Assassin's Creed 2
Arvioitu: | Playstation 3 |
Genre: | Seikkailupelit, Toimintapelit |
Pelaajia: | Yksinpeli |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | Ubisoft |
Julkaisija: | Ubisoft |
Julkaisupäivä: | 20.11.2009 |
Pelin kotisivut |
Molto bene
Tämä joulun aika on ollut erityisen tuskallista peliarvostelijoille - ei pelkästään siksi, että normaali jouluruuhka tuo rakosista kaiken maailman kuonaa läpikahlattavaksi - vaan erityisesti siksi, että joukkoon on eksynyt paljon hyviäkin pelejä, joille ei meinaa riittää riittävästi aikaa. Tätä teosta varten sitä aikaa piti kuitenkin raivata, sillä lähinnä kauniin tuottajansa avulla maailman tietoisuuteen noussut Assassin's Creed oli monelle ainakin lievä pettymys, minkä sen jatko-osa suvereenisti korjaa.
Ykkösosasta tuttu Desmond Miles on edelleen Abstergossa, mutta en spoilanne liikaa, jos kerron, että jo alkuvaiheessa hän pääsee sieltä pakenemaan. Animuksesta hän ei kuitenkaan pääse eroon, mutta tällä kertaa Desmond heittäytyy esi-isiensä muistoihin vapaaehtoisesti. Keskipisteenä on miekkonen nimeltä Ezio Auditor da Firenze ja niinkuin miekkosen sukunimestäkin voi päätellä, tapahtumapaikkana Italia. Renessanssin runsaaseen maailmaan sekoittuvat temppeliritarit, assassiinit, valtasuhteet ja sukulaisuussiteet, eikä kyseisen aikakauden julkkiksiakaan jätetä rauhaan.
Suuri paljastus ei ole myöskään se, että vaikka Ezio ei salamurhurin uraa välttämättä suunnitellut, tulee hänestä vähitellen sellainen, aluksi lähinnä kostomielessä. Mystisen salaliiton selvittämisen, katoilla pomppimisen, kiipeilyn ja uhrien silpomisen lisäksi peliin on tällä kertaa lisätty niin paljon muutakin tekemistä, että alle kymmentuntisia pelejä markkinoille syytävät firmat sietäisivät hävetä.
Pelkästään päätehtävissäkin riittää pureskeltavaa, mutta lisäksi Ezio mm. metsästää raha-arkkuja, suvun sankareiden patsaiden laattoja, höyheniä, salakoodattuja ohjeita, joita Leonardo da Vinci sitten selvittää, sekä piilotettuja symboleita, joiden salaisuudet Animus näyttää, kunhan osaa ratkaista niiden mukanaan tuomat puzzlet. Kaiken tämän päälle tulevat maineen puhdistaminen, ylimääräiset salamurhatehtävät, kilpajuoksut, näköalapaikkojen etsimiset ja niin edelleen. Ja niin edelleen. Ja niin edelleen.
Yksi isoimmista lisätehtävistä on päämajana toimivan suvun kartanon ja sitä ympäröivän kylän hallitseminen. Ansaituilla rahoilla kylää voi restauroida ja rahaa alkaa vähitellen virrata takaisinkin päin, kunhan käy välillä huolehtimassa, ettei sisko vedä välistä. AC 2:ssa on kiinnitetty huomiota äärettömän moniin yksityiskohtiin, joiden kanssa venkslaamaan voi unohtua tunneiksi.
Pelattavuuteen on tullut muutenkin lisää yksityiskohtia, monipuolisuutta ja syvyyttä. Piiloutua voi nyt mihin tahansa vähän isompaan väkijoukkioon pysyttelemällä heidän keskellään tai vaikka maksaa ilolinnuille ympärillä liehittelemisestä - ja sitten lähettää heidät häiritsemään vartijoita. Salamurhata voi loikkaamalla ylhäältä, kiipeämällä alhaalta tai suoraan heinäkasan suojista. Erilaisia tappoanimaatioita on lukemattomia käytettävästä aseesta riippuen. Esi-isänsä hukkumisalttiudesta viisastuneena Ezio osaa myös uida ja sukeltaa - mistä on Venetsiassa paljon hyötyä. Illuusio aidosta liikkumisesta särkyy harvoin, vaikka Italian poika onkin lähes hämähäkkimiesmäinen kiipeilytaidoissaan.
Ainoita tilanteita, joissa peukaloakrobatiaa piti välillä kiroilla, olivat korkeiden paikkojen kiipeilyt, joista puolivahingossa tuli loikattua katukivetykseen, kun Ezio hyppäsikin sivusuunnan sijaan ulospäin seinästä. Varmalta desynkronoinnilta (kuolemalta) välttyi kuitenkin sillä oivalluksella, että päähenkilö pystyy nyt tarttumaan ulokkeisiin pudotessaan - mahtoi miehellä olla sormenpäät kipeinä meikäläisen toikkarointien jälkeen. Myös taistelukontrolleja on syvennetty ja monipuolistettu.
Ensimmäisen osan paikottainen raivostuttavuus on korvautunut ehkä liikanakin helppoutena. Kuolemaan ei juurikaan onnistu, kunhan ostelee kadunvarsilääkäreiltä lääkevaraston täyteen, ei ramboile liikaa, eikä mokaa korkeiden paikkojen loikkia. Tämän luulisi syövän pohjan koko pelikokemukselta, mutta Ezio ja hänen maailmansa on niin vahva, että pelkkä ympäriinsä kävely on elämys. Listaa siitä, mitä kaikkea Assassin's Creed 2 tekee paremmin kuin ykkösosa, voisi jatkaa pitkään.
Ezion Italian kaupungit ovat vapaata liikkumisaluetta ja sitä riittää. Ehkä Firenzen ja Venetsian kaupunkien pinta-ala ei ole aivan niin suuri kuin alueet joissain peleissä, mutta se tavaran määrä, mikä niihin on tungettu, on uskomaton. Assassin's Creed 2 on niitä harvoja pelejä, joissa kaupunkien uskoo todella olevan eläviä. Sadat asukkaat vaeltavat yksityiskohtaisen kaupungin kaduilla muun muassa hoitamassa päivittäisiä askareitaan, tervehtimässä toisiaan, aivastelemassa ja reagoimassa päähenkilön seinäkiipeilyyn. Pelitiimin intohimoinen perehtyminen 1500-luvun Italiaan, sen rakennuksiin, vaatetyyleihin ja elämään näkyy joka kadunkulmassa.
Yhtään vähemmän huomiota ei ole kiinnitetty pelin juonen ja siihen liittyvän päähahmon rakentamiseen. Välillä piti oikein pysähtyä ja miettiä, että 'herranen aika, nämä tyypit ovat joutuneet käsikirjoittamaan monikymmentuntisen elokuvan - kyllä Hollywoodilla on helppoa!'. Ezion motiivit, mielenliikkeet, tunteet ja reaktiot luovat nuorukaisesta syvällisen kuvan, johon on helppo samaistua, vaikkei olisi kuunaan spagettia syönyt. Ääninäyttely on toteutettu italian ja englannin sekoituksena, josta kyllä ottaa selkoa ilman tekstitystäkin. Tässäkin ovat olleet asialla ammattitekijät.
V2.fi:n toimituksen Matti on mennyt julistamaan Assassin's Creed II:n jo omaksi vuoden pelikseen. Sillä on kovia toimintapelihaastajia, mm. Batman: Arkham Asylum ja Uncharted 2: Among Thieves, mutta kyllä se kärkikolmikkoon omalla kohdallanikin menee. Molto bene, niinkuin alaotsikkokin jo sanoi - erittäin hyvä.
Paluu menneisyyteen, osa II
Ykkösosasta tuttu Desmond Miles on edelleen Abstergossa, mutta en spoilanne liikaa, jos kerron, että jo alkuvaiheessa hän pääsee sieltä pakenemaan. Animuksesta hän ei kuitenkaan pääse eroon, mutta tällä kertaa Desmond heittäytyy esi-isiensä muistoihin vapaaehtoisesti. Keskipisteenä on miekkonen nimeltä Ezio Auditor da Firenze ja niinkuin miekkosen sukunimestäkin voi päätellä, tapahtumapaikkana Italia. Renessanssin runsaaseen maailmaan sekoittuvat temppeliritarit, assassiinit, valtasuhteet ja sukulaisuussiteet, eikä kyseisen aikakauden julkkiksiakaan jätetä rauhaan.
Suuri paljastus ei ole myöskään se, että vaikka Ezio ei salamurhurin uraa välttämättä suunnitellut, tulee hänestä vähitellen sellainen, aluksi lähinnä kostomielessä. Mystisen salaliiton selvittämisen, katoilla pomppimisen, kiipeilyn ja uhrien silpomisen lisäksi peliin on tällä kertaa lisätty niin paljon muutakin tekemistä, että alle kymmentuntisia pelejä markkinoille syytävät firmat sietäisivät hävetä.
Pelkästään päätehtävissäkin riittää pureskeltavaa, mutta lisäksi Ezio mm. metsästää raha-arkkuja, suvun sankareiden patsaiden laattoja, höyheniä, salakoodattuja ohjeita, joita Leonardo da Vinci sitten selvittää, sekä piilotettuja symboleita, joiden salaisuudet Animus näyttää, kunhan osaa ratkaista niiden mukanaan tuomat puzzlet. Kaiken tämän päälle tulevat maineen puhdistaminen, ylimääräiset salamurhatehtävät, kilpajuoksut, näköalapaikkojen etsimiset ja niin edelleen. Ja niin edelleen. Ja niin edelleen.
La vita è facile (elämä on)
Pelattavuuteen on tullut muutenkin lisää yksityiskohtia, monipuolisuutta ja syvyyttä. Piiloutua voi nyt mihin tahansa vähän isompaan väkijoukkioon pysyttelemällä heidän keskellään tai vaikka maksaa ilolinnuille ympärillä liehittelemisestä - ja sitten lähettää heidät häiritsemään vartijoita. Salamurhata voi loikkaamalla ylhäältä, kiipeämällä alhaalta tai suoraan heinäkasan suojista. Erilaisia tappoanimaatioita on lukemattomia käytettävästä aseesta riippuen. Esi-isänsä hukkumisalttiudesta viisastuneena Ezio osaa myös uida ja sukeltaa - mistä on Venetsiassa paljon hyötyä. Illuusio aidosta liikkumisesta särkyy harvoin, vaikka Italian poika onkin lähes hämähäkkimiesmäinen kiipeilytaidoissaan.
Ensimmäisen osan paikottainen raivostuttavuus on korvautunut ehkä liikanakin helppoutena. Kuolemaan ei juurikaan onnistu, kunhan ostelee kadunvarsilääkäreiltä lääkevaraston täyteen, ei ramboile liikaa, eikä mokaa korkeiden paikkojen loikkia. Tämän luulisi syövän pohjan koko pelikokemukselta, mutta Ezio ja hänen maailmansa on niin vahva, että pelkkä ympäriinsä kävely on elämys. Listaa siitä, mitä kaikkea Assassin's Creed 2 tekee paremmin kuin ykkösosa, voisi jatkaa pitkään.
Kun sanan valta perään laittaa sanan valta...
Ezion Italian kaupungit ovat vapaata liikkumisaluetta ja sitä riittää. Ehkä Firenzen ja Venetsian kaupunkien pinta-ala ei ole aivan niin suuri kuin alueet joissain peleissä, mutta se tavaran määrä, mikä niihin on tungettu, on uskomaton. Assassin's Creed 2 on niitä harvoja pelejä, joissa kaupunkien uskoo todella olevan eläviä. Sadat asukkaat vaeltavat yksityiskohtaisen kaupungin kaduilla muun muassa hoitamassa päivittäisiä askareitaan, tervehtimässä toisiaan, aivastelemassa ja reagoimassa päähenkilön seinäkiipeilyyn. Pelitiimin intohimoinen perehtyminen 1500-luvun Italiaan, sen rakennuksiin, vaatetyyleihin ja elämään näkyy joka kadunkulmassa.
V2.fi:n toimituksen Matti on mennyt julistamaan Assassin's Creed II:n jo omaksi vuoden pelikseen. Sillä on kovia toimintapelihaastajia, mm. Batman: Arkham Asylum ja Uncharted 2: Among Thieves, mutta kyllä se kärkikolmikkoon omalla kohdallanikin menee. Molto bene, niinkuin alaotsikkokin jo sanoi - erittäin hyvä.
Assassin's Creed 2 (Playstation 3)
Assassin's Creed 2 täyttää kunnianhimoisen jatko-osan saappaansa komeasti ja onnistuu parantamaan edeltäjäänsä reilusti joka osa-alueella.
- valtavasti tekemistä
- sopivasti vaihtelua
- hiottu kokonaisuus
- komeat maisemat
- kontrollit satunnaisesti
- ehkä liiankin helppo
Keskustelut (46 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.10.2008
30.11.2009 klo 20.50
30.11.2009 klo 20.59
30.11.2009 klo 21.04
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.11.2009 klo 21.14
Omissa kirjoissani AC2 pesee toisella vapaan maailman seikkailulla, sinänsä upealla GTA4:llä lattiaa. Ja minä sentään pidän GTA4:stä.
30.11.2009 klo 21.17
On vaihtelua ja hienoa katseltavaa. Miinusta vartijoiden tyhmyydestä ja muutenkin peli on todella helppo.
Oman mini-kaupungin parantelu oli mukavaa, mutta liian helposti tuonkin paransi maksimiin.
Lisäpisteitä olisi tullut pitemmistä tehtävistä, vaikeimmista salamurhauksista ja enempi kaupungeista.
0-100 asteikolta antaisin pelille sillaiset 92 pistettä.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
30.11.2009 klo 21.57 1
Rekisteröitynyt 24.06.2008
30.11.2009 klo 23.36
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.11.2009 klo 23.57
Pieni pyyntö. Onko mahdollista saada kuvakaappausten sekaan myös ihan oikeata pelikuvaa?
Eipä kuvakaappauksissa ole mainittavaa, jos mitään eroa aitoon pelikuvaan. AC2 on melkoisen kaunis peli kaiken muun hyvän lisäksi. En muista sitten Elder Scrolls: Morrowindin jälkeen kokeneeni yhtä komeaita maisemia pelissä. Venetsian usvaisassa kanaalissa hitaasti lipuva kondoli tai korkean tornin huipulla kuunloistetta vasten seisova emo-Ezio ovat nähtävää, jollaista ei aivan jokainen toimintapläjäys tarjoa.
01.12.2009 klo 10.51
Rekisteröitynyt 28.07.2009
01.12.2009 klo 11.51
01.12.2009 klo 11.56
01.12.2009 klo 12.10
Moderaattori
Rekisteröitynyt 18.05.2007
01.12.2009 klo 12.28
Rekisteröitynyt 11.10.2007
01.12.2009 klo 13.07
01.12.2009 klo 14.23
Tuo hi-techjubailu ("Desynkronointi" etc) vei kyllä itseltäni vähän (joskaan ei liikaa) peli-iloa pois - jotenkin vähensi Italian "realistisuutta". Toki sitäkin selviteltiin sitten edempänä eikä se enää sitten loppuenlopuksi häirinnyt juurikaan.
Muutenhan peli oli loistava - kontrollit, fiilis, tehtävät... Okei, pääjuoni jäi jotenkin "keskeneräisen" oloiseksi, mutta onneksi sivutehtäviä riittää. :)
Rekisteröitynyt 29.10.2007
01.12.2009 klo 14.24
Rekisteröitynyt 11.04.2007
01.12.2009 klo 14.28
Rekisteröitynyt 12.08.2009
01.12.2009 klo 14.34
Rekisteröitynyt 10.04.2007
01.12.2009 klo 15.37
Rekisteröitynyt 13.07.2007
01.12.2009 klo 18.47
Miinuspuolena (näin pääjuonen osalta n. 80% läpi pelanneena) muutama raivostuttava kohta jossa tavoitteena on osua tatilla juuri oikeaan kohtaan (yhden kohdan jouduin jo googlaamaan...), xbox-versiossa olevat bugit ("näkymättömiä" seiniä löytyy ja kamera bugailee ja kahden tehtävän kohdalla olen joutunut aloittamaan uudestaan koska NPC on juuttunut seinään). Lisäksi taistelussa toki on mahdollisuuksia ja yksin treenatessa niitä voi hienosti käyttää, pelin tappelut vaan usein ovat sellaisia että kimpussa on 5+ jamppaa jolloin käytännössä attack-nappulan hakkaaminen ja ajoittainen grab+throw tuottavat parhaan lopputuloksen.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
01.12.2009 klo 18.53
01.12.2009 klo 19.01
Rekisteröitynyt 13.10.2009
01.12.2009 klo 19.42
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
01.12.2009 klo 19.43
01.12.2009 klo 20.06
Lisäksi taistelussa toki on mahdollisuuksia ja yksin treenatessa niitä voi hienosti käyttää, pelin tappelut vaan usein ovat sellaisia että kimpussa on 5+ jamppaa jolloin käytännössä attack-nappulan hakkaaminen ja ajoittainen grab+throw tuottavat parhaan lopputuloksen.
Häh? Ei mulla vaan... Salamurhaat eka ne 1-2 tyyppiä (oujea double assassination
Rekisteröitynyt 12.08.2008
01.12.2009 klo 21.55
Lisäksi taistelussa toki on mahdollisuuksia ja yksin treenatessa niitä voi hienosti käyttää, pelin tappelut vaan usein ovat sellaisia että kimpussa on 5+ jamppaa jolloin käytännössä attack-nappulan hakkaaminen ja ajoittainen grab+throw tuottavat parhaan lopputuloksen.
Häh? Ei mulla vaan... Salamurhaat eka ne 1-2 tyyppiä (oujea double assassination
Tai heität savupommin ja isket jokaista myrkkytikarilla. Eipä vois helpommaksi mennä.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
01.12.2009 klo 22.59
Mielestäni ehdottomasti vuoden peli. Kovin tykkäsin Arkham Asylumista ja Infamouksesta, mutta kumpikaan niistä ei yllä tämän tasolle.
Rekisteröitynyt 13.07.2007
02.12.2009 klo 01.26
Lisäksi taistelussa toki on mahdollisuuksia ja yksin treenatessa niitä voi hienosti käyttää, pelin tappelut vaan usein ovat sellaisia että kimpussa on 5+ jamppaa jolloin käytännössä attack-nappulan hakkaaminen ja ajoittainen grab+throw tuottavat parhaan lopputuloksen.
Häh? Ei mulla vaan... Salamurhaat eka ne 1-2 tyyppiä (oujea double assassination
Tai heität savupommin ja isket jokaista myrkkytikarilla. Eipä vois helpommaksi mennä.
Toki toki, näinhän tietysti toimitaan, mutta kun siellä treenatessa kaikenlaisia defense mooveja yms. opetetaan niin ei niitä kyllä rehellisyyden nimissä oikeasti hirveästi tarvitse koska tosiaan se eka tai 2 vedetään assassinoimalla katolta, heinäkasasta tai ihan vaan takaa hiipimällä ja sitten loput käytännössä attackia hakaten.
Tehtävissä toki vaaditaan välillä enemmänkin suunnittelua kun ei saa jäädä kiinni mutta esim. codex pagejen haku joissa skenaario tuntuu olevan se että ovella on 3-4 ukkoa ja lähistöltä tulee samanverran lisää kun kimppuun käy metodi on tämä ja suurin haaste on lähinnä pysyä kameran mukana ja koettaa listiä äijät jotensakin järjestyksessä että lopputulos ei ole että sinua pieksee 5 jampaa joilla kullakin on yksi healt-pallura.
Hyvä peli ja suunnilleen samat pisteet antaisin mutta ei se taistelu oikein niitä mahdollisuuksia hyödynnä vaan aika kosmeettisisiksi ne puolustuspuolen liikkeet esim. jäävät.
Rekisteröitynyt 26.11.2009
02.12.2009 klo 10.50
Kontrollit ovat mahdottomia! Ezio pomppii sinne tänne pienestäkin vahinko painalluksesta, tai sitten hän ei liiku ollenkaan.
Peli on jääny useammin jumiin kuin ykkösversio (ja se vasta buginen olikin!) ja Ezio on nähty niin pää laatikossa, jalat taivasta kohden kuin puoliksi maan sisällä kädet ojosssa hevosen selästä putoamisen vuoksi.
Normaalit itsestään selvyydet ovat kateissa esim, jos ostat vaatteet niin ne eivät säily vaan jos kokeiletkin muuta väriä niin joudut ostamaan sen uudelleen, jonka aluksi ostit.
Peli on täynnä kaikkia ihmeellisyyksiä ja grafiikka on ihmisten kohdalla aivan kamalaa. Silmät varsinkin poukkoilevat minne sattuu. En uskoisi peliä PS3:sen peliksi, ellei kaupunki näyttäisi sellaiselta kuin se näyttää..
En ymmärrä, onko kaikki arvostelijat lahjottu, mutta itse antaisin pelille vain 75 pistettä. Tuntuu välillä että sekin on liikaa!
02.12.2009 klo 11.58
Rekisteröitynyt 11.04.2007
02.12.2009 klo 15.11
Mielestäni peli on täyttä tuskaa. Ainoa syy miksi sen pelasin läpi oli mielenkiintoinen tarina, joka kuitenkin lopussa osoittautui lässähtäneeksi pannukakuksi sekin.
Kontrollit ovat mahdottomia! Ezio pomppii sinne tänne pienestäkin vahinko painalluksesta, tai sitten hän ei liiku ollenkaan.
Ehkä kolmisen kertaa on minulla käynyt niin, että Ezio on loikannut eri suuntaan kuin mihin minä olen yrittänyt. Tähän vaikuttanee se, että tajusin pelin alkuvaiheilla olla pitämättä High-profile- ja free run- painikkeita alhaalla jatkuvasti. Ohjaus toimii todella hyvin, kun free runin pitää pohjassa vain tarvittaessa.
Tämä taas oma mielipide. Mutta kehoittaisin silti kokeilemaan tuota, ja selvittämään ovatko tietosi eri näppäinten toiminnoista kohdallaan.
Peli on jääny useammin jumiin kuin ykkösversio (ja se vasta buginen olikin!) ja Ezio on nähty niin pää laatikossa, jalat taivasta kohden kuin puoliksi maan sisällä kädet ojosssa hevosen selästä putoamisen vuoksi.
Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia, en tiedä sitten onko sinulla ollut vain huonoa tuuria...
Normaalit itsestään selvyydet ovat kateissa esim, jos ostat vaatteet niin ne eivät säily vaan jos kokeiletkin muuta väriä niin joudut ostamaan sen uudelleen, jonka aluksi ostit.
Niin no, jos maksat räätälille asusi värjäämisestä niin tämän räätälin pitäisi loppuelämänsä seurata sinua ja värjätä vaatteesi tarvittaessa? Eikös niitä värejä saa 'ostettua' räätälin 'Dye clothes' (tjsp) -valikosta? Eli missään vaiheessa ei vaatteita eikä värejä osteta, vaan ne värjäytetään
Peli on täynnä kaikkia ihmeellisyyksiä ja grafiikka on ihmisten kohdalla aivan kamalaa. Silmät varsinkin poukkoilevat minne sattuu. En uskoisi peliä PS3:sen peliksi, ellei kaupunki näyttäisi sellaiselta kuin se näyttää..
En ymmärrä, onko kaikki arvostelijat lahjottu, mutta itse antaisin pelille vain 75 pistettä. Tuntuu välillä että sekin on liikaa!
Ihmeellisyyksistäsi en tiedä, ja en itse ainakaan mitään silmäongelmia huomannut, johtuen ehkä siitäkin, että en koe tarvetta tuijottaa pelihahmoja silmiin...
Voisiko olla mahdollista, että sinun pelissäsi on jotain vikaa? Itse kun en tosiaan mitään ihmeellisyyksiä tai bugeja kovinkaan monesti huomannut.
Ja tosiaan, tuo 75 pojoa on sinun mielipiteesi. Muistaakseni esimerkiksi metacriticissa on muutama alle 80 pojon arvostelu, joka kertoo siitä etteivät kaikki pidä tästä pelistä niin paljon kuin valtaosa. Mutta se, ettei tämä suurin osa arvosteluista noudata sinun mielipidettäsi ei tarkoita sitä ettäkö kaikki toisinajattelevat olisivat lahjottu, vaan sitä, että ihmisillä on mielipiteitä. Arvostelut ovat mielipiteitä yhtä lailla kuin sinunkin tekstisi(no siis, eivät bugi'syytöksesi' vaan se, kuinka paljon nämä bugit vaikuttavat antamaasi arvosanaan).
Rekisteröitynyt 04.10.2008
02.12.2009 klo 15.37
02.12.2009 klo 17.04
02.12.2009 klo 17.31
Ei todellakaan mikään loistava peli. Uncharted 2 on sellainen, ei tämä ei ei ei ei, ja grafiikka ei todellakaan yllä charatedin tasolle. Yhdyn täysin Renon mielipiteeseen.
Jeejee Crysis-charted 2, nyt vuoden ylihypetetyin ja -arvostetuin peli myös trollien suosikkina. Ja voi vittu mitä vinkumista Renolta, itsellä ikinä bugittanut mihinkään ja minkäs sille voi jos olet paska pelaamaan. Tämä on loistava peli, piste. Ette vaan osaa.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
02.12.2009 klo 20.28
Kontrollit ovat mahdottomia! Ezio pomppii sinne tänne pienestäkin vahinko painalluksesta, tai sitten hän ei liiku ollenkaan.
Itsellä oli myös ongelmia alussa, mutta kun kontrolleihin tottuu ja niitä oppii käyttämään oikein niin liikkuminen toimii sujuvasti.
Normaalit itsestään selvyydet ovat kateissa esim, jos ostat vaatteet niin ne eivät säily vaan jos kokeiletkin muuta väriä niin joudut ostamaan sen uudelleen, jonka aluksi ostit.
Ainakin Villassa sain valkoisen värjäyksen takaisin ilmaiseksi.
Peli on täynnä kaikkia ihmeellisyyksiä ja grafiikka on ihmisten kohdalla aivan kamalaa. Silmät varsinkin poukkoilevat minne sattuu. En uskoisi peliä PS3:sen peliksi, ellei kaupunki näyttäisi sellaiselta kuin se näyttää..
Ihmiset eivät näytä aidoilta, mutta ei ne sieltä huonoimmasta päästäkään ole, jos verrataan muihin tämän sukupolven peleihin. Hahmojen silmissä en ole huomannut mitään poukkoilua.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
03.12.2009 klo 12.52
03.12.2009 klo 13.03
Itsekin olen huomannut bugailua ja muutkin seikat ärsyttävät, mutta toki, sekin on vain minun mielipiteeni. Täällä on turha ryhtyä haukkumaan toisia jos jolla kulla on muunlainen mielipide.
Ja BTW, on ollut juttua että Ubi on lahjonut/kiristänyt peliarvostelijoita, jotta nämä antaisivat hyviä arvosanoja, joten en yhtään ihmettele Renon kommenttia siitäkään.
Jokaisella on omat mielipiteensä, turha niistä on tapella.
Rekisteröitynyt 26.11.2009
03.12.2009 klo 13.15
Ja totta. Tuo oli minun mielipiteeni, mutta en minä yleistä enkä hauku. Itse en vain pitänyt pelistä niin paljon. Odotin peliltä mahdottoman hyvää suoritusta ja siksi pettymykseni olikin niin suuri kun peli ei ollut odotusteni mukainen. :/
En tiedä onko minun versiossani vikaa, mutta tosiaan, koska olen itse tyttö en tuijottele pelihahmojen tissevakoa (mitä oletettavasti ainakin miespuoliset henkilöt tekevät) tai mitään muutakaan paikkaa vaan katselen kokonaisuudessaan kasvoja joista sitten silmät näkyvät parhaiten xD Varsinkin Firenzessä oltaessa, videopätkissä ihmisten (paitsi ezion) silmät pomppivat eri suuntiin ja ovat todella koomista katseltavaa.
Olen pahoillani jos jollakin kummallisella tavalla loukkasin jotakuta kertomalla oman mielipiteeni. Itse vain petyin pahasti peliin ja siksi arvostelin sen näin omilla sanoillani. Pahoitteluni :)
Rekisteröitynyt 11.04.2007
03.12.2009 klo 17.33
Czerwony - Tosiaan, itse juoksentelen joka paikkaan päätä pahkaa, jotta pitkien välimatkojen taittaminen sujuisi nopeammin. Aika outoa jos tosiaan on näin tämä kontrolli juttu... Täytyy kokeilla.
Ja totta. Tuo oli minun mielipiteeni, mutta en minä yleistä enkä hauku. Itse en vain pitänyt pelistä niin paljon. Odotin peliltä mahdottoman hyvää suoritusta ja siksi pettymykseni olikin niin suuri kun peli ei ollut odotusteni mukainen. :/
En tiedä onko minun versiossani vikaa, mutta tosiaan, koska olen itse tyttö en tuijottele pelihahmojen tissevakoa (mitä oletettavasti ainakin miespuoliset henkilöt tekevät) tai mitään muutakaan paikkaa vaan katselen kokonaisuudessaan kasvoja joista sitten silmät näkyvät parhaiten xD Varsinkin Firenzessä oltaessa, videopätkissä ihmisten (paitsi ezion) silmät pomppivat eri suuntiin ja ovat todella koomista katseltavaa.
Olen pahoillani jos jollakin kummallisella tavalla loukkasin jotakuta kertomalla oman mielipiteeni. Itse vain petyin pahasti peliin ja siksi arvostelin sen näin omilla sanoillani. Pahoitteluni :)
Villis lukee alkuperäisen viestini uudelleen ja sanoo missä minä ketään haukun tai kiellän toisten mielipiteet. Tämä ei tarkoitukseni ollut enkä tätä havainnut viestissäni. Osia tekstistäni voi tulkita 'tappeluksi', melko agressiivisen sävyinen se paikotellen oli, mutta ketään ei ollut tarkoitus loukata .
19.12.2009 klo 14.05
23.12.2009 klo 03.16
26.12.2009 klo 16.06
Muutaman tunnin ensikosketuksen perusteella todellakin vuoden pelitapauksia. Saa ykkösen näyttämään enginen demolta. Nyt mukana ihan aito juoni, ihan aitoja hahmoja ja ihan aitoa tekemistä.
26.12.2009 klo 16.08
02.06.2010 klo 00.45
30.06.2010 klo 15.27
... Ensimmäinen osa oli jotenkin niin kankea, että jos pelin dynaamisuutta on todellakin onnistuttu parantamaan noin paljon niin tuohan voisi jo ilokseen pelata. Tosin pelaisin varmaan muutenkin kun haluan tietää miten tarina jatkuu. :)
Vaan kun ei tarina jatku, vaan alkaa ihan toisen tyypin (Ezion) tarina...
30.06.2010 klo 19.44
... Ensimmäinen osa oli jotenkin niin kankea, että jos pelin dynaamisuutta on todellakin onnistuttu parantamaan noin paljon niin tuohan voisi jo ilokseen pelata. Tosin pelaisin varmaan muutenkin kun haluan tietää miten tarina jatkuu. :)
Vaan kun ei tarina jatku, vaan alkaa ihan toisen tyypin (Ezion) tarina...
Tai siis tavallaan jatkuu, sen Desmontin tarina jatkuu, mutta Altairin ei.
Kirjoita kommentti