Tuorein sisältö

EA SPORTS WRC

Arvioitu: Xbox Series X
Genre: Ajopelit, Simulaatiot
Pelaajia: 1, verkossa 2-32
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: Codemasters
Julkaisija: EA Sports
Julkaisupäivä: 31.10.2023
Pelin kotisivut
Esa Toikkonen

20.11.2023 klo 17.13 | Luettu: 5246 kertaa | Teksti: Esa Toikkonen

Kilin kolin hanat auki
Rallipeliystävien kesällä 2020 alkanut odotus on vihdoin ohi. Tuohon aikaan julkistettiin uutinen, jonka mukaan rallipelien pioneerikehittäjä Codemasters oli onnistunut haalimaan viralliset WRC-kisalisenssit vuosille 2023 – 2027. Sittemmin Electronic Artsin omistukseen päätyneen pelistudion referenssilistalta löytyvät muun muassa suositut Colin McRae Rally -pelit ja niitä seuranneet Dirt-rallisarjan pelit.


Uudessa WRC-pelissä päästään huristelemaan rallin erikoiskokeita 17 eri alueella. Näiden lisäksi peliin on luvattu lisätä myöhemmin Keski-Euroopan-rallin osakilpailu päivityksen muodossa. Kaikilla alueilla on kuusi erilaista erikoiskoetta, ja koska pätkät voi ajaa molempiin suuntiin, tuplaa se vielä erikoiskoemäärän. Pääosa erikoiskokeista on lyhyempiä 5 – 15 kilometrin mittaisia koitoksia, mutta pisimmät ylittävät jopa 30 kilometrin rajan. Pitkillä pätkillä saa olla melko kauan kieli keskellä suuta, kun uusia pohja-aikoja yrittää.

Aikamatka maapallon halki


Erilaisia kulkuneuvoja peli tarjoaa 1964 vuoden Mini Cooper S:stä tämän päivän rallin mestaruus Toyotaan. Näiden väliin sopii vielä 80 erilaista ajokkia eri aikakausilt. Autot ovat realismia tavoitellen mallinnettu esikuviensa mukaisiksi ja ajettavuuden eroavaisuudet huomaa helposti. Selkeimmin eron huomaa etu- ja takavetoisen välillä, mutta auton aikakausi vaikuttaa myös suuresti eri ajoneuvojen ajettavuuteen.


Peliin on onnistuttu luomaan hieno ajotuntuma, joka tuntuu täysin erilaiselta ajaa sitten asfaltilla, soralla tai lumella. Jopa kesken erikoiskokeen olosuhteet voivat muuttua suuresti, kun erikoiskoe startataan lähempää merenpintaa ja ajon edetessä kiivetään talvisen jäiseen vuoristoon. Pitkillä kapeilla suorilla vauhdin tunne siirtyy televisioruudulta hienosti sohvan perukoille ja kuljettajaa alkaa ahdistaa ajatus jo pelkästä silmän räpäytyksestä.

Pelin erilaisten pelimuotojen pihvi on uratila. Sen voi startata haluamansa mestaruussarjan valmiilla kisa-ajoneuvolla, tai vaihtoehtoisesti voi luoda itse omansa. Auton luonti on tehty melko suoraviivaiseksi muutamasta osasta per osakategoria valittavaksi kasailuksi, mutta valinnoilla on sentään vaikutusta auton ajettavuuteen ja tietysti ulkonäköön. Uratilan kisakalenteri on täynnä erilaisia kisoja mestaruussarjan pääkilpailuista eri teemaisiin ajoihin. Samalla tulee pyörittää tallia niin että tiimi ja rahoittajat pysyvät onnellisena. Taidottoman kuskin ollessa ratissa peltiä jää helposti tienvarteen, kun kunnolla kajauttaa pöpelikköön. Vaikeusasteen valinnalla pystyy hyvin vaikuttamaan, millainen kohellus sallitaan, ilman että auto jää pysyvästi kuusimetsään. Korjauskulujen kasvaessa tiimiltä tulee monasti alapeukkua.


Uran ohella pelissä voi pelata WRC-kalenterin mukaista kautta ja erilaisia aikahaastetehtäviä. Typerän tuntuisesti yhdellä pelaajalla voi olla vain yksi ura- tai kausitila saman aikaisesti käynnissä ja toista rinnakkaistallennusta ei voinut tehdä yhdelle pelaajaprofiilille. Autokoulusta voi hakea apua, kun renkaat eivät meinaa pysyä tien puolella.

Jos sulla on toinen


Jaetun ruudun moninpeli rallipeleissä ei ole koskaan ollut nautinnollisinta pelikokemukseltaan, mutta illanistujaisiin kuuluu ehdottomasti, että jokunen erikoiskoe ajetaan porukalla kilpaa. Olin jokseenkin pettynyt valikoita selatessa, etten löytänyt tällaista pelitilaa mistään ja asian tarkistettua eihän sellaista tosiaan ole. Verkon yli pelattava moninpeli pelistä kuitenkin löytyy, mutta siinäkin tartuntapinta yhdessä ajamiseen jää melko laihaksi, koska edes johtoasemassa olevan haamuautoa ei saa heijastettua omalle peliruudulle.


Niiltä ominaisuuksiltaan, mitä rallipeliltä ensisijaisesti odottaa, on EA Sports WRC jotakuinkin erinomainen peli. Oheistoiminnaltaan peli jättää kuitenkin vähän kylmäksi insinöörimäisten valikkorakenteiden ja WRC-lisenssin mahdollistaman oheissälän puutteen vuoksi. Joitain ärsyttäviä bugejakin pelissä voi tulla vastaan. Kerrankin luulin voittaneeni kahden erikoiskokeen rallin, mutta tietokone ei osannutkaan ynnätä tuloksia oikein yhteen ja putosin tuloslistalla. Graafisesti peli ajaa asiansa, mutta nykykonsolien tehoista saisi varmasti hienompaakin ulkoasua irti.

Viime vuonna Kylotonin työstämää, heidän toistaiseksi viimeiseksi jäänyttä WRC-lisenssipeliä pelatessa tuntui, kuinka studio oli antanut kaikkensa peliin. Nyt kisalisenssin haltuun ottaneen brittistudion julkaisua pelatessa tuntui taas siltä, että annettavaa olisi vielä runsaasti. Tämä kielii arvioijan odotusarvoista ja uskonkin, että seuraavalla julkaisukierroksella koetaan vieläkin hienompi rallielämys.

EA:n WRC-verkkosivustolla on kattavasti esitelty pelin erikoiskoe- ja autotarjontaa, joten siellä kannattaa piipahtaa, jos on kahden vaiheilla pelin hankinnan suhteen.

V2.fi | Esa Toikkonen

EA SPORTS WRC (Xbox Series X)

Parantamisen varaa jättänyt rallipeli on puutteistaan huolimatta tämän hetken paras vaihtoehto genressään.
  • Ralli tuntuu rallilta
  • Vauhdin huuman tuntee
  • Paljon ajettavaa lukuisilla kulkineilla
  • Hieman tylsä kokonaisuus – lisenssistä saisi varmasti enemmänkin irti
  • Graafisesti ei kohauta
  • Jaetun ruudun moninpelitila kuuluu rallipeliin
< Robocop Rogue City... Amnesia: The Bunker... >

Keskustelut (1 viestiä)

NariNatanen

20.11.2023 klo 23.43 1 tykkää tästä

Eniten pelissä ärsyttää ensimmäisestä Dirt Rallysta jatkunut laiskuus/tiedottomuus, Escort mk2:n taka-akseli on mukamas erillisjousitettu ja Sierra on malliltaan RS500 vaikka sillä ajettiin ainoastaan rataa, ei rallia, luulisivat briteissä tietävän. Nuotitukset on hyvinkin arcadea verrattuna samalta sumusaarelta tulleeseen Richard Burns Rallyyn, myös perinteiset ojattomuudet ja flipperiseinät muistuttavat olemassaolollaan Dirt Rallysta.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova