Main Assembly
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Simulaatiot, Älypelit |
Pelaajia: | 1, verkkomoninpeli |
Ikärajoitus: | 12 |
Kehittäjä: | Bad Yolk Games |
Julkaisija: | Team 17 |
Julkaisupäivä: | 26.01.2021 |
Pelin kotisivut |
Rakentelijan buffet on auki
Steamin Early Accessista varsinaiseen julkaisuunsa tammikuussa edennyt Main Assembly on Ruotsalaisen Bad Yolk Gamesin käsialaa. Julkaisijana toimii useista omista peliklassikoistaankin tunnettu Team17. Main Assembly keskittyy luovan hulluuden, taidokkaan rakentelun ja loputtomien mahdollisuuksien maailmaan.
Pelaaja on pieni, droneksi kutsuttu leijuva hahmo jonka työ on luoda botteja, eli maalla, ilmassa ja vedessä kulkevia ajoneuvoja ja käyttää niitä hyödykseen. Main Assemblyn rakentelun ja ohjelmoinnin maailmassa tarkoitus on päästää mielikuvitus valloilleen erilaisten haastetehtävien parissa, mutta myös avoin hiekkalaatikolla leikkiminen tai moninpelimoodissa kisailu ja robottisotiminen on mahdollista.
Peli tarjoaa laajat puitteet toteuttaa ideoitaan ja suunnitelmiaan, sillä lähes kaikkea voi muokata sekä kentissä että ajoneuvojensa yksityiskohdissa ja vaihtoehtojen runsaus on melkoinen. Pulmia ratkotaan ajamalla rakennetuilla boteilla eri puolille kenttää ja suorittamalla kaikennäköistä poimimista, kantamista, kurottelua, hyppyjä, taitolentoa sun muuta. Kantavana teemana on muun muassa törmäystestinukkejen parissa häärääminen. Varsinaisten läpäisemiseen edellytettävien tehtävien lisäksi kentissä on esimerkiksi nopeaan tahtiin ketjussa suoritettavia taitoajohaasteita ja muita sivupuuhia, joilla voi avata lisää osia käyttöönsä. Kosmeettisia löytöjä dronen koristeluun on myös tiputeltu sinne sun tänne ilahduttamaan löytäjäänsä.
Osia kertyy pelaajan rakennuskatalogiin käytettäväksi haasteiden suorittamisen myötä. Rakennustila on itsessään näppärä, sillä erilaiset materiaalit ja tarvikkeet löytyvät omilta välilehdiltään loogisesti ja intuitiivisesti. Rakentaminen aloitetaan tietysti rungosta, jolle voi valita valmiin pohjan tai tehdä kaiken alusta alkaen itse. Rungon materiaalit määrittävät sen kestävyyttä ja painoa ja samoin tekevät erilaiset siihen kiinnitettävät moottorit, suihkumoottorit, laitteet, vempeleet ja vipstaakit. Muotoilun työkalut ovat suhteellisen helppoja käyttää, etenkin kun oletusasetuksena on päällä symmetrinen rakentaminen. Tämä, yhdessä vapaasti pyöriteltävän kameran kanssa vähentää huomattavasti sitä riskiä, että keltanokka sotkisi ajoneuvon tasapainon tekemällä jotakin toispuoleisesti. Koko rakentamisen sallivainen ja lempeä filosofia tuntuu olevan se, että jos jokin toimii tarkoitukseensa, se ei ole suorituksen kannalta väärin, vaan suunnittelullinen valinta.
Koska osat eivät itsessään ole kovin älykkäitä, tarvitsevat ne myös toimiakseen ohjelmoinnin. Visuaalinen ruudukkoon ja siihen raahattaviiin laatikoihin perustuva ohjelmointitapa on yksinkertaisimmillaan WASD-komentojen mappailua pikkuauton käänneltäville moottoreille, mutta monimutkaistuessaan siitä tulee hurja sokkelo matematiikkaa, toimintoja ja hienosäätöä. Koin, ettei ohjelmoinnin varsinainen potentiaali välttämättä heti tai ihan kohtakaan avaudu pelaajalle, ellei taustalla ole teknistä tuntemusta ja ymmärrystä. Innokas pelaajayhteisö on myös onneksi luonut kaikennäköistä internetsisältöä, jonka avulla ohjelmointiin pääsee syvällisemmin kiinni.
Pelin fysiikan mallinnus on todella mainio ja se tuntuu selvästi niin lentokoneita lennätellessä kuin maan kamarallakin huristellessa selkeinä muutoksina ajopelin käytöksessä. Etenkin aluksi saatoin iloita siitä, että rakennelma liikkuu ja kääntyy, mutta viimeistään ensimmäisen mutkan jälkeen tajusin, että moottoreista uupuu vääntöä, massa jakautuu jotenkin huonosti tai rakettimoottori oli väärän muotoisessa rungossa ja sytyttää koko roskan vain palamaan. Rakennustilasta valmiin tekeleen saa kokeiltavaksi yhden napin painalluksella ilman odottelua, mikä tekee esimerkiksi erilaisten ohjelmoinnin muutosten vaikutusten testaamisesta nopeaa ja helppoa. Jos jokin ei toimi, voi suunnittelua jatkaa suoraan tai käydä halutessaan tallentamassa luomuksena jotakin muuta käyttöä varten. Käytännössä pelitilan ja rakennustilan välillä vaihtelu on hyvin toteutettu, sillä rakennus- tai korjailupaussit eivät riko flown tunnetta vaan toimivat osana sitä.
On pakko myöntää, että suloisen sarjakuvamainen grafiikka ja huoleton taustamusiikki pääsivät hämäämään allekirjoittanutta, sillä asioiden rakentaminen – ja sen jälkeen niiden saattaminen toimivaan tilaan – on oikeasti hankalaa hommaa. Sopivan haasteellista tai jopa helppoa se on varmasti kokeneemmille rakentelupelien ystäville tai mekaaniseen ja loogiseen pulmanratkontaan syvemmällä tasolla suuntautuville. Heille Main Assembly on epäilemättä tehtykin, mikä tuntui kirkastuvan ajatuksena etenkin tutoriaalin jälkeisiä haastekenttiä ratkoessa. Tutoriaali itsessään opastaa aivan yksinkertaisimpien perusasioiden halki ja tarjoaa lähinnä avaimet käteen siihen valtavaan kokonaisuuteen, joka peli lopulta on. Haastetehtävien vaikeustaso tuntui nousevan melko jyrkällä käyrällä niin, että helposti ratkaistavista kentistä huomasin päätyneeni yhtäkkiä tilanteisiin, joissa en oikeasti enää omien aivojeni voimalla keksinyt, mitä tehdä. Oikealle ihmistyypille tiedän toki sen olevan juuri se mehukkain piste ryhtyä hautomaan hienoja asioita.
Onneksi moni olikin jo löytänyt luovan tilansa, sillä Steamin Workshop tarjoaa paljon erilaisten ajoneuvojen malleja, joita latailla ja tutkia. Paitsi että muiden pelaajien jakamista hengentuotteista voi nauttia niillä ajellen ja muokkaillen, voi niistä myös ottaa oppia omiin projekteihinsa. Myös puolivalmiita tekeleitä on ladattavana runsaasti, mikä kielii mielestäni hyvin pelin laajuudesta ja haastavuudesta: kaikki eivät voi tietenkään olla tasavertaisen taitavia ratkomaan niitä vaikeimpia ohjelmointi- tai suunnittelupulmia. Silloin tarvittava voima voi olla juuri yhteisössä, sillä vaikka itse en oikein mitään osannut, puuhasteluun sai hyvää fiilistä moninpelihetkistä ja projektien jakamisesta.
Peliin on lisätty viimeisimpänä myös Final Frontier-sisältöä, joka lisää peliin puitteet kokeilla insinöörintaitojaan painottomassa ja hapettomassa tilassa, toisin sanoen avaruudessa. Avaruussekoilu on osana niin haastetehtäviä kuin sandbox-tilaakin, mikä lisää sisältöön vielä aavistuksen lisämehustelua senkin jälkeen, kun muut, maapallolle (tai sen kaltaiselle alueelle) rajoittuvat haastetyypit on jo koluttu läpi. Tarinamoodin mukaan saaminen olisi kiva lisä myöhemmin, sillä vaikka haasteet ja moninpelimahdollisuudet ovatkin mukavia, toisi juonellinen sisältö varmasti oman lisänsä etenkin tämänkaltaisia pelejä suurella halulla ahmiville.
Testattu versio: PC (Steam)
Kone: CPU: Ryzen 7 2700x 4.2 GHz
RAM: G.Skill Trident Z 32Gb 3200 MHz
MSI X470 Gaming Pro Carbon
Asus GeForce GTX 1080 STRIX 8GB
Jos se toimii, se toimii
Pelaaja on pieni, droneksi kutsuttu leijuva hahmo jonka työ on luoda botteja, eli maalla, ilmassa ja vedessä kulkevia ajoneuvoja ja käyttää niitä hyödykseen. Main Assemblyn rakentelun ja ohjelmoinnin maailmassa tarkoitus on päästää mielikuvitus valloilleen erilaisten haastetehtävien parissa, mutta myös avoin hiekkalaatikolla leikkiminen tai moninpelimoodissa kisailu ja robottisotiminen on mahdollista.
Peli tarjoaa laajat puitteet toteuttaa ideoitaan ja suunnitelmiaan, sillä lähes kaikkea voi muokata sekä kentissä että ajoneuvojensa yksityiskohdissa ja vaihtoehtojen runsaus on melkoinen. Pulmia ratkotaan ajamalla rakennetuilla boteilla eri puolille kenttää ja suorittamalla kaikennäköistä poimimista, kantamista, kurottelua, hyppyjä, taitolentoa sun muuta. Kantavana teemana on muun muassa törmäystestinukkejen parissa häärääminen. Varsinaisten läpäisemiseen edellytettävien tehtävien lisäksi kentissä on esimerkiksi nopeaan tahtiin ketjussa suoritettavia taitoajohaasteita ja muita sivupuuhia, joilla voi avata lisää osia käyttöönsä. Kosmeettisia löytöjä dronen koristeluun on myös tiputeltu sinne sun tänne ilahduttamaan löytäjäänsä.
Osia kertyy pelaajan rakennuskatalogiin käytettäväksi haasteiden suorittamisen myötä. Rakennustila on itsessään näppärä, sillä erilaiset materiaalit ja tarvikkeet löytyvät omilta välilehdiltään loogisesti ja intuitiivisesti. Rakentaminen aloitetaan tietysti rungosta, jolle voi valita valmiin pohjan tai tehdä kaiken alusta alkaen itse. Rungon materiaalit määrittävät sen kestävyyttä ja painoa ja samoin tekevät erilaiset siihen kiinnitettävät moottorit, suihkumoottorit, laitteet, vempeleet ja vipstaakit. Muotoilun työkalut ovat suhteellisen helppoja käyttää, etenkin kun oletusasetuksena on päällä symmetrinen rakentaminen. Tämä, yhdessä vapaasti pyöriteltävän kameran kanssa vähentää huomattavasti sitä riskiä, että keltanokka sotkisi ajoneuvon tasapainon tekemällä jotakin toispuoleisesti. Koko rakentamisen sallivainen ja lempeä filosofia tuntuu olevan se, että jos jokin toimii tarkoitukseensa, se ei ole suorituksen kannalta väärin, vaan suunnittelullinen valinta.
Suunnittelun syvään päähän
Koska osat eivät itsessään ole kovin älykkäitä, tarvitsevat ne myös toimiakseen ohjelmoinnin. Visuaalinen ruudukkoon ja siihen raahattaviiin laatikoihin perustuva ohjelmointitapa on yksinkertaisimmillaan WASD-komentojen mappailua pikkuauton käänneltäville moottoreille, mutta monimutkaistuessaan siitä tulee hurja sokkelo matematiikkaa, toimintoja ja hienosäätöä. Koin, ettei ohjelmoinnin varsinainen potentiaali välttämättä heti tai ihan kohtakaan avaudu pelaajalle, ellei taustalla ole teknistä tuntemusta ja ymmärrystä. Innokas pelaajayhteisö on myös onneksi luonut kaikennäköistä internetsisältöä, jonka avulla ohjelmointiin pääsee syvällisemmin kiinni.
Pelin fysiikan mallinnus on todella mainio ja se tuntuu selvästi niin lentokoneita lennätellessä kuin maan kamarallakin huristellessa selkeinä muutoksina ajopelin käytöksessä. Etenkin aluksi saatoin iloita siitä, että rakennelma liikkuu ja kääntyy, mutta viimeistään ensimmäisen mutkan jälkeen tajusin, että moottoreista uupuu vääntöä, massa jakautuu jotenkin huonosti tai rakettimoottori oli väärän muotoisessa rungossa ja sytyttää koko roskan vain palamaan. Rakennustilasta valmiin tekeleen saa kokeiltavaksi yhden napin painalluksella ilman odottelua, mikä tekee esimerkiksi erilaisten ohjelmoinnin muutosten vaikutusten testaamisesta nopeaa ja helppoa. Jos jokin ei toimi, voi suunnittelua jatkaa suoraan tai käydä halutessaan tallentamassa luomuksena jotakin muuta käyttöä varten. Käytännössä pelitilan ja rakennustilan välillä vaihtelu on hyvin toteutettu, sillä rakennus- tai korjailupaussit eivät riko flown tunnetta vaan toimivat osana sitä.
Aivojumppaa hyville hoksottimille
On pakko myöntää, että suloisen sarjakuvamainen grafiikka ja huoleton taustamusiikki pääsivät hämäämään allekirjoittanutta, sillä asioiden rakentaminen – ja sen jälkeen niiden saattaminen toimivaan tilaan – on oikeasti hankalaa hommaa. Sopivan haasteellista tai jopa helppoa se on varmasti kokeneemmille rakentelupelien ystäville tai mekaaniseen ja loogiseen pulmanratkontaan syvemmällä tasolla suuntautuville. Heille Main Assembly on epäilemättä tehtykin, mikä tuntui kirkastuvan ajatuksena etenkin tutoriaalin jälkeisiä haastekenttiä ratkoessa. Tutoriaali itsessään opastaa aivan yksinkertaisimpien perusasioiden halki ja tarjoaa lähinnä avaimet käteen siihen valtavaan kokonaisuuteen, joka peli lopulta on. Haastetehtävien vaikeustaso tuntui nousevan melko jyrkällä käyrällä niin, että helposti ratkaistavista kentistä huomasin päätyneeni yhtäkkiä tilanteisiin, joissa en oikeasti enää omien aivojeni voimalla keksinyt, mitä tehdä. Oikealle ihmistyypille tiedän toki sen olevan juuri se mehukkain piste ryhtyä hautomaan hienoja asioita.
Onneksi moni olikin jo löytänyt luovan tilansa, sillä Steamin Workshop tarjoaa paljon erilaisten ajoneuvojen malleja, joita latailla ja tutkia. Paitsi että muiden pelaajien jakamista hengentuotteista voi nauttia niillä ajellen ja muokkaillen, voi niistä myös ottaa oppia omiin projekteihinsa. Myös puolivalmiita tekeleitä on ladattavana runsaasti, mikä kielii mielestäni hyvin pelin laajuudesta ja haastavuudesta: kaikki eivät voi tietenkään olla tasavertaisen taitavia ratkomaan niitä vaikeimpia ohjelmointi- tai suunnittelupulmia. Silloin tarvittava voima voi olla juuri yhteisössä, sillä vaikka itse en oikein mitään osannut, puuhasteluun sai hyvää fiilistä moninpelihetkistä ja projektien jakamisesta.
Peliin on lisätty viimeisimpänä myös Final Frontier-sisältöä, joka lisää peliin puitteet kokeilla insinöörintaitojaan painottomassa ja hapettomassa tilassa, toisin sanoen avaruudessa. Avaruussekoilu on osana niin haastetehtäviä kuin sandbox-tilaakin, mikä lisää sisältöön vielä aavistuksen lisämehustelua senkin jälkeen, kun muut, maapallolle (tai sen kaltaiselle alueelle) rajoittuvat haastetyypit on jo koluttu läpi. Tarinamoodin mukaan saaminen olisi kiva lisä myöhemmin, sillä vaikka haasteet ja moninpelimahdollisuudet ovatkin mukavia, toisi juonellinen sisältö varmasti oman lisänsä etenkin tämänkaltaisia pelejä suurella halulla ahmiville.
Testattu versio: PC (Steam)
Kone: CPU: Ryzen 7 2700x 4.2 GHz
RAM: G.Skill Trident Z 32Gb 3200 MHz
MSI X470 Gaming Pro Carbon
Asus GeForce GTX 1080 STRIX 8GB
Main Assembly (Tietokonepelit)
Laaja kattaus tuoretta ja värikästä sisältöä suunnittelu-ja rakentelupelien ystäville.
- Ohjelmoinnin visuaalinen esitystapa
- Sisältöä on paljon
- Jos peli ei ole pelaajalle liian vaikea, voi sillä luoda lähes mitä vain
- Pystymetsästä tuleville melko varmasti haastava
- Tarinallista sisältöä ei ole
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti