Tuorein sisältö

Fight Night Round 4

Arvioitu: Xbox 360
Genre: Urheilupelit
Pelaajia: 1-2, verkkopeli
Ikärajoitus: 16
Kehittäjä: Electronic Arts
Julkaisija: Electronic Arts
Julkaisupäivä: 26.06.2009
Pelin kotisivut
Matti Lintula

30.07.2009 klo 11.59 | Luettu: 12630 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Pugilismia parhaimmillaan
Paljastan teille nyt tämän arvostelun ydinkohdan heti alkuunsa; Electronic Artsin Fight Night Round 4 on helposti maailman paras nyrkkeilypeli. Toki historiasta löytyy hyviä nyrkkeilypelejä Punch-Outista 4D Sports Boxingiin, mutta jostain syystä pelinkehitys on aina keskittynyt enemmän mielikuvituksellisiin Street Fighter -tyylisiin katutappeluihin maailman vanhimmaksi urheilulajiksi tituleeratun, herrasmiesmäisen nyrkkeilyn sijaan. Fight Night Round 4 ei anna katutappelijoille tai vapaapainijoille yhtään mitään, mutta nyrkkeilystä hitusenkaan kiinnostuneille on EA kattanut kynttiläillallisen. Kynttilöiden sijaan käytetään kuitenkin hammassuojia ja hempeily on korvattu luita rutisuttavilla nyrkiniskuilla.

Tähän naamaan kiitos


Modernille urheilupelille tyypilliseen tapaan Round 4 antaa pelaajan käydä läpi koko nyrkkeilijän pitkän, harjoitussalin amatööriturnauksesta aina jättimäisissä puitteissa järjestettäviin mestaruusotteluihin asti. Nyrkkeilijän ura ei ole kuitenkaan loputon, vaan ajan koittaessa pelaajan on lyötävä hanskat tiskiin, mieluiten suosionsa huipulla ja kaiken jo voittaneena legendana. Uran voi kahlata läpi pelissä olevien kymmenien lisensoitujen nyrkkeilijöiden roolissa tai luoda omien mieltymysten mukaisen urheilijanuorukaisen. Oman hahmon muokkaamiseen on annettu keskivertoa vähemmän mahdollisuuksia, mutta toisaalta tämä estää violettien mutanttinaamojen ilmestymisen muuten autenttista kehätunnelmaa pilaamaan.

Kun rintakarvojen muoto ja shortsien väritys on saatu mieleiseksi, alkaa uralla eteneminen ottelu kerrallaan kohti oman painoluokan mestaruutta. Ottelut merkitään muista EA:n urheilupeleistä tutun oloiseen kalenteriin. Kunkin ottelun jälkeen urheilija tarvitsee noin kuukauden palautumisajan, ja ennen seuraavaa ottelua voidaan haluttuja taitoja hioa mielekkäin minipelein toteutetussa treenijaksossa. Tuttua on myös simulointi, jolla otteluita ja harjoittelujaksoja voidaan jättää tekoälyn vastuulle, mikäli pelaaja ei syystä tai toisesta tahdo jokaista haastajaa lyödä omakätisesti kanveesiin.

Mestaruusvöiden lisäksi uranyrkkeilijä voi saada palkintoja erilaisissa sarjoissa, kuten vuoden puolustavana nyrkkeilijänä tai parhaan ottelun osallisena. Uratilaan ei ole tungettu liikaa toimintoja vaan eteneminen on melko suoraviivaista. Statistiikkaa tietenkin löytyy jälleen kaikesta mahdollisesta, joten kylmäkiskoiset laskelmoijat voivat kehittää taitojaan erilaisia käppyröitä ja iskujen osumaprosentteja arvioimalla.

Voimakoukulta ei kellokaan pelasta


Legacy Mode -uratilan lisäksi tarjolla on tietenkin moninpelitila sekä pikaottelu, jossa valitaan kaksi kehään astujaa ja areena, minkä jälkeen voidaan keskittyä vain kaverin leuan pehmentämiseen. Round 4 on saanut alleen täysin uuden pelimoottorin ja muiden EA:n urheilupelien mukaan nyrkkeilykin hoidetaan niin sanotulla total control -ohjauksella, jossa jytisevät iskut toimitetaan vastustajan rankaan oikeaa analogitattia käyttäen. Vasemmalla tatilla liikutetaan jalkoja ja liipasimilla hoidetaan väistelyä ja torjuntaa. Järjestelmä toimii kuin ajatus ja Round 4 onkin saanut kunnian olla ensimmäinen Xbox-peli, jossa olen saanut peukaloni kipeäksi raivokkaasta tatinhakkuusta.

Aluksi peli tuntuu varsin helpolta ja amatööripugilistit putoavat kehään vaivattomasti. Kun sijoitus omassa painoluokassa nousee, alkaa vastustajien taso kiivetä pian varsin jyrkästi ja etenkin liian lyhyen tai lyhytkätisen nyrkkeilijän aluksi luonut pelaaja huomaa olevansa pian pelkkä harjoitussäkki isompien korstojen lajissa. Myös alkuotteluiden huoleton nyrkinheilutus saa varsin pian väistyä taktisen kyttäyksen tieltä, jossa jokainen isku on harkittu ja käsi ei heilahda kuin juuri sillä sekunnin murto-osalla kun vastustajaparka laskee puolustuksensa. Tässä vaiheessa peli muuttuu alun arcade-mätöstä myös visuaalisesti aidomman oloiseksi kehäkyttäykseksi ja vastustajan reaktioiden lukemiseksi. Verkkopeleissä on syytä omaksua tämä lähestymistapa heti alkuunsa tai muuten koko lyhyt ottelu koostuu hahmon keräilystä kasaan kehän pohjalta.

Erilaisia iskuja pelissä on useita, valitettavasti tyrmäävimmät näistä vaativat kirurgintarkkaa analogisauvan pyöräyttämistä. Ilman kattavaa harjoittelua ottelun tiimellyksessä hermostuva pelaaja alkaa takoa esimerkiksi lukuisia oikeita suoria yrittäessään yhtä poskeen tähdättyä isoa heijaria. Tässä mielessä onkin hyvä, että peliin saa syyskuusta jakoon tulevan päivityksen myötä mahdollisuuden käyttää myös digitaalipainikkeita nyrkkien ohjastamiseen. Nyt digitaalipainikkeista saadaan komennettua heikkohappinen kehäkettu sitomaan toiseen nyrkkeilijään tai työntämään samaa yrittävää vastustajaa kauemmas. Painikkeista hoituu myös muka-näyttävän erikoislyönnin sekä sääntöjä rikkovan pääpuskun aktivointi.

Paras ottelu ikinä on paras ottelu ikinä


Ärsyttävin piirre Round 4:ssä ovat noin kolme lausahdusta suuhunsa saaneet selostajat, jotka toistavat tasan samat latteudet aivan jokaikisessä ottelussa, ja pian kehässä hikipäissään huhkivan hahmonsa tahtoisikin suunnata vapaapainityyliin narujen ulkopuolelle tukkimaan selostajakaksikon väsyneet suuvärkit pysyvästi. Selostuksen saa onneksi myös pois päältä pelin valikoista, mikä laskee kohonnutta ärsytysmittaria huomattavasti. Selostajien ohella kehän laidalta parkuu myös manageri ohjeitaan, mutta tämän vinkit tuntuvat vaihtelevan varsin satunnaisesti ja ukon jorinat jäävätkin usein toteuttamatta omaa otteluvisiota toteutettaessa.

Erien välillä huilataan hetki omassa kulmassa ja huoltojoukot parsivat naamastaan turvonnutta sankaria kasaan minkä ehtivät. Kehässä saavutetusta hyvästä iskujen perillemenoprosentista, vastustajan kanveesiin saamisesta ynnä muusta saa pisteitä, joita käytetään lepohetkillä joko viiltojen ja verenvuodon tyrehdyttämiseen, terveyden palauttamiseen tai jaksamisen palauttamiseen. Välilepuutus tuokin otteluun lisää taktista syvyyttä, sillä huonossa kunnossa oleva nyrkkeilijä saattaa pudota yhdestäkin iskusta tajuttomana maihin, mutta toisaalta aivan puhkihikoilutettu kaveri ei jaksa enää juuri hanskaansa nostaa vastustajaansa vasten, joten vahingon aikaansaaminen vaikeutuu huomattavasti.

Etenkin otteluissa, jotka venyvät täyteen kymmenen erän mittaansa alkaa molempien pukarien kunto olemaan lopussa jo sen verran vähissä, että harvakseltaan heiteltävien iskujen suorittamisen raskaus tuntuu sohvalla asti. Fyysinen väsymys tarttuu hienosti ruudulta pelaajaan, joka yrittää tiristää hahmostaan viimeisetkin lihasjännitteet siihen ratkaisevaan pisteeseen riittävään alakoukkuun. Ottelun jälkeen hahmon lepuutuksen lisäksi pelaajan on syytä lepuuttaa hermojaan ja peukaloitaan.

Paha pistää paremmaksi


Fight Night Round 4 on kokonaisuutena tasapainoinen peli, jossa mikään osa-alue selostajia lukuun ottamatta ei käy pahasti sohvaurheilijan hermoon. Grafiikka on huikeaa ja kehässä lentää hiki niin, että roiskeet tuntuvat tulevan silmille asti. Äänimaailma toimii myös ja hidastuksena esitettävät teholyönnit päästävät ilmoille niin ilkeän rusahduksen, että ikeniä kirveltää. Musiikkia kuullaan pelin valikoissa ja tälläkin kertaa nojataan pääasiassa mitäänsanomattomaan jou-jou-hip-hop-linjaan, mutta jumputus ei kuitenkaan ole sinänsä häiritsevää. Amatöörinyrkkeilijöille, kuten itsellenikin, pelin varsin yht'äkkisesti nouseva vaikeustaso saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia ja manauksia, mutta asiaan keskittymisen ja rauhoittumisen jälkeen nyrkkeilyn syvä taktisuus alkaa valjeta paatuneimmallekin katutappelijalle. Innolla jään odottamaan Round 5:ttä, sillä tästä lajista saattaa olla vaikeaa enää tuntuvasti parempaa peliä tehdä.

V2.fi | Matti Lintula

Fight Night Round 4 (Xbox 360)

Kaunis ja tiheätunnelmainen urheilupeli simuloi nyrkkeilyä taktisena lajina enemmän kuin pelkkänä turpaanvetona. Puutteistaan huolimatta parasta kehäkettuilua.
  • Nyrkkeilyä, ei mättöä
  • Sulava uramoodi
  • Otteluiden intensiivisyys
  • Itseääntoistavat selostajat
  • Ohjauksen epätarkkuus
  • Harppaukset vaikeustasossa
< Trine... Stormrise... >

Keskustelut (7 viestiä)

jeje

Rekisteröitynyt 17.08.2008

30.07.2009 klo 12.45

Niin onkos se Asikainen nyt sitten yhtään itsensä näköinen tässä pelissä?
lainaa
HelG

Rekisteröitynyt 10.01.2009

30.07.2009 klo 12.50

jeje kirjoitti:
Niin onkos se Asikainen nyt sitten yhtään itsensä näköinen tässä pelissä?

Kyyl, jos sitä suoraan edestä katsoo niin samoja kasvonpiirteitä kyllä löytyy
lainaa
lammas

Rekisteröitynyt 26.05.2007

30.07.2009 klo 13.02

Tosi hieno peli. Hain omaksi heti kun tuli kauppoihin ja siitä asti ainakin joka toinen ilta pari erää hakannu ja lisää jaksaa. Mitään selostajia en edes huomaa kun keskityn korjaamaan toisen naamaa.
Onlinessa en jaksa pelata, paitsi veljeä vastaan. Kaikki muut (kolmea eri vastaan kokeilin) pelaa päin helvettiä. Koko ajan toistetaan samaa liikettä ja jos kerran putoo lattiaan niin suututaan ja lähdetään pois :/
lainaa
Akaesora

Rekisteröitynyt 18.09.2008

30.07.2009 klo 16.12

lammas kirjoitti:
Tosi hieno peli. Hain omaksi heti kun tuli kauppoihin ja siitä asti ainakin joka toinen ilta pari erää hakannu ja lisää jaksaa. Mitään selostajia en edes huomaa kun keskityn korjaamaan toisen naamaa.
Onlinessa en jaksa pelata, paitsi veljeä vastaan. Kaikki muut (kolmea eri vastaan kokeilin) pelaan päin helvettiä. Koko ajan toistetaan samaa liikettä ja jos kerran putoo lattiaan niin suututaan ja lähdetään pois :/


Otitko pelaajien keski-iän huomioon siellä Livessä?
lainaa
lammas

Rekisteröitynyt 26.05.2007

30.07.2009 klo 18.57

No enpä tuota vastapelaajan ikää heti ajatellut. Ja pelaan ps3:lla.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

01.08.2009 klo 11.23

lammas kirjoitti:
No enpä tuota vastapelaajan ikää heti ajatellut. Ja pelaan ps3:lla.


Vaikka tästä tuleekin taas itkua, niin sanon silti: PSN:ssä on enemmän näitä quittaajia, koska sillä tunnuksen arvovallalla ei ole mitään merkitystä. Olen huomannut tämän toistuvasti. Jos Livessä saa huonot arvostelut, menettää rahanarvoista mainettaan. PSN:llä voi vaan tehdä uuden accountin.
lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

02.08.2009 klo 09.44

Mikko kirjoitti:
lammas kirjoitti:
No enpä tuota vastapelaajan ikää heti ajatellut. Ja pelaan ps3:lla.


Vaikka tästä tuleekin taas itkua, niin sanon silti: PSN:ssä on enemmän näitä quittaajia, koska sillä tunnuksen arvovallalla ei ole mitään merkitystä. Olen huomannut tämän toistuvasti. Jos Livessä saa huonot arvostelut, menettää rahanarvoista mainettaan. PSN:llä voi vaan tehdä uuden accountin.

Livessä olen ollut aika kauan ja PSN:n en ole vielä 100% kerennyt tutustua, mutta pakko sanoa että quittaamiset, vikinät sekä muut paskamaiset temput tuntuvat huomattavasti yleisimmiltä PSN:ssä ja PC:llä kuin Livessä.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova