Tuorein sisältö

Halo 3: ODST

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1, verkkopeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Bungie Studios
Julkaisija: Microsoft Games
Julkaisupäivä: 22.09.2009
Pelin kotisivut
Matti Lintula

21.09.2009 klo 10.49 | Luettu: 40773 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Sädekehän synkempi puoli
Halojen perinteinen päähenkilö, supersotilas Master Chief saa väistyä ensi kertaa sarjan historiassa parrasvalosta sivuun, kun tilalle nousevat Orbital Drop Shock Troopersit, universumit kovimmat mosat. Tarina sijoittuu samaan aikaan Halo 2:n kanssa, mutta näkökulma on selvästi erilainen. Siinä missä Halo 2:ssa Covenant-liittouman hyökkäys Afrikassa sijaitsevaan New Mombasan kaupunkiin siivutettiin melko nopeasti, keskittyy ODST yksinomaan juuri hyökkäyksen kohteeksi joutuneen kaupungin tapahtumiin. Tarina alkaa kiertoradalta iskuryhmän valmistautuessa tehtäväänsä maan pinnalla, mutta asiat menevät uskomattoman nopeasti todella pieleen ja pian pakkolaskun tehnyt joukkue on hajaantuneena ympäri kaupunkia.

Vain yksi meistä


Halo 3: ODST:n mainosjulisteessa hehkutetaan kovasti uutta päähenkilöä, mutta todellisuudessa vasta sotaan värväytynyt päähenkilö toimii ikään kuin kertojana ja kehyksenä joukkuetovereidensa kokemuksille. Öisillä New Mombasan tuhotuilla kaduilla vaeltava tulokas etsii läpi pelin kadottamiaan joukkuetovereita. Kookkaassa ja näennäisesti vapaassa kaupungissa liikutaan kompassin sanelemassa putkessa vihjeeltä toiselle. Välillä vihjeitä saattaa olla useita ja tällöin tehtäviä voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä.

Aina vihjeen, kadoksissa olevan joukkuetoverin aseen, kypärän tai muun varusteen löydyttyä peli siirtyy kertomaan tarinaa esineen ympäriltä. Kello siirtyy taaksepäin ja joukkueen eri jäsenten selviytymistarinat kerrotaan yksitellen, kunnes kaikki tietenkin nivoutuu lopulta yhteen. Kokemus on elokuvamainen, vaikka ei erityisen innovatiivinen ja lopulta saman kaavan mukaan etevä peli alkaakin jo toistaa hieman itseään. Etsi vihje, katso välianimaatio, pelaa toisena hahmona, katso välianimaatio, etsi vihje, ja niin edelleen. Tulokkaan seikkailu öisillä kaduilla rikkoo mukavasti muiden hahmojen kokemaa toimintaa ja antaa pelaajalle hengähdystaukoja. Rytmitys toimii hyvin, jos kohta melko alleviivatusti.

Uuden sotakoiran temput


OSDT ei tunnu Halo 3:lta, vaikka pelin nimi saattaa ennakkoon moisen mielikuvan helposti antaakin. Iskuryhmän rivijäsenenä taistelun säännöt ovat eri kuin puolijumala Master Chiefillä, joka pystyi käymään pää edellä vaikka millaisen vihollislauman kimppuun aseet laulaen. ODST:ssä panoksista on jatkuva pula, eivätkä kevyesti panssaroidut sotilaat kestä fyysistä kuritusta kovinkaan paljoa. Eteneminen vaatii aiempaa enemmän taktista silmää, suojan hakemista ja etenkin öisillä kaduilla puhtaita hiippailutaitoja. Varjoissa liikkuvat ODST-miehet ovat Covenanteille lähes näkymättömiä, joten konfliktit isojenkin vastusten kanssa voi välttää sopivasti maastoa hyödyntämällä.

Pimeässä iskuryhmäläisten apuna on kypärän VISR-järjestelmä, joka toimii valovahvistimena ja joka piirtää tyylikkäästi esineiden ja maaston ääriviivat selkeästi havaittaviksi linjoiksi. Viholliset näkyvät punaisina ääriviivoina, mikä helpottaa oikeasti vaarallisten kohteiden erottamista heikommista vastuksista tai oman puolen sotilaista. Lähitaistelussa vektoreina näkyvät viholliset saavat pelinäkymän muistuttamaan ajoittain Vectrex-pelikonsolin ulosantia, joten tietyissä tilanteissa VISR lähinnä sekoittaa pelaajaa. Pimeät kentät ovat valovahvistintakin käytettäessä sen verran tummia sävyiltään, että aivan halvalla LCD-televisiolla ODST:n pelaamisesta ei tule kuin paha mieli.

Visuaalisesti New Mombasa on uskottava, mutta arkkitehtuuri on Halolle ominaiseen tapaan todella tylsää ja kliinistä, eikä rakennuksia tai kaupunkisuunnittelun yksityiskohtia jää ihastelemaan. Kaduilta löytyy kuitenkin hyvän näköisiä, enemmän tai vähemmän tuhoutuneita autoja, jotka pitävät mielenkiintoa yllä. Toivoa sopii, että kehittäjät paneutuvat jatkossa arkkitehtuuriin autojen mallintamiseen käytetyllä innolla, sillä BioShockin ja kumppaneiden jälkeen Halon maailma muistuttaa tulevaisuuden sijaan 90-lukua ja polygonien pula-aikaa.

Äänimaailma puolestaan on aina ollut Haloissa huippuluokkaa ja uutukaisessakin musiikkia käytetään hienosti tunnelmanluojana. Äänet kertovat pelaajalle jatkuvasti asioita ympäristöstä ja ohjaavat pelaajaa alitajuisesti oikeaan suuntaan, oli kyse sitten vihjeiden etsimisestä tai taistelukohtaukseen valmistautumisesta. Öisessä New Mombasassa aiemmista Haloista ratkaisevasti poikkeava musiikki tuo paikoin mieleen Vangeliksen Blade Runner -elokuvaan tekemät sävellykset, ja muun tunnelman tukiessa synkkää vaikutelmaa voidaan kokonaisuudesta puhua tasokkaan kenttäsuunnittelun malliesimerkkinä.

Kaikki yhden puolesta


Verkkopelin puolella Halo 3: ODST sisältää uuden, suoraan Gears of War 2:sta nykäistyn Horde-yhteistyötilan vastineen, Firefightin. Toiminta on pieniä muutoksia lukuun ottamatta Gears 2:sta tuttua jatkuvasti kasvavien ja vaikeutuvien vihollislaumojen niittaamista. Neljä pelaajaa taistelee toisiaan tukien yli vihollisaaltojen, kunnes kollektiiviset elämät loppuvat. Näin yksikin joukkueen heikko lenkki voi pilata kierroksen koko tiimiltä, mikä lisää tietenkin paitsi suunsoittoa puhekeskustelussa, myös halua kehittyä paremmaksi pelaajaksi. Suurin näkyvä ero Horde-pelitilaan verrattuna ovat avoimemmat ja laajemmat kentät, joissa päästään vihollislaumoja harventamaan esimerkiksi Warthog-maasturin kyydistä käsin.

ODST:n mukana paketista purkautuu myös toinen DVD-levy, jolta löytyy itsenäisesti toimiva Halo 3:n moninpeli Heroic-, Mythic- ja Legendary -karttapaketteineen. Lisälevyn avulla ODST-omistajat voivat siis osallistua vapaasti alkuperäisen Halo 3:n moninpeliin, joka on todella oiva lisä niille, joiden hyllystä Halo 3:a ei jostain syystä löydy. Vaikka yksinpeliäkin on pidennetty jättämällä juonen päätteeksi New Mombasan kadut auki vapaata seikkailua tai tehtävien uusimista varten, siirtyy pääpaino varsin pian moninpeliin. Firefight tarjoaa huvia kaveriporukalle vaikka sadoiksi tunneiksi, joten ODST pysynee aktiivisessa käytössä ainakin ensi vuonna ilmestyvän Halo: Reachiin saapumiseen asti.

Lopulta Halo 3: ODST jää kaikkineen hieman häilyväksi tuotteeksi, jossa ei ole mitään silmiinpistäviä vikoja, mutta joka ei tarjoa myöskään erityisesti muista räiskintäpeleistä poikkeavia elementtejä, vaikka Halo-sarjalle antaakin uutta suuntaa. Master Chief tekee Halosta Halon, ODST tekee Halosta laadukkaan tusinaräiskinnän.

V2.fi | Matti Lintula

Halo 3: ODST (Xbox 360)

Halon uusi suunta on synkempi ja hyvällä tavalla elokuvamaisempi. Uusi Firefight-pelitila piristää paljon hyvää, mutta ei tajunnanräjäyttävää peliä.
  • Firefight
  • Uusi tunnelma
  • Tarinan ohjaus
  • Vaatii kalliin television
  • Lopulta itseääntoistava
< The Beatles: Rock Ba... Mini Ninjas... >

Keskustelut (35 viestiä)

stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

21.09.2009 klo 10.56

Loppupeleissä kuitenkin positiivisuuden puolelle lipuva arvostelu, vaikka kritiikkiäkin löytyy.

Halo-fanina täytyy minun varmaan lisätä pisteitä se 11-12 kunhan pelin pieniin kätösiini saan.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.09.2009 klo 11.16

Sarjan fanittaminen varmasti nostaa kokemuksen hauskuutta. Itse olen Halo-sarjan pelejä pelannut ensimmäisestä osasta lähtien, mutta varsinainen suuri saaga on aina jäänyt itselleni hieman etäiseksi.

ODST on laadukas peli ja nautittava kokemus, mutta enemmänkin näistä lähtökohdista olisi tarinallisesti voitu saada aikaan. Puhtaana räiskintänä ODST etenkin Firefightilla ryyditettynä on silkkaa kultaa - tietenkin.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

21.09.2009 klo 12.12

Mjoo, täytyy katsoa mitä tulee. Halot ovat jotenkin aina leikkineet uskottavuuden rajalla. Ensimmäinen tuntui vakavasti otettavalta, sanotaanko nyt vaikka skifianimelta, kakkonen alkoi mennä enemmän melodraanalinjalle, mutta oli vielä jotenkuten järkevä, ehkä Arbiter-osuudet pelasti pelin minulle. Halo 3 taas oli omituinen, teknisesti komea rykäisy, jossa tunnelma valitettavasti vajosi jonnekkin lauantai aamu -piirettyjen tasolle.

Lähes koko Halon elinkaaren ajan on saanut itkeä sitä, kuinka sarjaa kirjotetaan päin helvettiä. Covenantit, jotka olivat alussa pelottava, kunnioitettava vihollinen, on nyt kokoelma satunnaisia idiootteja, jotka osaavat hädin tuskin edes käyttää teknologiaansa (jota kirjojen mukaan eivät edes itse keksineet, eehheheh). Kenestä oikeasti oli hyvä idea muuttaa muukalaisliittouma joksikin "Al-Qaida from OUTER SPACE"-tyyppiseksi viritelmäksi? Vastaavasti, kun liittoumaa nerffattiin rankasti, ihmispuolta korotettiin, vaikkei nyt niin kohtuuttomasti kuin olisi voitu. Mutta vahinko oli jo tapahtunut: Siinä missä Halo ykkösessä sai kyborgisotilaana kyynel silmässä katsella, kuinka rohkeat avaruusjääkärit epätoivoisesti puolustavat oikeutettua kotiaan avaruusneuvostoliittoa vastaan, niin nykyään sama sota tuntuu (korostetusti) siltä, kuin katselisi jenkkiteinin hakkaavan pyörätuolissa istuvaa down-syndroomaista, huudellessaan leffoista oppimiaan sotilashuudahduksia.
Luoja auttakoon, jos vielä keksivät pistää ihmiset forerunnerien jälkeläisiksi.

Niin siis, ODST, että sen nyt pitäisi palauttaa synkkyyttä tunnelmaan. Täytynee tämä pelata, kun vielä toistaiseksi voisin luokitella itseni sarjan faniksi. Mutta onko sitten synkempi meininki vai "synkempi", se selviää päivien sisällä.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

21.09.2009 klo 13.11

Itse olen tykännyt Halon arkkitehtuurisesta näkemyksestä juuri sen takia kun se on niin "kliinistä" ja "spartalaista".

Arvostelut pelistä ovat olleet sen verran positiivista, että uskoisin Halo-fanina pelistä pitävän paljonkin. Tietenkään itsekään en panisi hanttiin jos peliä yritettäisiin uudistaa sen tulevissa osissa hiukan enemmän. Jonkinlainen suojautumissysteemi ei esim. olisi yhtään pahitteeksi. ODST:ssä se olisi jo ollut täysin perusteltua koska tavisjannut eivät kestä samalla tavalla rankaisua kun Master Chiefin Mjolnir-haarniska (tosin eipä se Chieffikään paljoa rankaisua kestä jos Haloa vain pelaa vaikeimmalla vaikeusasteella).
lainaa
VigorMortis

Rekisteröitynyt 18.06.2007

21.09.2009 klo 13.54

Hei arvostelija, entäs kuvaputkitöllö; pystyykö pelaamaan?
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

21.09.2009 klo 14.01

Mirr5 kirjoitti:
nykyään sama sota tuntuu (korostetusti) siltä, kuin katselisi jenkkiteinin hakkaavan pyörätuolissa istuvaa down-syndroomaista, huudellessaan leffoista oppimiaan sotilashuudahduksia.

Luoja auttakoon, jos vielä keksivät pistää ihmiset forerunnerien jälkeläisiksi.

Makuasioita ehkä, mutten minä ainakaan ylläolevasta kuvauksesta edes nyky-Haloa tunnista. Tiedä sitten oletko pelannut eri pelejä tai lukenut eri kirjoja kuin minä.

Perus-Covenantin motiivi on aina ollut uskonto ja sen tuoma sokea usko johtajiinsa. Covenantin johto taas on kylmän manipuloivaa sakkia, jolle uskonto on vain keino pitää joukot ansoissa ja tekemässä mitä he haluavat. Covenantiin kuuluu myös keskinäiset ristiriidat ja sisäinen valtataistelu, jota käydään niin Profeettojen kabineteissa kuin alempien rotujen välillä heidän arvojärjestyksestään.

En myöskään ymmärrä puheita liittouman nerffaamisesta. Vaikka Chief kolmosessa estikin maailman tuhoutumisen sillä hetkellä, on ihmiskunta yhä parasta aikaa käymässä epätoivoista taistelua olemassaolostaan. Huonompaan suuntaanhan tuossa on menty; ykkösessä oltiin Reachin tuhoutumisen jälkimainingeissa, mutta Maa oli vielä turvassa. Kolmosessa maapallolle pääsee niin Flood kuin Covenantkin ja peli on niin sanotusti auki. Eliitit vieläpä lasittavat suuren osan maapalloa, jotta Flood saataisiin pysäytettyä.

Jos Halouniversumi oikeasti kiinnostaa eikä pelien syvällisyys riitä, siellä kirjoissa on ihan oikeasti todella kovaa matskua. Ghost of Onyxissa tutustutaan ihmisten epätoivoiseen seuraavaan yritykseen, Spartan III:iin, joita käytännössä tuotetaan liukuhihnalta itsemurhatehtäviin. Cole Protocolissa nähdään sitä ihmiskunnan toista puolta, kaikki eivät todellakaan ole UNSC:n puolella ja ihmisten rintama rakoilee.

Niin ja tuosta Forerunner-jutusta: Contact Harvestissa Covenant nimenomaan saapuu tutkimaan Harvestia (ihmisten maanviljelyplaneettaa), koska heidän laitteensa näyttävät siellä olevan Forerunnereiden artifakteja. Myöhemmin Profeetta (muistaakseni Truth) tajuaa, että nuo artifaktit ovat ihmisiä. Hän kuitenkin pimittää asian, koska tajuaa että tuollaisen asian julkitulo kaataisi koko heidän uskontonsa ja samalla Covenantin.

EDIT. Haluaisin tietysti kuulla lisää pohdintojasi, sillä eriäviä näkemyksiä samasta asiasta on aina mielenkiintoista pohtia. Sanot myös että kolmosessa tunnelma lässähti ja meininki oli jostain piirretystä. Eikö edes tuttujen hahmojen kuolema saanut mitään tunnereaktiota aikaan? Kolmosessahan kuolee suurin piirtein kaikki tärkeät sivuhenkilöt mitä sarjassa on ollut, eikä Chiefillekään hyvin käy.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

21.09.2009 klo 14.04

VigorMortis kirjoitti:
Hei arvostelija, entäs kuvaputkitöllö; pystyykö pelaamaan?


Arvostelu on tehty MS:n tiloissa pelatusta esituotantokopiosta, ja siellä oli käytössä vain HDTV:t...
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.09.2009 klo 14.47

VigorMortis kirjoitti:
Hei arvostelija, entäs kuvaputkitöllö; pystyykö pelaamaan?


No kontrastin puolesta kuvaputkitöllö sopii yleensä aina hyvin pimeiden peliympäristöjen esittämiseen, mutta nykyään käyttävät peijoonit usein niin pientä tekstiä peleissä, että HD-tarkkuus alkaa tulla tarpeeseen.

Kuvaputkitöllön käyttö tosin pehmentäisi mukavasti ODST:ssä testiympäristössä (>40" huipputelevisio + 1,5 metrin katseluetäisyys) silmään pistäneen pikselöityneitä reunoja ja 90-lukulaisia rasterihäivytysefektejä.
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

21.09.2009 klo 15.56

Paskaa siinä missä kaikki halot.
lainaa
wnbrambokala

21.09.2009 klo 16.20

rambokala kirjoitti:
Paskaa siinä missä kaikki halot.

sanoo kaveri joka ei ole yhteenkään ikinä koskenut

olet väärässä, loistava lisäri loistavaan peliin
lainaa
MiiQ

Rekisteröitynyt 28.11.2008

21.09.2009 klo 16.41

eikös ODST ole suora lyhenne? Mutta miksi sitten kokonaan kirjotettuna tekstissä se oli Orbital Shock Drop Troopers jossa lyhennettynä se olisi OSDT eli D ja S väärissä paikoissa, vai oliko kirjotus virhe vai ymmärsinkö väärin?
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

21.09.2009 klo 17.01

Kyllä se on aukikirjoitettunakin Orbital Drop Shock Troopers. Tuohan yhdistyy periaatteesta kahdesta sanasta, eli Orbital Drop tarkoittaa sitä pudotusta kiertoradalta ja Shock Troopers tällaisia nopeita, tehokkaita erikoisjoukkoja.

Eli Masalta kirotusvirhe.
lainaa
MiiQ

Rekisteröitynyt 28.11.2008

21.09.2009 klo 17.20

stammy kirjoitti:
Kyllä se on aukikirjoitettunakin Orbital Drop Shock Troopers. Tuohan yhdistyy periaatteesta kahdesta sanasta, eli Orbital Drop tarkoittaa sitä pudotusta kiertoradalta ja Shock Troopers tällaisia nopeita, tehokkaita erikoisjoukkoja.

Eli Masalta kirotusvirhe.

Selvä, jotain tällaista ajattelinkin :D
lainaa
Snowie

21.09.2009 klo 17.20

stammy kirjoitti:
Eliitit vieläpä lasittavat suuren osan maapalloa, jotta Flood saataisiin pysäytettyä.


Nyt täytyy päteä ja sanoa että ei ne Separatistit ihan suurta osaa maapallosta lasittanu, vaan puolet Afrikasta ;)
lainaa
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

21.09.2009 klo 18.43

Kylhä toi Halo 3 tosta pelipinosta löytyy mut ei kyl tule todellakaan ostettua tätä ODST:tä. Ja pitää tuo Halo 3:kin pistää myyntiin / vaihtoon. Todella yliarvostettu pelisarja, mutta sehän on vain oma mielipiteeni. Halo 1 ja Halo 3 molemmat vedetty kaverin kanssa cooppina läpi. Nettipeli ei innostanut yhtään.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

21.09.2009 klo 18.58

Snowie kirjoitti:
stammy kirjoitti:
Eliitit vieläpä lasittavat suuren osan maapalloa, jotta Flood saataisiin pysäytettyä.


Nyt täytyy päteä ja sanoa että ei ne Separatistit ihan suurta osaa maapallosta lasittanu, vaan puolet Afrikasta ;)
Ja sekö ei ole mielestäsi suuri osa Maapallon maa pinta-alasta?
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

21.09.2009 klo 19.28

wnbrambokala kirjoitti:
rambokala kirjoitti:
Paskaa siinä missä kaikki halot.

sanoo kaveri joka ei ole yhteenkään ikinä koskenut

olet väärässä, loistava lisäri loistavaan peliin

Bob, olen pelannut jokaista haloa. Tosin en kamalasti. Tunnin pari.
lainaa
Hypestrikesback

21.09.2009 klo 19.51

Parasta konsoliräiskintää ikinä.
Tiedä sitten onko tuo huono vai hyvä juttu...
lainaa
Konsolisodat

21.09.2009 klo 20.04

Vähän hakemalla haettu noita vikoja?
Noh kyllähän sen ymmärtää että pisteet kannattaa jättää hieman alemmas, Halo + satasta hipovat pisteet kun houkuttelevat parkuvia sonyfanipoikia kuin hunaja mesikämmeniä...
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.09.2009 klo 23.33

Konsolisodat kirjoitti:
Vähän hakemalla haettu noita vikoja?
Noh kyllähän sen ymmärtää että pisteet kannattaa jättää hieman alemmas, Halo + satasta hipovat pisteet kun houkuttelevat parkuvia sonyfanipoikia kuin hunaja mesikämmeniä...


Noh, kuten arvostelussakin sanoin, ei tästä pelistä silmiinpistäviä vikoja löydy, joka kertoo tietysti tuotannon laadusta. Käytin vertailukohtana lähinnä aiempia Halo-kokemuksiani, joista oli nyt poistettu se kantava voima eli Master Chief, joka jättää tarinapuolen tällaisenaan hieman ontoksi.

Toinen vahva verrattava on Gears of War 2, eikä vähiten Horde- ja Firefight-moninpelitilojen vuoksi. Gears 2:ssa niin ikään tarina oli vahvempi ja lokaatiot huomattavasti monipuolisemmat, joten pudotan tämän ODST:n omassa arvoasteikossani Gears 2:n alle ja ehkä hivenen alle näkemyksestäni Halo 3:sta, joka on omissa kirjoissani juuri siinä ja siinä 90-91 pisteen peli. Jos maailmassa ei olisi muita räiskintäpelejä, CODeja, Gears 2:ta, Halo 3:a tai vaikka Metroid Prime 3:a, olisi ODST saanut kovemmat pisteet.

Räiskintää on tehty viime vuosina niin paljon ja niin kovatasoisena, että pienikin valjuus tiputtaa hyvänkin pelin auttamatta kärkikastin ulkopuolelle. Pelistudioiden on vain pistettävä lujasti uutta korttia pöytään erottuakseen kilpailijoistaan.
lainaa
Joohanh

22.09.2009 klo 06.14

Pahoittelenpa nyt vaan mutta "vaatii kalliin television"?

Ei olla etsimällä etsitty ei.

lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

22.09.2009 klo 08.02

Joohanh kirjoitti:
Pahoittelenpa nyt vaan mutta "vaatii kalliin television"?

Ei olla etsimällä etsitty ei.



Sama miinuspuoli pätee jokaiseen reilusti pimeitä alueita sisältävään peliin Doomista Dead Spaceen. Etenkin hiemankin vanhemmat ja/tai halvemmat televisiot tarjoavat maisemat kauniin hopeanhehkuisina, joka syö tunnelmaa kuin nälkiintynyt hiiri juustoa.

Miinus kannattaa ennemmin ottaa varoituksena kuin puhtaana kritiikkinä peliä kohtaan.
lainaa
Illdrop

22.09.2009 klo 08.57

Lounastunnilla pitänee juosta kauppaan ostaa tämä. Pakkohankinta kun kaikki kolme Haloa on pelattu läpi kiljoonaan kertaan (ja aina vain jaksaa uudestaan). Onneksi mun töllökään ei ole halvimmasta päästä :P
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

22.09.2009 klo 18.26

En ole vielä loppuun pelannut, mutta tähän mennessä ollut uskomattoman kovaa tykitystä. Stealth-hiippailun ja perinteisen Halo-rytinän vuorottelu toimii kympillä.

Me likey.
lainaa
seki

Rekisteröitynyt 04.07.2007

22.09.2009 klo 19.14

Taas ragekala "paska"-sanansa kanssa avautumassa.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

23.09.2009 klo 13.00

stammy kirjoitti:
En ole vielä loppuun pelannut, mutta tähän mennessä ollut uskomattoman kovaa tykitystä. Stealth-hiippailun ja perinteisen Halo-rytinän vuorottelu toimii kympillä.

Me likey.

Sama. Tosin, Master Chief ja Cortana ovat niin kovia hahmoja, että uudet hahmot eivät yllä ihan samalle fiilistasolle ja se väkisinkin pudottaa pelin pointseja. Peli on silti taattua Halo-laatua ja jokaisen Halo fanin pitäisi olla kuin kotonaan tätä pelatessaan.

Hauskaa on myös se, että pelaajan todellakin pitää olla varovaisempi tapellessaan Covenanttia vastaan. Kolme Brutea ja 10 Grunttia samaan aikaan ei kaadu ihan yhtä helposti kuin Master Chiefin pöksyissä ollessa. Väärä ase kädessä voi vihun kaatamisesta tulla jopa suorastaan hankalaa.

Vaikka ODST:t kestävät rankaisua selvästi vähemmän kuin MC ja ovat paljon haavoittuvaisempia, eivät ODST:t silti ihan suojattomia ole. Pelaajalla on ennen health bar:n kulumista ns. stamina puskuri joka pitää vihujen ampua pois ennen kuin varsinainen healt bar alkaa kulumaan. Stamina on vähän sama kuin MC:n suojat, mutta ruudulta ei löydy minkäänlaista staminapalkkia. Stamina myös palautuu takaisin automaagisesti jos olet suojassa vähän aikaa.

Vaikka pelin rankkaisinkin koko Halo trilogian alapuolelle on Halo ODST silti loistoräimettä.
lainaa
Tsukuyomi

Rekisteröitynyt 15.09.2009

23.09.2009 klo 13.12

Kiitokset hyvästä arvostelusta. Halo-sarjan fani olen ollut jo ensimmäisestä lähtien mutta jotenkin kaikki puhe ODST:stä ei ole iskenyt.


Noh, lukaisin artikkelin ja kai se on pakko tämä peli käydä ostamassa.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

23.09.2009 klo 17.55

stammy kirjoitti:


Kolmosen piiretty-meiniki johtu pääosin juuri uuden liittouman fiiliksestä, ja yleisen dialogin muuttumisesta jotenkin alleviivaavammaksi. Halo ykkösessä persoonallisuus oli vihuille kirjotettu oikein, jotain huulenheittoa aina välillä kuuli, mutta pohjalla säilyi fiilis siitä, että jopa grunteilla oli jonkillainen sotilas-kuri(-?) taustalla.
Brutet taas tuntuvat siltä, etteivät ne pystyisi pitämään minkäännäköistä operaatiota pystyssä. Raivoavat ja heittelevät uskomattoman laimeita ja itsestäänselviä kommentteja pelaajaa kohti, tyyliin "RAAWRR! I WILL GET U DEMON". IMHO sopisi paremmin jonkin gruntin repliikiksi.
Ehkä se onkin juuri siinä että ainakin aiemmissa osissa liittoumalla oli eliitit, jotka pitivät puolueen uskottavuuden sotilasuhkana, ya know, on paljon pelottavampaa tapella semmoista muskelikasaa vastaan, joka saattaa olla fiksumpi kuin sinä, kuin semmoista muskelikasaa, jonka voi huijata väiski vemmelsääri -tekniikalla nielaisemaan kakun sisälle piilotetun kranaatin.
Jotta Brutet jotenkin saataisiin uskottavammiksi, niin ainakin voisivat kirjoittaa niistä Tartaruksen tasoisia. Tartarus sarjassa ainoa tietämäni bruutti, jota ei ole tehnyt mieli käydä läpsäisemässä takaraivoon.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

23.09.2009 klo 18.30

ODST:ssä kyllä oppii kunnioittamaan bruteja vähän eri tavalla. Jos nyt ei mitään kauheita tykkejä ole kädessä, niin parinkin bruten kohtaaminen saattaa olla hankala paikka, varsinkin jos edes toisella on brute shot. Kun ei ole enää Spartan niin brutejen vahvin puoli, eli raaka voima tulee paremmin esiin.

Siinä mielessä et ole yksin mielipiteinesi, että kyllä osassa Halo-faneista kytee vielä se halu taistella nimenomaan eliittejä vastaan. Itse olen vain mennyt sarjan mukana ja nauttinut siitä mitä eteen heitetään. Aloin tykkäämään Arbiteristakin liittolaisena kolmosen myötä.

Nyt on muuten kampanja lävitse ja sanottakoot näin:
Jos boksi löytyy ja Haloista edes vähän tykkää, niin kipin kapin kauppaan siitä. Rakkaudella tehty peli ja sen huomaa.
lainaa
Niilomaan

Rekisteröitynyt 03.11.2007

24.09.2009 klo 12.53

VigorMortis kirjoitti:
Hei arvostelija, entäs kuvaputkitöllö; pystyykö pelaamaan?

Itse pelasin läpi pimeähkössä huoneessa käyttäen 21" vanhaa kuvaputkitöllöä. Pientä tekstiä pelissä ei juurikaan ollut, eli ei tullut ongelmia lukemisen kanssa. Pimeissä tiloissa viimeistään Visorin kytkemisen jälkeen näki kaiken ilman ongelmia. Ruutu 7-8 vuotta vanha ja maksoi muinoin alle 300 euroa. Eli eipä tuohon mitään kallista ruutua tarvitse.

Toinen vaihtoehto on käyttää 8 euron VGA-piuhaa ja iskeä Boxi PC:n näyttöön.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

24.09.2009 klo 22.48

Niilomaan kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on käyttää 8 euron VGA-piuhaa ja iskeä Boxi PC:n näyttöön.
Tässä kohtaa kannattaa muistaa se, että suurin osa laajakuva PC näytöistä on 16:10 kuvasuhteella. Kun taas Boxi laittaa 16:9 kuvasuhteen kuvaa ulos. Kuvasta tulee siis pystysuunnassa venynyt ellei näyttösi osaa skaalata kuvaa säilyttäen kuvasuhteen (tuloksena kaksi mustaa palkkia ylös ja alas, mutta ainakin kuvasuhde säilyy oikein). Harva PC-näyttö tähän pystyy ja nekin jotka pystyvät skaalaus toimii ainoastaa HDMI ja DVI-I liittimen kautta (esim. BenQ V2400W), ei VGA:n.
lainaa
FinFihlman

25.09.2009 klo 00.55

Hääää? Meiti ei nyt tajua tuata miinusta: "Tarvii kalliin television."
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.09.2009 klo 09.00

Niilomaan kirjoitti:
VigorMortis kirjoitti:
Hei arvostelija, entäs kuvaputkitöllö; pystyykö pelaamaan?

Itse pelasin läpi pimeähkössä huoneessa käyttäen 21" vanhaa kuvaputkitöllöä. Ruutu 7-8 vuotta vanha ja maksoi muinoin alle 300 euroa. Eli eipä tuohon mitään kallista ruutua tarvitse.

Toinen vaihtoehto on käyttää 8 euron VGA-piuhaa ja iskeä Boxi PC:n näyttöön.


Jonkinlaisena oletuksena oli se, että HD-kuvaa tarjoavan konsolin pelejä pelataan pääasiassa HD-näytöillä, joissa kontrasti on usein surkea verrattuna kuvaputkitöllöihin. Mutta totta turisit, ettei ODST:ssä ole juurikaan niin pientä tekstiä, etteikö peliä voisi aivan hyvin pelata kuvaputkitelevisiolla ja SD-resoluutiolla. Kuitenkin ODST kuten monet muutkin synkät pelit ovat myrkkyä halvoille LCD-televisioille.

Esimerkiksi Dead Spacen pelaaminen SD-kuvaputkitelkkarilla ei ollut kovinkaan mielekästä pikkuruisen fontin ja tekstin suuren määrän vuoksi.
lainaa
Janezky

Rekisteröitynyt 10.04.2007

26.09.2009 klo 14.04

Halo -pelit olisi kyllä pakkohankintoja, jos olisi varaa ostaa tuo Xbox 360. Saakelin lama...
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

26.09.2009 klo 14.27

stammy kirjoitti:
ODST:ssä kyllä oppii kunnioittamaan bruteja vähän eri tavalla. Jos nyt ei mitään kauheita tykkejä ole kädessä, niin parinkin bruten kohtaaminen saattaa olla hankala paikka, varsinkin jos edes toisella on brute shot. Kun ei ole enää Spartan niin brutejen vahvin puoli, eli raaka voima tulee paremmin esiin.

Siinä mielessä et ole yksin mielipiteinesi, että kyllä osassa Halo-faneista kytee vielä se halu taistella nimenomaan eliittejä vastaan. Itse olen vain mennyt sarjan mukana ja nauttinut siitä mitä eteen heitetään. Aloin tykkäämään Arbiteristakin liittolaisena kolmosen myötä.

Nyt on muuten kampanja lävitse ja sanottakoot näin:
Jos boksi löytyy ja Haloista edes vähän tykkää, niin kipin kapin kauppaan siitä. Rakkaudella tehty peli ja sen huomaa.


Ite olen rakastanut eliittejä alusta lähtien, ja sain kunnon kallonmurskausfiiliksen kakkosessa, kun päästiin pelaamaan arbiterilla. Ymmärrän sinänsä, että porukka kaipasi chieffiä läpi pelin, mutta pakko sanoa että ihme whinetys se oli silloin mitä arby sai aikaan.

Mjoo ihan jees peli tämä oli, vaikka kärsikin melko pahasti kaikesta tarinankerronnassa, mikä oli rakennettu hauskan takaumajärjestelmän, ja juonen lopullisen pohjimmaisen tarkoituksen päälle (lue: juoni ei oikein kännistynyt kuin puolenvälin jälkeen, dialogi ja hahmot olivat aivan hirvittävää seurattavaa(lue: hahmot eivät tuntuneet sotilailta, ainakaan sellaisilta sotilailta, joita itse kouluttaisin :P eli eivät huutaisia jotain vitun "BOOM HEADSHOT SAID THE LADY"a onnistuneen kallopenetraation jälkeen)).
Eli jos nyt vähentäisivät tuota ihme peeloilua tarinankerronnassa ja jatkuvaa läppien heittoa, eli palauttaisivat sarjan realismikertoimen sinne jonnekkin Halo ykkösen ja kakkosen välimaastoon, olisin onnellinen. Todella onnellinen, sillä kaikki muu on pääosin niin hemmetin hyvin tehty, että kaikki idioottimaiset valinnat juoniosastolla tuntuvat sitäkin pahemmalta, toiminta on hauskaa, ja aina jos npc:t tajuavat pitää turpansa kiinni, niin tunnelma on aivan mahtava, ja peli näyttää oikeasti hyvältä.

76 koska pidän tarinankerronnan uskottavuutta suuressa arvossa, ja yli 85 pisteen pelit pitäisi olla harvinaisuuksia, ja pisteillä ei oikeasti ole väliä.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova