Dying Light 2 Stay Human
Arvioitu: | Playstation 5 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1, 1-4 |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | Techland |
Julkaisija: | Techland Publishing |
Julkaisupäivä: | 04.02.2022 |
Pelin kotisivut |
MINÄ JA OKSENNUSÄMPÄRI SEKÄ ZOMBIT
En muista, milloin jonkun videopelin arvostelu olisi ollut fyysisesti näin hankalaa. Henkisesti rankkaa on ollut useammankin kerran, kun videopelit ovat parhaimmillaan ja pahimmillaan tuoneet eteen raskaista asioita. Dying Light 2 Stay Human on kuitenkin ensimmäinen videopeli, joka sai minut melkein tukeutumaan oksennusämpärin käyttöön.
Dying Light 2 on jatko-osa vuonna 2015 julkaistulle Dying Lightille. Alun perin jatko-osa esiteltiin jo vuoden 2018 E3-messuilla, mutta vuosi vuodelta julkaisua on lykätty useammankin kerran. Lähtökohtaisesti useasti lykkääntynyt julkaisu ei tiedä hyvää, mutta varmasti monella Dying Light -fanilla oli lippu korkealla ja odotukset katossa. Usein sanotaan, että hyvää kannattaa odottaa. En ole koskaan pelannut alkuperäistä Dying Lightiä, joten minulta fanihousut puuttuvat jalasta, enkä näin ollen ollut noussut myöskään hypejunan kyytiin.
Pelin tarina tuntuu näinä aikoina hyvin samaistuttavalta, sillä erolla, että meillä ainakaan toistaiseksi ei vilise zombeja kaduilla. Dying Light 2:ssa pandemia pyyhkäisi ihmiskunnan ylitse jättäen erilaiset ryhmittymät selviämään oman onnensa nojaan. Päähahmona nähdään pyhiinvaeltajiin eli pilgrimeihin kuuluva Aiden, joka on lähtenyt etsimään kadonnutta siskoaan. Matkanvarrella Aiden kuitenkin joutuu pohtimaan, kenen joukoissa hän haluaa seistä ja kenen leivissä hän suorittaa tehtäviä, jotka auttavat kyseistä joukkoa selviytymään paremmin. Heti alussa käy selväksi, että Aiden ei pelkää tappaa yhtään ketään, vaikka vastassa olisi ihminen. Lähtökohta on hyvin kliseinen ja tuttu monesta muusta videopelistä ja valitettavaa kyllä, tarina ei onnistu sykähdyttämään.
Usein tehtävät ovat paikasta A paikkaan B juoksemista. Välillä kiipeillään vesitornien päälle, jotta alueet valloitetaan asukkaille asuinsijaksi. Assassin’s Creedin tapaan korkealta voi usein hypätä heinäkasan sijasta patjakasan päälle. Osa tehtävistä tulee suorittaa öisin ja toiset taas päivisin, mutta vuorokauden aikaa voi onneksi vaihtaa pistämällä pyhiinvaeltajan unten maille. Ensimmäiseen Dying Lightiin verrattuna jatko-osassa öiset seikkailut ovat vähemmän pelottavia. Zombeja kulkee kaduilla, mutta Aidenin rivakat parkourtaidot pitävät huolta, ettei pyhiinvaeltaja jää kammotusten kynsiin. Yksi ongelma yöllä kuitenkin on - Aidenin on pakko saada säännöllisesti UV-valoa tai muuten hän muuntautuu itse hirviöksi. Öisiä katuja tallatessa onkin hyvä muistaa välillä käydä valaisemassa Aidenin sielua aimolla annoksella valoa tai vetää posket lommollaan inhalaattorista samaista ainetta.
Talon katoilla liikkuminen on järjettömän ihanaa. Aidenin parkourtaidot paranevat kehityspuuta päivittämällä, mutta jo heti kättelyssä yläilmoissa kiipeäminen ja pomppiminen on mukavaa. Olisipa Assassin’s Creed peleissä katoilla kiipeily yhtä vaivatonta. Pelinkehittäjät ovat selvästi panostaneet liikkumiseen, mutta valitettavasti lähes ainoana onnistuneena elementtinä se ei kuitenkaan riitä tekemään Dying Light 2:sta maailman parasta peliä.
Dying Light 2:n isoin ongelma on, ettei se avoimenmaailman pelinä tarjoa mitään, mitä emme olisi jo nähneet. Alun perin kehittäjät kertoivat, että tekemistä riittää yli 500 tunniksi. Sitten tulikin toppuutteleva viesti, jossa kerrottiin tuntimäärän pitävän paikkaansa, jos jaksaa tehdä aivan kaikki tehtävät mitä on tarjolla. Tarina itsessään on vedetty läpi noin 20-30 tunnissa. Sivutehtävät kuitenkin toistavat samaa kaavaa, eikä niiden tekeminen tyydytä. Jopa välivideot ovat välillä identtisiä keskenään, mikä vahvistaa samankaltaisuuden tunnetta. Pientä tekemistä ja sälää on niin paljon, että pelin ydin uhkaa välillä jopa hukkua kaiken keskelle. Kokonaisuus tuntuu siltä, että Dying Light 2 ei oikein tiedä mikä sen pitäisi olla ja siltä puuttuu täysin oma identiteetti. Jos peli olisi esitteillä Leijonan Luolassa ja minä olisin sijoittaja, käskisin painua takaisin työpöydän ääreen pohtimaan sitä omaa juttua.
Motion sickness eli eräänlainen pahoinvointi tuli hyvin tutuksi arviota varten tapahtuneiden pelisessioiden aikana. PlayStation 5:n kaverina minulla on LG:n OLED-televisio mallia CX55. Heti pelin alettua huomasin, että minulle iski todella huono olo. Ensimmäisenä ajattelin, että etätyöt ja niiden perään tapahtuva pelaaminen ei sovi yhteen. Seuraavana päivänä palasin pelin pariin ja tunne palasi noin 20 minuutin pelaamisen jälkeen uudelleen. Nopea googlaus tuotti tulosta ja en ollutkaan ainoa, joka kärsi samasta ongelmasta. PlayStation 5:lla on mahdollista valita kolmesta eri kuvanlaadusta sopiva. Lisäksi kuva-asetuksista voi nykyisin asettaa motion blurin pois päältä.
Mitkään asetukset eivät helpottaneet oloa, kunnes päätin kokeilla viimeistä vaihtoehtoa. Heitin PlayStation 5 -konsolin kiinni 2010-luvun alkupuolella ostettuun vanhaan “älyttömään” Samsungin televisioon. Pahoinvointi vähentyi lähes olemattomaksi ja pystyin pelaamaan helposti useita tunteja putkeen. Luulin, että kyseessä olisi lumejuttu ja palasin takaisin LG:n telkkarin pariin, kunnes taas oksennusämpärille meinasi olla käyttöä.
On oletettavaa, että pahoinvointia aiheuttaa pelihahmon pään pomppiminen sekä se, että pelikuvan FOV-asetusta ei voi säätää konsoleilla lainkaan. Eri alustojen versioita vertailevia YouTube-videoita katsoessa huomasin, että konsoliversioiden asetuksia voi säätää huomattavasti vähemmän, kun pc-versioiden. Jos vertailee esimerkiksi FOV-asetuksia PS5:lla ja PC:llä, ovat ne kuin päivä ja yö. Epäilen, että huonoa oloa voisi vähentää, jos konsoliversioihin saapuisi FOV-asetus.
On kuitenkin selvää, että Dying Light 2:n kehitystyö on kestänyt liian pitkään. Dying Light 2:n kehittäminen edellisen sukupolven konsoleille ja nykyisen sukupolven laitteille oli suuri virhe. Tässä julkaisussa PlayStation 5 on suuri kärsijä, sillä peliä on jouduttu kehittämään vanhemmat laitteet silmällä pitäen. Jään unelmoimaan, millainen zombieseikkailu olisi voinut olla, jos peli olisi voinut ottaa kaiken ilon irti konsolista sekä siihen sopivasta modernista televisiosta.
Täytyy kuitenkin muistaa, että nykyisessä maailmassa on lähes “normaalia”, että pelit julkaistaan keskeneräisenä. Myös Dying Light 2 on saanut matkan varrella runsaasti päivityksiä, mutta päivitykset eivät ole ainakaan toistaiseksi onnistuneet korjaamaan kokonaisuutta paremmaksi. Aina voi toivoa, että kehitystyötä jatketaan, mutta pessimistinä luulen, etten palaa pelin pariin enää uudelleen.
On päätettävä, onko hyvä vai paha
Dying Light 2 on jatko-osa vuonna 2015 julkaistulle Dying Lightille. Alun perin jatko-osa esiteltiin jo vuoden 2018 E3-messuilla, mutta vuosi vuodelta julkaisua on lykätty useammankin kerran. Lähtökohtaisesti useasti lykkääntynyt julkaisu ei tiedä hyvää, mutta varmasti monella Dying Light -fanilla oli lippu korkealla ja odotukset katossa. Usein sanotaan, että hyvää kannattaa odottaa. En ole koskaan pelannut alkuperäistä Dying Lightiä, joten minulta fanihousut puuttuvat jalasta, enkä näin ollen ollut noussut myöskään hypejunan kyytiin.
Pelin tarina tuntuu näinä aikoina hyvin samaistuttavalta, sillä erolla, että meillä ainakaan toistaiseksi ei vilise zombeja kaduilla. Dying Light 2:ssa pandemia pyyhkäisi ihmiskunnan ylitse jättäen erilaiset ryhmittymät selviämään oman onnensa nojaan. Päähahmona nähdään pyhiinvaeltajiin eli pilgrimeihin kuuluva Aiden, joka on lähtenyt etsimään kadonnutta siskoaan. Matkanvarrella Aiden kuitenkin joutuu pohtimaan, kenen joukoissa hän haluaa seistä ja kenen leivissä hän suorittaa tehtäviä, jotka auttavat kyseistä joukkoa selviytymään paremmin. Heti alussa käy selväksi, että Aiden ei pelkää tappaa yhtään ketään, vaikka vastassa olisi ihminen. Lähtökohta on hyvin kliseinen ja tuttu monesta muusta videopelistä ja valitettavaa kyllä, tarina ei onnistu sykähdyttämään.
Usein tehtävät ovat paikasta A paikkaan B juoksemista. Välillä kiipeillään vesitornien päälle, jotta alueet valloitetaan asukkaille asuinsijaksi. Assassin’s Creedin tapaan korkealta voi usein hypätä heinäkasan sijasta patjakasan päälle. Osa tehtävistä tulee suorittaa öisin ja toiset taas päivisin, mutta vuorokauden aikaa voi onneksi vaihtaa pistämällä pyhiinvaeltajan unten maille. Ensimmäiseen Dying Lightiin verrattuna jatko-osassa öiset seikkailut ovat vähemmän pelottavia. Zombeja kulkee kaduilla, mutta Aidenin rivakat parkourtaidot pitävät huolta, ettei pyhiinvaeltaja jää kammotusten kynsiin. Yksi ongelma yöllä kuitenkin on - Aidenin on pakko saada säännöllisesti UV-valoa tai muuten hän muuntautuu itse hirviöksi. Öisiä katuja tallatessa onkin hyvä muistaa välillä käydä valaisemassa Aidenin sielua aimolla annoksella valoa tai vetää posket lommollaan inhalaattorista samaista ainetta.
Talon katoilla liikkuminen on järjettömän ihanaa. Aidenin parkourtaidot paranevat kehityspuuta päivittämällä, mutta jo heti kättelyssä yläilmoissa kiipeäminen ja pomppiminen on mukavaa. Olisipa Assassin’s Creed peleissä katoilla kiipeily yhtä vaivatonta. Pelinkehittäjät ovat selvästi panostaneet liikkumiseen, mutta valitettavasti lähes ainoana onnistuneena elementtinä se ei kuitenkaan riitä tekemään Dying Light 2:sta maailman parasta peliä.
Dying Light 2:n isoin ongelma on, ettei se avoimenmaailman pelinä tarjoa mitään, mitä emme olisi jo nähneet. Alun perin kehittäjät kertoivat, että tekemistä riittää yli 500 tunniksi. Sitten tulikin toppuutteleva viesti, jossa kerrottiin tuntimäärän pitävän paikkaansa, jos jaksaa tehdä aivan kaikki tehtävät mitä on tarjolla. Tarina itsessään on vedetty läpi noin 20-30 tunnissa. Sivutehtävät kuitenkin toistavat samaa kaavaa, eikä niiden tekeminen tyydytä. Jopa välivideot ovat välillä identtisiä keskenään, mikä vahvistaa samankaltaisuuden tunnetta. Pientä tekemistä ja sälää on niin paljon, että pelin ydin uhkaa välillä jopa hukkua kaiken keskelle. Kokonaisuus tuntuu siltä, että Dying Light 2 ei oikein tiedä mikä sen pitäisi olla ja siltä puuttuu täysin oma identiteetti. Jos peli olisi esitteillä Leijonan Luolassa ja minä olisin sijoittaja, käskisin painua takaisin työpöydän ääreen pohtimaan sitä omaa juttua.
Vanha telkkari käyttöön tehokkaalle PlayStation 5:lle
Motion sickness eli eräänlainen pahoinvointi tuli hyvin tutuksi arviota varten tapahtuneiden pelisessioiden aikana. PlayStation 5:n kaverina minulla on LG:n OLED-televisio mallia CX55. Heti pelin alettua huomasin, että minulle iski todella huono olo. Ensimmäisenä ajattelin, että etätyöt ja niiden perään tapahtuva pelaaminen ei sovi yhteen. Seuraavana päivänä palasin pelin pariin ja tunne palasi noin 20 minuutin pelaamisen jälkeen uudelleen. Nopea googlaus tuotti tulosta ja en ollutkaan ainoa, joka kärsi samasta ongelmasta. PlayStation 5:lla on mahdollista valita kolmesta eri kuvanlaadusta sopiva. Lisäksi kuva-asetuksista voi nykyisin asettaa motion blurin pois päältä.
Mitkään asetukset eivät helpottaneet oloa, kunnes päätin kokeilla viimeistä vaihtoehtoa. Heitin PlayStation 5 -konsolin kiinni 2010-luvun alkupuolella ostettuun vanhaan “älyttömään” Samsungin televisioon. Pahoinvointi vähentyi lähes olemattomaksi ja pystyin pelaamaan helposti useita tunteja putkeen. Luulin, että kyseessä olisi lumejuttu ja palasin takaisin LG:n telkkarin pariin, kunnes taas oksennusämpärille meinasi olla käyttöä.
On oletettavaa, että pahoinvointia aiheuttaa pelihahmon pään pomppiminen sekä se, että pelikuvan FOV-asetusta ei voi säätää konsoleilla lainkaan. Eri alustojen versioita vertailevia YouTube-videoita katsoessa huomasin, että konsoliversioiden asetuksia voi säätää huomattavasti vähemmän, kun pc-versioiden. Jos vertailee esimerkiksi FOV-asetuksia PS5:lla ja PC:llä, ovat ne kuin päivä ja yö. Epäilen, että huonoa oloa voisi vähentää, jos konsoliversioihin saapuisi FOV-asetus.
On kuitenkin selvää, että Dying Light 2:n kehitystyö on kestänyt liian pitkään. Dying Light 2:n kehittäminen edellisen sukupolven konsoleille ja nykyisen sukupolven laitteille oli suuri virhe. Tässä julkaisussa PlayStation 5 on suuri kärsijä, sillä peliä on jouduttu kehittämään vanhemmat laitteet silmällä pitäen. Jään unelmoimaan, millainen zombieseikkailu olisi voinut olla, jos peli olisi voinut ottaa kaiken ilon irti konsolista sekä siihen sopivasta modernista televisiosta.
Täytyy kuitenkin muistaa, että nykyisessä maailmassa on lähes “normaalia”, että pelit julkaistaan keskeneräisenä. Myös Dying Light 2 on saanut matkan varrella runsaasti päivityksiä, mutta päivitykset eivät ole ainakaan toistaiseksi onnistuneet korjaamaan kokonaisuutta paremmaksi. Aina voi toivoa, että kehitystyötä jatketaan, mutta pessimistinä luulen, etten palaa pelin pariin enää uudelleen.
Dying Light 2 Stay Human (Playstation 5)
Uppoaa melko varmasti sarjan faneille. Totuus kuitenkin on, että kokonaisuus on melko tylsä, eikä pysty pitää pelaajansa koukussa.
- Parkour tuntuu mahtavalta!
- Zombien mätkiminen on tyydyttävää
- Tekniset ongelmat
- Peli aiheuttaa fyysistä pahoinvointia
- Mitäänsanomaton tarina, joka ei koukuta pelaajaa
- Tehtävät toistavat liikaa itseään
- PlayStation 5 on selvä häviäjä
Keskustelut (6 viestiä)
11.03.2022 klo 17.59 1
Eikös tämä ilmestynyt myös Xbox Series -laitteille ja PC:lle? En ymmärrä miksi pelkästään PS5 on tässä "selvä häviäjä".
Moderaattori
Rekisteröitynyt 15.05.2017
11.03.2022 klo 18.24 5
"-PlayStation 5 on selvä häviäjä"
Eikös tämä ilmestynyt myös Xbox Series -laitteille ja PC:lle? En ymmärrä miksi pelkästään PS5 on tässä "selvä häviäjä".
Joo ilmestyi. Googletteluni tuloksena ja eri versioita vertailevia videoita katsoessa esimerkiksi motion sicknessistä ei ole raportoitu PC:llä eikä Xbox Series -latteilla. Tämä ei toki tarkoita, etteikö sitä olisi kenelläkään pelaajalla. Minun pitkällisenkin selailun perusteella PS5-versio oli se, joka nousi esille keskusteluissa. Versioita vertailevissa videoissa nousi myös esille, että PS5 hävisi usein latausajoissa Xbox Series -versioille. Ei toki paljon, mutta hävisi kuitenkin.
PS5 ja PC -versioissa puolestaan sitten ne erot koskevat paljon erilaisia säätömahdollisuuksia. PS5-version asetuksia ei voi juurikaan säätää ja tuo mainitsemani FOV on erityisesti se, mikä tekee ison muutoksen näihin kahteen versioon. Toki FOV-asetusta ei ole myöskään Xbox Series -versioissa, mutta toisaalta niiden käyttäjät eivät myöskään tunnu raportoineen motion sicknessistä, joten eivät sitten, ehkä välttämättä FOVia kaipaa.
Koska arvosteluun ei yleensä saavu versioita eri alustoille, niin tässä tapauksessa käytin paljon aikaa tutkiessani muiden tekemiä videoita ja vertailuja.
Myönnän toki, että on kovasti sanottu, että PlayStation 5 -versio on häviäjä, mutta siltä se tuntuu juuri nyt. Tietenkin toivon, että tulevat päivitykset korjaisivat tilannetta paremmaksi. Se ei ole mahdoton ajatus, sillä päivityksiä tuntuu tippuvan tasaiseen tahtiin.
11.03.2022 klo 18.40 5
https://www.youtube.com/watch?v=f2CPmj8J3KY
11.03.2022 klo 19.24 5
"-PlayStation 5 on selvä häviäjä"
Eikös tämä ilmestynyt myös Xbox Series -laitteille ja PC:lle? En ymmärrä miksi pelkästään PS5 on tässä "selvä häviäjä".
11.03.2022 klo 19.36 2
Itse kärsin helposti motion sicknessistä ja kauempana istuminen/pc:llä näytön työntäminen kauemmas auttanut. Viimeksi tuli Hellbladea pelatessa joka ei ole edes FPS, mutta samasta raportoivat monet muutkin.
En ole tätä tai edeltäjää pelannut mutta en ihmettele että tuo on ensimmäisen persoonan "parkour -pelissä" ongelma. Muistaakseni Mirror's Edgen osalta valitettiin samasta asiasta.
Tuo FOV säätö pitäisi olla ihan perusjuttu nykyään, varsinkin FPS peleissä, oli sitten kyseessä konsoli- tai pc-versio.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 15.05.2017
11.03.2022 klo 19.47 5
Oliko vanha älytön TV yhtä iso kuin OLED, tai eri katseluetäisyys?
Itse kärsin helposti motion sicknessistä ja kauempana istuminen/pc:llä näytön työntäminen kauemmas auttanut. Viimeksi tuli Hellbladea pelatessa joka ei ole edes FPS, mutta samasta raportoivat monet muutkin.
En ole tätä tai edeltäjää pelannut mutta en ihmettele että tuo on ensimmäisen persoonan "parkour -pelissä" ongelma. Muistaakseni Mirror's Edgen osalta valitettiin samasta asiasta.
Tuo FOV säätö pitäisi olla ihan perusjuttu nykyään, varsinkin FPS peleissä, oli sitten kyseessä konsoli- tai pc-versio.
Älytön TV taitaa olla 40 ja toi LG OLED tosiaan on 55. OLEDissa istun vakituisesti sohvalla noin ehkä 3m päässä telkkarista. Älyttömään oli matkaa noin reilu metri. Kokeilin OLEDia myös niin, että menin istumaan lähelle, ei vaikutusta, sama olotila iski uudelleen. Luin nimittäin samankaltaista vinkkiä Redditistä, että etäisyydellä saisi aikaiseksi ehkä parannusta tähän olotilaan. En kuitenkaan havainnut OLEDin kanssa etäisyydestä tullutta muutosta olotilaan.
Ja kyllä. Samoilla linjoilla, että FOV pitäisi ehdottomasti olla alustalla kuin alustalla.
Kirjoita kommentti