Tuorein sisältö

DCS: Black Shark

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Simulaatiot, Sotapelit
Pelaajia: 1, verkkomoninpeli
Ikärajoitus: 12
Kehittäjä: Eagle Dynamics
Julkaisija: The Fighter Collection
Julkaisupäivä: 03.04.2009
Pelin kotisivut
Vieras

17.04.2009 klo 12.30 | Luettu: 17097 kertaa | Teksti: Vieras

Roottoritkin täytyy ansaita
Itänaapuristamme kantautuu kopterin pärinää. Nyt ei kuitenkaan ole kyseessä valtionrajoja etsivä naapurivatkain, vaan maineikkaan venäläisen simulaatiopajan Eagle Dynamicsin uusin tuotos, joka kantaa nimeä Digital Combat Simulation: Black Shark. Pelimaahantuojan edustaja varoitteli jo saatteessa, että "tämä ei sitten ole mikään helppo peli", mikä osoittautuikin ihan aiheelliseksi huomautukseksi.


Lentämisen hienous ja haasteellisuus



DCS: Black Shark on simulaatio isolla ässällä, ja simuloinnin kohteena on Ka-50, venäläisvalmisteinen yksipaikkainen taistelukopteri. Voin helposti kuvitella, että yksin taisteluhelikopterin puikoissa istuminen ei ole maailman yksinkertaisinta hommaa, mutta kun siitä tehty simulaatiokin menee niin vaikeaksi kuin DCS: Black Shark, en voi muuta kuin hattua kohotella. Vaikka itseltäni löytyy kokemusta virtuaalilentelyn puolelta, en ole vastaavanlaiseen haasteeseen aiemmin joutunut. DCS: Black Shark nimittäin simuloi kopterilla lentämistä erittäin realistisesti. Ohjaamonäkymä laittaa ensikertalaiselle helposti sormet nyrkkiä myöten suuhun, sillä miltei jokainen vipu ja painike on käytettävissä. Vipuja voi väännellä joko käyttämällä näppäimistön pikakomentoja, joita pelissä on useampi sata kappaletta, tai vaihtoehtoisesti hiirellä ohjaamon sisänäkymästä käsin. Usean päivän opettelun ja testauksen jälkeenkin huomasin, että suurin osa toiminnoista on vielä ihan täyttä utopiaa. Aloittelevalta kopteripilotilta menee helposti ensimmäinen päivä pelkkää kopteria käynnistellessä. Näin kovan luokan simulaation lähestymiskynnystä madaltaisi kummasti hyvin toteutettu tutoriaali. Valitettavasti DCS: Black Sharkissa se on erittäin köykäinen. Ohjeet tulevat siten, että opettajapilotti ottaa kopterin haltuunsa ja pelaaja katselee sivusta, missä järjestyksessä mitäkin vipuja pitää väännellä halutun lopputuloksen saamiseksi. Kuitenkin kärsivällisyys lopulta palkitaan, ja toistojen kautta kopteri on mahdollista saada ilmaan, ja jos onnea on niin ehjänä myös alas. Kopterin ohjaaminen on toteutettu erittäin tarkasti, ja pienoisetkin sivutuulet tuntuvat ohjauksessa totentuntuisesti.

Pelkkään ilmailun iloon olisi tässä jo peruskurssi käytynä, ja homma jollain tasolla hallussa. Kuitenkin kun kyseessä on taistelusimulaatio, on vastassa muitakin kuin kilttejä lennonjohtajia. Taisteluvälineiden hallinta muun lentotoiminnan ohella aiheuttaa seuraavan tuskastumisen. Vihollisten toiminta on myös toteutettu kiitettävästi, ainakin jos omaan kopteriin tulleita osumia lasketaan. Vaikeustaso on pidetty kokonaisvaltaisesti hyvin korkeana, ja ilman kunnollista kopterin hallinnan opettelua on taisteluihin täysin turha lähteä. Aloittelevien taistelupilottien onneksi DCS: Black Sharkissa on valittavana myös helpompi pelitila, jossa kopterin hallintaa ja aseiden käyttöä on yksinkertaistettu. Tämä on todella tervetullut ominaisuus näin kovan luokan simulaatioon, sillä aloittelijatilassa kopterin hallinnan ja taistelutaktiikoiden opettelu on huomattavasti tutoriaalia mielenkiintoisempaa.


Korkealta komeaa



DCS: Black Shark on hyvin pitkälti virtuaalilentämistä harrastaville suunnattu peli, sillä lentoharrastuksen aloittaminen tämän avulla vaatii paljon hermoja ja istumalihaksia. Kuitenkaan se ei ole missään tapauksessa mahdoton opeteltava, ja näinkin haastavan pelin oppiminen palkitsee. Taitojen karttuessa kykyjään voi mittailla tehtäviä suorittamalla. Valmista sisältöä pelissä on kuitenkin yllättävän vähän. Peli tarjoaa pelattavaksi kampanjan, joka kuitenkin on hyvin sekava ja huonosti toteutettu tehtäväpaketti. Aihealueeksi peliin on otettu yllättävän arka tulevaisuuden visio, jossa Venäjän vastapuolelle asettuu Georgia ja muutamia NATO-maita. Taisteluita käydään luonnollisesti vain Venäjän riveissä yhden kopterin puikoissa. Pelaajan ei kuitenkaan tarvitse lähteä taistoon yksinään, vaan mukana on 1-4 kopterin iskujoukko. Erikseen suoritettavia tehtäviä tarjolla on kymmenkunta, joista yllättävän moni keskittyy taistelun sijasta lentohaasteisiin; tarjolla on mm. vuoristossa yli 4 kilometrin korkeudessa olevien joukkojen noutamista. Valmiiden tehtävien - ja varsinkin hyvin toteutettujen sellaisten - puute on kuitenkin korvattu erittäin laadukkaan oloisella tehtäväeditorilla. Toistaiseksi pelaajien luomia tehtäviä on tarjolla hyvin vähän, mutta niiden valmistuessa nousee pelin mielenkiinto entisestään. Pelissä on myös mukana moninpeli, josta on tässä vaiheessa vaikea sanoa mitään, sillä serverit loistivat poissaolollaan.

Graafisesti DCS: Black Shark on varsinkin korkeuksista katseltuna miellyttävän näköistä. Matalalla lennettäessä eivät maaperä-tekstuurit häikäise loistavuudellaan, mutta laaja peliympäristö huomioon ottaen ei pikkutarkkoja yksityiskohtia liiemmin kaipaakaan. Yleensä kun helikoptereillakin taistelut käydään ilmasta käsin. Pelimaailmaan on saatu eloa liikkuvilla siviileillä, jotka tosin pysyttelevät visusti ajoneuvoissaan, sillä jalankulkijoita ei ainakaan minulle vastaan tullut. Peli on suhteellisen raskas ja varsinkin isommissa yhteenotoissa saa koneen kyykähtämään hyvinkin helposti. Äänipuoli on hoidettu kohtalaisesti, tosin pienoista ongelmaa havaitsin kuvakulmista toiseen siirryttäessä. Esimerkiksi ulkokuvista takaisin ohjaamoon siirtyessä äänentasot heittelivät, ja tuntui että ohjaamossa istuttaessa mikrofoni unohtui välillä koneen ulkopuolelle. Myös ohjaamon sisäkamera tuntui nukahtelevan samassa tilanteessa, sillä ulkoa sisään tullessa ei hiirellä kontrolloitava kamera suostunut liikkumaan ennen valikoissa käymistä.

Kokonaisuutena Digital Combat Simulator: Black Shark on hyvin kunnioitettava tekele. Uskon että peli tyydyttää kovemmankin luokan virtuaalilentäjän nälän, mutta samalla kynnys uusille piloteille nousee harmillisen korkeaksi. Kovasta kynnyksestä huolimatta voin suositella Black Sharkin pariin uppoutumista, sillä pelin ja lentämisen opettelu ja lopulta sen oppiminen palkitsee. Sisällön osalta peli kärsii vielä pienestä vajauksesta, mutta korjauksia lienee luvassa hyvän tehtäväeditorin ansiosta.

Teksti: Tero Hyttinen

V2.fi | Vieras

DCS: Black Shark (Tietokonepelit)

Raskaan sarjan kopterisimulaatio, joka herättää kunnioitusta vaikeudellaan ja realistisuudellaan.
  • Lentämisen mallinnus
  • Realistisuus
  • Huikean tarkka ohjaamomallinnus
  • Haasteellisuus
  • Valmiiden tehtävien vähyys
  • Hieman buginen
< Afro Samurai... Eat Lead: The Return... >

Keskustelut (10 viestiä)

pekhe

17.04.2009 klo 13.45

Kyllä tuossa lentosimulaattoriksi melko tarkat maan yksityiskohdat on.
lainaa
Drzn

Rekisteröitynyt 21.04.2007

17.04.2009 klo 15.58

Täähän tukee TrackIR:ää, jonka kanssa näkymää voi liikutella helposti päätä kääntämällä.
lainaa
Visse

Rekisteröitynyt 11.04.2007

17.04.2009 klo 16.13

Voi helvetti oikeasti miten typerää... Miksi arvostella simulaattoria jos ei ymmärrä, että se saattaa jopa vaatia ajattelua.
lainaa
Noutaja

Rekisteröitynyt 26.06.2007

17.04.2009 klo 16.26

Olikos tässä se Starforce? Ei sillä ettäkö se vaikuttaisi pelin hommaamiseen, koska en luultavasti tulekaan tätä koskaan pelaamaan.
lainaa
Tero

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.11.2008

17.04.2009 klo 16.50

Peli tosiaan tukee TrackIR:ää, joten sen kautta näkymän liikuttelu onnistuu päätä kääntämällä. TrackIR:ää ei toimistolta löydy, joten sen toimivuudesta en pysty enempää sanomaan.

Se mitä simulaattorin arvostelemiseen tulee, niin haasteellisuus ja ajattelemisen vaatiminen on tämän pelin kohdalla hatunnoston arvoinen asia. Miinuksena tuo haasteellisuus on lähinnä sen aiheuttaman kohtuullisen suuren kynnyksen vuoksi, ei arvostelijan typeryyden. Mikäli tämän korkean kynnyksen uskaltaa ylittää, on peli hyvin nautinnollinen ja palkitseva urakka.

Starforce löytyy ainakin testikappaleesta.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

17.04.2009 klo 17.08

Visse kirjoitti:
Voi helvetti oikeasti miten typerää... Miksi arvostella simulaattoria jos ei ymmärrä, että se saattaa jopa vaatia ajattelua.


Todella kovan luokan simulaattoripelaajat ovat sen verran harvassa nykyään, ettei niitä riitä edes jokaiseen pelitoimitukseen ja Tero otti Black Sharkin todella hyvin haltuun siinä ajassa, joka pelin arvosteluun oli varattu. Ongelmana tuppaa olemaan se, ettei ihmisillä riitä yksinkertaisesti aika ottaa jotain simulaattorigenreä täysin haltuun vaikka haluakin olisi. Käytännössä lento/sukellusvene/autosimueksperttiys vaatisi sitä, että viettäisi kaiken vapaa-aikansakin vain kyseisen pelityypin parissa.
lainaa
LeCtUrE

Rekisteröitynyt 02.10.2007

18.04.2009 klo 10.14

"- Haasteellisuus"
No eikö nyt ole päivänselvää ettei tämä ole mikään arcadelentely ja haasteellisuus kuuluu asiaan. Jos testaajan kyvyt ei riitä peliin, jota ei tosiaankaan ole suunniteltu massavirroille, niin miksi rokottaa jostain mitä itse ei osaa?
lainaa
Ilomieli

Rekisteröitynyt 10.04.2007

04.05.2009 klo 18.28

Onneksi sankarimme LeCtUrE osaa lukea kommentit!
lainaa
wää

31.05.2009 klo 18.35

Onko kellään tietoa mistä tähän peliin saa modeja? Tai onko niitä vielä ylipäätään olemassa?
lainaa
Mro

27.07.2010 klo 17.20

zeroic kirjoitti:
[quote nick="Visse"]Käytännössä lento/sukellusvene/autosimueksperttiys vaatisi sitä, että viettäisi kaiken vapaa-aikansakin vain kyseisen pelityypin parissa.


Jos edes yhden realistisen simulaattorin vaivautuu opiskelemaan kunnolla, auttaa se järkyttävän paljon tulevaisuudessa. Itse tahkoin F/A-18 korean läpikotaisin vuosia sitten. 230 sivuista manuaalia tuli luettua aina luppoajalla (esim. paskalla tai kun tyttöystävä kertoi puhelimessa murheistaan). Siihen ei todellakaan kulunut kaikkea vapaa-aikaa.

Tuon jälkeen on jokainen sotilaslentosimu sisäistynyt todella nopeasti, ei enää tarvitse ihmetellä mikä on TWS, ACM, ECM, TACAN, TDC, FLIR, CCIP, ILS, WAQC, BST jne. Kerran kaalissa, aina kaalissa.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova