Tuorein sisältö

Outriders: Worldslayer

Arvioitu: Playstation 5
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1-3
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: People Can Fly
Julkaisija: Square Enix
Julkaisupäivä: 30.06.2022
Pelin kotisivut
Miikka Lehtonen

08.07.2022 klo 18.52 | Luettu: 3178 kertaa | Teksti: Miikka Lehtonen

Pliisu peli sai pliisun lisälevyn
Viime vuonna ilmestynyt Outriders oli ongelmallinen peli. Tuntui, kuin kehitystiimi ei olisi aivan osannut päättää, millaista peliä he olivat tekemässä ja täten lopputulos oli jumissa kahden huonosti yhteensopivan ääripään välissä. Destiny-henkinen räiskintä kyllä toimi ihan hyvin, mutta kaikkien hahmojen erikoiskyvyt ja suunniteltu pelityyli painottivat lähitaistelua, kun taas kenttäsuunnittelu oli täynnä suunnattomia areenoita, joiden laidalta kymmenet viholliset sniputtivat pelaajaa hengiltä.


Kun tähän yhdistettiin vielä ämpärikaupalla teknisiä ongelmia, hämmentäviä sisältöratkaisuja ja muita töppejä, ei ole suunnaton ihme, että Outriders jäi lopulta pienen porukan huviksi. Nyt olisi kuitenkin tilaisuus uuteen alkuun, sillä vastoin kaikkia todennäköisyyksiä Outriders on saanut lisälevyn. Maksullisen lisälevyn, mutta lisälevyn kuitenkin.

Joten miten on? Pystyykö Worldslayer vihdoin lunastamaan Outridersin lupaukset?

Myrskyn perässä


Worldslayerin tarina pyörii luonnonkatastrofien ympärillä. Jo alkuperäisessä pelissä esiintyneet yliluonnolliset myrskyt ovat voimistuneet entisestään ja koko planeettaa asuttavan sivilisaation loppu on käsillä. Pelaajan ohjastama sankari nakitetaan selvittämään, miksi hitossa koko planeetta on yllättäen muuttumassa lumipalloksi ja pistämään touhulle stoppi.


Kun lisälevyllä on hintaa 40 euroa, voisi olettaa, että sisältöäkin olisi runsaasti. Toisin on: tarinan lopputekstit pyörivät jo muutaman tunnin pelaamiseen jälkeen. Minulla läpäisyyn taisi kulua hieman yli kolme tuntia, mikä ei ole suunnattoman hyvä suoritus. Ongelmaa pahentaa se, että Outridersin tavoin Worldslayerin tarina on sangen pliisu ja kliseinen. Mitään suuria yllätyksiä ei kannata odottaa, sillä homma vedetään läpi puolivaloilla ja kiireellä. Tuntuukin hieman siltä, kuin People Can Fly olisi kenties suunnitellut laajempaa ja pitempää tarinaa, mutta joko rahan tai ajan puutteessa suunnitelmia leikeltiin, kunnes jäljelle jäi vain pieni maistiainen.


Kun tarinatila on läpäisty, tekemistä ei myöskään ole tarjolla hirveästi. Worldslayerin suuri uusi endgame-puuha on tarinan lopussa aukeava satunnaisesti generoitava luolasto, johon pelaajat voivat sukeltaa lootin perässä. Mitä syvemmälle menee, sitä kovemmaksi vastus muuttuu, mutta myös sitä enemmän craftausaineksia ja kovempia varusteita voi saada. Niinpä menossa on pientä riskien ja palkintojen tasapainottelua ja ainakin paperilla runsaasti uudelleenpeluuarvoa. Toivottavasti tiimi pystyy päivittämään luolastorallia julkaisun jälkeen, sillä jo muutaman päivän pelailun jälkeen se alkoi tuntua tympeältä, enkä usko, että kovinkaan moni jaksaa grindata varusteita kovin pitkään.

On tämäkin jonkinlaista progressiota


Maksulliselta lisälevyltä voisi odottaa kunnon tarinan ohella jonkinlaista uutta progressiota. Ehkä nousevaa levelikattoa ja sen mukanaan tuomia uusia kykyjä. Sellaista ei ole tarjolla. Sen sijaan Worldslayer avaa kaksi uutta progressiosysteemiä. Näistä ensimmäinen, ascension, on kaikille hahmoluokille yhteinen ja tarjoaa hyvin pieniä bonuksia, kuten prosenttitason nousuja vaikkapa suojakilpiin tai kykyvahinkoon.


Ascensionin rinnalla kullakin hahmoluokalla on oma pikkuruinen Pax-kykypuunsa, johon saa tarinan aikana sijoittaa viisi pistettä. Kunkin hahmoluokan puussa on kaksi haaraa, jotka painottavat erilaisia pelityylejä. Technomancer voi erikoistua joko tukemaan ryhmän toimintaa tai tekemään itse enemmän vahinkoa. Valinnat voi nollata kaupungeissa täysin vapaasti, joten pelityyliään voi kustomoida tilanteen mukaan. Pax-puu on ihan hauska idea, mutta siksi pääasialliseksi progression muodoksi liian rajoittunut.

Worldslayerin suurin ongelma on se, että lyhyestä tarinatilasta johtuen peli hyppää grindausvaiheeseen aivan liian nopeasti. Vain muutaman tunnin pelaamisen jälkeen kaikki on puhdasta toistoa ja vieläpä tympeää sellaista.


Loottia kyllä jaellaan kuin karkkia penkkariauton lavalta, mutta on ihan tyypillistä, että parin tunnin pelisession aikana kymmenistä esineistä ehkä yksi tai kaksi on sen verran laadukkaita, että ne voi ottaa käyttöön. Kaikki muu menee saman tien kierrätykseen. Tämä ei ole kovin kivaa. On turhauttavaa juosta samalla juoksumatolla tunnista toiseen ilman mitään huomattavaa progression tuntua tai uusia elementtejä.

Jos Worldslayer olisi ollut ilmainen sisältöpäivitys, kaikki olisi ihan okei. Mutta 40 euron hintalappu tuo mukanaan sellaisia odotuksia, joita se ei pysty täyttämään. Ei uusia kykyjä, ei uusia hahmoluokkia, vain muutamia uusia varusteita, onnettoman lyhyt tarinatila ja sitten samaa grindiä, jota pelaajat ovat harrastaneet jo viimeisen vuoden.

Ei kiitos.

V2.fi | Miikka Lehtonen

Outriders: Worldslayer (Playstation 5)

Liian vähän sisältöä, liian vähän uutta, liian paljon hintaa.
  • Räiskintä on hauskaa
  • Hahmonsa buildista saa tehtyä yliampuvan tehokkaan
  • Vain muutaman tunnin mittainen tarina
  • Loottigrindi ei tunnu tyydyttävältä
  • Aivan liikaa toistoa
  • Uudet progression muodot ovat puolivillaisia
  • Tehtäväsuunnittelu kärsii yhä peruspelin ongelmista
  • Liian kova hintalappu sisältöön nähden
< Sniper Elite 5... Acolyte... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova