÄ SUORAAN RUOTSISTA
Räiskintäpelien ystäville julkaistiin lisää pelattavaa joulukuun alussa, kun ruotsalaisen Embark Studiosin The Finals näki päivänvalon. Jo betatestin aikaan uutuus keräsi kiinnostusta kipuamalla pelatuimpien listalle. Julkaisun jälkeen suosio vain jatkui: Parissa viikossa pelaajia oli jo yli 10 miljoonaa. Esimerkiksi Steamin puolella suurin pelaajaryntäys koettiin 10. joulukuuta, kun räiskintää tahkosi yhtäaikaisesti 242 619 pelaajaa. Alun kiinnostuksesta huolimatta The Finalsin pelaajamäärät ovat olleet tasaisesti laskussa, ainakin jos Steamin tilastoja tutkii. Samaan aikaan on kuitenkin todettava, että uutuusräiskinnän matka on vasta alussa.
The Finals on ensimmäisen persoonan räiskintäpeli, jota pelataan tiimeissä. Otteluita käydään pelimuodon mukaan, joko kolmen tai neljän kolmen hengen joukkueiden kesken. Pelitiloja on yhteensä kolme: Quick Cash, Bank it sekä tournament, jota puolestaan löytyy ranked- ja unranked-versiona. The Finalsin pääideana on kerätä areenoilta rahaa ja käydä pankittamassa sitä automaatteihin. Se joukkue, joka saavuttaa annetun tavoitteen voittaa ottelun, tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi tournament-tilassa pääsee etenemään seuraavaan otteluun. Pelitilat muistuttavat hieman esimerkiksi Call of Dutyn Plunder -pelitilaa, jossa myös kerätään ja talletetaan rahaa.
Äkkiseltään valuutan tallettaminen voi kuulostaa liian yksinkertaiselta ollakseen tarpeeksi kiinnostavaa. Oman mausteensa kamppailuun tuo se, että toisen joukkueen tallettamaan rahan voi varastaa omalle joukkueelle tallennusprosessin aikana. Lisäksi pelaajien kuolemasta rangaistaan aikasakolla, jonka pituus riippuu muun joukkueen ratkaisuista. Sakkoa voi tietyissä tilanteissa lyhentää herättämällä oman joukkueen pelaajan henkiin, mutta mikäli koko tiimi kuolee, on luvassa pitkä ja piinaava odotus. Kutkuttavampia pelihetkiä ovatkin ne, joissa viimeisten sekuntien aikana onnistuu lahtaamaan vastustajia ja tallettamaan varastetut rahat oman joukkueen tilille.
Oman mausteensa pelaamiseen tuovat myös hahmot, joita on tarjolla kolmessa eri luokassa. Kaikki kolme sankaria ovat keskenään hyvin erilaisia. Siinä missä Light-hahmo on nopea ja ketterä, on heavy-taistelija tehty luomaan tuhoa. Kevyin soturi kestää kuitenkin vain vähän iskua ja kuolee nopeasti, kun taas heavy-hahmo on varustettu huomattavasti paremmalla kestävyydellä. Kaikilla kolmella hahmolla on omat erikoiskyvyt ja aseistukset, mutta lisähärpättimet kuten kranaatit ovat yhteisiä. Light voi olla esimerkiksi hetken aikaa näkymätön, medium taas voi parantaa tiimikavereitaan kun taas heavy saa käyttöönsä kilven, joka suojaa joukkuetta tulitukselta. Parhaiten pärjäävän joukkueen saa yhdistelemällä eri hahmoluokkia ja kykyjä yhteen. Mutta kuten jokaisessa räiskinnässä, myös The Finalsissa on tietyt hahmot ja vermeet, joilla otteluissa pärjää parhaiten. Esimerkiksi light-luokan hahmon näkyminen kilpailullisissa ranked-otteluissa on hyvin harvinaista. Tulevaisuuden kannalta olisi hyvä, että hahmoluokkien välillä tapahtuisi pientä viilausta, jotta taistelijoiden eri varustukset olisivat kannattavampia käyttää.
Pelatessa rakastuin The Finalsin areenoihin niiden muuttuvuuden takia. Sen johdosta yksikään matsi ei tunnu samanlaiselta. Esimerkiksi Las Vegas -kenttä saattaa yhtäkkiä olla hautautunut hiekkamyrskyn alle tai Soulissa osa pankkiautomaateista voi olla liikkuvien elementtien päällä. Oman hauskuuden ja myös haastavuuden tuovat rikkoutuvat rakennukset. Kiinteistöt eivät hajoa suinkaan itsestään, vaan pelaajat voivat omilla aseillaan ja esimerkiksi kentistä löytyvillä räjähteillä rikkoa rakennuksia. Silmänräpäyksessä talon katolla sijaitseva pankkiautomaatti saattaakin löytyä pohjakerroksesta. Raunioiden sisällä taistelu muuttuu usein jännittäväksi ja ajoittain jopa sekavaksi.
Yllätyin, että heti julkaisussa karttoja ja niiden variaatioita on näinkin monta. Olin varautunut, että usein muiden räiskintöjen tapaan uusia karttoja julkaistaan vasta myöhemmin. Näin laaja valikoima saa osaltaan pelaajan pysymään kiinnostuneena, sillä opittavaa riittää pidemmäksi ajaksi, kun treenaa ulkoa jokaisen rakennuksen ja niiden nurkat.
Usein taistelut äityvät kaoottiseksi, mikä näkyy myös ruudulla. Tästäkin huolimatta The Finals pyörii sujuvasti, eikä teknisiä ongelmia juurikaan näy. Noin 15 pelitunnin aikana törmäsin muutamaan pelin rikkoneeseen ongelmaan. Yhden kerran rahalaatikko vajosi maan alle, jonka takia yksikään joukkueista ei päässyt pankittamaan sitä. Matsi päättyi nollatulokseen, sillä kukaan joukkueista ei saanut kerättyä rahaa. Muutaman kerran peli kaatui kokonaan ja eteneminen ja kerätyt XP-pojot katosivat kuin tuhka tuuleen. Nykyaikana voisi luonnehtia, että The Finals on teknisesti hyvinkin poikkeava, sillä on lähes normaalia, että pelit julkaistaan keskeneräisenä ja rikkinäisenä runsaiden teknisten ongelmien kera.
Kun kyseessä on ilmaispeli, on tärkeää, että pelaajat syöttävät rahaa kehittäjille vapaaehtoisesti korvikkeita vastaan. Kuten esimerkiksi Call of Duty, Apex Legends, Fortnite ja monet muut, myös The Finals sisältää maksullisia kosmeettisia esineitä sekä kausipassin. Halutessaan kauppapaikalta voi shoppailla omalle hahmolleen vaatteita ja asusteita tai pyssyihin parempia ulkoasuja. Näistä mikään ei vaikuta pelissä pärjäämiseen - onneksi.
Ensimmäinen kausi on jo käynnissä ja se kestää aina maaliskuun alkuun asti, mikä tekee siitä poikkeuksellisen pitkän. Lähes 100 päivää kestävä kausi on sinällään riski, sillä jos kausipassin sälät eivät kiinnosta, ei sitä tule ostettua. Tämä taas vaikuttaa suoraan siihen, kuinka paljon kehittäjät saavat rahaa pelaajilta. Nykyisen kausipassin tarjoama sisältö on hyvin kasino- ja Las Vegas -teemainen, mikä varmasti uppoaa osaan pelaajista. Erikseen ostettavia kosmeettisia elementtejä on muutamia, mutta valikoimaa ei voi verrata esimerkiksi Fortniteen tai Apex Legendsiin. On toki pelaajasta kiinni, mikä silmää miellyttää. Yleensä olen hyvin helppo ja ostan F2P-peleihin runsaasti kosmeettisia esineitä, mutta jostain syystä The Finalsin kauppapaikan antimet eivät ole saaneet minulle ostohousuja jalkaan.
Ainakaan tällä hetkellä pelin monetisaatiomalli ei ole aggressiivinen. Kauppapaikka löytyy valikkorakenteista helposti ja muutoinkin valikoissa näkyy vain muutamia mainoksia. Call of Dutyn tavoin ruutuun ei ainakaan toistaiseksi ole pamahtanut ilmoitus tolkulla erilaisia myynti-ilmoituksia - hyvä niin. En kuitenkaan kiellä, eikö minua hieman mietityttäisi, miten pelaajat syytävät peliin rahaa. Jos omalta osalta ajattelen, niin aikaisintaan maaliskuussa, kun kausi vaihtuu, saattaisin laittaa ensimmäiset kahisevat kiinni peliin. Toisaalta tiedän pelaajia, jotka ovat valaiden lailla ostaneet kaikki kosmeettiset tavarat.
Räiskintöjen saralla on kova kilpailu. Useimmat pelit tai ainakin jotkut pelimuodot niistä ovat jo maksuttomia. Fornite puskee omaan universeen jo laajemmin, jossa battle royalekin on vain yksi elementeistä. Lisäksi Apex Legends on lisännyt erilaisia pelitiloja battle royalen ohella ja Call of Duty on puolestaan tuonut nipun maksuttomia pelitiloja Warzonen lisäksi. The Finalsin alkuaskeleet on vasta otettu, mutta raadollisen ja kilpaillun pelimaailman huomioiden osa pelaajista odottaa varmasti jo kohta jonkinlaista roadmappia ja janoaa tietoa, että “mitäs seuraavaksi?”. The Finalsin koukkuja ovat dynaamiset kentät ja erilainen tapa pelata verrattuna muihin suosikkiräiskintöihin, mutta kuinka pitkälle se riittää, on toinen kysymys.
Toivon hartaasti, että Embark Studiosilla riittää paukut ja rahat pelin jatkotyöstämiseen, sillä vaikka peliala on hyvin kilpailtu, on hyville uusille räiskinnöille aina tilaa. Ja mikä tärkeintä, uusille ideoille ja toteutustavoille on vielä enemmän tilaa. En haluaisi, että The Finalsista tulisi taas yksi uusi peli, jonka olen “ennustanut” kuolevan alle vuodessa ja vähintään parissa vuodessa. Näin on nimittäin käynyt joidenkin pelien kohdalla ja vähän liian useasti. Olisin mieluusti tällä kertaa väärässä.
PC-tiedot: Nvidia RTX 3080, 10 GB, AMD Ryzen 9 5900X, 32 GB DDR4 3600MHz RAM
Nappaa rahat ja pankita ne
The Finals on ensimmäisen persoonan räiskintäpeli, jota pelataan tiimeissä. Otteluita käydään pelimuodon mukaan, joko kolmen tai neljän kolmen hengen joukkueiden kesken. Pelitiloja on yhteensä kolme: Quick Cash, Bank it sekä tournament, jota puolestaan löytyy ranked- ja unranked-versiona. The Finalsin pääideana on kerätä areenoilta rahaa ja käydä pankittamassa sitä automaatteihin. Se joukkue, joka saavuttaa annetun tavoitteen voittaa ottelun, tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi tournament-tilassa pääsee etenemään seuraavaan otteluun. Pelitilat muistuttavat hieman esimerkiksi Call of Dutyn Plunder -pelitilaa, jossa myös kerätään ja talletetaan rahaa.
Äkkiseltään valuutan tallettaminen voi kuulostaa liian yksinkertaiselta ollakseen tarpeeksi kiinnostavaa. Oman mausteensa kamppailuun tuo se, että toisen joukkueen tallettamaan rahan voi varastaa omalle joukkueelle tallennusprosessin aikana. Lisäksi pelaajien kuolemasta rangaistaan aikasakolla, jonka pituus riippuu muun joukkueen ratkaisuista. Sakkoa voi tietyissä tilanteissa lyhentää herättämällä oman joukkueen pelaajan henkiin, mutta mikäli koko tiimi kuolee, on luvassa pitkä ja piinaava odotus. Kutkuttavampia pelihetkiä ovatkin ne, joissa viimeisten sekuntien aikana onnistuu lahtaamaan vastustajia ja tallettamaan varastetut rahat oman joukkueen tilille.
Oman mausteensa pelaamiseen tuovat myös hahmot, joita on tarjolla kolmessa eri luokassa. Kaikki kolme sankaria ovat keskenään hyvin erilaisia. Siinä missä Light-hahmo on nopea ja ketterä, on heavy-taistelija tehty luomaan tuhoa. Kevyin soturi kestää kuitenkin vain vähän iskua ja kuolee nopeasti, kun taas heavy-hahmo on varustettu huomattavasti paremmalla kestävyydellä. Kaikilla kolmella hahmolla on omat erikoiskyvyt ja aseistukset, mutta lisähärpättimet kuten kranaatit ovat yhteisiä. Light voi olla esimerkiksi hetken aikaa näkymätön, medium taas voi parantaa tiimikavereitaan kun taas heavy saa käyttöönsä kilven, joka suojaa joukkuetta tulitukselta. Parhaiten pärjäävän joukkueen saa yhdistelemällä eri hahmoluokkia ja kykyjä yhteen. Mutta kuten jokaisessa räiskinnässä, myös The Finalsissa on tietyt hahmot ja vermeet, joilla otteluissa pärjää parhaiten. Esimerkiksi light-luokan hahmon näkyminen kilpailullisissa ranked-otteluissa on hyvin harvinaista. Tulevaisuuden kannalta olisi hyvä, että hahmoluokkien välillä tapahtuisi pientä viilausta, jotta taistelijoiden eri varustukset olisivat kannattavampia käyttää.
Mihin se talo hävisi?
Pelatessa rakastuin The Finalsin areenoihin niiden muuttuvuuden takia. Sen johdosta yksikään matsi ei tunnu samanlaiselta. Esimerkiksi Las Vegas -kenttä saattaa yhtäkkiä olla hautautunut hiekkamyrskyn alle tai Soulissa osa pankkiautomaateista voi olla liikkuvien elementtien päällä. Oman hauskuuden ja myös haastavuuden tuovat rikkoutuvat rakennukset. Kiinteistöt eivät hajoa suinkaan itsestään, vaan pelaajat voivat omilla aseillaan ja esimerkiksi kentistä löytyvillä räjähteillä rikkoa rakennuksia. Silmänräpäyksessä talon katolla sijaitseva pankkiautomaatti saattaakin löytyä pohjakerroksesta. Raunioiden sisällä taistelu muuttuu usein jännittäväksi ja ajoittain jopa sekavaksi.
Yllätyin, että heti julkaisussa karttoja ja niiden variaatioita on näinkin monta. Olin varautunut, että usein muiden räiskintöjen tapaan uusia karttoja julkaistaan vasta myöhemmin. Näin laaja valikoima saa osaltaan pelaajan pysymään kiinnostuneena, sillä opittavaa riittää pidemmäksi ajaksi, kun treenaa ulkoa jokaisen rakennuksen ja niiden nurkat.
Usein taistelut äityvät kaoottiseksi, mikä näkyy myös ruudulla. Tästäkin huolimatta The Finals pyörii sujuvasti, eikä teknisiä ongelmia juurikaan näy. Noin 15 pelitunnin aikana törmäsin muutamaan pelin rikkoneeseen ongelmaan. Yhden kerran rahalaatikko vajosi maan alle, jonka takia yksikään joukkueista ei päässyt pankittamaan sitä. Matsi päättyi nollatulokseen, sillä kukaan joukkueista ei saanut kerättyä rahaa. Muutaman kerran peli kaatui kokonaan ja eteneminen ja kerätyt XP-pojot katosivat kuin tuhka tuuleen. Nykyaikana voisi luonnehtia, että The Finals on teknisesti hyvinkin poikkeava, sillä on lähes normaalia, että pelit julkaistaan keskeneräisenä ja rikkinäisenä runsaiden teknisten ongelmien kera.
Tulevaisuus jännittää
Kun kyseessä on ilmaispeli, on tärkeää, että pelaajat syöttävät rahaa kehittäjille vapaaehtoisesti korvikkeita vastaan. Kuten esimerkiksi Call of Duty, Apex Legends, Fortnite ja monet muut, myös The Finals sisältää maksullisia kosmeettisia esineitä sekä kausipassin. Halutessaan kauppapaikalta voi shoppailla omalle hahmolleen vaatteita ja asusteita tai pyssyihin parempia ulkoasuja. Näistä mikään ei vaikuta pelissä pärjäämiseen - onneksi.
Ensimmäinen kausi on jo käynnissä ja se kestää aina maaliskuun alkuun asti, mikä tekee siitä poikkeuksellisen pitkän. Lähes 100 päivää kestävä kausi on sinällään riski, sillä jos kausipassin sälät eivät kiinnosta, ei sitä tule ostettua. Tämä taas vaikuttaa suoraan siihen, kuinka paljon kehittäjät saavat rahaa pelaajilta. Nykyisen kausipassin tarjoama sisältö on hyvin kasino- ja Las Vegas -teemainen, mikä varmasti uppoaa osaan pelaajista. Erikseen ostettavia kosmeettisia elementtejä on muutamia, mutta valikoimaa ei voi verrata esimerkiksi Fortniteen tai Apex Legendsiin. On toki pelaajasta kiinni, mikä silmää miellyttää. Yleensä olen hyvin helppo ja ostan F2P-peleihin runsaasti kosmeettisia esineitä, mutta jostain syystä The Finalsin kauppapaikan antimet eivät ole saaneet minulle ostohousuja jalkaan.
Ainakaan tällä hetkellä pelin monetisaatiomalli ei ole aggressiivinen. Kauppapaikka löytyy valikkorakenteista helposti ja muutoinkin valikoissa näkyy vain muutamia mainoksia. Call of Dutyn tavoin ruutuun ei ainakaan toistaiseksi ole pamahtanut ilmoitus tolkulla erilaisia myynti-ilmoituksia - hyvä niin. En kuitenkaan kiellä, eikö minua hieman mietityttäisi, miten pelaajat syytävät peliin rahaa. Jos omalta osalta ajattelen, niin aikaisintaan maaliskuussa, kun kausi vaihtuu, saattaisin laittaa ensimmäiset kahisevat kiinni peliin. Toisaalta tiedän pelaajia, jotka ovat valaiden lailla ostaneet kaikki kosmeettiset tavarat.
Räiskintöjen saralla on kova kilpailu. Useimmat pelit tai ainakin jotkut pelimuodot niistä ovat jo maksuttomia. Fornite puskee omaan universeen jo laajemmin, jossa battle royalekin on vain yksi elementeistä. Lisäksi Apex Legends on lisännyt erilaisia pelitiloja battle royalen ohella ja Call of Duty on puolestaan tuonut nipun maksuttomia pelitiloja Warzonen lisäksi. The Finalsin alkuaskeleet on vasta otettu, mutta raadollisen ja kilpaillun pelimaailman huomioiden osa pelaajista odottaa varmasti jo kohta jonkinlaista roadmappia ja janoaa tietoa, että “mitäs seuraavaksi?”. The Finalsin koukkuja ovat dynaamiset kentät ja erilainen tapa pelata verrattuna muihin suosikkiräiskintöihin, mutta kuinka pitkälle se riittää, on toinen kysymys.
Toivon hartaasti, että Embark Studiosilla riittää paukut ja rahat pelin jatkotyöstämiseen, sillä vaikka peliala on hyvin kilpailtu, on hyville uusille räiskinnöille aina tilaa. Ja mikä tärkeintä, uusille ideoille ja toteutustavoille on vielä enemmän tilaa. En haluaisi, että The Finalsista tulisi taas yksi uusi peli, jonka olen “ennustanut” kuolevan alle vuodessa ja vähintään parissa vuodessa. Näin on nimittäin käynyt joidenkin pelien kohdalla ja vähän liian useasti. Olisin mieluusti tällä kertaa väärässä.
PC-tiedot: Nvidia RTX 3080, 10 GB, AMD Ryzen 9 5900X, 32 GB DDR4 3600MHz RAM
The Finals (Tietokonepelit)
ervetullut uutukainen räiskintäpelien joukkoon. Dynaamiset areenat ja tuhoutuvat rakennukset tuovat mielenkiintoisen mausteen otteluihin, joka tekee jokaisesta matsista uniikin. Tulevaisuus näyttää, mihin räiskinnän pelaajamäärät asettuvat.
- Teknisesti toimiva ja taidokas
- Ilmainen, jossa ei ole aggressiivista monetisaatiomallia
- Talojen ja muiden elementtien hajoaminen
- Ostosmahdollisuudet ja Battle Pass
- Todella pitkä ensimmäinen kausi
- Huijarit ja muut peelot
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti