Destiny 2: Beyond Light
Arvioitu: | Playstation 4 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1-4 |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | Bungie Studios |
Julkaisija: | Bungie |
Julkaisupäivä: | 11.11.2020 |
Pelin kotisivut |
Rati riti ralla, tuli talvi, halla
Voi Destinyä. Niin lupaavasti alkanut Destiny 2:n taival on karauttanut kunnolla kivikkoon kahden viimeisen laajennuksen myötä. Shadowkeep oli kolossaalinen pettymys, joten moni odotti Beyond Lightin olevan taas se kurssin korjaava lisäosa, jossa käyrä lähtisi taas nousuun.
Kenties jotain tällaista oli suunnitelmissa. Kenties koronaviruksen aiheuttamat muutokset työkulttuurin ovat muuttaneet nämä suunnitelmat. Kenties miljoona muuta selitystä, mutta lopputuloksen kannalta niillä ei ole väliä: Beyond Light lässähtää kuin pannukakku.
Alan hiljalleen epäillä, että Destiny 2:n lisälevyjä suunnitellaan vanhojen pöytäroolipelien henkisillä taulukoilla. Luke Smith heittää noppaa ja sitten katsotaan taulukosta, mitä tapahtui. Tällä kertaa *koli koli* Fallenit ovat järjestäymässä *ravistus* Jupiterin kuussa hyödyntäen *kops kops* jäävoimiaan ihmiskunnan tuhoamiseksi. Lähdetäänkö lounaalle, pojat?
Pitänee kai nostaa Bungielle hattua siitä, että Beyond Lightin tapahtumapaikka, Jupiterin Europa-kuu, on sentään uutta sisältöä. Ikuisen jään peittämä kuu onkin tervetullutta uutta sisältöä, varsinkin kun lisälevyn julkistamisen yhteydessä iso pino olemassaolevaa Destiny-sisältöä ”suljettiin holviin”, eli poistettiin pelistä enemmän tai vähemmän pysyvästi. Viisi planeettaa, sekä vino pino aseita ja varusteita katosivat kuin pieru Saharaan.
Jos tätä poistoa oli tarkoitus kompensoida Beyond Lightin uudella sisällöllä, on syytä olla huolissaan. Lisälevyn tarinan läpäisemiseen ei oikeasti kulu paria tuntia kauempaa ja sen jälkeen edessä on vain varusteiden grindausta, mikä ei ole aivan hirveän hyvä vastine 40 euron lisälevyltä. Niiden “holvitettujen” aseiden tilallekaan ei luonnollisesti ole tarjota korvaajia.
Beyond Lightin suurin uusi ominaisuus, kokonaan uusi spesialisaatio kaikille hahmoluokille, on sidottu oleellisesti tähän grindaukseen, sillä uutta kykypuuta kustomoidaan keräilemällä erilaisia esineitä kaikenlaisia aktiviteetteja suorittamalla. Stasis keskittyy voimana vihollisten jäädyttämiseen ja esimerkiksi Warlockit pystyvät helposti jäädyttämään suuren pinon vihollisia ja sitten räjäyttämään nämä kerralla kappeleiksi. Hauskaa ja näyttävää! Vähemmän hauskaa on kuitenkin se, että Stasis-voimat ovat tehneet PVP:stä täyttä helvettiä.
Kuten kaikkien olisi pitänyt arvata, pelaajat eivät ole hirveän innoissaan siitä, että heidät voidaan jäädyttää täysin toimintakelvottomiksi useiden sekuntien ajaksi. Pelisuunnittelija toisensa jälkeen on oppinut kantapään kautta, että kontrollin vieminen pelaajilta PVP:ssä on huono juttu, mutta jotenkin silti läksy pitää aina oppia uudelleen peli kerrallaan.
Beyond Light kärsii teknisistä ongelmista. HDR tuntuu hajonneen täysin ja peli näyttää päivityksen jälkeen joko haalealta sotkulta tai psykedeeliseltä painajaiselta, jossa varjot voivat yllättäen olla vaikka kirkkaan punaisia. Lukemattomat pelaajat ovat myös törmänneet ongelmiin itse lisälevyn hankkimisen kanssa, minä heidän joukossaan. PlayStation 4 kyllä myöntää, että omistan Beyond Lightin Digital Deluxe -version, mutta sen mukana tulleet bonussisällöt – kuten maksulliset versiot seuraavista neljästä kausikortista – eivät vain aukea.
Destiny 2:n suurin ongelma on, että vaikka pelin mekaaninen pelaaminen – eli vihollisten ammuskelu – tuntuu hauskalta, se itse pelin pelaaminen ei ole hauskaa. ”Hauskuuden ei pitäisi olla näin tympeää”, kuten eräs kaverini totesi. Peli on karahtanut jo vuosia sitten syvään uraan, josta se ei tunnu millään pääsevän pois, eikä Beyond Light paranna tilannetta.
Kaikki on välittömästi niin tuttua. Pomotaistelut ovat yhä prikulleen samanlaisia kuin aina ennen, suuri osa kampanjan (vähästä) sisällöstä on tympeää ja päämäärätöntä puuhastelua, 95% vihollisista on tuttuja kaikista aiemmista Destinyistä ja niin edelleen. En toki odottanut, että Beyond Light yllättäen muuttaisi pelin vaikka Mario Kart -kopioksi, mutta herran tähden, keksikää nyt jotain uutta!
Tarkasteli asiaa miten tahansa, Beyond Light tuntuu pahalta pettymykseltä, jopa Shadowkeepin muistaville. Naurettavan vähän sisältöä, vaisuja uudistuksia ja kaupan päälle vielä isolla lapiolla vanhaa sisältöä pelistä ulos? Bungie, mitä ihmettä te oikein teette?
Kenties jotain tällaista oli suunnitelmissa. Kenties koronaviruksen aiheuttamat muutokset työkulttuurin ovat muuttaneet nämä suunnitelmat. Kenties miljoona muuta selitystä, mutta lopputuloksen kannalta niillä ei ole väliä: Beyond Light lässähtää kuin pannukakku.
Kylmää, niin kylmää
Alan hiljalleen epäillä, että Destiny 2:n lisälevyjä suunnitellaan vanhojen pöytäroolipelien henkisillä taulukoilla. Luke Smith heittää noppaa ja sitten katsotaan taulukosta, mitä tapahtui. Tällä kertaa *koli koli* Fallenit ovat järjestäymässä *ravistus* Jupiterin kuussa hyödyntäen *kops kops* jäävoimiaan ihmiskunnan tuhoamiseksi. Lähdetäänkö lounaalle, pojat?
Pitänee kai nostaa Bungielle hattua siitä, että Beyond Lightin tapahtumapaikka, Jupiterin Europa-kuu, on sentään uutta sisältöä. Ikuisen jään peittämä kuu onkin tervetullutta uutta sisältöä, varsinkin kun lisälevyn julkistamisen yhteydessä iso pino olemassaolevaa Destiny-sisältöä ”suljettiin holviin”, eli poistettiin pelistä enemmän tai vähemmän pysyvästi. Viisi planeettaa, sekä vino pino aseita ja varusteita katosivat kuin pieru Saharaan.
Jos tätä poistoa oli tarkoitus kompensoida Beyond Lightin uudella sisällöllä, on syytä olla huolissaan. Lisälevyn tarinan läpäisemiseen ei oikeasti kulu paria tuntia kauempaa ja sen jälkeen edessä on vain varusteiden grindausta, mikä ei ole aivan hirveän hyvä vastine 40 euron lisälevyltä. Niiden “holvitettujen” aseiden tilallekaan ei luonnollisesti ole tarjota korvaajia.
Beyond Lightin suurin uusi ominaisuus, kokonaan uusi spesialisaatio kaikille hahmoluokille, on sidottu oleellisesti tähän grindaukseen, sillä uutta kykypuuta kustomoidaan keräilemällä erilaisia esineitä kaikenlaisia aktiviteetteja suorittamalla. Stasis keskittyy voimana vihollisten jäädyttämiseen ja esimerkiksi Warlockit pystyvät helposti jäädyttämään suuren pinon vihollisia ja sitten räjäyttämään nämä kerralla kappeleiksi. Hauskaa ja näyttävää! Vähemmän hauskaa on kuitenkin se, että Stasis-voimat ovat tehneet PVP:stä täyttä helvettiä.
Kuten kaikkien olisi pitänyt arvata, pelaajat eivät ole hirveän innoissaan siitä, että heidät voidaan jäädyttää täysin toimintakelvottomiksi useiden sekuntien ajaksi. Pelisuunnittelija toisensa jälkeen on oppinut kantapään kautta, että kontrollin vieminen pelaajilta PVP:ssä on huono juttu, mutta jotenkin silti läksy pitää aina oppia uudelleen peli kerrallaan.
Ongelmia piisaa
Beyond Light kärsii teknisistä ongelmista. HDR tuntuu hajonneen täysin ja peli näyttää päivityksen jälkeen joko haalealta sotkulta tai psykedeeliseltä painajaiselta, jossa varjot voivat yllättäen olla vaikka kirkkaan punaisia. Lukemattomat pelaajat ovat myös törmänneet ongelmiin itse lisälevyn hankkimisen kanssa, minä heidän joukossaan. PlayStation 4 kyllä myöntää, että omistan Beyond Lightin Digital Deluxe -version, mutta sen mukana tulleet bonussisällöt – kuten maksulliset versiot seuraavista neljästä kausikortista – eivät vain aukea.
Destiny 2:n suurin ongelma on, että vaikka pelin mekaaninen pelaaminen – eli vihollisten ammuskelu – tuntuu hauskalta, se itse pelin pelaaminen ei ole hauskaa. ”Hauskuuden ei pitäisi olla näin tympeää”, kuten eräs kaverini totesi. Peli on karahtanut jo vuosia sitten syvään uraan, josta se ei tunnu millään pääsevän pois, eikä Beyond Light paranna tilannetta.
Kaikki on välittömästi niin tuttua. Pomotaistelut ovat yhä prikulleen samanlaisia kuin aina ennen, suuri osa kampanjan (vähästä) sisällöstä on tympeää ja päämäärätöntä puuhastelua, 95% vihollisista on tuttuja kaikista aiemmista Destinyistä ja niin edelleen. En toki odottanut, että Beyond Light yllättäen muuttaisi pelin vaikka Mario Kart -kopioksi, mutta herran tähden, keksikää nyt jotain uutta!
Tarkasteli asiaa miten tahansa, Beyond Light tuntuu pahalta pettymykseltä, jopa Shadowkeepin muistaville. Naurettavan vähän sisältöä, vaisuja uudistuksia ja kaupan päälle vielä isolla lapiolla vanhaa sisältöä pelistä ulos? Bungie, mitä ihmettä te oikein teette?
Destiny 2: Beyond Light (Playstation 4)
Beyond Light tuntuu hämmentävän suurelta virheliikkeeltä, joka vie koko Destiny 2:ta huolestuttavaan suuntaan. Bungiella on edessään paljon työtä kelkan kääntämiseksi.
- Europa näyttää kivalta
- Pari tuntia uutta sisältöä on parempi kuin nolla tuntia
- Stasis-voimat ovat hauskoja PVE:ssä
- Ghostin kustomointi
- Kehno ja lyhytkestoinen kampanja
- Onnettoman vähän sisältöä
- Valtavasti vanhaa (jopa alkujaan maksullista) sisältöä roskikseen
- Hirmuinen määrä aseita muuttui juuri mahdottomaksi saada, eikä niille ole korvaajia
- Grindi jyrkkenee jatkuvasti
- Tekniset ongelmat
- On kivaa ostaa asioita, eikä sitten saada niitä!
- Peruspeli polkee paikallaan jo ties miten monetta vuotta
- Stasis tuhoaa PVP-tasapainon rippeetkin
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 01.04.2017
18.11.2020 klo 09.31
Kirjoita kommentti