Exoprimal
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1-4 pelaajan moninpeli |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | Capcom |
Julkaisija: | Capcom |
Julkaisupäivä: | 14.07.2023 |
Pelin kotisivut |
CAPCOM POTKAISI PAHASTI TYHJÄÄN
Toimittajan huomautus: Tekstissä ja kuvakaappauksissa saattaa tulla esille asioita, jotka voidaan luokitella spoilereiksi.
Capcomin kehittämä ja julkaisema dinosauruspeli Exoprimal herätti V2.fi:n ennakossa ristiriitaisia tunnelmia. Testijakson jälkeen mietityttämään jäi pelin pitkäikäisyys ja 60 euron hintalappu. Virallisen julkaisun ja uusien yhteensä noin 16 tunnin pelisessioiden jälkeen on todettava, että valitettavasti samat asiat mietityttävät edelleen.
Kuten ennakkovaiheessa, myös julkaisuversiossa on pelattavissa ainoastaan Dino Survival -pelimuoto. Nykyisin alkuvalikosta voi valita, haluaako otella toista joukkuetta vastaan PvE- vai PvP-tehtävissä. Mikäli antaa pelin valita kumpaa tehtävämuotoa pelataan, palkitaan pelaaja ylimääräisillä XP-pisteillä. Satunnaisesti generoituvat ottelut ovat itse asiassa hauskempia, sillä vasta loppumetreillä paljastuu, joutuuko taistelemaan toista joukkuetta vastaan naamatusten vai painivatko kummatkin omien dinosaurusongelmiensa kanssa. Käytännössä ottelut ovat kilpajuoksua aikaa vastaan ja nopeiten edennyt joukkue voittaa. Kokemukseni perusteella hyvin usein alusta alkaen johdossa ollut tiimi voittaa, ellei joukkue tee todella radikaalia virhettä. Otteluiden yleiseen kulkuun kaipaisi hieman tasapainoa, sillä jo alussa langetettu tappiofiilis saa joukkueen pelaamaan räkäposkessa tai lähtemään ottelusta kesken kaiken pois.
Otteluiden välissä nähdään vilauksia tarinasta, joka osoittautui matkan varrella oivalliseksi kokonaisuudeksi. Tarjolla ei ole B-luokan höttöä, vaikka niin voisi olettaa, vaan kerrottavana on vakavahenkinen tarina. Minulla ei ollut odotuksia kertomuksen suhteen, mutta huomasin jossain vaiheessa odottavani seuraavaa palasta tarinaan. Videopätkien tiputteleminen pitkin moninpeliotteluita on edelleen ristiriitaista, sillä tarina etenee satunnaisesti ja varoittamatta. Selkeämpää olisi ollut pitää kampanja kokonaan erillään moninpelistä ja rakentaa tarinan ympärille omat tehtävät. Yhteensä noin tunnin mittaisen videopätkän näkeminen vaatii noin 50 ottelun pelaamisen, joka on paljon vaadittu.
Vielä isompi outous koskee itse otteluita, sillä ne muuttuvat hissukseen paremmiksi ja kiinnostavammksi, kun pelaa pidemmälle. Tätä ei kuitenkaan voi mitenkään ennakkoon ennustaa, eikä Capcom sitä mainosta. Esimerkiksi ensimmäinen ottelu ja 20:s matsi saattavat olla kuin yö ja päivä. Ongelmana silti on, että ottelut puuduttavat nopeasti ja mieleen hiipii ajatus siitä, että vaihtelusta huolimatta on nähnyt jo kaiken. Mukana ei ole edistymispalkkia tai muutakaan indikaattoria, joka kertoisi, että pelaamista kannattaa oikeasti jatkaa.
Exoprimal ei onnistu koukuttamaan samalla tavalla kuin muut tunnetut verkkopelit, sillä siitä puuttuu se jokin. Parhaimmillaan matsit ovat noin 30 ottelun jälkeen, kun mukaan heitetään uudenlaisia tehtäviä ja dinosauruksia. Myönnän, että myös minulta meinasi usko loppua, enkä pidä tavasta, jolla Capcom “pimittää” tietoa pelaajalta, kun tuskanhiki valuu samoja kenttiä rämpiessä jo alkuvaiheessa. Luulen, että moni lopettaa dinosaurusten tappamisen liian varhain, poistaa pelin ja pahimmillaan pyytää rahanpalautusta. Herää kysymys, mikseivät ottelut voi olla hyviä heti alusta alkaen, jolloin mielenkiinto matseja kohtaan säilyisi.
Eksopukuja käyttävistä sankareista jäi hyvä fiilis, vaikkakin jotkut hahmot ovat kyvyiltään toisiaan huomattavasti vahvempia. Oma suosikkini oli assault-luokkaan kuuluva Barrage, joka paukuttelee erilaisia pommeja niin maan tasalta kuin yläilmoista. Tulostaulukkoja katsoessa huomasin, että Barragen lisäksi eniten vahinkoa tekee parantajiin kuuluva Witchdoctor. Hahmojen Exo-asujen ulkoasuja ja erikoiskykyjä pääsee muokkaamaan otteluista jaettavalla valuutalla. Erikoiskyvyt avautuvat ostettavaksi pitkin matkaa, joten parhaimmillaan sankari on vasta useiden pelituntien jälkeen. Vaikka tiimipeleissä on tärkeä pitää huolta koko joukkueesta, on selvää, että osa hahmoista on jo tällä hetkellä muita tehokkaampia.
Mikäli Capcom haluaa, että Exoprimalia voisi pelata tosissaan, pitäisi mukaan lisätä ranked-otteluita ja esimerkiksi Overwatchin käyttämä luokkahaku, jossa pelaajan on valittava etukäteen pelattava rooli. Nyt vastaan voi tulla mitä vaan, sillä jokainen saa valita saman sankarin, jos niin haluaa. Lisäksi mukaan on lisättävä sanktiot, mikäli ottelusta poistuu ennen sen päättymistä. Ilman rankedia Exoprimalista ei voi tulla vakavasti otettavaa moninpeliä. Kilpailullisen pelitilan lisäämisen ongelmana on kuitenkin pelaajamäärä.
Julkaisun aikoihin Steamin kautta serverillä hippaloi yli 4000 pelaajaa, mutta nyt luku pyörii noi 300-500 välissä muutamia 600-700 piikkejä lukuun ottamatta. Alhaiset pelaajamäärät aiheuttavat ongelmia jo nyt, sillä otteluihin lisättiin puuttuvien pelaajien tilalle botteja. Yhdessä vaiheessa koko vastajoukkue yhtä pelaajaa lukuun ottamatta oli botteja. Toki Exoprimal on julkaistu myös muille alustoille ja mukana on crossplay-ominaisuus, joka helpottaa pelikumppaneiden löytymistä. Harmillisesti yhdessä ystävien kanssa otteluihin ei voi lähteä, sillä mukana ei ole minkäänlaista party-systeemiä. Capcomin halu julkaista vuonna 2023 moninpeli ilman mahdollisuutta pelata ystävien kanssa kummastuttaa todella paljon.
Capcom on kuitenkin luvannut lisätä ensi kauden aikana mukaan uusia karttoja ja hahmoihin käyviä päivityshärpäkkeitä. Lisäksi luvassa on yhteistyö Street Fighter 6:n kanssa. Kolmannella kaudella mukaan saapuu uusi dinosaurus ja Monster Hunter -yhteistyö. Nykyisen roadmapin perusteella uusia pelimuotoja ei ole luvassa ainakaan tämän vuoden puolella eikä myöskään alkutalvesta. Myöskään ystävien kanssa pelaamisen mahdollisuuksista ei ole kerrottu. Valitettavasti nämä olisivat juuri ne lisäykset, jota Exoprimal seuraavaksi tarvitsisi.
Teknisesti kokonaisuus on kuitenkin onnistunut. Omalla tietokoneella kaikki pyöri moitteetta, mikä hieman yllätti. Nykypäivänä lähes kaikissa julkaisuissa on joitain teknisiä ongelmia, mutta Exoprimalin kanssa en kokenut mitään. Capcom on pitänyt sentään teknisistä laatuvaatimuksistaan kiinni, vaikka muun osuuden vaatimuksista on tunnuttu joustavan.
Tuntuu, että nyt julkaistu versio on lähes identtinen betan kanssa ja saamme edelleen odottaa sitä oikeaa lopullista versiota. Menestystä hidastaa 60 euron hintalappu, jonka päälle pitäisi maksaa vielä 10 euron kausipassi, jos haluaa päästä nauttimaan sen tuomasta sälävalikoimasta. Olen kokeillut vuosien varrella useita maksullisia moninpelejä, joiden olen ennustanut päätyvät maksuttoman kokeilun jälkeen joko suosioon tai romukoppaan. Luulen, että Exoprimalin kohtalo on sama. Mikäli Capcom taipuu, käy dinot free to play -tittelin alla kokeilussa, mutta pahoin pelkään, että serverit sulkeutuvat ennen kuin yleisö löytää pelin pariin.
PC-tiedot: Nvidia RTX 3080, 10 GB, AMD Ryzen 9 5900X, 16 GB DDR4 3200MHz RAM
Capcomin kehittämä ja julkaisema dinosauruspeli Exoprimal herätti V2.fi:n ennakossa ristiriitaisia tunnelmia. Testijakson jälkeen mietityttämään jäi pelin pitkäikäisyys ja 60 euron hintalappu. Virallisen julkaisun ja uusien yhteensä noin 16 tunnin pelisessioiden jälkeen on todettava, että valitettavasti samat asiat mietityttävät edelleen.
Kuten ennakkovaiheessa, myös julkaisuversiossa on pelattavissa ainoastaan Dino Survival -pelimuoto. Nykyisin alkuvalikosta voi valita, haluaako otella toista joukkuetta vastaan PvE- vai PvP-tehtävissä. Mikäli antaa pelin valita kumpaa tehtävämuotoa pelataan, palkitaan pelaaja ylimääräisillä XP-pisteillä. Satunnaisesti generoituvat ottelut ovat itse asiassa hauskempia, sillä vasta loppumetreillä paljastuu, joutuuko taistelemaan toista joukkuetta vastaan naamatusten vai painivatko kummatkin omien dinosaurusongelmiensa kanssa. Käytännössä ottelut ovat kilpajuoksua aikaa vastaan ja nopeiten edennyt joukkue voittaa. Kokemukseni perusteella hyvin usein alusta alkaen johdossa ollut tiimi voittaa, ellei joukkue tee todella radikaalia virhettä. Otteluiden yleiseen kulkuun kaipaisi hieman tasapainoa, sillä jo alussa langetettu tappiofiilis saa joukkueen pelaamaan räkäposkessa tai lähtemään ottelusta kesken kaiken pois.
Tarinan nähdäkseen on pelattava monta tylsää ottelua
Otteluiden välissä nähdään vilauksia tarinasta, joka osoittautui matkan varrella oivalliseksi kokonaisuudeksi. Tarjolla ei ole B-luokan höttöä, vaikka niin voisi olettaa, vaan kerrottavana on vakavahenkinen tarina. Minulla ei ollut odotuksia kertomuksen suhteen, mutta huomasin jossain vaiheessa odottavani seuraavaa palasta tarinaan. Videopätkien tiputteleminen pitkin moninpeliotteluita on edelleen ristiriitaista, sillä tarina etenee satunnaisesti ja varoittamatta. Selkeämpää olisi ollut pitää kampanja kokonaan erillään moninpelistä ja rakentaa tarinan ympärille omat tehtävät. Yhteensä noin tunnin mittaisen videopätkän näkeminen vaatii noin 50 ottelun pelaamisen, joka on paljon vaadittu.
Vielä isompi outous koskee itse otteluita, sillä ne muuttuvat hissukseen paremmiksi ja kiinnostavammksi, kun pelaa pidemmälle. Tätä ei kuitenkaan voi mitenkään ennakkoon ennustaa, eikä Capcom sitä mainosta. Esimerkiksi ensimmäinen ottelu ja 20:s matsi saattavat olla kuin yö ja päivä. Ongelmana silti on, että ottelut puuduttavat nopeasti ja mieleen hiipii ajatus siitä, että vaihtelusta huolimatta on nähnyt jo kaiken. Mukana ei ole edistymispalkkia tai muutakaan indikaattoria, joka kertoisi, että pelaamista kannattaa oikeasti jatkaa.
Exoprimal ei onnistu koukuttamaan samalla tavalla kuin muut tunnetut verkkopelit, sillä siitä puuttuu se jokin. Parhaimmillaan matsit ovat noin 30 ottelun jälkeen, kun mukaan heitetään uudenlaisia tehtäviä ja dinosauruksia. Myönnän, että myös minulta meinasi usko loppua, enkä pidä tavasta, jolla Capcom “pimittää” tietoa pelaajalta, kun tuskanhiki valuu samoja kenttiä rämpiessä jo alkuvaiheessa. Luulen, että moni lopettaa dinosaurusten tappamisen liian varhain, poistaa pelin ja pahimmillaan pyytää rahanpalautusta. Herää kysymys, mikseivät ottelut voi olla hyviä heti alusta alkaen, jolloin mielenkiinto matseja kohtaan säilyisi.
Eksopukuja käyttävistä sankareista jäi hyvä fiilis, vaikkakin jotkut hahmot ovat kyvyiltään toisiaan huomattavasti vahvempia. Oma suosikkini oli assault-luokkaan kuuluva Barrage, joka paukuttelee erilaisia pommeja niin maan tasalta kuin yläilmoista. Tulostaulukkoja katsoessa huomasin, että Barragen lisäksi eniten vahinkoa tekee parantajiin kuuluva Witchdoctor. Hahmojen Exo-asujen ulkoasuja ja erikoiskykyjä pääsee muokkaamaan otteluista jaettavalla valuutalla. Erikoiskyvyt avautuvat ostettavaksi pitkin matkaa, joten parhaimmillaan sankari on vasta useiden pelituntien jälkeen. Vaikka tiimipeleissä on tärkeä pitää huolta koko joukkueesta, on selvää, että osa hahmoista on jo tällä hetkellä muita tehokkaampia.
Pelaajat katoavat ja botit saapuvat tilalle
Mikäli Capcom haluaa, että Exoprimalia voisi pelata tosissaan, pitäisi mukaan lisätä ranked-otteluita ja esimerkiksi Overwatchin käyttämä luokkahaku, jossa pelaajan on valittava etukäteen pelattava rooli. Nyt vastaan voi tulla mitä vaan, sillä jokainen saa valita saman sankarin, jos niin haluaa. Lisäksi mukaan on lisättävä sanktiot, mikäli ottelusta poistuu ennen sen päättymistä. Ilman rankedia Exoprimalista ei voi tulla vakavasti otettavaa moninpeliä. Kilpailullisen pelitilan lisäämisen ongelmana on kuitenkin pelaajamäärä.
Julkaisun aikoihin Steamin kautta serverillä hippaloi yli 4000 pelaajaa, mutta nyt luku pyörii noi 300-500 välissä muutamia 600-700 piikkejä lukuun ottamatta. Alhaiset pelaajamäärät aiheuttavat ongelmia jo nyt, sillä otteluihin lisättiin puuttuvien pelaajien tilalle botteja. Yhdessä vaiheessa koko vastajoukkue yhtä pelaajaa lukuun ottamatta oli botteja. Toki Exoprimal on julkaistu myös muille alustoille ja mukana on crossplay-ominaisuus, joka helpottaa pelikumppaneiden löytymistä. Harmillisesti yhdessä ystävien kanssa otteluihin ei voi lähteä, sillä mukana ei ole minkäänlaista party-systeemiä. Capcomin halu julkaista vuonna 2023 moninpeli ilman mahdollisuutta pelata ystävien kanssa kummastuttaa todella paljon.
Capcom on kuitenkin luvannut lisätä ensi kauden aikana mukaan uusia karttoja ja hahmoihin käyviä päivityshärpäkkeitä. Lisäksi luvassa on yhteistyö Street Fighter 6:n kanssa. Kolmannella kaudella mukaan saapuu uusi dinosaurus ja Monster Hunter -yhteistyö. Nykyisen roadmapin perusteella uusia pelimuotoja ei ole luvassa ainakaan tämän vuoden puolella eikä myöskään alkutalvesta. Myöskään ystävien kanssa pelaamisen mahdollisuuksista ei ole kerrottu. Valitettavasti nämä olisivat juuri ne lisäykset, jota Exoprimal seuraavaksi tarvitsisi.
Teknisesti kokonaisuus on kuitenkin onnistunut. Omalla tietokoneella kaikki pyöri moitteetta, mikä hieman yllätti. Nykypäivänä lähes kaikissa julkaisuissa on joitain teknisiä ongelmia, mutta Exoprimalin kanssa en kokenut mitään. Capcom on pitänyt sentään teknisistä laatuvaatimuksistaan kiinni, vaikka muun osuuden vaatimuksista on tunnuttu joustavan.
Tuntuu, että nyt julkaistu versio on lähes identtinen betan kanssa ja saamme edelleen odottaa sitä oikeaa lopullista versiota. Menestystä hidastaa 60 euron hintalappu, jonka päälle pitäisi maksaa vielä 10 euron kausipassi, jos haluaa päästä nauttimaan sen tuomasta sälävalikoimasta. Olen kokeillut vuosien varrella useita maksullisia moninpelejä, joiden olen ennustanut päätyvät maksuttoman kokeilun jälkeen joko suosioon tai romukoppaan. Luulen, että Exoprimalin kohtalo on sama. Mikäli Capcom taipuu, käy dinot free to play -tittelin alla kokeilussa, mutta pahoin pelkään, että serverit sulkeutuvat ennen kuin yleisö löytää pelin pariin.
PC-tiedot: Nvidia RTX 3080, 10 GB, AMD Ryzen 9 5900X, 16 GB DDR4 3200MHz RAM
Exoprimal (Tietokonepelit)
Dinomättö olisi voinut menestyä omalaatuisen idean vuoksi, mutta Capcomin päätösten takia luvassa on luultavasti jälleen yksi unohdettu verkkopeli.
- Omalaatuinen idea, joka on uskallettu toteuttaa
- Dinosaurukset kiinnostavat aina
- Tekninen toimivuus
- Kampanjan tarina on hyvä
- Liian kallis
- Hintaansa nähden liian vähän tekemistä
- Ei voi pelata ystävien kanssa
- Jo nyt mukana on botteja
- Tulevaisuuden roadmap ei sisällä tärkeimpiä uudistuksia
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti