Mortal Kombat 1
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Tappelupelit |
Pelaajia: | 1-2, verkkopeli |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | NetherRealm Studios |
Julkaisija: | Warner Bros. Interactive Entertainment |
Julkaisupäivä: | 19.09.2023 |
Pelin kotisivut |
Ja Liu Kang sanoi:
Kun tässä äskettäin menin kysymään, löytyisikö Mortal Kombat 1:ä erään paikallisen mestan konsoleilla pelattavaksi, minulle vastattiin että kyllä, Mortal Kombat Arcade Kollection löytyy. Voinee siis sanoa, että Netherrealm on varmasti tahallaan tehnyt oikeasta pelistä puhumisesta vaikeaa. On olemassa Mortal Kombat, joka on julkaistu vuonna 1992. Sitten on Mortal Kombat, joka on julkaistu vuonna 2009 - ja nyt pelataan peliä nimeltä Mortal Kombat 1, joka on julkaistu vuonna 2023.
Pelin nimi selittyy pitkälti sen tarinan lähtökohdilla. Mortal Kombat 11:n tarinatilan lopussa tulen jumala Liu Kang meni ajassa taaksepäin ja loi maailman uudelleen. Luvassa oli rauhallisempi aikakausi, jossa on mahdollisimman vähän sotaa ja väkivaltaa. Liu Kangin luotsaama maailma on monella tapaa erilainen: Raiden on nuori Shaolin-munkki, Sub-Zero ja Scorpion taas veljeksiä. Jopa arkkipaha Shang Tsung on lähinnä kerjäläiseen verrattava petkuttaja.
Liu Kangin harmiksi moni asia on kuitenkin pysynyt samana ja suunta on ainoastaan huonompaan. Ensimmäisen Mortal Kombat -turnauksen jälkeen purkautuu vyyhti, jonka kautta alkaa seikkailu halki eri maiden ja mantujen.
Kuten aina, Mortal Kombatin tarinatila on pelin mainostetuin asia - ja sen huomaa. Tarinaa seuratessa tunnit menivät hujauksessa, joskin loppupuolella pakka hajoaa vähän käsistä. Koko kuviota paljastamatta, hahmoja on loppupuolella liikaa eikä tarina ehdi keskittymään yhteenkään niistä kunnolla.
Muuna yksinpelitarjontana pelissä on klassinen pelihallitila, sekä Invasions, jossa ropemaisesti noustaan tasoissa ja ansaitaan hahmolle rompetta. Yksinpelattavaa siis on riittämiin ja Invasionsissa on ajatuksen tasolla jopa yritystä. Valitettavasti toteutus on verrattavissa mobiilipeliin – ja suuri osa sen taisteluista tuntuu jopa epäreiluilta.
Kaikki tämä pyörii varsinaisen pelin päätilan ympärillä, ja se onkin ehkä monimutkaisinta Mortal Kombatia hetkeen. Jokaiseen matsiin valitaan oman hahmon lisäksi “kameo” eli apuri, joka tuo mukanaan erinäisiä apuja. Osa niistä aiheuttaa suoraa vahinkoa, toiset taas auttavat esimerkiksi tulipallojen läpi pääsemisessä. Apurit muuttavat myös hahmon energian määrää, joten hyvällä apurilla voi muuttaa heiveröisemmänkin hahmon vähän kestävämmäksi.
Nopeatempoisen mähinän lisäksi silmällä pitää pitää apuria, vihollisen apuria, erikoisliikemittaria ja fatal blow -nimistä paniikkiliikettä. Erikoisliikemittaria käytetään parempien liikkeiden lisäksi myös komboista ulos pääsemiseen.
Mortal Kombat 1 on siis monella tapaa haastava jo ennen kuin päästään nettipeliin. Netin puolella kannattaa todellakin olla kaikki edellä mainittu hallussa, sillä siellä suurin osa pelaajista tietää jo, mitä tehdä. Jos itse ei tiedä, jää auttamatta jalkoihin.
Valitettavasti nettipeli ei ole saanut sen kummempia muutoksia ennakkotestiin verrattuna. Yhteydet ovat kaikkea erinomaisesta lähes pelikelvottomaan, minkä lisäksi pc-puolella ei voi edes luottaa pelaajien rautaan. Osa pelaajista pelaa peliä, vaikka se pyörisi heillä puolinopeudella. Itse en moista peliä oikein jaksaisi.
Tämän kaiken lisäksi Mortal Kombat 1 ei ilmoita sen kummemmin, minkälaista pelaajaa se on vastukseksi tarjoamassa. Yhteys näkyy ainoastaan pinginä, mutta se ei välttämättä kerro koko tarinaa: Jos vastapuolella on käytössä esimerkiksi langaton yhteys, voi matsi muuttua nopeasti silkinpehmeästä pelikelvottomaksi.
Toisin kuin monissa muissa genren peleissä, peliä etsiessä ei voi kuluttaa aikaa tekemällä jotain muuta. Toivottavasti jossain vaiheessa edes mahdollisuus harjoitella liikkeitään mahdollistetaan, sillä pelkän latausruudun tuijottaminen ei vain ole tältä vuosikymmeneltä. Ristiinpelaamista eri alustojen välillä ei myöskään tarjota.
Mortal Kombat on monessa asiassa ollut esimerkkinä genrelle, mutta tällä kertaa moni jopa edellisistä peleistä puuttuva ominaisuus loistaa poissaolollaan. Mortal Kombat 1 on oikein toimiva peli varsinkin yksinpelipuolella ja silloin, kun netistä löytää oikean pelikumppanin. Jälkimmäinen ei välttämättä löydy kuitenkaan ihan silkkoja rankattuja matseja pelaamalla, mikä on sääli.
MK1 ei todellakaan ole huono peli - ei edes keskinkertainen, mutta ehkä Mortal Kombatin olisi jälleen aika uudistaa itseään isommin.
Pelin nimi selittyy pitkälti sen tarinan lähtökohdilla. Mortal Kombat 11:n tarinatilan lopussa tulen jumala Liu Kang meni ajassa taaksepäin ja loi maailman uudelleen. Luvassa oli rauhallisempi aikakausi, jossa on mahdollisimman vähän sotaa ja väkivaltaa. Liu Kangin luotsaama maailma on monella tapaa erilainen: Raiden on nuori Shaolin-munkki, Sub-Zero ja Scorpion taas veljeksiä. Jopa arkkipaha Shang Tsung on lähinnä kerjäläiseen verrattava petkuttaja.
Uusi maailma, uudet kujeet
Liu Kangin harmiksi moni asia on kuitenkin pysynyt samana ja suunta on ainoastaan huonompaan. Ensimmäisen Mortal Kombat -turnauksen jälkeen purkautuu vyyhti, jonka kautta alkaa seikkailu halki eri maiden ja mantujen.
Kuten aina, Mortal Kombatin tarinatila on pelin mainostetuin asia - ja sen huomaa. Tarinaa seuratessa tunnit menivät hujauksessa, joskin loppupuolella pakka hajoaa vähän käsistä. Koko kuviota paljastamatta, hahmoja on loppupuolella liikaa eikä tarina ehdi keskittymään yhteenkään niistä kunnolla.
Muun sisällön epätasaisuus hämmentää
Muuna yksinpelitarjontana pelissä on klassinen pelihallitila, sekä Invasions, jossa ropemaisesti noustaan tasoissa ja ansaitaan hahmolle rompetta. Yksinpelattavaa siis on riittämiin ja Invasionsissa on ajatuksen tasolla jopa yritystä. Valitettavasti toteutus on verrattavissa mobiilipeliin – ja suuri osa sen taisteluista tuntuu jopa epäreiluilta.
Kaikki tämä pyörii varsinaisen pelin päätilan ympärillä, ja se onkin ehkä monimutkaisinta Mortal Kombatia hetkeen. Jokaiseen matsiin valitaan oman hahmon lisäksi “kameo” eli apuri, joka tuo mukanaan erinäisiä apuja. Osa niistä aiheuttaa suoraa vahinkoa, toiset taas auttavat esimerkiksi tulipallojen läpi pääsemisessä. Apurit muuttavat myös hahmon energian määrää, joten hyvällä apurilla voi muuttaa heiveröisemmänkin hahmon vähän kestävämmäksi.
Rompetta riittää
Nopeatempoisen mähinän lisäksi silmällä pitää pitää apuria, vihollisen apuria, erikoisliikemittaria ja fatal blow -nimistä paniikkiliikettä. Erikoisliikemittaria käytetään parempien liikkeiden lisäksi myös komboista ulos pääsemiseen.
Mortal Kombat 1 on siis monella tapaa haastava jo ennen kuin päästään nettipeliin. Netin puolella kannattaa todellakin olla kaikki edellä mainittu hallussa, sillä siellä suurin osa pelaajista tietää jo, mitä tehdä. Jos itse ei tiedä, jää auttamatta jalkoihin.
Verkossa valitettavaa viivettä
Valitettavasti nettipeli ei ole saanut sen kummempia muutoksia ennakkotestiin verrattuna. Yhteydet ovat kaikkea erinomaisesta lähes pelikelvottomaan, minkä lisäksi pc-puolella ei voi edes luottaa pelaajien rautaan. Osa pelaajista pelaa peliä, vaikka se pyörisi heillä puolinopeudella. Itse en moista peliä oikein jaksaisi.
Tämän kaiken lisäksi Mortal Kombat 1 ei ilmoita sen kummemmin, minkälaista pelaajaa se on vastukseksi tarjoamassa. Yhteys näkyy ainoastaan pinginä, mutta se ei välttämättä kerro koko tarinaa: Jos vastapuolella on käytössä esimerkiksi langaton yhteys, voi matsi muuttua nopeasti silkinpehmeästä pelikelvottomaksi.
Taattua tavaraa, totta tosiaan
Toisin kuin monissa muissa genren peleissä, peliä etsiessä ei voi kuluttaa aikaa tekemällä jotain muuta. Toivottavasti jossain vaiheessa edes mahdollisuus harjoitella liikkeitään mahdollistetaan, sillä pelkän latausruudun tuijottaminen ei vain ole tältä vuosikymmeneltä. Ristiinpelaamista eri alustojen välillä ei myöskään tarjota.
Mortal Kombat on monessa asiassa ollut esimerkkinä genrelle, mutta tällä kertaa moni jopa edellisistä peleistä puuttuva ominaisuus loistaa poissaolollaan. Mortal Kombat 1 on oikein toimiva peli varsinkin yksinpelipuolella ja silloin, kun netistä löytää oikean pelikumppanin. Jälkimmäinen ei välttämättä löydy kuitenkaan ihan silkkoja rankattuja matseja pelaamalla, mikä on sääli.
MK1 ei todellakaan ole huono peli - ei edes keskinkertainen, mutta ehkä Mortal Kombatin olisi jälleen aika uudistaa itseään isommin.
Mortal Kombat 1 (Tietokonepelit)
Oikein toimivaa jatkoa edelliselle Mortal Kombatille, mutta nykyinen tyyli on ehkä jo vähän liiankin nähty.
- Taistelujärjestelmässä oikein mukavasti opeteltavaa ja variaatiota
- Tarinassa on menoa ja meininkiä
- Tarinatilan ulkopuoliset yksinpelitilat tylsää grindiä
- Nettipeliä voisi hioa vielä pari hetkeä
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti