Tuorein sisältö

Roller Champions

Arvioitu: Xbox Series X
Genre: Urheilupelit
Pelaajia: 1-3
Ikärajoitus: 7
Kehittäjä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Julkaisupäivä: 25.05.2022
Pelin kotisivut
Miia Lyyra

18.07.2022 klo 21.47 | Luettu: 2646 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

OTA PALLO KÄTEEN JA RULLAA NIIN LUJAA KUIN LUISTIMILLA PÄÄSET
Kaaduin ennen juhannusta skeittilaudalla ja nyt kovasti odottanut, että polveni paranisi jälleen rullailukuntoon. Odotellessa onkin ollut hyvä tutustua Ubisoftin uuteen ilmaispeli Roller Championsiin. Kyseessä on taitopohjainen PvP-joukkuepeli, jossa kaksi kolmen hengen joukkuetta taistelee ottelun voitosta. Laji on sekoitus roller derbyä ja koripalloa, ja vauhti voi kiihtyä aina jopa 150 kilometriin tunnissa.



Identtiset kentät eivät herätä innostusta


Roller Championsissa pelaajat kiertävät roller derbystä tuttua ovaalin muotoista rataa pallo kädessään. Joukkueiden tehtävänä on saada kuljetettua palloa vähintään neljän seinämän lävitse, jonka jälkeen tiimi voi yrittää maalintekoa. Mikäli tiimi onnistuu pitämään palloa hallussaan useamman kierroksen ajan putkeen, saa tehdystä maalista enemmän pisteitä. Ottelu loppuu, kun toinen joukkue saa vähintään viisi pistettä tai kun peliaika loppuu, jolloin voittajaksi kruunataan eniten pisteitä saanut tiimi. Vastajoukkueen aikeita voi puolestaan terrorisoida esimerkiksi kamppaamalla muita pelaajia, jolloin pallo lipeää kädestä. Aluksi säännöt tuntuvat hankalilta ja pelaaja pistetään käymään lävitse kaksi eri tutoriaalia. Ohjeet kuulostavat kuitenkin monimutkaisemmilta, kuin ne todellisuudessa ovat ja jo muutaman ottelun jälkeen säännöt selkiytyvät.


Mukana on muutamia pelitiloja: tavallinen, kilpailullinen ranked sekä Surprise Event. Testijakson aikana pelatut ottelut olivat hyvin erilaisia, sillä toisissa matseissa voitto tuli muutamassa minuutissa, kun taas toisissa otteluissa jouduttiin turvautumaan jatkoajalle. Osa tiimiläisistä luottaa yhteispelaamiseen, mutta mahtui mukaan sooloilijoitakin, jotka kiisivät radalla yksin eteenpäin. Roller Championsin hahmojen pelimekaniikka sai minut positiivisesti hämilleni. Alussa opettelua riittää pelkästään luistelun opettelussa ja tiukkojen käännösten tekemisessä. Kokeneemmat pelaajat taas tekevät hurjia temppuja yläilmoissa ja saavat aikaiseksi maaleja mitä hienoimpien kikkojen vauhdittamana. Esimerkiksi maalihidastuksista on ilo katsoa kokeneempien pelaajien taktiikoita.


Kaikki ottelut pelataan kolmessa eri kaupungissa, mutta kenttien erilaisuus tulee ilmi ainoastaan visuaalisesti. Radat ovat muuten identtisiä, joten pelimekaniikka ja hiotut taktiikat toimivat leikkaa ja liimaa -periaatteella radalta toiselle. Tämä on ehdottomasti Roller Championsin suurin ongelma, sillä ottelut eivät tunnu keskenään tarpeeksi erilaisilta (lopputulosta lukuun ottamatta) ja pelissä kehittyminen käy tylsäksi. Roller Championsista puuttuu se tärkein ominaisuus: se ei saa pelaajassa aikaiseksi “vielä yksi lisää” -tunnetta. Kun olin tahkonnut pakolliset 10 ottelua ranked-tilaa varten, minua ei kiinnostanut enää jatkaa, koska seuraavan tason saadakseni minun olisi pitänyt pelata vielä 10 ottelua lisää. Lisäksi pettymystä aiheutti ilmoitus siitä, ettei Surprise Event ollutkaan käytössä. Pelitiloja on siis käytännössä useampi, mutta erilaista sisältöä ei kuitenkaan ole tarpeeksi.


Roller Championsissa on jonkin verran jopa outoja teknisiä ratkaisuja ja muita ongelmia. Peli muun muassa kaatui kahdesti, minkä lisäksi ottelujen ruudunpäivitys sakkasi hetkittäin pahasti. Ongelmia aiheutti myös joukkueiden värien vaihtuminen ottelujen välillä, sillä silloin joutui opettelemaan ottelun alussa uudelleen, kumman väristä joukkuetta sitä oikein edustaakaan. Helpompaa olisi, että oma joukkue olisi aina esimerkiksi sininen ja vastustaja punainen. Kummastusta aiheutti myös hahmojen niukka kustomointi. Pelaajalle voi valita kasvot ja ruumiin sekä näiden värityksen ainoastaan muutamasta eri vaihtoehdosta. Tarjolla ei ole edes hiuksia, joten kaikki hahmot ovat lähes samannäköisiä kaljupäitä. Jotta rullailijasta saisi edes siedettävän näköisen, astuu mukaan rahapuoli: Kauppapaikalta on mahdollista ostaa battle passin lisäksi ulkoasuja ja muuta krääsää. Monetisaatiomalli ei kuitenkaan ole aggressiivinen, sillä sitä ei juuri mainosteta. Tästä plussaa, vaikka hahmon kustomointi on muuten järkyttävän huonoa.


En voi sanoa, että vihasin rullailua areenoilla, mutta en kuitenkaan usko palaavani pelin pariin. Pahoin pelkään, että maksuttomuudesta huolimatta Ubisoft iskee pelin serverit kiinni jo seuraavan vuoden aikana. Olen arvioinut useita erilaisia tiimipohjaisia pelejä viime vuosina, ja niistäkin osa lakkautettiin melko pian julkaisun jälkeen, esimerkkeinä vaikkapa Spellbreak ja Hyper Scape. Osa taas muuttui maksullisesta maksuttomaksi, kuten Knockout City. Jostain syystä osa porskuttaa vieläkin (mitä ihmettelen), esimerkiksi Rocket Arena ja Ninjala. Tiimipohjaisissa maksuttomissakin peleissä kilpailu on todella kovaa ja karua, mutta Roller Champions voi kuitenkin menestyä yllättäen, mikäli esimerkiksi joku Twitchin sisällöntuottaja päättää pelata sitä tuhatpäisen katsojalauman edessä. Muutoin epäilen, että Ubisoftin uutukainen kokee saman kohtalon kuin aiempi Hyper Scape.

V2.fi | Miia Lyyra

Roller Champions (Xbox Series X)

Ubisoftin uudessa maksuttomassa tiimipohjaisessa urheilupelissä yhdistyvät roller derby ja koripallo. Valitettavasti studio on unohtanut laittaa mukaan koukuttavia elementtejä.
  • Maksuton
  • Hahmon pelattavuus
  • Ei agressiivista monetisaatiota
  • Tekniset ongelmat
  • Liian simppeli ja yllätyksetön
  • Vähäinen sisältö: pelitilat ja areenat
  • Hahmon kustomointi
< Acolyte... Demon Slayer: Kimets... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova