Super Mario Bros. Wonder
Arvioitu: | Nintendo Switch |
Genre: | Tasohyppelypelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Nintendo |
Julkaisija: | Nintendo |
Julkaisupäivä: | 20.10.2023 |
Pelin kotisivut |
Wunderbar Wunderbaum!
Kun uusi Mario-tasoloikka tulee markkinoille, se on aina tapaus, oli kyseessä sitten 2D- tai 3D-loikinta. Ihan joka kerta ei kuitenkaan ole napakymppiin osuttu, vaikka Nintendon laatuvaatimukset ovat aina korkealla. Tokihan taustalla on aina sama perusrunko, mutta välilä on innovoitu enemmän, välillä taas vähemmän. Kun Super Mario Bros. Wonderin alkupuolella piraijakasvit aloittivat kuorossa rallattelunsa, minut oli myyty - hyvin pieleen saisi mennä, ellen hymyilisi koko tämän pelin läpi.
Etukäteishypessä SMBW:stä oli noussut lähinnä ääninäyttelijän vaihtuminen sekä uusi norsuvoima. Charles Martinetin ääntelysuoritukset ovat syöpyneet aivopoimuihini, mutta ei uusi ääntelijä häiritse, vaikka eron kuuleekin. Enempi oikeastaan otti aikaa tottua tuunattuihin äänitehosteisiin muun muassa hyppyäänessä. Kaikki on nyt entistäkin aiempaa musikaalisempaa. Norsuvoima taas tuo mukanaan uusia liikkeitä ja pulmanratkontatapoja, samaan tyyliin kuin Tanooki Mario, Raccoon Mario, mahtavan Super Mario 3D Worldin kissa-Mario ja muut aikanaan.
Sen lisäksi, että äänimaailmaa on tuunattu ja monipuolistettu, oli melkein hämmästyttävää, että graafisesti pelistä on saatu vielä entistäkin värikkäämpi. Nyt aletaan varmasti jo koetella ihmissilmälle näkyvän väriskaalan äärirajoja, sillä jokainen paletin sävy on käytössä jossain kohtaa peliä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ruudulla pyörisi sekavaa technicolor-oksennusta, vaan Nintendolla on hioskeltu maisemia pieteetillä tuoden mukaaan uusia mausteita tuttuihinkin elementteihin. Ne yhdistettyinä mainioihin Nintendo-tason animointeihin on kuin ruudulla pyörisi renderöity animaatioelokuva.
Arvatkaapas, kenen kekkulointia pelissä lähdetään setvimään? No Bowserinpa tietenkin, mutta tällä kertaa (ja hyvä niin) ei olekaan prinsessoja hädässä, vaan kokonainen valtakunta, Mushroom Kingdomin naapurissa sijaitseva Flower Kingdom. Bowser nappaa voimakkaan Wonder Flowerin ja prinssi Florian pyytää Mariota kumppaneineen apuun, ennen kuin pahis on vallannut koko valtakunnan itselleen. Florian kulkee myös pelaajan kyydissä antaen vinkkejä, edistäen tarinaa ja säilöen lisäkyky-merkkejä. Matkan varrella kerätään Wonder-siemeniä kenttien avaamiseen, Royal-siemeniä loppupomon höllentämiseen sekä kahdenlaisia kolikoita.
SMBW sopii koko perheelle. Kukaan ei voi kuin tulla hyvälle tuulelle, kun pitkin kenttiä sirotellut kukka-asukit naljailevat positiiviseen sävyyn, hämmästelevät, vitsailevat ja tervehtivät iloisesti. Varsinkin alkupään tasot ovat lähes tylsän helppoja, mutta sitten kun haastetta tulee, sitä voi lieventää monella tapaa. 100 kolikkoa antaa normaalisti lisäelämän, lisävoimia voi varastoida, lisäkykymerkeillä saa aina tietyn edun kenttiin ja hyvin harvassa kentässä on edes enää aikarajaa. Jos sittenkin vielä loikkavarvasta kivistää, voi valita hahmokseen Yoshin tai Nabbitin, joihin vihollisten osumat eivät tehoa (mutta ne eivät voi käyttää erikoiskykyjä). Toki kukkamaailman pelastaminen käy myös kavereiden kanssa ja verkkoyhteyden myötä helpotuksia tulee vielä lisää - mm. pystyttämällä pahvihahmoja saa pahimpiin mutkakohtiin helpottavia jatkopaikkoja ja henkiinherätyksiä.
Norsuvoimalla voi hyödyntää kärsää vihollisten ja ammusten huitomiseen, kastella sillä kasveja ja ratkoa pulmia, sekä tuhota helpommin tiilipalikoita. Porasienellä taas voi porata maisemia tai kurittaa tiukempia vihulaisia ja kuplakukalla voi luoda kuplia pahisten vangitsemiseen sekä uusiksi kulkureiteiksi. Kovin poimittava juttu on kuitenkin piilotettu Wonder Flower, joka muuttaa pelikentän aivan erilaiseksi - ja joka kerta yllättävällä tavalla. Vaikuttaa, että Nintendolla on listattu kaikki Mario-loikissa käytetyt ideat ja puristettu niistä vielä yksi variaatio. Meno on tuttua, mutta uutta. Ja usein varsin, varsin psykedeelisen kummallista. Sieniä ja kukkia. Hmm.
Super Mario Bros. Wonder sopii sekä niille, jotka ihastuivat Marioon viime keväänä elokuvateatterissa, sekä niille, jotka aloittivat pelaajauransa ensimmäisestä SMB-pelistä harmaalla laatikko-Nintendolla. Se on kaunis, sulava, hiottu, monipuolinen, tuttu, turvallinen, nostalginen, sekopäinen, värikäs, ystävällinen, iloinen ja viihdyttävä.
Ja kyllä. Hymyilin (melkein) koko ajan.
Etukäteishypessä SMBW:stä oli noussut lähinnä ääninäyttelijän vaihtuminen sekä uusi norsuvoima. Charles Martinetin ääntelysuoritukset ovat syöpyneet aivopoimuihini, mutta ei uusi ääntelijä häiritse, vaikka eron kuuleekin. Enempi oikeastaan otti aikaa tottua tuunattuihin äänitehosteisiin muun muassa hyppyäänessä. Kaikki on nyt entistäkin aiempaa musikaalisempaa. Norsuvoima taas tuo mukanaan uusia liikkeitä ja pulmanratkontatapoja, samaan tyyliin kuin Tanooki Mario, Raccoon Mario, mahtavan Super Mario 3D Worldin kissa-Mario ja muut aikanaan.
Sen lisäksi, että äänimaailmaa on tuunattu ja monipuolistettu, oli melkein hämmästyttävää, että graafisesti pelistä on saatu vielä entistäkin värikkäämpi. Nyt aletaan varmasti jo koetella ihmissilmälle näkyvän väriskaalan äärirajoja, sillä jokainen paletin sävy on käytössä jossain kohtaa peliä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ruudulla pyörisi sekavaa technicolor-oksennusta, vaan Nintendolla on hioskeltu maisemia pieteetillä tuoden mukaaan uusia mausteita tuttuihinkin elementteihin. Ne yhdistettyinä mainioihin Nintendo-tason animointeihin on kuin ruudulla pyörisi renderöity animaatioelokuva.
Arvatkaapas, kenen kekkulointia pelissä lähdetään setvimään? No Bowserinpa tietenkin, mutta tällä kertaa (ja hyvä niin) ei olekaan prinsessoja hädässä, vaan kokonainen valtakunta, Mushroom Kingdomin naapurissa sijaitseva Flower Kingdom. Bowser nappaa voimakkaan Wonder Flowerin ja prinssi Florian pyytää Mariota kumppaneineen apuun, ennen kuin pahis on vallannut koko valtakunnan itselleen. Florian kulkee myös pelaajan kyydissä antaen vinkkejä, edistäen tarinaa ja säilöen lisäkyky-merkkejä. Matkan varrella kerätään Wonder-siemeniä kenttien avaamiseen, Royal-siemeniä loppupomon höllentämiseen sekä kahdenlaisia kolikoita.
SMBW sopii koko perheelle. Kukaan ei voi kuin tulla hyvälle tuulelle, kun pitkin kenttiä sirotellut kukka-asukit naljailevat positiiviseen sävyyn, hämmästelevät, vitsailevat ja tervehtivät iloisesti. Varsinkin alkupään tasot ovat lähes tylsän helppoja, mutta sitten kun haastetta tulee, sitä voi lieventää monella tapaa. 100 kolikkoa antaa normaalisti lisäelämän, lisävoimia voi varastoida, lisäkykymerkeillä saa aina tietyn edun kenttiin ja hyvin harvassa kentässä on edes enää aikarajaa. Jos sittenkin vielä loikkavarvasta kivistää, voi valita hahmokseen Yoshin tai Nabbitin, joihin vihollisten osumat eivät tehoa (mutta ne eivät voi käyttää erikoiskykyjä). Toki kukkamaailman pelastaminen käy myös kavereiden kanssa ja verkkoyhteyden myötä helpotuksia tulee vielä lisää - mm. pystyttämällä pahvihahmoja saa pahimpiin mutkakohtiin helpottavia jatkopaikkoja ja henkiinherätyksiä.
Norsuvoimalla voi hyödyntää kärsää vihollisten ja ammusten huitomiseen, kastella sillä kasveja ja ratkoa pulmia, sekä tuhota helpommin tiilipalikoita. Porasienellä taas voi porata maisemia tai kurittaa tiukempia vihulaisia ja kuplakukalla voi luoda kuplia pahisten vangitsemiseen sekä uusiksi kulkureiteiksi. Kovin poimittava juttu on kuitenkin piilotettu Wonder Flower, joka muuttaa pelikentän aivan erilaiseksi - ja joka kerta yllättävällä tavalla. Vaikuttaa, että Nintendolla on listattu kaikki Mario-loikissa käytetyt ideat ja puristettu niistä vielä yksi variaatio. Meno on tuttua, mutta uutta. Ja usein varsin, varsin psykedeelisen kummallista. Sieniä ja kukkia. Hmm.
Super Mario Bros. Wonder sopii sekä niille, jotka ihastuivat Marioon viime keväänä elokuvateatterissa, sekä niille, jotka aloittivat pelaajauransa ensimmäisestä SMB-pelistä harmaalla laatikko-Nintendolla. Se on kaunis, sulava, hiottu, monipuolinen, tuttu, turvallinen, nostalginen, sekopäinen, värikäs, ystävällinen, iloinen ja viihdyttävä.
Ja kyllä. Hymyilin (melkein) koko ajan.
Super Mario Bros. Wonder (Nintendo Switch)
Sitä laatua, jota Mario-peliltä voi odottaakin. Norsuilun lisäksi luvassa on roppakaupalla muitakin yllätyksiä.
- Viimeisen päälle hiottua tasoloikkaa
- Värikästä ja kaunista, myös ääniraidalla
- Uudet ideat
- Vanhat tuunatut ideat
- Prinsessa ei ole pulassa
- Pienemmätkin pärjää
- Paljon koluttavaa
- Vaikeustaso ailahtelee, painottuen helppoon
- Moninpelissä muksut saattavat tippua kärryiltä
- Uusiin ääniin ottaa hetken tottua
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti